زیرسازی ایزوگام یا پرایمر ایزوگام چگونه انجام می شود؟

0

ایزوگام کردن سقف خانه یکی از بهترین روش‌ها برای عایق‌کاری است که بدون اجرای زیرسازی برای ایزوگام امکان‌پذیر نخواهد بود. این کار موجب بالا رفتن کیفیت ایزولاسیون و مقاومت ایزوگام می‌شود و سطح زیرین را با پر کردن ترک‌ها و صاف کردن آن برای اجرای ایزوگام آماده می‌کند. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با زیرسازی ایزوگام بیشتر آشنا شویم، لطفاً با ما همراه باشید.

پرایمر ایزوگام چیست؟

زمانی که قصد ایزوگام کردن پشت بام منزلتان را دارید، باید بدانید که قبل از شروع لازم است عملیات زیرسازی ایزوگام با دقت و به شیوه‌ای اصولی انجام شود تا همه ترک‌های ریز و درشت سطح پر گشته و سطوح برای ایزوگام کردن صاف و آماده شود. زیرساز یا پرایمر ایزوگام در واقع به منظور بالا بردن کیفیت عایق‌کاری و ایزولاسیون انجام می‌شود. پرایمر ایزوگام از ترکیب کردن قیر و پودرهای معدنی درست می‌شود. این ماده حالتی مایع دارد و برای رقیق کردن آن نیز از آب یا بنزین استفاده می‌شود. در قدیم پرایمرها تنها با بنزین ترکیب می‌شدند اما امروزه بیشتر از آب به عنوان حلال آنها استفاده می‌شود. با این روش هم خطر استفاده از پرایمر ایزوگام کاهش پیدا می‌کند و هم استفاده از آن راحت‌تر است.

زیرساز یا پرایمر ایزوگام درواقع به منظور بالا بردن کیفیت عایق‌کاری و ایزولاسیون انجام می‌شود.
زیرساز یا پرایمر ایزوگام درواقع به منظور بالا بردن کیفیت عایق‌کاری و ایزولاسیون انجام می‌شود.

خاصیت چسبندگی زیاد پرایمر زیرسازی ایزوگام موجب شده تا در بسیاری از مکان‌ها مثل کف استخر از آن برای عایق کاری استفاده شود. این ماده تیره رنگ دوام و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و به همین دلیل می‌تواند موجب افزایش کیفیت ایزوگام شده و تا سال‌های طولانی از ورود نم و رطوبت به داخل جلوگیری کند. این ماده بعد از خشک شدن به شدت سفت و محکم می‌شود، به همین دلیل به هیچ عنوان نباید با پوست تماس داشته باشد و در صورت تماس باید هر چه سریع‌تر آن را کاملاً پاک کنید.

بیشتر بدانید قیرگونی بهتر است یا ایزوگام و چه تفاوتی با هم دارند؟

خاصیت چسبندگی زیاد پرایمر زیرسازی ایزوگام موجب شده تا در بسیاری از مکان‌ها مثل کف استخر از آن برای عایق کاری استفاده شود.
خاصیت چسبندگی زیاد پرایمر زیرسازی ایزوگام موجب شده تا در بسیاری از مکان‌ها مثل کف استخر از آن برای عایق کاری استفاده شود.

خشک شدن پرایمر زیرسازی ایزوگام در هوای آفتابی تقریباً ۱۲ ساعت طول می‌کشد. این ماده برای خشک شدن به شعله و حرارت نیاز ندارد. پرایمر زیرسازی ایزوگام ماده‌ای غیرقابل اشتعال و مقاوم در برابر اسیدها و بازها است. از طرفی در برابر سرمای منفی ۵ و گرمای بالای ۹۰ درجه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. مورد دیگری که باید در مورد استفاده از پرایمر ایزوگام بدانید این است که برای هر ۱ متر مربع باید حدود نیم تا یک لیتر پرایمر استفاده نمود.

خشک شدن پرایمر ایزوگام در هوای آفتابی تقریباً ۱۲ ساعت طول می‌کشد. پرایمر زیرساز ایزوگام برای خشک شدن به شعله و حرارت نیاز ندارد.
خشک شدن پرایمر ایزوگام در هوای آفتابی تقریباً ۱۲ ساعت طول می‌کشد. پرایمر زیرساز ایزوگام برای خشک شدن به شعله و حرارت نیاز ندارد.

از زیرسازی ایزوگام چه استفاده‌هایی می‌شود؟

  • از زیرسازی ایزوگام به منظور عایق کردن سطوحی همانند پی ساختمان، دیوارها، سرویس بهداشتی و حمام، استخر، پارکینگ، انبارها و پل‌ها استفاده می‌شود.
  • در برخی موارد از پرایمر زیرسازی ایزوگام برای استفاده در آسفالت سرد و پیش‌ساخته استفاده می‌شود.
  • برای بهبود عملکرد ایزوگام و افزایش چسبندگی آن از زیرسازی ایزوگام استفاده می‌شود.
  • زیرسازی ایزوگام در مکان‌های آلوده به منظور حفاظت از سطح آجر در برابر نمک استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید لکه گیری ایزوگام چگونه انجام می شود؟

مراحل انجام زیرسازی ایزوگام کدامند؟

  • به منظور شروع زیرسازی برای ایزوگام ابتدا باید همه سطوح را از وجود هر گونه خاک و آلودگی پاک کنید. اگر لکه چربی یا نفت روی سطح وجود دارد، آن را با دقت پاک کنید و در صورتی که شن و سنگریزه در قسمتی جمع شده است، آن قسمت را کاملاً تمیز نمایید. برای تمیز کردن می‌توانید بعد از جارو کردن، با آب همه سطوح را بشویید و اجازه دهید که کاملاً خشک شود تا بتوانید عملیات زیرسازی ایزوگام را آغاز کنید.
  • بعد از خشک شدن سطوح باید همه ترک‌ها، برآمدگی‌ها و توررفتگی‌های موجود را به وسیله ماده مخصوص زیرسازی ایزوگام پر کنید. برای این کار باید از سیمان و ماسه با ضخامت ۳ سانتی‌متر در یک لایه و شیب حدود ۲ درصد استفاده کنید و یا اینکه ۳۵ درصد سیمان را با ۶۵ درصد پوکه معدنی مخلوط کنید و با ضخامتی حداکثر ۳ سانتی‌متر و شیب ۲ درصد سطوح را پوشش دهید. به علاوه می‌توانید به منظور زیرسازی برای ایزوگام از پرایمرهای مایع یا خمیری آماده نیز استفاده کنید و همه سطوح را با استفاده از این ماده صاف و یکدست نمایید.
  • توجه داشته باشید که اگر سطح مورد نظر شما آسفالت قدیمی باشد که خاصیت چسبندگی خود را از دست داده است، ممکن است لازم باشد که ابتدا لایه آسفالت را بردارید و سپس از زیرسازی ایزوگام استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشد که به منظور زیرسازی برای ایزوگام همیشه زوایای ۹۰ درجه، درزها و کنار ناودان و کولر را با دقت بیشتری پرایمر بزنید و درزگیری کنید. در شعاع یک تا دو متر هر آبراه را گاهی دو بار عایق‌کاری نموده و مطمئن شوید که عملیات زیرسازی برای ایزوگام برای همه نقاط حساس به خوبی صورت گرفته است.
  • برای این‌که آب روی پشت بام به راحتی به سمت آبراه راه پیدا کند، حتماً از شیب مناسبی استفاده کنید و این کار را با دقت به وسیله پرایمر و زیرسازی ایزوگام انجام دهید.
  • در زمان استفاده از پرایمر باید همه مواد صاف و یکدست پخش شوند و در هیچ بخشی نباید ناهمواری وجود نداشته باشد. بهتر است قبل از اجرا در صورت امکان همه لوازم و تجهیزات اضافی همانند آنتن و کولر را از روی پشت بام بردارید و بعد زیرسازی ایزوگام را با دقت روی همه قسمت‌ها و لابه‌لای درزها انجام دهید.
  • بعد از اینکه عملیات زیرسازی برای ایزوگام به پایان رسید، اجازه دهید به مدت یک تا دو روز همه سطوح به خوبی خشک شوند. بعد از آن می‌توانید ایزوگام کردن را آغاز کنید.

بیشتر بدانید تفاوت عایق نانو و ایزوگام چیست و کدام بهتر است؟

زیرسازی ایزوگام باید توسط فردی ماهر انجام گیرد و همه درزها و ناهمواری‌ها می‌بایست به خوبی پوشانده شوند تا کیفیت ایزوگام نیز بالاتر و مقاومت آن بیشتر شود.
زیرسازی ایزوگام باید توسط فردی ماهر انجام گیرد و همه درزها و ناهمواری‌ها می‌بایست به خوبی پوشانده شوند تا کیفیت ایزوگام نیز بالاتر و مقاومت آن بیشتر شود.

کلام آخر

زیرسازی برای ایزوگام موجب می‌شود ایزوگام دوام و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داشته باشد و تا سال‌های بیشتری بدون اشکال کار کند. زیرسازی موجب صاف شدن سطح و آماده‌سازی آن برای انجام ایزوگام می‌شود. این کار می‌بایست حتماً با استفاده از مواد باکیفیت و به دست فردی باتجربه انجام شود. در صورت نیاز می‌توانید برای این امر از کارشناسان ما در استادکار کمک بگیرید.

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =