ترفند ها و راه‌های جلوگیری از یخ زدن لوله های آب

2

فصل زمستان همراه با هوای سرد و برفی‌اش، دغدغه‌هایی جدید درباره نگهداری و رسیدگی به خانه و تاسیسات را برای افراد می‌آورد. زمانی که دمای هوا کاهش می‌یابد، یکی از مشکلات اصلی که ممکن است برای تاسیسات خانه‌ها پیش بیاید، یخ زدگی لوله آب است. با مطالعه این مطلب، از علت خطرناک بودن یخ زدگی لوله آب، نشانه‌های یخ زدگی لوله آب و روش‌های جلوگیری از یخ زدگی لوله آب مطلع شوید. با استادکار همراه باشید.

عواقب یخ زدگی لوله آب

لوله‌های یخ زده آب به دلایل مختلفی خطرناک هستند. تعمیر این لوله‌ها می‌تواند باعث زحمت زیادی برای صاحب خانه شود، اما مهم‌تر از آن، یخ زدگی لوله آب می‌تواند آسیب‌های جدی به خانه و تاسیسات آن وارد کند. در ادامه مهم‌ترین این آسیب‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

کمبود و یا قطعی آب لوله‌کشی

واضح‌ترین خطر لوله یخ زده آب، عدم دسترسی به آب لوله‌کشی است. این موضوع می‌تواند روند زندگی روزمره ساکنین خانه و انجام امور ضروری مثل شست و شو و استحمام را با اختلال جدی مواجه کند.

امکان ترکیدن لوله یخ زده آب

یکی دیگر از عواقب رایج یخ زدگی لوله آب، امکان ترکیدن لوله است. زمانی که آب در لوله‌ها یخ می‌زند، حجم بخش یخ زده افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش فشار در لوله می‌شود. فشاری که میان شیر بسته آب و حجم یخ ایجاد می‌شود، می‌تواند تا حد ترکیدن لوله، تشدید شود. اگر لوله آب یخ زده بترکد و دمای هوا بسیار پایین باشد، با پخش آب در خارج از لوله و یخ زدن آن هم، شرایط خطرناکی ایجاد می‌شود.

یخ زدگی لوله آب می‌تواند آسیب‌های جدی به خانه و تاسیسات آن وارد کند.
یخ زدگی لوله آب می‌تواند آسیب‌های جدی به خانه و تاسیسات آن وارد کند.

کدام لوله‌ها نسبت به یخ‌زدگی آسیب‌پذیرترند؟

برخی از لوله‌ها نسبت به بقیه در برابر انجماد آسیب پذیرتر هستند:

لوله‌های منازلِ اقلیم گرم

لوله‌هایی که در مناطقی واقع شده‌اندکه به‌ ندرت درجه حرارت بسیار پایین را تجربه می‌کنند، ممکن است بیشتر در برابر انجماد آسیب پذیر باشند. این موضوع به دلیل عدم آمادگی برای سرما و عدم عایق کاری در اطراف لوله‌ها است. از آنجا که در این مناطق به‌ندرت دمای حدود ۰ درجه سانتیگراد تجربه می‌شود، لوله‌های آب به احتمال زیاد در مناطقی از ملک قرار گرفته‌اند که به درستی در برابر سرما عایق نشده‌اند.

لوله‌های دیوارهای بیرونی

لوله‌های آبی که در امتداد دیواره‌های بیرونی خانه قرار دارند، می‌توانند در برابر یخ‌زدگی آسیب پذیر باشند. زیرا ممکن است عایق کافی برای اینکه از آن‌ها در برابر سرمای هوا محافظت کند، نداشته باشند.

لوله‌های زیر شیروانی و زیرزمین

لوله‌هایی که در اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین‌ها قرار دارند هم ممکن است تمایل بیشتری به یخ‌زدگی داشته باشند. این لوله‌ها ممکن است مقدار گرمایی که به بقیه فضاهای خانه می‌رسد را دریافت نکنند. همچنین اگر از این فضاها به عنوان فضای زندگی استفاده نشود و خالی بمانند، ممکن است عایق بندی مناسبی نیز نداشته باشند.

بیشتر بدانید چطور متوجه نشتی لوله های آب خانه شویم؟

راههای جلوگیری از یخ زدن لوله های آب در زمستان
برخی از لوله‌ها نسبت به بقیه در برابر انجماد آسیب پذیر هستند.

نشانه‌های یخ‌زدگی لوله آب

برخی نشانه‌ها در اطراف خانه، به شما می‌گویند که ممکن است لوله‌های آب یخ‌زده باشند.

درجه حرارت برای یخ زدن مناسب است

اگر هوای بیرون سرد نباشد، لوله‌ها هم یخ نمی‌زنند. آب و لوله‌ها زمانی که دمای بیرون ۱۵ درجه سانتیگراد است، یخ نمی‌زنند. اما هنگامی‌که درجه حرارت به ۰ درجه سانتیگراد یا پایین‌تر می‌رسد، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از یخ زدن لوله‌های آسیب پذیر جلوگیری کنید.

شبنم یا برفک روی لوله‌ها دیده می‌شود

برای لوله‌هایی که در دید هستند، مانند آن‌هایی که در زیر سینک‌ها قرار دارند، ممکن است بتوانید مقادیری شبنم یا برفک که در قسمت بیرونی لوله انباشته شده است را ببینید. این شبنم می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که حتی قبل از اینکه شیر آب را باز کنید، به شما می‌گوید که لوله‌ها یخ زده‌اند.

آب از شیر آب خارج نمی‌شود

نشانه دیگر لوله‌های منجمد، کمبود آب روان است. اگر شیر آب آشپزخانه یا حمام را باز کنید و فقط کمی آب بیرون بیاید یا  اصلا هیچ جریان آبی وجود نداشته باشد، ممکن است لوله آب منتهی به آن شیر آب، یخ زده باشد.

بوی عجیب

چهارمین نشانه بالقوه لوله یخ زده و منجمد، بوی عجیبی است که از شیر آب یا چاه به مشام می‌رسد. زیرا اگر لوله به طور جزئی یا کاملاً مسدود شده باشد، تنها راه فرار بو، برگشت به سمت خانه است.

برخی نشانه‌ها در اطراف خانه، به شما می‌گویند که ممکن است لوله‌های آب یخ‌زده باشند.
برخی نشانه‌ها در اطراف خانه، به شما می‌گویند که ممکن است لوله‌های آب یخ‌زده باشند.

روش‌های جلوگیری از یخ زدگی لوله آب

قبل از شروع فصل سرما و برای پیشگیری از یخ زدگی لوله‌های آب این توصیه‌ها را رعایت کنید:

  • با رعایت دستورالعمل‌های سازنده یا نصب کننده، آب را از استخر و خطوط آبپاش تخلیه کنید. دقت کنید که از ضد یخ استفاده نکنید، مگر اینکه در دستورالعمل‌های مربوطه قید شده باشد.
  • شیلنگ‌های حیاط را، تخلیه و جمع‌آوری کرده و در انباری نگهداری کنید.
  • اتاق زیر شیروانی و زیرزمین را عایق کنید. عایق کاری باعث می‌شود دمای این فضاها بالاتر بماند.
  • اطراف خانه را به دنبال لوله‌کشی‌هایی که در معرض سرما قرار دارند، بررسی کنید. پارکینگ و زیر کابینت آشپزخانه و حمام را بررسی کنید. هر دو لوله آب گرم و سرد در این فضاها باید عایق بندی شوند. می توانید برای اطلاع بیشتر مقاله اهمیت عایق کاری لوله آب را بخوانید .
  • از محصولات مخصوص عایق کاری لوله‌های آب مانند “آستین لوله” یا “نوار گرما”  استفاده کنید. نوار گرما مثل پتو برقی برای لوله‌ها عمل می‌کند و مستقیماً لوله را گرم می‌کند. این نوار می‌تواند یک راه حل مناسب برای بخش‌های کوتاه لوله باشد که در معرض خطر یخ زدگی و همچنین در دسترس هستند.
  • جابجایی لوله‌های در معرض یخ‌زدگی را در نظر بگیرید و با یک لوله‌کش متخصص در این باره مشورت کنید.
  • درهای پارکینگ را بسته نگه دارید، به خصوص اگر لوله‌های آب در پارکینگ واقع شده باشد.
  • درهای کابینت‌های آشپزخانه و حمام را باز کنید تا هوای گرمِ خانه، در اطراف لوله کشی در جریان باشد.
  • اجازه دهید آب سرد از شیر آبی که لوله‌های آن در معرض یخ‌زدگی هستند، به آرامی ‌چکه کند. جاری شدن آب در لوله – حتی به میزان بسیار کم – به جلوگیری از یخ زدن لوله‌ها کمک می‌کند.
  • گرمایش خانه را بالا نگه دارید. زمان‌هایی که امکان یخ زدگی وجود دارد، وقت خوبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی نیست.
  • اگر در فصل سرما قصد مسافرتی چند روزه دارید، گرمایش خانه را حتما روشن نگه دارید و اجازه ندهید دمای آن به کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد برسد. اما اگر قرار است واحد شما برای مدت طولانی خالی باشد، آب سرد و گرم واحد را قطع کنید.
  • شکاف‌های اطراف لوله‌هایی که از دیوارها یا کف‌ها عبور می‌کنند، به خصوص در جاهایی که سوراخ به هوای سرد اجازه ورود می‌دهد را ببندید. برای پر کردن شکاف‌ها می‌توانید از بتونه استفاده کنید.
عایق کاری لوله‌ها از یخ زدن‌شان در فصل سرما جلوگیری می‌کند.
عایق کاری لوله‌ها از یخ زدن‌شان در فصل سرما جلوگیری می‌کند.

چگونه یخ زدگی لوله آب را بر طرف کنیم؟

همانطور که قبل‌تر گفتیم، اگر شیر آب را باز کنید و فقط چند قطره آب بیرون بیاید، به احتمال قوی لوله آب منزل یخ زده است. می‌توانید برای برطرف کردن این یخ‌زدگی از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. شیر آب را باز نگه دارید. هنگامی‌که به لوله منجمد رسیدگی می‌کنید و منطقه یخ زده شروع به ذوب شدن می‌کند، آب از قسمت یخ زده به جریان می‌افتد. جاری شدن آب درون لوله، به ذوب یخ در لوله کمک می‌کند.
  2. با استفاده از یک گرمکن برقی، سشوار برقی، بخاری قابل حمل (غیر قابل اشتعال) و یا بستن حوله‌های خیس شده در آب داغ به دور لوله‌ها، قسمت یخ زده لوله را گرم کنید. از نفت سفید یا پروپان، اجاق گاز زغالی و چوبی یا سایر دستگاه‌های دارای شعله باز استفاده نکنید.
  3. گرما را تا زمانی که فشار کامل آب احیا شود، اعمال کنید. اگر قادر به پیدا کردن منطقه یخ زده نیستید، اگر منطقه یخ زده در دسترس نیست و یا اگر نمی‌توانید لوله را به خوبی گرم کنید، حتما با تعمیرکار لوله کش تماس بگیرید.
  4. تمام شیرآلات دیگر خانه را بررسی کنید. اگر یک لوله منجمد شود، سایر لوله‌ها هم ممکن است منجمد شوند.
  5. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان آب جوش را بر روی لوله یخ زده نریزید، زیرا باعث ترکیدن لوله خواهد شد.
باز کردن لوله های آب ضد یخ زدگی
با استفاده از یک پد گرمکن برقی، سشوار برقی، بخاری قابل حمل (غیر قابل اشتعال) و یا بستن لوله‌ها با حوله‌های خیس شده در آب داغ، قسمت یخ زده لوله را گرم کنید.

سخن آخر

در این مطلب ضمن بررسی خطرات یخ زدگی لوله های آب، نشانه‌هایی که حاکی از انجماد لوله ها هستند و راه‌های جلوگیری از یخ زدن لوله‌های آب در زمستان را هم با یکدیگر مرور کردیم. با توجه به این توصیه‌ها می‌توانید از یخ زدن لوله‌های آب منزل‌تان تا حد زیادی پیشگیری کنید. در صورتی که هر سال با این مشکل مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک راهکار بلندمدت حتما با یک لوله کش متخصص تماس بگیرید.

2 نظرات
  1. مصطفي كمالي می گوید

    سلام
    من مجري تاسيساتم
    ٠٩١٧—–
    اگه ميشه تو گروهاي واتس آپ منو عضو كنيد
    تشكر
    إز
    فيروزاباد فارس

    1. سارا چگینی می گوید

      سلام دوست عزیز
      اطلاعات تماس شما برای حفاظت از حریم خصوصی‌تون، کامل نمایش دادن نمیشن. مجموعه استادکار در حال حاضر تنها در تهران و کرج فعال هست. اگر در تهران هم فعالیتی دارید، خوشحال میشیم در بخش ثبت نام متخصصین استادکار ثبت نام کنید و برای خدمات تاسیسات، به مجموعه ما بپیوندید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 13 =