اهمیت استفاده از اگزاست فن چیست؟

0

اگر اتفاق افتاده است که برای مدتی در حمام یا آشپزخانه‌تان بدون داشتن فن سپری کنید، حتماً متوجه شده‌اید که تجمع بو و بخارات چقدر می‌تواند آزار دهنده و ناخوشایند باشد. استفاده از اگزاست فن در حمام می‌تواند در عرض چند دقیقه همه بخاری را که از باز کردن آب داغ در هوای سرد ایجاد شده خارج کنید و بوی نامطبوع انواع غذاها را از محیط خانه و آشپزخانه شما دور کند. شاید با خودتان بپرسید که اگزاست فن چیست و چه کاربردهایی دارد و یا اصلاً نحوه استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه چه تفاوتی با فن حمام دارد. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا به بررسی نحوه انتخاب اگزاست فن و کاربرد آن در حمام و آشپزخانه بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از اگزاست فن در حمام

جمع شدن رطوبت و بخار آب در حمام شما می‌تواند بر روی دوش و دیوارهای حمام نشت کند و موجب ایجاد نم و رطوبت و حتی کپک زدن نقاطی شود که شاید فکرش را هم نمی‌کنید. زمانی که میزان رطوبت در حمام زیاد شود باکتری‌ها و قارچ‌ها شروع به رشد می‌کنند و محیط حمام شما را آلوده می‌کنند. گاهی این کپک‌ها با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند و تنها موجب ایجاد بوی نامطبوع و شیوع بیماری و آلودگی محیط می‌شوند.

جمع شدن رطوبت و بخار آب در حمام می‌تواند موجب ایجاد کپک و زنگ‌زدگی شود.
جمع شدن رطوبت و بخار آب در حمام می‌تواند موجب ایجاد کپک و زنگ‌زدگی شود.

به مرور ممکن است هر بار که به حمام می‌روید نشانه‌های آلرژی و حساسیت‌های پوستی و تنفسی در شما بیشتر شود و برایتان مشکلاتی را به وجود آورد. از طرفی این رطوبت موجب می‌شود که بسیاری از لوازم و تجهیزات حمام دچار زنگ‌زدگی شوند. استفاده از اگزاست فن در حمام موجب می‌شود که بیشتر این مشکلات در مدت زمان کوتاهی از بین برود. با روشن کردن اگازاست فن مکنده در زمانی که از حمام استفاده می‌کنید و تازه آب را باز کرده‌اید، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید و سپس بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید فن را خاموش کرده و درب حمام را کمی باز کنید.

استفاده ازفن در حمام موجب می‌شود تا بخار زیادی ایجاد نشود.
استفاده ازفن در حمام موجب می‌شود تا بخار زیادی ایجاد نشود.

 اگر فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید فن را خاموش کنید، می‌توانید یک تایمر روی آن نصب کنید که بعد از ۲۰ دقیقه به طور خودکار خاموش شود. از طرف دیگر فراموش نکنید که فن حمام شما نیاز دارد تا سالانه به طور دقیق تمیز شود تا عملکرد بهتر و عمری طولانی‌تر داشته باشد.

جالب است بدانید که در گذشته برای استفاده از اگزاست فن در حمام آن را به فضای اتاق زیرشیروانی منتقل می‌کردند که این موضوع موجب می‌شد تا نم و رطوبت به اتاق زیر شیروانی خانه منتقل شود و در آن مشکلاتی ایجاد کند، اما امروزه طوری اگزاست فن‌ها را نصب می‌کنند که به طور مستقیم با هوای آزاد بیرون در ارتباط باشد و هوا را به خارج از ساختمان منتقل کند و به همین دلیل بروز مشکلاتی مثل نم و رطوبت و کپک‌زدگی به ندرت اتفاق می‌افتد. اگر هنوز در حمام خود از اگزاست فن استفاده نمی‌کنید، بهتر است پنجره داخل حمام را همیشه مقداری باز بگذارید و در صورتی که پنجره‌ای در حمام تعبیه نشده است، هرچه سریع‌تر برای آن یک فن مناسب نصب کنید.

اگر هنوز در حمام خود از اگزاست فن استفاده نمی‌کنید، بهتر است پنجره داخل حمام را همیشه مقداری باز بگذارید
اگر هنوز در حمام خود از اگزاست فن استفاده نمی‌کنید، بهتر است پنجره داخل حمام را همیشه مقداری باز بگذارید

اهمیت استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه

آشپزخانه همان‌جایی از خانه شما است که ممکن است به طور اتفاقی در آن پیازها را بسوزانید و مقداری مرغ و گوشت گریل کنید و اگر تهویه مناسبی در این فضا نداشته باشید، بوی انواع غذاها در محیط خانه‌تان پخش می‌شود. در واقع استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه به عنوان یک ابزار کمکی برای بهبود کیفیت هوای داخلی فضای خانه در نظر گرفته شده است و برای حفظ سلامت ساکنین خانه نیز اهمیت زیادی دارد.

استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه به عنوان یک ابزار کمکی برای بهبود کیفیت هوای داخل فضای خانه است.
استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه به عنوان یک ابزار کمکی برای بهبود کیفیت هوای داخل فضای خانه است.

استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه موجب می‌شود تا رطوبت و بوی غذاهای و روغن‌های سوخته حاصل از پخت و پز از خانه خارج شود و علاوه بر آن آلودگی‌های موجود در این محیط به سمت خارج از خانه هدایت شوند. جالب است بدانید که در یک مطالعه که در کالیفرنیا انجام شد نشان داده شد که میزان آلایندگی‌های موجود در محیط آشپزخانه خانه‌هایی که در آن از گاز استفاده می‌شود، بیشتر از آلودگی موجود در فضای بیرون خانه است. به طوری که گرمای حاصل از پخت و پز موجب تولید مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، فرمالدئید و ذرات و فراورده‌های خطرناکی می‌شود که تنفس آن برای انسان بسیار مضر است.

استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه موجب می‌شود تا رطوبت و بوی غذاها و روغن‌های سوخته حاصل از پخت و پز از خانه خارج شود
استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه موجب می‌شود تا رطوبت و بوی غذاها و روغن‌های سوخته حاصل از پخت و پز از خانه خارج شود

اگزاست فن مکنده با خروج این آلودگی‌ها به خارج از خانه احتمال بروز مشکلاتی نظیر مشکلات بهداشتی و آلرژی و حساسیت را در افراد به حداقل می‌رسانند و همانند یک فیلتر هوای خانه را تهویه می‌کنند. توجه داشته باشید که برای استفاده از اگزاست فن در آشپزخانه باید آن را به محض شروع آشپزی روشن کنید و هر چند وقت یک بار آن را به خوبی تمیز کنید تا عملکرد آن دچار اختلال نشود. به یاد داشته باشید که بهتر است اگزاست فن در قسمت بالا و یا در مکانی نزدیک به اجاق گاز نصب شود تا گرما و بوی ایجاد شده توسط غذا را به راحتی از محیط خانه دور کند.

بهتر است که هر چند وقت یک بار فن‌ها را به خوبی تمیز کنید
بهتر است که هر چند وقت یک بار فن‌ها را به خوبی تمیز کنید

نحوه انتخاب اگزاست فن

نحوه انتخاب اگزاست فن به عوامل متعددی بستگی دارد. بهتر است که در زمان انتخاب سیستم تهویه مناسب به نوع فن، ظرفیت هوادهی آن، فشار و صدایی که از خود تولید می‌کند، توجه داشته باشید. کاربردهای اگزاست فن با توجه به محلی که قرار است نصب شوند، متفاوت است و باید آن را طبق نیاز خود انتخاب نمایید. معمولاً حجم‌ها و فشارهای پایین آن مقرون به صرفه‌تر هستند و به آن‌ها مدل‌های بدون تسمه می‌گویند. این مدل‌ها برای مکان‌هایی که نیاز به تهویه خیلی زیادی ندارند و درواقع کوچک هستند، کاربرد دارند. مدل‌ها تسمه دار در فشار‌ها و دماهای بالاتر استفاده می‌شوند. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که با توجه به میزان نیاز خود ظرفیت هوادهی مناسبی را انتخاب کنید تا تهویه نیز به طور مناسب و کافی انجام شود.

این موضوع را نیز فراموش نکنید که نحوه انتخاب اگزاست فن به میزان صدای آن هم بستگی دارد و باید با توجه به مکانی که قرار است تهویه شما نصب شود، میزان صدای آن را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی متراژ شما، میزان فشار و دمای هوای مکانی که قصد نصب اگزاست فن در آن را دارید و همچنین مقدار صدای فن در نحوه انتخاب اگزاست فن قطعاً در انتخاب شما مؤثر خواهد بود.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که استفاده از فن در حمام و آشپزخانه شما امری واجب و ضروری محسوب می‌شود. اگر به میزان زیادی در آشپزخانه خود آشپزی می‌کنید و فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و بو سریع انتقال پیدا می‌کند، می‌توانید از انواع اگزاست فن پر سرعت استفاده کنید تا سریع‌ترین جریانات هوای داخل را به خارج از خانه منتقل کند. به یاد داشته باشید که اگر برای نصب و راه‌اندازی فن نیاز به افرادی متخصص داشتید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منبع:   home.howstuffworks | home.howstuffworks

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − هشت =