همه آنچه از نصب و راه اندازی کولر سلولزی و آبی باید بدانید

0

با توجه به گرمای هوای ایران، نمی‌توان تابستان را بدون استفاده از کولر پشت سر گذاشت. بنابراین با شروع فصول گرم سال، نصب کولر آبی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. هرچند وسایل سرمایشی متعددی برای خنک کردن هوای محیط وجود دارد، اما کولر آبی یکی از مرسوم‌ترین وسایل سرمایشی به شمار می‌رود. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، زودتر از ساکنین سایر مناطق نیاز به نصب کولر آبی، سرویس یا راه اندازی کولر سلولزی پیدا می‌کنید. چراکه این موارد، یکی از مؤثرترین راه‌های متعادل نگه داشتن دمای محیط در روزهای گرم سال محسوب می‌شود.

شاید عبارت نصب کولر آبی را در اینترنت جستجو کرده و به چندین لینک هم رسیده باشید. حتما تعدادی از مقالات را هم مطالعه کرده‌اید. اما احتمالا هیچ‌کدامشان آن‌طور که باید، طریقه نصب کولر آبی را شرح نداده‌اند. حال اگر هدفتان پیدا کردن یک راهنمای کامل برای نصب کولر آبی باشد، باید بدانید در جای درستی قرار گرفته‌اید.

ما در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی کولر سلولزی، ساخت پایه کولر آبی، باز کردن موتور کولر آبی، نحوه اتصال سیم پشت موتور کولر و سایر موارد مربوط به نصب کولر آبی را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. در ضمن فیلم نصب کلید کولر آبی قدیمی را هم برای شما تهیه کرده‌ایم تا یادگیری این مرحله، برا‌تان آسان‌تر شود. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

مراحل نصب کولر آبی

برای نصب کولر آبی، لازم است مراحل مختلفی نظیر نصب برق کولر آبی، نصب موتور کولر آبی، کلید و جعبه تقسیم را انجام دهید. سپس باید مطمئن شوید همه این بخش‌ها به درستی راه اندازی شده‌ و مشکلی در عملکردشان وجود ندارد. در نظر داشته باشید جعبه تقسیم کولر آبی، به جایگاهی برای قرار گرفتن اتصالات برق گفته می‌شود.

وظیفه جعبه تقسیم کولر آبی این است که ارتباط میان الکتروموتور دمنده, خازن و پمپ را با لوله برق یا کابلی که پنج رشته دارد، برقرار نماید. در واقع به جای اینکه سیم‌ها به‌طور مستقیم به هم وصل شوند و خطر برق‌گرفتگی و اتصالی به وجود بیاید، از جعبه تقسیم استفاده می‌شود.

جعبه تقسیم نارنجی رنگ داخل پانل کولر آبی
برای قرار گرفتن اتصالات برق در نصب کولر آبی از جعبه تقسیم استفاده می‌شود. نام دیگر جعبه تقسیم کولر آبی, ترمینال است و محل قرارگیری آن، داخل بدنه کولر است.

اگر در خانه شما قبل از این کولری نصب نبوده، احتمالاً برای نصب کولر آبی به برق‌کشی، لوله‌کشی و اقدامات فنی زیادی نیاز است. بهتر است بدانید تمامی این مراحل کاملاً تخصصی هستند و نیاز به دانش و مهارت لازم دارند.

اگر توانایی و تجربه کافی برای نصب کولر آبی را ندارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن استادکار، سفارش خود را ثبت و از متخصصان خبره درخواست کنید تا مراحل نصب کولر آبی منزل شما را انجام دهد:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
فردی در حال نصب و راه اندازی کولر آبی روی بام شیبدار
اگر هیچ دانش و تجربه‌ای در زمینه نصب کولر آبی ندارید، بهتر است این کار را به متخصصین استادکار واگذار کنید.

نقشه سیمکشی برق کولر

کولرهای آبی، انواع مختلف و برندهای متفاوتی دارند (مثل کولر آبی آبسال، کولر آبی سپهر الکتریک، کولر آبی آزمایش و …) که طراحی‌شان با هم فرق می‌کند. اما نقشه سیم‌کشی و نحوه سیم‌کشی اکثر کولرها مشترک است. به همین‌خاطر اگر شخصی با سیم‌کشی یک کولر آبی آشنا شود، سیم‌کشی برق کولرهای دیگر را نیز می‌تواند انجام دهد. با توجه به تفاوت نوع موتورها که به نحوه تولید و ساخت کولر آبی بستگی دارد, ممکن است نقشه سیم‌کشی آنها هم تفاوت‌های اندکی داشته باشد.

در اکثر کولرها (از جمله کولر آبی آبسال و جنرال)، شرکت سازنده در زمان ساخت کولر آبی، روی بدنه یا موتور, نقشه سیم‌کشی برق را درج می‌کند. به این ترتیب، در صورتی‌که مشکلی در سیستم برق کولر به وجود بیاید، برق‌کار به کمک آن می‌تواند سیم‌های معیوب را پیدا و مشکل را رفع کند. حتی ممکن است بخواهید نصب کولر آبی جدید منزلتان را شخصا انجام دهید یا موتور, پمپ کولر و کلید آن را تعویض نمایید.

در این شرایط می‌توانید با کمک نقشه سیم‌کشی, سیم‌های مربوط به موتور, نحوه اتصال سیم پشت موتور کولر و کلیدهای برق دستگاه را متوجه شوید و آنها را به راحتی متصل کنید.

این مقاله اطلاعات فنی مورد نیاز شما را در اختیارتان می‌گذارد: نقشه سیم کشی کولر آبی و نکاتی که باید مدنظر داشت

اگر برای نصب کولر آبی، نحوه اتصال سیم پشت موتور کولر را نمی‌دانید، حتماً از یک برق‌کار ماهر کمک بگیرید. استادکار آموزش‌های لازم را به کارشناسان خود داده است تا این کار را به بهترین نحو انجام دهند:

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

طریقه سیم‌کشی و نصب برق کولر آبی

یکی از اولین و مهم‌ترین اقدامات جهت راه‌اندازی کولر آبی، سیم‌کشی و نصب برق کولر آبی است. شما به منظور راه‌اندازی یا نصب کولر آبی، باید سه رشته سیم در پشت کولر داشته باشید که این رشته‌ها را باید با توجه به نوع برق‌کشی ساختمان، از پشت کنتور یا جعبه تقسیم تأمین کنید. قطر رشته سیمی که برای نصب کلید کولر استفاده می‌شود، باید دو و نیم میلی‌متر باشد. سه سیم مورد نیاز برای نصب برق کولر آبی سیم‌های فاز، نول و ارت هستند. این سیم‌ها باید تا محل نصب کولر و جایی که جعبه تقسیم کولر آبی قرار گرفته است، کشیده شوند.

در این مورد، بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست؟ | همه چیز در مورد سیم‌کشی اتصال به زمین (Earth)

لوله برقی که از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر راه دارد، شامل پنج رشته سیم است. اغلب برای سیم‌کشی برق کولر که از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر هدایت می‌شود، از کابل برق مفتولی به اندازه یک و نیم میلی‌متر استفاده می‌شود. از این پنج رشته سیم، یکی برای نول، یکی برای دور تند کولر، یکی برای دور کند کولر، یک سیم برای پمپ آب و یک سیم به عنوان سیم ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی‌که سیم اتصال به زمین یا ارت موجود نباشد، تعداد این رشته سیم‌ها چهار عدد می‌شود. برای نصب کولر آبی، باید یک رشته سیم ارت به بدنه کولر وصل باشد. رنگ سیم ارت همیشه یکسان و به رنگ زرد است. اما شاید خط‌های سبز رنگی هم در وسط آن وجود داشته باشد. بنابراین اگر در داخل جعبه تقسیم کولر آبی, محل سیم ارت وجود نداشت، باید سیم ارت به‌طور مستقیم به بدنه کولر متصل شود. زیرا در غیر این‌صورت اگر کسی به بدنه کولر دست بزند، احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

فردی در حال سیم‌کشی و نصب برق کولر آبی در پشت بام
یکی از مراحل اولیه و مهم نصب کولر آبی، نصب برق آن است که باید حتماً به دست فردی متخصص و باتجربه انجام شود.

نکات مهم برای انتخاب و نصب کابل کولر آبی

در هنگام نصب کولر آبی، برای انتخاب کابل برق لازم است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • از به‌کار بردن کابل‌های چندتکه در سیم­کشی کولر آبی پرهیز کنید. کابل کولر آبی حتما باید یک‌تکه باشد. زیرا کابل­‌های چندتکه، احتمال اتصالی را بیشتر می‌کنند.
  • مسیر کابل کولر آبی باید در اطراف کانال کولر بوده و همچنین کابل کولر آبی باید داخل لوله خرطومی یا پلیمری باشد.
  • کابل کولر را به هیچ‌وجه از کانال کولر, هواکش فاضلاب یا دودکش عبور ندهید. زیرا در این محل­ها هوای مرطوب وجود دارد و احتمال برق­‌گرفتگی را بالا می‌برد.
  • در زمان نصب کولر آبی، هنگامی‌که قرار است کابل کولر به کلید متصل شود، حتما از فیش­های مخصوص استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید سیم­های افشان به‌عنوان کابل کولر مناسب نیستند، پس از انتخاب آنها اجتناب کنید.
  • به دلیل رعایت اصول ایمنی، مدار برق­رسانی به کولر آبی باید مجزا از سیستم برق­کشی روشنایی خانه باشد.
  • لازم است برای کابل کولر آبی، یک فیوز جداگانه با ظرفیت ۱۶ آمپر تهیه کنید.

راهنمای نصب کلید کولر آبی

بعد از انجام سیم‌کشی و نصب برق کولر آبی، باید در محل نصب کولر دو مجموعه سیم داشته باشید. یک مجموعه سه‌رشته‌ای و یک سیم خروجی پنج‌رشته‌ای.

قبل از هر اقدامی، ابتدا بهتر است سیم‌های ارت را جدا کنید. همان‌طور که اشاره شد، سیم ارت معمولاً زرد یا سبز رنگ است یا اگر هم سیاه باشد، یک نوار زرد یا سبز روی آن وجود دارد که این سیم‌ها باید به بخش ارت کولر شما نصب شود. بدون اطلاع از نقشه نصب که در زمان ساخت کولر آبی روی آن نصب می‌شود، قادر به نصب کولر آبی نخواهید بود.

برای نصب کلید کولر جدید باید بدانید هر کلید دارای سه دکمه مختلف با عملکردهای متفاوت است. کلید اول مربوط به پمپ آب کولر آبی بوده، با کلید دوم می‌توانید موتور دستگاه را روشن یا خاموش کنید و کلید سوم به شما این امکان را می‌دهد تا سرعت کار کولر را کم یا زیاد کنید. برای اینکه بتوانید بهتر با نقشه نصب کولر آبی و اتصالات آن آشنا شوید، بهتر است رنگ کلیدها را بدانید:

  • کلید پمپ آب معمولاً آبی رنگ است.
  • کلید موتور معمولاً قرمز است.
  • کلید دور تند و کند می‌تواند به رنگ‌های مختلفی باشد.

خواندن این مقاله هم بسیار مفید است: کلید هوشمند کولر آبی چیست؟

کلید کولر آبی در کنار یک بسته پیچ
برای نصب کلید کولر جدید باید بدانید هر کلید دارای ۳ دکمه مربوط به پمپ، موتور و سرعت کار کولر است.

اگر کولر آبی شما از انواع قدیمی است، نصب کلید آن، به مهارت و دقت بیشتری نیاز دارد. به همین علت فیلم نصب کلید کولر آبی قدیمی را هم مشاهده کنید تا بتوانید کار را بهتر انجام دهید.

نحوه نصب کلید کولر آبی سه‌پل

یکی از رایج‌ترین انواع کلید کولر آبی نوع توکار و سه‌پل آن است که اکثر خانه‌ها با این سیستم برق‌کشی می‌شوند.

نحوه نصب کلید کولر آبی سه‌پل بسیار ساده است. این کلیدها چهار پیچ ورودی دارند که هر پیچ باید به رشته سیم مناسب وصل شود. در زمان ساخت کولر آبی، تولیدکننده معمولاً روی هرکدام از این پیچ‌ها علامتی می‌گذارد که به شما کمک می‌کند تا سیم مناسب برای نصب را راحت‌تر پیدا کنید و سیم‌ها باید با دقت به پیچ مربوطه متصل شوند:

  • علامت F مربوط به دور تند
  • علامت S مربوط به دور کند کولر
  • علامت P مربوط به پمپ
  • علامت L مربوط به فاز کولر
دو ست کلید کولر آبی سه پل در کنار یک بسته پیچ
یکی از رایج‌ترین انواع کلید کولر آبی نوع توکار و سه‌پل است. معمولاً نحوه نصب کلید کولر آبی سه‌پل راحت و ساده است.

نحوه نصب کلید کولر آبی چهارپل

کلید چهارپل نوع جدیدی از انواع کلید کولر آبی به شمار می‌رود. مهم‌ترین تفاوت آن با سایر کلیدها این است که می‌توانید در صورت روشن نشدن کولر، اتصال نول را به کولر قطع نمایید. یکی از مزیت‌های استفاده از کولر آبی چهار پل این است که ایمنی دستگاه بیشتر می‌شود و از فرسایش و ایجاد اتصالات کوتاه در کولر جلوگیری می‌کند.

پشت این نوع کلیدها معمولاً شش پیچ وجود دارد که SP مربوط به دور تند،SL  مربوط به دور کند،P  مربوط به پمپ آب،L  مربوط به فاز، N پایین مربوط به سیم نول ورودی و N بالا مربوط به نول خروجی است.

ست کلید کولر آبی چهار پل
پشت کلیدهای چهارپل کولر آبی معمولاً 6 پیچ وجود دارد که SP مربوط به دور تند، SL مربوط به دور کند، P مربوط به پمپ آب، L مربوط به فاز و N پایین مربوط به سیم نول ورودی و N بالا مربوط به نول خروجی است.

نحوه اتصال سیم‌کشی به ترمینال کولر

بعد از نصب کلیدها، باید سیم‌‌کشی را به جعبه تقسیم کولر آبی متصل کنید تا ارتباط بین دستگاه و کلیدهای برق برقرار شود. در قسمت پشت کولر، ورودی پنج رشته سیم وجود دارد که باید کابل‌ها را از این قسمت وارد جعبه تقسیم کولر آبی کنید. حال با در نظر گرفتن حروف اختصاری که روی هر بخش نوشته شده سیم‌ها را با دقت به محل درست متصل کنید. فراموش نکنید که حرف P مربوط به ورودی پمپ، حرف L مربوط به فاز، حرف S مربوط به دور کند و حرف F مربوط به دور تند کولر است.

برچسب نقشه سیم‌کشی برق کولر سلولزی انرژی داخل پانل کولر آبی
برای نصب برق کولر آبی باید سیم‌ها را طبق حروف اختصاری که مشخص شده است به محل مناسب متصل کنید.

نحوه انتقال آب به کولر آبی

برای اینکه بتوانید آب مورد نیاز کولر را تأمین کنید، باید با استفاده از لوله‌های فولادی یا پلیمری که قطرشان حدود شش میلی‌متر است، آب را از محل کنتور به نزدیک‌ترین محل نصب کولر منتقل کنید. سپس آن را به داخل کولر متصل نمایید. برای این منظور باید لوله را به وسیله یک مغزی و سپس یک شیر فلکه به لوله آب شهری وصل کنید. سپس با نصب یک تبدیل به شیر فلکه، آن را با کمک نوار تفلون محکم کنید در نهایت هم لوله به خروجی شناور و تبدیل کولر وصل می‌شود.

به یاد داشته باشید برای جلوگیری از لبریز شدن آب از کولر باید شناور را تنظیم کنید. برای این منظور باید ابتدا مطمئن شوید که کولر در حالت تراز قرار گرفته است. جهت تست این موضوع می‌توانید شیر فلکه آب مربوط به کولر را باز کنید و اجازه دهید آب تا نزدیک سرریز شدن پر شود. در این شرایط، اگر آب تشتک به ارتفاع حدود یک سانتی‌متری برسد و شناور جریان آب را قطع کند، شناور به خوبی تنظیم شده است.

شلنگ و شیر آب ورودی کولر آبی
برای اینکه بتوانید آب مورد نیاز کولر را تأمین کنید، باید با استفاده از لوله‌های فولادی یا پلیمری که قطرشان حدود یک‌چهارم اینچ است، آب را از محل کنتور به نزدیک‌ترین محل نصب کولر منتقل کنید. سپس آب را به داخل کولر متصل نمایید.

نصب پمپ کولر

  • وظیفه پمپ کولر مانند قلب انسان است که خون را در بدن می‌گرداند. پمپ با گردش آب کولر روی پوشال‌ها، باعث مرطوب شدن آنها می‌شود.
  • اتصال برق پمپ کولر به این‌صورت است که سیم نول آن با موتور مشترک است. فاز آن هم از برگشت کلید کولر تامین می‌شود.
  • از موارد مهم در نصب پمپ کولر، اتصال محکم آن به بدنه کولر است که عموما توسط دو شیار انجام می‌شود. البته می‌توان در زمان نصب کولر آبی، آن را توسط بستی محکم کرد. استفاده از سبد پمپ برای جلوگیری از ورود خرده پوشال‌ها یا گل‌ولای به داخل پره گرداننده پمپ ضروری است.

بیشتر بخوانید: تعمیر پمپ آب کولر آبی به چه صورت است؟

دو پمپ آب داخل محفظه کولر آبی در کنار سایر اجزای آن
نکات مهم دیگری که در زمان نصب کولر آبی باید در نظر گرفت، قرار نگرفتن پمپ در محل ریزش آب و تهیه پمپ مناسب با کابل قوی جهت جلوگیری از بروز خطر هستند.

نصب آب‌ریز و شناور کولر آبی

آب‌ریز به مهره‌ای که در کف کولر نصب می‌گردد، گفته می‌شود تا در صورتی‌که میزان آب زیاد شود، آب از این بخش سرریز نماید. برای اتصال آن لازم است از زیر یک مهره و واشر به آن ببندید و سپس اقدام به نصب شناور کنید. کار شناور قطع کردن جریان آب برای وارد نشدن آب تا حدود یک سانتی‌متری سرریز است.

این مقاله نیز اطلاعات کاربردی به شما می‌دهد: نصب و تنظیم شناور کولر آبی را خودتان انجام دهید

نمایی از شناور کولر آبی و نحوه اتصال آن
یکی از مراحل نصب کولر آبی تنظیم شناور کولر است که نقش مهمی در عملکرد کولر آبی دارد. شناور سطح آب کولر را کنترل می‌نماید.

ساخت پایه کولر آبی

سیستم کولر آبی به گونه‌ای است که نباید به طور مستقیم روی زمین قرار بگیرد. علت این امر هم وجود سرریز در کف کولر و امکان تخلیه آب و همچنین حفظ فاصله استاندارد برای توزیع هوای کولر است. به همین دلیل از یک چهارپایه یا شاسی زیر کولر استفاده می‌شود. برای ساخت پایه کولر آبی باید یک چهارپایه فلزی در ابعادی مناسب تهیه کنید. سپس کولر را روی آن قرار دهید.

در زمان ساخت پایه کولر آبی، به جنس پایه هم توجه داشته باشید. چون این شاسی، باید محکم باشد و بتواند وزن کولر را تحمل کند. توجه داشته باشید برای اطمینان از صاف بودن کولر بر روی پایه، حتماً باید از تراز استفاده کنید. پس از آن کولر را به کانال متصل کنید.

برای ساخت پایه کولر آبی، می‌توانید از خدمات همکاران استادکار ما بهره بگیرید:

خدمات آهنگری و جوشکاری

آهنگری و جوشکاری

  • تمامی خدمات آهنگری و جوشکاری سازه های فلزی
  • ساخت انواع در و پنجره ی آهنی و چهارچوب های فلزی
  • ساخت و نصب انواع نرده، پل، سایبان، سقف و حفاظ آهنی
  • ساخت نرده کرکره ای و حفاظ آکاردئونی در آپارتمان
دریافت این خدمت از استادکار
نمایی از چهار پایه کولر آبی در پشت بام ساختمان
سیستم کولر آبی به گونه‌ای است که نباید به طور مستقیم روی زمین قرار بگیرد. از این رو یکی از مراحل مهم نصب کولر آبی، ساخت پایه کولر آبی است.

نحوه اتصال کولر آبی به کانال

برای اتصال دهانه کولر به کانال می‌توان از چند روش استفاده کرد:

۱. استفاده از کانال‌های قابل انعطاف از جنس برزنت به همراه چسب

در این روش دهانه کولر از کانال فاصله می‌گیرد و برزنتی به عرضی حدود ۳۰ سانتی‌متر آن‌ها را به هم متصل می‌کند. برای اتصال باید لبه‌های کار به هم دوخت شوند و به وسیله مقداری چسب همه‌کاره به هم متصل شوند.

۲. استفاده از کانال انعطاف‌پذیر به همراه پیچک، تسمه فولادی و پیچ خودکار

در این روش درست همانند قبل یک برزنت به عرض ۳۰ سانتی‌متر بین دهانه کولر و کانال قرار می‌گیرد و اتصالات به وسیله تسمه فولادی، پیچ و پیچک انجام می‌شود.

۳. استفاده از کانال انعطاف‌پذیر به همراه گیره پلاستیکی

در این روش برای اتصال برزنت به دهانه کولر و کانال از گیره‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که هم نسبت به روش‌های دیگر ساده‌تر است و هم با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام می‌شود.

نمایی از اجزای داخلی و نحوه اتصال کولر آبی به کانال در پشت بام
برای اتصال دهانه کولر آبی به کانال می‌توان از سه روش گیره پلاستیکی، تسمه و پیچ و چسب استفاده کرد.

طریقه نصب موتور کولر آبی

در زمان نصب کولر آبی، باید بدانید موتور توسط دو بست روی پایه محفظه خروج هوا متصل می‌شود. بنابراین برای باز کردن موتور کولر آبی، باز کردن همین دو بست کافی است.  ساختمان موتور هم از سه نوع سیم پیچ به نام راه‌انداز، دور تند و کند تشکیل شده است. روی بدنه موتور یک کلید گریز از مرکز برای خروجی سیم پیچ‌ها و کابل برق وجود دارد.

سه بخش روی بدنه موتور تعبیه شده که با نام‌های com به معنی مشترک یا فاز، hi به معنی دور تند و lo به معنی دور کند مشخص شده‌اند و روی موتور سه سر ورودی برق وجود دارد که باید فیش‌ها به آن متصل شوند و باید این کار را طبق علامت‌های روی آن انجام دهید.

برای نصب موتور باید آن را طوری روی پایه‌های محفظه فن یا پروانه قرار دهید که منافذ و سوراخ‌های روی موتور به سمت بالا قرار بگیرد تا با آب و رطوبت تماس نداشته باشد. از طرفی بخش پولی یا تسمه نیز به سمت بیرون درست مطابق با پولی پروانه روی یاتاقان‌ها باشد. پولی به قطعه‌ای که انتقال قدرت از الکتروموتور فن یا پروانه را انجام می‌دهد گفته می‌شود. ۲ پولی کوچک و بزرگ باید دقیقاً در راستای هم قرار بگیرند تا تسمه کولر آبی دچار خوردگی نشود.

بیشتر بدانید: نحوه تعویض پولی کولر آبی

بعد از آن تسمه را جا می‌اندازید و مطمئن می‌شوید که خیلی شل یا سفت نباشد. حال موتور را به وسیله چهار پیچ به اطراف پمپ وصل می‌کنید و قبل از آن بررسی می‌کنید که:

  • منافذ خنک‌کننده موتور در دو طرف و به سمت پایین باشند.
  • تسمه شل یا سفت نباشد
  • تسمه به طور مستقیم و در یک خط قرار گرفته باشد.

در این رابطه، بیشتر بدانید: انواع موتورهای کولر آبی و اهمیت شناخت موتور کولر آبی

نمایی از تسمه و موتور کولر آبی داخل پانل
نصب موتور کولر آبی و نحوه اتصال سیم پشت موتور کولر به صورت صحیح، یکی از حساس‌ترین بخش‌های نصب کولر است که بهتر است به دست فردی متخصص انجام شود.

نصب سایبان کولر آبی

برای اینکه کولر عملکرد بهتری داشته باشد و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود، لازم است پس از نصب کولر آبی، روی آن سایبان نصب کنید. این کار ضمن افزایش طول عمر کولر از فرسوده شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. نصب سایبان کولر آبی موجب می‌شود تا آفتاب داغ به سطح کولر برخورد نکند و دستگاه راحت‌تر بتواند آب را خنک کند و از طرفی برف و باران و گرد و غبار بر روی کولر ننشیند و موجب کاهش کارایی آن نشود.

برای نصب سایبان کولر آبی باید بررسی کنید دهانه نصب کولر و سمت سایه و آفتاب در کدام بخش است و در نهایت با اندازه کردن طول و عرض کولر سایبان را تا چند سانتی‌متر بزرگ‌تر از کولر نصب کنید. برای نصب سایبان نیز می‌توانید از پایه‌هایی که با استفاده از دریل، پیچ و واشر در چهار طرف کولر محکم شده‌اند، بهره بگیرید.

این مقاله هم جالب است: چگونه بوی بد کولر آبی را از بین ببریم ؟ + دلایل آن

نمایی از سایبان نصب شده روی کولر آبی در پشت بام
نصب سایبان کولر آبی برای عملکرد بهتر کولر و کارایی بالاتر آن اهمیت زیادی دارد. در ضمن سایبان اجازه نمی‌دهد کولر زیر آفتاب گرم شود. در نتیجه کارایی آن بالا می‌رود.

قرار دادن پوشال برای کولر آبی

کولر آبی عملیات خنک کردن محیط را به کمک پوشال‌هایی که در آن قرار می‌گیرد، انجام می‌دهد. برای خرید پوشال ابتدا باید ظرفیت کولر آبی را مد نظر قرار دهید. توجه نکردن به این موضوع می‌تواند تا میزان زیادی روی مصرف انرژی تأثیر بگذارد. برای استفاده از پوشال باید ابتدا آن را خیس کنید و بعد در محل تعبیه شده روی کولر قرار دهید و شبکه سیمی مخصوص را نیز روی آن بگذارید.

در واقع بدنه مکعبی شکل کولر چهار سمت دارد. یک سمت از طریق برزنت به کانال اصلی متصل می‌شود و سه سمت دیگر آن نیز اتاقک‌هایی دارد که باید دریچه آنها را بردارید و پوشال را داخل آنها قرار دهید.

خواندن این مقاله را از دست ندهید: هر آنچه در مورد پوشال کولر آبی باید بدانید

فردی در حال اندازه‌گیری پوشش سلولزی برای تعویض پوشال کولر آبی
کولر آبی به کمک پوشال‌هایی که در آن قرار می‌گیرد عملیات خنک کردن محیط را انجام می‌دهد. برای خرید پوشال ابتدا باید ظرفیت کولر آبی را مد نظر قرار دهید.

نصب دریچه کولر آبی

یکی‌دیگر از مراحل راه‌اندازی کولر آبی نصب صحیح دریچه کولر است. برای این منظور باید ابتدا ابعاد دقیق دریچه کولر را با توجه به مکانی که برای آن تعبیه شده، اندازه بگیرید و سپس دریچه‌ای با ابعاد داخلی کاملاً مماس بر اندازه دریچه تهیه کنید. معمولاً دریچه کولر آبی یک بخش داخلی و یک قاب دارد که بیرون از سوراخ قرار می‌گیرد و ملاک اندازه‌گیری شما باید قاب داخلی دریچه باشد تا دقیقاً داخل مکان مشخص شده روی دیوار یا سقف قرار بگیرد.

فردی در حال نصب دریچه کولر آبی روی دیوار اتاق
یکی دیگر از مراحل راه‌اندازی کولر آبی نصب صحیح دریچه کولر در داخل خانه است تا هوای خنک بدون پرتی وارد فضای خانه شما شود.

تست نهایی بعد از راه‌اندازی کولر آبی

بعد از انجام همه مراحل نصب و راه‌اندازی کولر آبی‌ زمان تست نهایی آن فرا می‌رسد. برای این منظور باید ابتدا پمپ آب را روشن کنید و مطمئن شوید که آب به خوبی از پایین به بالای دریچه انتقال پیدا می‌کند و نشتی در آن اتفاق نمی‌افتد. سپس دو دریچه مربوط به کولر را ببندید و بررسی کنید که أیا آب به خوبی پوشال‌ها را خیس می‌کند یا خیر. در صورت مشاهده انحراف آب به طرفین، باید پوشال‌ها را کمی جابجا نمایید.

بعد از این مرحله لازم است پمپ را برای چند دقیقه روشن بگذارید و بعد از خیس شدن پوشال‌ها، موتور را روشن کنید. اگر دستگاه شروع به خنک کردن کرد، کارتان را به بهترین نحو انجام داده‌اید.

فردی در حال روشن کردن کولر برای تست نهایی عملکرد کولر آبی
بعد از اتمام راه‌اندازی کولر لازم است یک تست نهایی انجام دهید و از عملکرد صحیح کولر آبی مطمئن شوید.

ویدئوی راه‌اندازی کولر آبی

در این بخش از مقاله می‌توانید فیلم نصب کولر آبی و همچنین یک فیلم آموزش سیم‌کشی کولر آبی را مشاهده کنید.

سؤالات متداول درباره نصب کولر آبی

در این بخش از مقاله قصد داریم به رایج‌ترین و مهم‌ترین سؤالات شما درباره نصب کولر آبی پاسخ دهیم.

بهترین زمان برای نصب کولر آبی چه موقعی است؟

هر زمان از سال که هوا بارانی یا برفی نباشد و به راحتی بتوانید به محل نصب کولر آبی در پشت بام، تراس یا بالکن خانه دسترسی داشته باشید، می‌تواند زمان مناسبی برای این کار باشد. اما سرویس کولر آبی را بهتر است چند هفته قبل از گرم شدن هوا انجام دهید تا مطمئن شوید کولر شما برای استفاده در فصل گرم سال هیچ مشکلی ندارد و آماده خنک کردن است.

هزینه سرویس کولر آبی چقدر است؟

پیشنهاد می‌کنیم اگر در سرویس کولر آبی سررشته ندارید، آن را به متخصصین امر بسپارید. هزینه سرویس کولر آبی و راه اندازی کولر سلولزی در تهران، ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است. متخصصان، در رشته خود، متبحر هستند و سرعت کارشان قطعا بالاتر از افراد غیرحرفه‌ای است. پس می‌توانید با خیال راحت، این کار را به افراد باتجربه واگذار نمایید.

هزینه نصب کولر آبی به چه صورت خواهد بود؟

در تهران، هزینه نصب کولر آبی توسط متخصصان مربوطه، حدود ۲۵۰ هزار تومان است.

اگر تمایل دارید راه اندازی کولر سلولزی یا نصب کولر آبی یا سرویس و تعمیرات آن توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، در کادر زیر، روی گزینه دریافت این خدمت از استادکار کلیک نمایید:

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

قیمت نصب کولر آبی توسط استادکار، به چه نکاتی بستگی دارد؟

اگر برای نصب کولر آبی به سیم‌کشی و لوله‌کشی نیاز داشته باشید یا در خانه یک کولر قدیمی دارید که قرار است آن را تعویض کنید و تنها بخشی از کار نیاز به نصب مجدد داشته باشد، هزینه متفاوت است و با اعزام کارشناس به محل مشخص می‌شود. هزینه‌ها نیز با توجه به نیاز شما و درست طبق جدول قیمت تعمیر و نصب کولر آبی در وب‌سایت استادکار برآورد خواهد شد. به طور کلی قیمت نصب کولر آبی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نصب موتور کولر آبی
  • لوله‌کشی
  • برق‌کشی
  • نصب کامل کولر آبی
  • نصب بخشی از تجهیزات کولر آبی
  • نصب پمپ کولر آبی
  • نصب کلید کولر جدید

چطور یک نصاب کولر آبی مورد اعتماد پیدا کنم؟

برای پیدا کردن یک نصاب کولر آبی خوب قبل از هر چیزی بهتر است کار خود را با فردی آغاز کنید که معتبر بوده و تعرفه مشخصی داشته باشد. پس از نیروهای همکار با شرکت‌های معتبری کمک بگیرید که فعالیت این افراد را ضمانت می‌کنند و از طرفی اعتبار شرکت به شما این اطمینان را می‌دهد که از خدمات تا هزینه‌ها همه تحت کنترل و نظارت است.

استادکار برای اینکه به متخصصان نصب و تعمیر کولر آبی به راحتی دسترسی داشته باشید، از افراد آموزش دیده و باتجربه که همگی دارای تأییدیه‌های لازم هستند، کمک می‌گیرد و در صورت بروز مشکل و نارضایتی شما از کار نصاب کولر آبی نیز به سرعت اقدام به جبران و حل مسئله می‌کند. از این‌رو می‌توانید بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت یا اپلیکیشن استادکار سفارش خود را ثبت کنید و منتظر دریافت پیشنهاد از سوی نیروهای ما باشید.

می‌توانید قبل از پذیرش نیروها، رزومه این افراد را با دقت مطالعه کنید و نظرات و تجربیات افراد مختلفی که با آنها کار کرده‌اند را بخوانید. بعد با خیال راحت نصاب کولر آبی مدنظر خود و روز، تاریخ و ساعت مورد نیازتان را انتخاب نمایید.

خواندن این مقاله هم مفید است: تعمیرکار کولر آبی در تهران ؛ معرفی بهترین سرویس کارهای کولر آبی استادکار

دو نصاب در حال راه‌اندازی و نصب کولر آبی روی پشت بام شیبدار
یک نصاب کولر آبی مطمئن باید قبل از هر چیز تجربه‌های موفق کاری، صلاحیت و دانش کافی برای انجام کار داشته باشد. در ضمن هزینه نصب کولر آبی را نیز طبق تعرفه مشخصی اعلام کند.
نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

خدمات نصب کولر آبی استادکار شامل چه مواردی می‌شود؟

خدمات راه‌اندازی کولر آبی توسط متخصصین همکار استادکار بسیار گسترده و متفاوت است. می‌توانید برای نصب کولر آبی پشت پنجره، در هنگام ثبت سفارش خود عنوان کنید که نیاز به چنین خدماتی دارید. یا مثلا قصد دارید اقدام به نصب کولر آبی روی تراس خود کنید. همه چیز توسط شما مشخص می‌شود. تیم متخصص استادکار آماده ارائه هرگونه خدماتی در زمینه راه اندازی کولر سلولزی یا نصب کولر آبی برای شما است.

دو نصاب کولر آبی روی راه‌پله پشت بام
برای اینکه بتوانید به یک نصاب کولر آبی باتجربه دسترسی پیدا کنید، بهتر است که در زمان ثبت سفارش عنوان کنید که مثلاً برای نصب کولر آبی آبسال یا آزمایش به نیرو نیاز دارید تا فرد نصاب از دانش کافی برای این کار برخوردار باشد.

از طرفی باید توجه داشته باشید که بهتر است در زمان ثبت سفارش حتماً برای نصب کولر آبی، برند محصول را عنوان کنید. با ذکر این موضوع متخصص همین امر برای انجام کار به شما پیشنهاد خواهد داد. به‌طور کلی خدمات راه‌اندازی کولر آبی استادکار عبارتند از:

  • نصب کولر آبی روی تراس
  • نصب کولر آبی پشت پنجره
  • تعمیر و نصب انواع کولر آبی پوشالی، راه اندازی کولر سلولزی و پرتابل
  • تعمیر و نصب پمپ آب کولر آبی
  • تعمیر و نصب موتور کولر آبی
  • نقشه سیم‌کشی موتور کولر آبی با خازن
  • برق‌کشی و نصب برق کولر آبی
  • نصب کلید کولر آبی
  • لوله‌کشی آب کولر
نمایی از یک دستگاه کولر آبی پشت پنجره ساختمان
برای اینکه بدانید بهترین مکان برای نصب کولر آبی شما کجاست، بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید. کارشناس با توجه به شرایط خانه شما تشخیص می‌دهد که نصب کولر آبی پشت پنجره بهتر است یا روی تراس یا روی پشت‌بام خانه شما.

در نهایت راه اندازی کولر سلولزی مشابه نصب کولر آبی است؟

در پایان این مقاله، باید یادآوری کنیم مراحل راه اندازی کولر سلولزی، مشابه نصب کولر آبی است و تفاوت چندانی در نحوه کار وجود ندارد. تنها در زمان راه اندازی کولر سلولزی، باید در نظر داشت که در آن به جای پوشال، پد سلولزی به کار می‌رود.

در این زمینه بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کولر آبی سلولزی چیست ؟

نکات مهمی که در زمان راه اندازی کولر سلولزی و کولر آبی باید در نظر داشت عبارتند از:

  1. برای نصب و سرویس موارد ایمنی را به دقت رعایت کنید. چون احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.
  2. پس از اتمام مراحل راه اندازی کولر سلولزی یا نصب کولر آبی و قبل از تست کردن عملکرد کولر، دریچه‌های کولر را تمیز کنید. در غیر این‌صورت مقدار زیادی خاک و آلودگی وارد خانه شما خواهد شد.
  3. حتما قبل از شروع استفاده از کولر، شناور آب را تنظیم کنید. با توجه به خشکسالی‌های اخیر، لازم است همه به هدررفت آب حساس باشیم. در همین راستا، تنظیم کردن شناور کولر در جلوگیری از مصرف بیهوده آب بسیار اثرگذار خواهد بود.
  4. متاسفانه باید بگویم دلیل سوختن برخی از کولرها، بی‌کیفیت بودن کلید کولر است. در حقیقت به دلیل ضعیف بودن پلاتین‌های کلید، این قطعه در اثر گرما ذوب می‌شود و موتور دچار اتصال کوتاه می‌گردد. در این‌گونه مواقع، امکان رخ دادن حریق هم وجود دارد. پس در زمان خرید، راه اندازی کولر سلولزی و نصب کولر آبی، کیفیت کلید را به دقت بررسی کنید.
  5. از محکم بودن اتصالات برق و سرسیم‌ها اطمینان حاصل کنید. شل بودن اتصالات احتمال بروز آتش‌سوزی را بالا خواهد برد.

خواندن این مقاله را از دست ندهید: تفاوت کولرهای آبی پوشالی با کولرهای آبی سلولزی چیست؟

اگر در خانه کولر گازی دارید و برای نصب، تعمیر یا سرویس آن به دنبال یک استادکار متبحر می‌گردید، نگران نباشید! چون ما در این زمینه هم در خدمت شما خواهیم بود:

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =