چگونه رادیاتور پره ای را نصب کنیم؟

0

رادیاتورها یکی از وسائل گرمایشی ایمن هستند که شما را از دردسرهای بخاری و خطرهای آن دور نگه می‌دارند. این وسیله‌ی گرمایشی مناسب در مدل‌های مختلف رادیاتور پنلی، قرنیزی، شیشه‌ای، حوله خشک‌کن و پره‌ای در بازار به وفور دیده می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه نصب رادیاتور پره‌ای را به طور ساده برای شما توضیح دهیم. در ابتدا به معرفی رادیاتورهای پره‌ای پرداخته و سپس در مورد لوازم مورد نیاز برای نصب و نحوه‌ آماده سازی رادیاتور پره‌ای و در انتها از مراحل نصب رادیاتور پره‌ای صحبت خواهیم کرد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

رادیاتور پره‌ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

وقتی صحبت از رادیاتورهای پره‌ای به میان می‌آید می توان آن‌ها را یکی از بهترین روش‌ها برای گرم کردن خانه دانست که از دیرباز در منازل و اداره‌ها و … استفاده می‌شده‌است. رادیاتورهای پره‌ای از آلومینیوم خشک ساخته شده‌اند و به دلیل سبکی وزنشان، حمل‌ و نقل آن‌ها راحت است.

از ویژگی‌های دیگر این محصولات می‌توان به قابلیت تعمیر و یا تعویض و اضافه کردن پره به آن‌ها اشاره کرد. به این صورت که اگر گرمای اتاق تامین نمی‌شود، می‌توانید به آن پره اضافه کنید و یا اگر پره‌ای آسیب دید دیگر نیاز به تعویض کل آن‌ها نیست و فقط همان پره‌ی معیوب را می‌توان برداشت. این محصولات بازار فروش خوبی دارند و فروش اقساطی آن‌ها به راحتی امکان پذیر است.

اندازه‌های این رادیاتور متنوع بوده و با محیط های مختلف سازگار هستند. این وسیله‌ی آلومینیومی گرمایشی برای استفاده در سیستم‌های گرمای غیرمستقیم و یا مدار بسته با آب گرم و بخار با فشار کم مناسب است. رادیاتورها را می توان در اتاق‌های جداگانه روشن و یا خاموش کرد. ضریب هدایتی آن به علت جنس آلومینیومی‌اش بالاست.

رادیاتورهای آلومینیومی طول عمر زیادی داشته و به راحتی زنگ نمی‌زنند. از معایب رادیاتورهای پره‌ای می‌توان به احتیاج به فضای بیشتر برای تولید گرمای یکسان، احتمال شکستگی پره‌ها در حین نصب، مصرف انرژی بیشتر و سیاه‌کردن دیوارهایی که رادیاتور بر روی آن نصب می‌شود، سختی نصب و عدم هماهنگی آلومینیوم با مس پکیج، نیاز به هواگیری مرتب و گران‌ بودن اشاره کرد.

بیشتر بدانید رادیاتور شیشه‌ای، مزایا و معایب

آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس چهارمین فلز رسانا است و ضریب هدایتی حرارت بالاتری در شوفاژهای پره‌ای نسبت به انواع پنلی دارند
آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس چهارمین فلز رسانا است و ضریب هدایتی حرارت بالاتری در شوفاژهای پره‌ای نسبت به انواع پنلی دارند

لوازم نصب رادیاتور پره‌ای شامل چه چیزهایی می‌شود؟

برای نصب رادیاتورهای آلومینیومی قطعاً مانند نصب هر وسیله‌ای نیاز به تجهیزاتی خاص دارید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • رادیاتور پره‌ای
  • چهار عدد پایه دیواری
  • رول پلاک
  • واشر، پیچ و مهره
  • نوار لوله
  • دریل
  • آچار فرانسه
  • متر
  • مداد
قبل از نصب رادیاتور بهتر است دیواری که برای نصب در نظر گرفته‌اید را به دقت بررسی کنید تا در صورت سست بودن آن، اقدام‌های لازم در جهت مقاوم‌سازی‌اش انجام شود، سپس رادیاتور بر روی آن نصب کنید.
قبل از نصب رادیاتور بهتر است دیواری که برای نصب در نظر گرفته‌اید را به دقت بررسی کنید تا در صورت سست بودن آن، اقدام‌های لازم در جهت مقاوم‌سازی‌اش انجام شود، سپس رادیاتور بر روی آن نصب کنید.

چگونه رادیاتور پره‌ای را برای نصب آماده کنیم؟

  1. تنظیم تعداد پره‌های رادیاتور

برای داشتن یک گرمای مطلوب در خانه رادیاتورها می‌توانند بهترین گزینه باشند. همان طور که قبلاً هم به آن اشاره شد یکی از مزیت‌های رادیاتورهای پره‌ای اضافه کردن پره‌ها در صورت نیاز است. اما برای داشتن یک گرمای مطلوب در یک اتاق اندازه‌ی رادیاتور باید چقدر باشد و چه عواملی در انتخاب اندازه رادیاتور موثر هستند؟

  • آب و هوای منطقه

در مناطق سردسیر مسلماً به گرمای بیشتر و رادیاتور بزرگتر نیاز است.

  • کیفیت ساخت ساختمان

در ساختمان‌هایی که تعداد پنجره بیشتر است، هدر رفت انرژی در آن‌ها افزایش می‌یابد. استفاده از پنجره‌های دوجداره، وضعیت موتورخانه (عایق بودن و یا نبودن آن)، محل موتورخانه، نوع دیوارها، جنس ساختمان، ضخامت دیوارها و حتی رنگشان در افزایش و یا کاهش گرمای ساختمان بسیار تأثیرگذار است.

  • ارتفاع ساختمان نسبت به کف

هرچه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد و در معرض باد بیشتری قرار بگیرد به احتمال قوی نیاز به رادیاتور با تعداد پره بیشتر دارد. البته اگر ساختمان در جهت تابش نور خورشید باشد، گرمای خوبی دارد. اما در کل با افزایش ارتفاع بنا هوای داخل سردتر شده و نیاز به افزایش پره‌های بیشتر است.

  • فرمول محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور

تعداد نفرات، متراژ ساختمان، میزان انرژی حرارتی مورد نیاز، ظرفیت حرارتی هر رادیاتور که در دفترچه آن عنوان شده به شما کمک می‌کند تا به ‌راحتی ظرفیت حرارتی هر پره را محاسبه کرده و تعداد کلی پره‌های رادیاتور مطلوب را برای فضای مورد نظر خود را به دست بیاورید و سپس بر محیط منطقه مورد نظرتان تقسیم کنید.

هرچه عرض پره‌ی رادیاتور بیشتر باشد، بلوک رادیاتور جمع و جورتر و زیباتر خواهد شد؛ به یاد داشته‌باشید
هرچه عرض پره‌ی رادیاتور بیشتر باشد، بلوک رادیاتور جمع و جورتر و زیباتر خواهد شد؛ به یاد داشته‌باشید بهترین سایز رادیاتور پره‌ای نوع هشت سانتیمتری آن است.
  1. آماده کردن شیرهای رادیاتور

از آنجا که گرمای رادیاتور از طریق آب گرم وارد شده در داخل رادیاتورها تأمین می‌گردد، یک شیر برای تنظیم گرمای شوفاژ در بالا و خروج آن در پایین وجود دارد. قبل از نصب شوفاژ باید شیرهای رفت و برگشت در قسمت بالا و پایین را باز کرده و توسط چند لایه نوار لوله حسابی دورشان را پوشاند.

در رادیاتورها عموماً دو شیر برای ورود آب در بالا و شیر پایین برای خروج آب تعبیه شده‌است.
در رادیاتورها عموماً دو شیر برای ورود آب در بالا و شیر پایین برای خروج آب تعبیه شده‌است.
  1. نصب شیر هواگیری

یکی از تجهیزات لازم و ضروری در رادیاتورها، قراردان شیر هواگیری بر روی آن هاست. بنابراین قبل از نصب رادیاتور پره‌ای ابتدا شیر هواگیری را در قسمت بالای آن نصب کنید. برای این منظور ابتدا شیر را به صورت دستی بسته و با کمک آچار سفت کنید. استفاده از شیرهای هواگیری خودکار کار شما را راحت‌تر کرده و خطر نشت آب را به مبلمان و اثاثیه منزل کاهش می‌دهد. علاوه بر این عمر تجهیزات را هم بالا می‌برد.

اگر رادیاتور شما در صورت درست کردن پکیج و یا موتورخانه گرم نیست و یا نیمی از آن گرم و بقیه سرد است، باید شوفاژتان را هواگیری کنید.
اگر رادیاتور شما در صورت درست کردن پکیج و یا موتورخانه گرم نیست و یا نیمی از آن گرم و بقیه سرد است، باید شوفاژتان را هواگیری کنید.
  1. اتصال مهره دنباله شیر به رادیاتور

برای نصب شیرهای رفت و برگشت بر روی رادیاتور باید در ابتدا مهره نگه‌دارنده شیر را بر رویش نصب کنید. برای نصب بهتر است مهره را با کمک آچار فرانسه یا آلن ۱۲ به بدنه رادیاتور بپیچانید. پس از نصب مهره، رادیاتور پره‌ای آماده‌ی نصب بر روی دیوار است.

چگونه رادیاتور پره‌ای را به دیوار نصب کنیم؟

پس از آماده‌سازی رادیاتور می‌توان آن را بر روی دیوار نصب کرد. بهتر است شوفاژها را در ارتفاع هفت تا ده سانتی‌متری از کف اتاق نصب کنید تا چرخش هوا بهتر صورت بگیرد و بهروری شوفاژ هم افزایش یابد. نکته‌ی بعدی باز بودن اطراف محل نصب شوفاژ است تا هوا بهتر گردش پیدا کند. پس از مشخص کردن محل مناسب آن بر روی دیوار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • عرض دیوار را با کمک متر اندازه بگیرید.
  • نقطه‌ی مرکزی دیوار را مشخص کرده و علامت بزنید.
  • بعد از پیدا کردن مرکز دیوار، باید مرکز پایه‌ها که بر روی دیوار قرار می‌گیرد را مشخص کنید. برای این منظور بهتر است تا رادیاتور را بر روی زمین به پشت خوابانده و با کمک متر وسط این دو پایه را مشخص کنید.
  • تعیین فاصله بین دو پایه دیواری رادیاتور

چهار پایه برای نصب شوفاژ بر روی دیوار لازم است که در چهار قسمت بالا، پایین و چپ و راست قرار  می‌گیرند. البته برخی از مدل‌های رادیاتور فقط به دو پایه نیاز دارند. این مدل‌ها از شوفاژهای پره‌ای بزرگتر هستند. ابتدا مرکز دو پایه سمت راستی و چپی را مشخص کرده و سپس فاصله یا ارتفاع بین دو پایه بالایی و پایینی را تعیین کنید. برای اینکه اندازه‌گیری دقیق انجام گردد، بهتر است که رادیاتور را به پشت بر روی زمین قرار دهید و با کمک متر این دو فاصله را اندازه بگیرید.

  • اندازه‌گیری ارتفاع پایه پایینی بر روی دیوار

برای مشخص کردن پایه پایینی رادیاتور بر روی دیوار باید متر را در کف زمین قرار داده و تا محل شیر برگشت که قبلاً بر روی دیوار نصب کرده‌اید، بالا آورده و سپس با مداد علامت بزنید. اگر شیر برگشت بر روی دیوار وجود ندارد، با توجه به اینکه، فاصله استاندارد رادیاتور از کف زمین حدوداً ۲۰ سانتی‌متر است، محل نصب پایه پایینی را بر روی دیوار مشخص کنید.

  • پیدا کردن مرکز رادیاتور بر روی دیوار

رادیاتور را در محلی که قرار است نصب کنید، به صورت ایستاده بچسبانید و سپس مرکز آن را بر روی دیوار مشخص کنید.

  • سوراخ کردن دیوار و نصب پایه ها

بعد از مشخص کردن محل قرارگیری پایه‌ها، با کمک دریل محل‌های مشخص شده را سوراخ کرده و پایه‌ها را با کمک پیچ و رول پلاک بر دیوار محکم کنید. پس از اتمام نصب آن‌ها، از تراز بودن پایه‌ها بر روی دیوار مطمئن شوید.

  • قراردادن رادیاتور بر روی دیوار

پس از اینکه از تراز بودن و محکم بودن پایه‌های دیواری نگه‌دارنده مطمئن شدید، رادیاتور را بر روی آن‌ها قرار داده و پیچ‌های نگه‌دارنده را ببندید.

  • اتصال شیرهای رادیاتور

در این مرحله، شیرهای رادیاتور بالا و پایین را ببندید  و پس از اطمینان از اتصال درست آن‌ها، شیرها را باز کرده تا رادیاتور شروع به کار کند.

یک رادیاتور شوفاژ دارای دو مجرا برای ورود و خروج آب است
یک رادیاتور شوفاژ دارای دو مجرا برای ورود و خروج آب است. این نکته‌ را باید در هنگام لوله‌کشی دقت کرد تا در نصب رادیاتور مشکلی پیش نیاید. نکته‌ی بعدی رعایت فاصله مشخص میان این دو مجرا است که با توجه به نوع رادیاتور این فاصله مشخص ۳۵ سانتی متر، ۵۰ سانتی متر و یا ۶۰ سانتی متر است.

سخن آخر

یکی از اصلی‌ترین بخش سیستم‌های گرمایشی خانه رادیاتورها هستند. برای نگهداری بهتر و بیشتر از این محصولات باید آن ها را به موقع هواگیری کرده و تمیز نگهداری کرد. به یاد داشته‌باشید، تمیز کردن سطوح رادیاتورها باعث افزایش بازدهی حرارتی آن‌ها‌ و کاهش دوده و سیاه شدن دیوار اطراف رادیاتور می گردد. نکته‌ی بعدی که باید رعایت کرد، نظافت رادیاتورها است که از شوینده‌های قوی و اسکاچ زبر استفاده نکنید. علاوه ‌بر این سعی کنید فضای اطراف رادیاتور باز باشد تا هوا بهتر گردش کند. نکته‌ی بعدی در مورد رادیاتورهای پره‌ای است. مدلی را انتخاب کنید که در بازار به صورت فراوان موجود باشد تا اگر در آینده اسیب دید بتوانید یک پره‌ی دیگر از آن مدل بخرید و دچار مشکل نشوید.

برای انجام خدمات نصب، سرویس کامل رادیاتور، هواگیری و اضافه کردن پره و… می توانید از خدمات ما در استادکار استفاده کنید.

منابع: تأسیسات ۲۴ ساعته | تأسیسات ساختمان اصفهان | آرین پادرا صنعت

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =