نحوه نصب قرنیز پی وی سی، سنگی و غیره چگونه است؟

0

قرنیزها، حاشیه‌های باریکی هستند که در پایین‌ترین بخش دیوار نصب می‌شوند. نصب قرنیز به منظور محافظت از دیوار در برابر ضربه و رطوبت در فضای بین دیوار و کفپوش و همزمان با اجرای کفپوش انجام می‌شود.

قرنیزها در ضخامت، اندازه‌ و جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک، پی‌وی‌سی، چوبی، سنگی و غیره تولید می‌شوند. باید بگوییم بهره‌گیری از چسب برای چسباندن قرنیز بسیار متداول است. اما قرنیزهای سنگی که معمولا مانع از خیس شدن دیوار در هنگام شستشوی کف می‌شوند، بیشتر توسط ملات روی دیوار محکم خواهند شد.

در این مقاله از استادکار در مورد نحوه نصب قرنیز پی وی سی روی گچ، چسب نصب قرنیز پی وی سی، قرنیز دیوار پلاستیکی و چسباندن قرنیز روی گچ صحبت خواهیم کرد. همچنین نحوه نصب قرنیز کابینت را بررسی می‌نماییم. پس با ما همراه باشید.

قرنیزها در ضخامت و اندازه‌ و جنس‌های مختلفی چون پلاستیکی، پی وی سی، چوبی، سنگی و ... تولید می‌شوند.
قرنیزها در ضخامت و اندازه‌ و جنس‌های مختلفی چون پلاستیکی، پی وی سی، چوبی، سنگی و … تولید می‌شوند.

آماده کردن سطوح برای نصب کردن قرنیز

پیش از نصب نمودن قرنیز، لازم است سطح دیوار و کف را از وجود هرگونه آلودگی و گردوخاک پاک کرده و کاملا آن را خشک کنید. یادتان باشد کار نصب کردن قرنیز را از یک طرف شروع کنید و از نامنظم کار کردن، بپرهیزید. در حالت کلی، نصب کردن قرنیز، شامل مراحل اندازه‌گیری، برش و نصب (با ملات یا چسب برای چسباندن قرنیز) است.

خواندن این مقاله هم مفید است: راهنمای کامل محکم کردن و بندکشی سرامیک کف خانه

اگر برای اجرا و نصب قرنیز چوبی، دنبال حرفه‌ای‌ترین نجارها هستید، روی همکاران ما در استادکار حساب کنید:

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

نصب قرنیز دیوار پلاستیکی

  • برای نصب قرنیز دیوار پلاستیکی، ابتدا عرض قرنیز را با خط‌کش اندازه بگیرید. سپس با مداد، سرتاسر دیوار را به اندازه عرض قرنیز، خط بکشید.
  • پایین دیوار تا سطح خط‌کشی شده را چسب یا سریش بزنید.
  • جهت نصب کردن قرنیز دیوار پلاستیکی، پشت آن را نیز چسب‌مالی کرده و آرام روی سطح بچسبانید.
  • کاردکی نرم را روی چسب بکشید تا هرگونه حباب از آن خارج شود.
  • برای گوشه‌های دیوار یا بیرون‌رفتگی‌ها از یک سشوار کمک بگیرید تا سطح قرنیز پلاستیکی را نرم کرده و بتوانید روی سطوح منحنی آن را با شکل دادن، به خوبی بچسبانید.

بیشتر بخوانید: چگونه لکه گیری دیوار را بدون نقاشی کل آن انجام دهیم؟

نصب قرنیز پلاستیکی را با کمک ابزاری به نام تراز و یک مداد آغاز کنید.

نصب قرنیز پلاستیکی را با کمک ابزاری به نام تراز و یک مداد آغاز کنید.

مراحل اولیه برای نصب قرنیز پی وی سی

نحوه نصب قرنیز پی وی سی، مشابه با نصب کردن قرنیز دیوار پلاستیکی است. فقط برش این قرنیزها کمی با برش قرنیز دیوار پلاستیکی متفاوت است. برای برش قرنیز در اتاق‌های دارای زاویه ۹۰ درجه، از روش برش متداول (برش با زاویه ۴۵ درجه) استفاده می‌شود. اما در اتاق‌هایی که گوشه‌های آن ۹۰ درجه نیست از روش فارسی‌بُر کردن باید استفاده کرد که نیاز به ابزاری به نام گونیای واشو دارد. این گونیای چوبی شامل دو قطعه است که می‌تواند حول یک سر گونیا کاملا باز یا بسته شود. به این ترتیب زاویه دو قطعه چوب می‌تواند از صفر تا ۱۸۰ درجه متفاوت گردد.

نصب کردن قرنیز پی‌وی‌سی دور ستون‌ها، کمی دقت و حوصله بیشتری می‌طلبد. قطعات کوچک قرنیز، با فارسی‌بر کردن لبه‌هایشان و با اتصال به هم حالت منحنی یا گرد پیدا خواهند کرد. البته این کار نیاز به مهارت و تجربه دارد و انجام آن برای افرادتازه‌کار، سخت است.

برای برش قرنیز پی وی سی در گوشه‌ها از روش فارسی‌بر کردن استفاده کنید.
برای برش قرنیز پی وی سی در گوشه‌ها از روش فارسی‌بر کردن استفاده کنید.

نحوه نصب قرنیز پی وی سی با چسب

پس از اینکه قرنیز را برش زدید، نوبت به نصب آن می‌رسد. ابتدا چسب نصب قرنیز پی وی سی را آماده نمایید. قرنیز پی وی سی را به چسب آغشته نمایید و آن را به دیوار بچسبانید. برای اینکه از محکم بودن نصب قرنیز پی وی سی مطمئن شوید، لبه بالا و پایین قرنیز را چسب دیواری بزنید. با کمک کاردکی، چسب را مماس با لبه بالا و پایین قرنیز بکشید. چسب برای چسباندن قرنیز، باید به اندازه استفاده شود تا نتیجه کار رضایت‌بخش باشد.

در نهایت هم قرنیز را با دستگاه میخ‌کوب روی دیوار محکم کنید تا حتی در صورت شل شدن چسب‌ها در اثر رطوبت، از دیوار کنده نشود.

نصب قرنیز پی وی سی روی گچ

برای نصب قرنیز پی وی سی روی گچ، لازم است از ملات بهره بگیرید. سپس توسط دستگاه میخ‌کوب، روی قرنیز میخ بکوبید تا به دیوار محکم شود.

بیشتر بخوانید: کفپوش پی وی سی pvc چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش نصب قرنیز سنگی با چسب

معمولا روش نصب کردن قرنیز سنگی با نحوه نصب کردن قرنیز پی‌وی‌سی و قرنیز دیوار پلاستیکی متفاوت است. برای انجام این کار، به جای چسب برای چسباندن قرنیز، نیاز به سیمان خواهد بود. روش اصولی و متداول نصب قرنیز سنگی به شیوه زیر است:

  • برای نصب کردن قرنیز سنگی، ابتدا قرنیز را جلوی دیوار سر جای خود قرار دهید. بهتر است قرنیز زیاد جلو یا عقب نباشد و با دیوار، فاصله نداشته باشد.
  • پشت قرنیز را ملات سیمان یا ماسه بریزید.
  • پس از اینکه سیمان خودش را گرفت، می‌توانید کفپوش را کار کنید.

بیشتر بخوانید: انواع کفپوش سنگی و مراحل نصب آن

پشت قرنیز سنگی را ملات سیمان بزنید و آن را به دیوار بچسبانید.
پشت قرنیز سنگی را ملات سیمان بزنید و آن را به دیوار بچسبانید.

برای پیدا کردن باتجربه‌ترین و کاربلدترین استادکاران بنایی و سنگ‌کاری، سفارش خود را در کادر زیر ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

نصب قرنیز کابینت

نصب قرنیز کابینت جهت آب‌بندی، بین صفحه کابینت و کاشی دیوار انجام می‌شود. این قرنیز از جنس فلز، پلاستیک یا ترکیب هر دو است. نصب قرنیز کابینت به سادگی انجام می‌شود و شما خودتان هم از عهده‌اش برخواهید آمد. به‌طور معمول، نصب کردن قرنیز کابینت، به روش زیر است:

  • ابتدا قرنیز را به اندازه متناسب با کابینت برش دهید.
  • شاسی زیر آن را جدا کرده و آن را با چسب آکواریوم در سراسر محل بچسبانید.
  • در قسمت‌های دارای زاویه، از روش فارسی‌بر کردن (که در بالا توضیح داده شد)، بهره بگیرید.
  • قرنیز کابینت را نه‌تنها برای کابینت سینک، بلکه برای دیگر کابینت‌ها نیز نصب کنید. به این ترتیب، در صورت ریختن آب روی صفحه کابینت، رطوبت به پشت کابینت‌ها نفوذ نخواهد کرد.

بیشتر بدانید: انواع بین کابینتی و قیمتشان را برای بازسازی آشپزخانه بشناسید

قرنیزهای آب بندی برای جلوگیری از ورود رطوبت از صفحه کابینت به پشت آن استفاده می‌شوند.

قرنیزهای آب بندی برای جلوگیری از ورود رطوبت از صفحه کابینت به پشت آن استفاده می‌شوند.اگر  برای ساخت یا تعمیر کابینت یا نصب نمودن قرنیز کابینت، دنبال استادکاران این حرفه هستید، کافیست با ما تماس بگیرید:

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

نصب قرنیز سرامیکی

نصب قرنیز سرامیکی هم با کمک چسب و هم توسط ملات امکان‌پذیر خواهد بود. روش اجرای کار با چسب، با نصب قرنیز پی وی سی مشابهت دارد. مراحل نصب قرنیز سرامیکی با ملات، به شرح زیر است:

  • ساخت ملات: برای نصب قرنیز سرامیکی، ابتدا لازم است ملات آن تهیه شود. به همین منظور، باید سیمان و ماسه را با هم مخلوط کنید تا ملات ساخته شود.
  • اجرای کار: برای نصب کردن قرنیزها باید از یک سمت دیوار شروع به کار کنید. قرنیزها را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به دیوار قرار دهید. سپس با کمک پشت قرنیز، ملات بریزید. بعد هم قرنیز را به دیوار تکیه دهید و ضرباتی نرم و محکم به آن وارد کنید تا قرنیز کاملا جا برود. قبل از خشک شدن ملات، لبه‌های کار را تمیز کنید. کار را تا پایان به همین روش ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: بازسازی خانه شامل چه کارهایی می شود؟

قیمت نصب کردن انواع قرنیز

قیمت نصب کردن قرنیز برای انواع مختلف قرنیز متفاوت است. به‌عنوان مثال نصب قرنیز پی وی سی به طور متوسط، متری ۱۰ هزار تومان است. اما همین قیمت، برای قرنیز چوبی، به طور متوسط متری ۲۳ هزار تومان خواهد بود. نصب نمودن قرنیز سرامیکی یا سنگی که نیاز به تهیه ملات دارد، به‌طور متوسط متری ۴۰ هزار تومان تمام خواهد شد.

این قیمت‌ها، بسته به مهارت و تجربه فرد نصاب، متغیر است. اما پیشنهاد ما این است که برای این کار، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید تا کار تمیز و یک‌دست از آب در آید.

توصیه پایانی در مورد چسباندن قرنیز روی گچ

در این مقاله، نصب قرنیز پی وی سی روی گچ، نصب کردن قرنیز سرامیکی، نصب قرنیز دیوار پلاستیکی و نصب قرنیز کابینت را یاد گرفتید. فقط لازم است اشاره کنیم برای چسباندن قرنیز روی گچ، باید از ملات استفاده شود. چون اصولا چسب برای چسباندن قرنیز روی گچ، کارایی لازم را نخواهد داشت. در نهایت هم لازم نیست قرنیز روی گچ، با کمک دستگاه میخ‌کوب روی دیوار محکم شود. چراکه ملات قرنیز را محکم و پایدار نگه خواخد داشت.

اگر با خدمات حرفه‌ای ما آشنایی ندارید، کافیست همین حالا اپلیکیشن استادکار را روی تبلت یا تلفن همراه خود نصب نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 19 =