تفاوت عایق نانو و ایزوگام چیست و کدام بهتر است؟

1

با توجه به تنوع روش‌های عایق کاری در فصل سرما، در مطلب حاضر تصمیم گرفته‌ایم تا ضمن معرفی عایق نانو و ایزوگام، به تفاوت آن‌ها نیز بپردازیم. در صورتیکه برای انتخاب بین عایق نانو یا ایزوگام مردد هستید، حتما مطلب حاضر را بخوانید تا به تفاوت عایق نانو و ایزوگام پی ببرید. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

عایق‌های رطوبتی

در فصل پاییز و زمستان و یا در مناطقی که به طور کلی بارش‌ها زیاد است، برای آب بندی کردن قسمت‌های مختلف ساختمان و جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن، به خصوص سقف از عایق رطوبتی استفاده می‌شود. از عایق‌های رطوبتی معمولا در همه مکان‌هایی که در معرض تماس با آب قرار دارند مثل پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، استخر و … استفاده می‌شود و عدم استفاده و جدی نگرفتن آن می‌تواند منجر به نفوذ رطوبت به ساختمان و در نهایت بروز مشکلاتی از جمله زنگ زدن فلزات، رشد کپک و قارچ‌ها، یخ زدگی سازه‌ها و … شود. عایق نانو و عایق ایزوگام از انواع مختلف عایق‌های رطوبتی هستند.

عایق رطوبتی نانو چیست؟

عایق نانو برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان‌ها، به خصوص در فصل سرما، اجرا می‌شود. این عایق از مواد پلیمری ساخته شده است. هرقدر میزان مواد پلیمری استفاده شده در عایق نانو بیشتر باشد، میزان مقاومت آن در برابر رطوبت نیز بیشتر خواهد بود. استفاده از فناوری نانو در این نوع عایق رطوبتی باعث شده است این عایق به اصطلاح آب گریز باشد و مقاومت و دوام بالایی داشته باشد.

درصورتیکه مسئله ایجاد آلودگی زیست محیطی در عایق کاری منزل نیز برایتان مهم است، باید بدانید که تمامی‌عایق‌های نانو پایه آبی سیلیکونی داشته و هیچگونه ضرری برای اکوسیستم ندارند.

اجرای عایق نانو بر طیف وسیعی از مواد از جمله چوب، انواع سنگ‌ها، آجرهای نما، سطوح بتنی و سیمانی و … امکان پذیر است.

عایق نانو برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان‌ها، به خصوص در فصل سرما، اجرا می‌شود.
عایق نانو برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان‌ها، به خصوص در فصل سرما، اجرا می‌شود.

مزایای عایق نانو

طول عمر و ماندگاری بالا (طول عمر تا ۳۰ سال)

قیمت اقتصادی

وزن سبک

غیر قابل اشتعال

اجرای سریع‌تر

خاصیت ضد کپک و قارچ

خاصیت مقاومت در برابر اشعه UV

جلوگیری از تغییر رنگ سطوح در طول مدت زمان

خاصیت تمیزشوندگی آسان

خاصیت نفوذ عمقی و عایق کردن عمقی سطوح

جلوگیری از ترک خوردن و شکستن سطوح با ملات‌های سیمانی و گچی

جلوگیری از لق شدگی سطوح سنگی، موزاییکی و سرامیکی

عایق رطوبتی ایزوگام چیست؟

ایزوگام در واقع شکل مدرن قیرگونی است. ایزوگام، نام بازرگانی لایه رولی از پیش آماده شده است که با استفاده از روش‌های خاص حرارت دهی بر روی سقف و دیوار‌ها چسبانده می‌شود. موادتشکیل دهنده ایزوگام قیر و پشم شیشه است.

ایزوگام‌ها بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده‌شان به دو گروه ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده تقسیم می‌شود. ایزوگام پلیمری از۶۰ یا ۷۰ درصد قیر خالص تشکیل شده است و از تقطیر نفت خام در پالایشگاه به دست می‌آید. مواد اصلی تشکیل دهنده ایزوگام دمیده، قیر دمیده است. ایزوگام دمیده نسبت به ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تری دارد. ایزوگام همچنین براساس لایه‌های به کار رفته در آن، به دو گروه تک لایه و دولایه تقسیم می‌شود.

ایزوگام‌های تک لایه از پلی استر ظریف و منعطف دوخته شده و ایزوگام دو لایه از تیشو و پلی استر ضخیم با استحکام بالا تشکیل شده است. آخرین دسته بندی ایزوگام بر اساس روکش است که به دو گروه با روکش آلومینیومی‌و بدون روکش آلومینیومی‌تقسیم می‌شود. روکش آلومینیومی‌به علت منعکس کردن نور آفتاب، برای اماکنی که در معرض تابش مستقیم نور هستند، بهترین گزینه است. از ایزوگام بدون روکش آلمینیومی‌ هم معمولا برای عایق کاری سرویس‌های بهداشتی، پی‌ها و … استفاده می‌شود.

ایزوگام در واقع شکل مدرن قیرگونی است.
ایزوگام در واقع شکل مدرن قیرگونی است.

مزایای عایق ایزوگام

انعطاف پذیری بالا

مقاوم در برابر شوک‌های حرارتی،انبساط و انقباض به علت دارا بودن لایه پلی استر

سبک بودن به مقدار حدود ۴ کیلوگرم بر متر مربع

مقاوم درگرمای ۱۳۰ + درجه و سرمای ۴۰- درجه

مقاوم در برابر پوسیدگی و شکنندگی

اجرای سریع و آسان

تفاوت عایق نانو و ایزوگام

پس از آشنایی با تعاریف و ویژگی‌های عایق‌های رطوبتی نانو و ایزوگام، وقت آن رسیده است که مقایسه نهایی را بین این دو عایق انجام دهیم.

مقاومت در برابر رطوبت و نور خورشید

عایق رطوبتی نانو نفوذناپذیری بالایی در مقابل رطوبت و جمع شدن آب دارد. این در حالی است که هنگام نصب عایق ایزوگام اکثرا توصیه می‌شود که تا حد امکان از جمع شدن برف و باران روی ایزوگام جلوگیری شود. همچنین عایق نانو از سطح جدا نشده و بر خلاف ایزوگام باد نمی‌کند.

اجرا

اجرای عایق رطوبتی نانو بسیار سریع تر از اجرای ایزوگام انجام می‌گیرد زیرا روش اجرای عایق نانو به صورت دوغابی بوده، معمولا نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و توسط بیشتر افراد امکان پذیر است. همچنین معمولا توصیه می‌شود عایق رطوبتی ایزوگام پس از گذشت ۲۸ روز بر روی بتن و یا سیمان اجرا شود. در صورتیکه اجرای عایق نانو هیچ محدودیت زمانی ندارد.

قیمت

هزینه اجرای عایق رطوبتی نانو  و ایزوگام در نهایت مشابه هم خواهد بود. البته از انجاییکه نصب عایق نانو؛ توسط خود صاحبخانه نیز می‌تواند صورت بگیرد،امکان کمتر تمام شدن هزینه عایق نانو هم وجود دارد. اما به صورت کلی هزینه اجرای هر دو عایق رطوبتی مشابه هم تمام خواهد شد.

ایمنی

برای اجرای ایزوگام نیاز است که عایقی که به صورت جامد است تحت حرارت بالا به مایع تبدیل شود و بعد از آن مورد استفاده قرار گیرد. این کار معمولا برای فرد نصاب و همچنین کل ساختمان خطرات زیادی دارد. همچنین بر خلاف ایزوگام، نانو پلیمر غیر قابل اشتعال می‌باشد.

سایر تفاوت‌ها

از آنجاییکه عایق نانو به سطح زیر کار خود؛ اجازه تنفس می‌دهد؛ از رویش قارچ و کپک و پیدایش شوره نیز جلوگیری می‌کند.

ضخامت و وزن عایق نانو بسیار کمتر از ایزوگام است.

عایق رطوبتی نانو در برابر نمک و آب دریا نیز مقاوم است و در مناطق با اقلیم مرطوب و بارش‌های زیاد نیز قابلیت اجرا دارد.

ایزوگام  ساختار یکپارچه‌ای ندارد و لایه رویی آن به مرور زمان بر اثر تابش‌های خورشید از بین خواهد رفت و بر اثر سرما خشک و شکننده خواهد شد.

جمع‌بندی

از انجاییکه قیمت تمام شده اجرای عایق نانو و ایزوگام حدودا به یک اندازه خواهد بود و با توجه به اینکه بررسی سایر تفاوت‌ها نشان می‌دهد که مزایای عایق نانو بیشتر از ایزوگام است، پیشنهاد ما این است که در صورتیکه امسال تصمیم به عایق کاری منزل خود گرفته اید، از روش نسبتا جدید عایق نانو استفاده کنید.

1 نظر
  1. ناصر می گوید

    ایول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + نوزده =