سنسور ods یا سنسور حرارتی چیست؟

1

کم نیست آمار مرگ و میرهایی که به علت احتراق ناقص بخاری و نشت گاز منوکسید کربن در فضاهای بسته، به ویژه خانگی شنیده‌ایم. سنسور ods بخاری درست همان چیزی است که در صورت عملکرد صحیح، می‌تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری به عمل آورد.

سنسور حرارتی بخاری گازی می‌تواند به محض پایین آمدن سطح اکسیژن مورد نیاز برای احتراق بخاری، شعله را خاموش کرده و از احتراق ناقص و تولید گاز منوکسید کربن جلوگیری کند. به واقع سنسور ods بخاری گازی، باعث می‌شود که ترکیب اکسیژن و گاز در تناسب بوده و احتراق به درستی صورت گیرد. به همین موازات با به‌هم خوردن ترکیب میان اکسیژن و گاز و کمبود اکسیژن، سنسور حرارتی بخاری گازی، هشدار لازم را دریافت کرده و شعله را خاموش می‌سازد.

با وبلاگ استادکار همراه باشید.

سنسور ods بخاری گازی

اگر بخواهیم به سنسور حرارتی بخاری گازی به شکلی دقیق‌تر بپردازیم، پیش از هر چیزی بهتر  است که واژه اصلی آن را دنبال کنیم. سنسور ods، در حقیقت همان Oxygen Depletion Sensor است که باعث بالا رفتن سطح ایمنی بخاری گازی می‌‌شود.

اصلی‌ترین بخش سنسور ods بخاری یا همان سنسور حرارتی بخاری گازی را یک قطعه به نام حسگر اکسیژن تشکیل می‌دهد. این قطعه همان طور که از نام آن می‌توان حدس زد، برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود جهت ترکیب با گاز و احتراق، کاربرد دارد. با به‌هم خوردن تناسب و یا به عبارتی پایین آمدن میزان اکسیژن لازم، این سنسور عکس العمل نشان داده و طی مراحلی شعله را خاموش می‌سازد.

سنسور ods بخاری گازی
سنسور ods بخاری گازی به سنجش میزان اکسیژن و ترکیب صحیح آن با گاز کمک کرده و در صورت پایین آمدن سطح اکسیژن، طی فرآیندی احتراق و شعله را خاموش می کند.

مراحل خاموش ساختن شعله توسط سنسور ods بخاری

با پایین آمدن سطح اکسیژن، حسگر اکسیژن سنسور حرارتی بخاری گازی، این وضعیت را تشخیص داده و به سرعت ترموکوپل را سرد می‌کند. این عمل با قطع شعله پیلوت از کلاهک ترموکوپل انجام می‌شود. با سرد شدن ترموکوپل، جریان میلی آمپر نیز در مگنت قطع شده و پس از آن به صورت طبیعی گازرسانی به مشعل نیز قطع شده و بخاری خاموش خواهد شد. این فرایند خطر احتراق ناقص و تولید و نشر گاز منوکسید کربن به محیط را از بین برده و جان افرادی که در محیط قرار دارند را نجات می‌دهد.

زمان تعویض سنسور حرارتی بخاری گازی

با توجه به مواردی که در خصوص شرایط ایمنی بخاری گازی و وابستگی این ایمنی به سنسور حرارتی بخاری ods دنبال کردیم، تست سلامت و بررسی این سنسور اهمیت زیادی پیدا می‌کند. باید در نظر داشت که در صورت خرابی سنسور ods بخاری گازی، سلامت تمام افرادی که در محیط دربسته قرار دارند، به خطر خواهد افتاد.

از این روی توصیه می‌شود که حتما هر ساله پیش از شروع فصل سرما و استفاده از بخاری گازی، نسبت به تست سلامت این سنسور اقدام شود، به طور میانگین هر ساله قبل از شروع فصل سرما در صورت خراب بودن سنسور OBS آن را سریعا تعویض کنید .

بدیهی است که انجام این کار باید به وسیله کارشناس انجام شده و به طور قطعی از عملکرد صحیح سنسور، اطمینان حاصل گردد. در صورتی که هر مشکلی در عملکرد صحیح سنسور حرارتی بخاری گازی وجود داشته باشد، باید حتما مورد تعویض قرار بگیرد. برخی از افراد به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، نسبت به تعمیر این سنسور به جای تعویض اقدام می‌کنند که به دلیل پر خطر بودن نتیجه، به هیچ وجه آن را توصیه نمی‌کنیم.

بیشتر بدانید علت زرد سوختن شعله بخاری گازی چیست؟

زمان تعویض سنسور حرارتی بخاری گازی
لازم است که پیش از شروع به کار بردن بخاری گازی، حتما سنسور حرارتی آن مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض گردد.

توصیه‌های ایمنی استفاده از بخاری گازی

اگر چه سنسور ods یا ترموکوپل و به طور کلی سیستم‌های ایمنی تجهیزات گرمایشی، به نظر ایمن می‌رسند؛ اما لازم است که شما به صورت مستقیم برخی از ملاحظات را در این سیستم‌های گرمایشی خاص به خرج دهید.

  • همیشه یک مسیر عبور و مرور هوا در نظر بگیرید. لزوما نباید این مجرا، پنجره اتاق خواب شما باشد، کافی است که به اندازه یک بند انگشت از پنجره جایی مانند آشپزخانه را باز بگذارید.
  • گاه و بیگاه (به ویژه پیش از خواب)، لوله بخاری گازی را بررسی  کنید و از سرد نبودن آن مطمئن شوید. سرد بودن لوله بخاری گازی، یکی از نشانه‌های اصلی احتراق ناقص به شمار می‌رود.
  • حتما برای شیلنگ های گاز، به سراغ نوع کاملا استاندارد بروید و به هیچ وجه شیلنگ ها را داخل دیوار یا سقف و به شکل توکار، قرار ندهید.
  • دودکش و کلاهک H هرگز فراموش نشود.

بیشتر بدانید آموزش تست و تعویض ترموکوپل بخاری گازی

به جز تست و بررسی سلامت سنسور ods بخاری گازی، لازم است که تمامی موارد ایمنی مربوط به این سیستم گرمایشی را رعایت کرده و به نوبت بررسی نمایید.
به جز تست و بررسی سلامت سنسور ods بخاری گازی، لازم است که تمامی موارد ایمنی مربوط به این سیستم گرمایشی را رعایت کرده و به نوبت بررسی نمایید.

سخن پایانی

سنسور ods بخاری گازی را به عنوان یکی از اجزای مهم در ترکیب و ساختار این سیستم گرمایشی شناختیم. برای حفظ جان و مال خود و سایر اعضای خانواده، حتما پیش از شروع فصل استفاده از ابزار گرمایشی، نسبت به سرویس به موقع و اصولی این سیستم‌ها و بررسی تمامی قطعات، اطمینان حاصل نمایید.

منبع: tavan-ind | fanikara

1 نظر
  1. علی می گوید

    چجوری باید عوضش کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 18 =