آموزش رنگ کردن کاشی و سرامیک‌های آشپزخانه و سرویس بهداشتی

18

اخیراً متوجه شدم که رنگ کاشی‌های حمام و دستشویی زرد شده‌اند، به خاطر اینکه رنگ کاشی‌ها سفید بودند زردی آن خیلی توی ذوق می‌زند. با یک دو دو تا چهارتای ساده دیدم که به این زودی نمی‌توانم هزینه لازم برای بازسازی و تازه کردن کاشی و سرامیک را پرداخت کنم، به همین خاطر تصمیم گرفتم به سراغ گزینه جایگزین یعنی رنگ‌آمیزی بروم. تعجب کردید؟ با کمی زرنگی شما هم می‌توانید با کمک رنگ کردن کاشی و سرامیک حال و هوای تازه‌ای به آشپزخانه و سرویس بهداشتی خانه‌تان بدهید. برای یاد گرفتن تکنیک‌های حرفه‌ای و مخفی انتخاب رنگ، زیرسازی سرامیک و رنگ کردن کاشی با ما همراه باشید.

آیا میتوان سرامیک و کاشی را رنگ کرد؟ چطور؟

سطح شفاف کاشی و سرامیک تقریبا هر نوع آلودگی از گرد و غبار گرفته تا رنگ، غذا و روغن را بازتاب می‌دهد. اگر فقط از رنگ لاتکس برای رنگ کردن کاشی آشپزخانه و سرویس بهداشتی  استفاده کنید دوام زیادی نخواهد داشت و حتی با یک ناخن کشیدن ساده هم رنگ از روی کاشی‌ها پاک می‌شود.

با این حال اگر از روش درست و اصولی برای زیرسازی و رنگ کردن آن استفاده کنید، علاوه بر افزایش طول عمر کاشی‌ها، از پرداخت هزینه‌های بیشتر برای جایگزین کردن کاشی‌ها و کثیف کاری‌های مربوط به آن هم مصون می‌مانید.

رنگ کردن کاشی و سرامیک
مزیت اصلی در رنگ کردن کاشی سرویس بهداشتی تغییر ارزان قیمت دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی با رنگ مورد علاقه‌تان و تعمیر ترک‌ها (رنگ موادی را که برای پر کردن ترک کاشی استفاده کرده‌اید می‌پوشاند.) و لکه‌های زرد ایجاد شده بر روی کاشی و سرامیک است.

برای رنگ کردن کاشی و سرامیک به طور معمول به ابزار زیر نیاز دارید:

  • رنگ اکرلیک با کیفیت بالا برای زیرسازی (پرایمر)
  • رنگ داخلی اکرلیک نیمه براق با کیفیت بالا
  • اورهان (از مواد صنایع رنگی برای سطوح در معرض آب و رطوبت)
  • دستکش‌های پلاستیکی مقاوم
  • TSP یا پاک کننده قوی دیگر
  • اسفنج
  • نوار رنگ‌آمیزی
  • کاغذ سمباده (شماره ۲۲۰)
  • پارچه کهنه
  • قلم مو نقاشی
  • غلطک رنگ

انتخاب رنگ مخصوص کاشی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام

رنگ لاتکس: شما می‌توانید از یک رنگ اکرلیک برای زیرساز و از رنگ اکرلیک نیمه براق برای سطح رویی کار استفاده کنید. در این آموزش از رنگ لاتکس اکرلیک برای رنگ کردن کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

رنگ اپوکسی: این رنگ دارای خواص چسبندگی بالاتری است و برای استفاده باید از دستورالعمل روی رنگ پیروی کنید. همچنین تنوع رنگ کمتری نسبت به رنگ‌های اکرلیک دارد.

انتخاب رنگ بر اساس سلیقه‌تان و طراحی داخلی سرویس بهداشتی، حمام یا  آشپزخانه می‌تواند متفاوت باشد و این تفاوت روی قیمت رنگ مخصوص کاشی هم اثر می‌گذارد. رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک برای اینکه حرفه‌ای و تمیز انجام شود نیاز به زمان دارد. ولی با استفاده از مواد و رنگ‌های با کیفیت بالا می‌توانید از هر گونه دوباره کاری در رنگ کردن کاشی‌ها جلوگیری کنید.

برای رنگ زدن لبه‌های کاشی و سرامیک بهتر است از لایه‌های نازک رنگ همراه با قلم مو نقاشی استفاده کنید. ولی سطوح را با غلطک نقاشی رنگ‌آمیزی کنید تا یکدست شوند. همچنین کناره‌های کاشی و سرامیک (قسمت‌های آزاد دیوار یا زیر کابینت‌ها) را برای اینکه رنگ نگیرد با استفاده از نوار رنگ آمیزی بپوشانید. این روش نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد ولی در نهایت کاری زیبا و چشم نواز خواهید داشت.

رنگ کاری کاشی و سرامیک
شما می‌توانید از رنگ اپوکسی یا لاتکس برای رنگ آمیزی کاشی‌ و سرامیک استفاده کنید.

مرحله آماده‌سازی

یک آماده‌سازی خوب برای رنگ کردن کاشی و سرامیک دستشویی و آشپزخانه می‌تواند نتایج عالی به همراه داشته باشد. برای شروع، قبل از هر کاری کاشی‌ها را بررسی کنید. اگر جای ترک و شکستگی وجود دارد، کاشی را با چسب کاشی تعمیر  کنید و یا کاشی شکسته را جایگزین نمایید.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار

تعمیرات را ۴۸ ساعت قبل از شروع رنگ‌آمیزی انجام دهید. سپس روی سطح کاشی و لبه‌های آن را با استفاده از سمباده کاغذی، صاف کنید (از ایجاد خراش عمیق روی سطح پرهیز کنید) در نهایت ذرات گرد و غبار را با دستمال پاک نمایید. حتی اگر سرامیک در نگاه اول تمیز به نظر می‌رسد خوب است که با یک پاک کننده قوی مانند محلول تری سدیم فسفات (TSP) آن را تمیز کنید.

نصف یا یک چهارم محلول تری سدیم فسفات را با حدود ۴ لیتر آب مخلوط کرده و با استفاده از اسفنج کل سطوح کاشی و سرامیک و لبه‌ها را تمیز کنید. اجازه دهید یکی دو دقیقه روی سطح بماند تا تمامی آلودگی را از بین ببرد.

در ادامه چند بار کل سطوح را با استفاده از آب بشویید تا بقایای TSP از روی کاشی و سرامیک از بین برود.

رنگ کردن کاشی و سرامیک
رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک ۵ مرحله دارد: ۱- آماده کردن ابزار رنگ‌آمیزی ۲- انتخاب رنگ مناسب ۳- از بین بردن ترک و شکستگی‌ها، تمیز کردن سطوح (آماده سازی) ۴- زیرسازی و آستر زدن کاشی و سرامیک ۵- رنگ‌آمیزی.

زیرسازی برای رنگ کردن کاشی و سرامیک

آستر زیرسازی حین رنگ‌ کردن کاشی باید کاملا صاف، یکدست و بدون هر گونه برآمدگی باشد. با استفاده از یک قلم مو نازک نقاشی زیرسازی لبه‌های اطراف کاشی و سرامیک آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را آغاز کنید. سپس غلطک را به رنگ زیرساز آغشته کرده و به آرامی روی سطوح کاشی و سرامیک حرکت دهید. دقت کنید که لایه رنگ نازک باشد.

 اجازه دهید تا آستر زیرسازی کاشی به مدت چندین ساعت به خوبی خشک شود.

پس از اینکه آستر زیرسازی اول به خوبی خشک شد. مرحله دوم آستر زدن کاشی را آغاز کنید. آستر دوم یک شب برای خشک شدن به زمان نیاز دارد. روز بعد اگر روی سطح کاشی و سرامیک رگه‌های رنگی برجسته‌ای مشاهده کردید با استفاده از سمباده کاغذی آن را یکدست کنید. سپس تمامی گرد و غبار موجود را از روی سطح تمیز نمایید.

رنگ‌آمیزی را شروع کنید!

همانطور که در مورد آستر زدن کاشی و سرامیک گفتیم باید از مقدار کمی رنگ و لایه‌های نازک برای رنگ کردن کاشی استفاده کنید. با استفاده از یک قلم مو نقاشی ابتدا لبه‌های آسترخورده را رنگ کنید. سپس یک لایه نازک رنگ را با کمک غلطک روی سطح بزنید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن رنگ ابتدایی یک بار دیگر این مرحله (با استفاده از قلم مو و غلطک) را تکرار کنید.

بعد از خشک شدن رنگ‌آمیزی مرحله دوم، یکبار سطح کار را بررسی کنید. اگر نیاز به رنگ کردن دارد مرحله قبل را برای مرتبه سوم و آخرین بار تکرار کنید.

رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

هنگامی که سطوح رنگ کاملا خشک شدند با استفاده از اورتان (Urethane)، سطح رنگ شده را آب بندی کنید. به مدت دو هفته کامل به سطح دست نزنید تا رنگ و آستر آب بندی کاملا سخت شود. البته در مورد رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک اگر از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید زمان آماده سازی و اتمام کار سریع‌تر اتفاق می افتد و خیلی زود می‌توانید از حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات

در این پست استادکار نحوه رنگ کردن سرامیک و کاشی آشپزخانه و سرویس بهداشتی را آموزش دادیم و درباره رنگ مخصوص رنگ آمیزی کاشی صحبت کردیم. شما هم می‌توانید تجربه‌هایتان در مورد رنگ کردن کاشی و سرامیک را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Thespruce | Todayshomeowner

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
18 نظرات
  1. مهراوه می گوید

    سلام ممنون از اطلاعاتتون.چی میشه اگه رنگ روغن اسپری ای بزنم رو کاشیا و بعد روش روکش پلی اورتان بزنم؟

  2. صفورا می گوید

    سلام. این روش برای رنگ امیزی کف سرویس بهداشتی مناسبه؟

    1. رضا رحمتی می گوید

      سلام
      اگر سرامیک باشه میشه ولی چون کف سرویس هست به مرور رنگ از بین میره
      رضا رحمتی – کارشناس سئو استادکار

      1. علی می گوید

        سلام عزیز ببخشید من میخواستم کاسه توالت رو بشورم دیدم رگه های زرد داره سیم ظرفشویی کشیدم لعاب روش از بین رفته و سیاه شده برای درست کردنش باید چیکار کنن

        1. رضا رحمتی می گوید

          متاسفانه لعاب رو نمیشه کاریش کرد
          شرکت هایی که کاسه توالت تولید می کنند وجه تمایزشون تو لعاب مقاوم هست، یعنی شما کاسه توالت با لعاب عالی می خرید ۱۷۰ هزار تومان در صورتی که کاسه توالت ۶۰ هزار تومانی هم تو بازار هست اما اون لعاب رو نداره .

          یک راه حلی که میتونه موثر باشه رنگ کردن سنگ توالت هست که تو همین مطلب آموزش داده شده

  3. یادگار می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من روی سنگ (کاسه)دستشویی چسب ریخته بود بعد واسه اینک چسبا رو پاک کنم اومدم با سیم و جرم گیر افتادم ب جون دسشویی بعد ک شستم دیدم کلا رنگ سفیدش رفته و حالا لکه لکه سیاه شده رنگش رفته باید چیکار کنم؟؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین??

  4. پرنیان می گوید

    منم به درد شما مبتلا شدم! دارم در به در دنبال راه چاره میگردم! توالت فرنگی هم خیلی گرون شده.
    حالا به قول این آقا شاید بشه با اسپری درستش کرد؟

  5. مهسا می گوید

    سلام ممنون میشم کمکم کنید.??
    من و برادرم الان که تو این وضعیت هستیم و باشگاه ها بستس یک سری وسایل ورزشی داریم داخل زیر زمین که میخوایم استفاده کنیم. ولی متاسفانه با توجه به قدیمی‌بودن خونمون کاشی های زیر زمین خیلی وضعیت بدی داره میخوایم یه سرو سامونی بدیم بهش.یه فضای بزرگ ۱۲۰متری هم داریم. میشه به کمک کنید که ما چه کاره کم هزینه ای میتونیم روی این کاشی ها انجام بدیم؟

  6. مصطفی می گوید

    سلام، دور اتاقم که سرامیک هستش رو میخوام رنگ کنم، اول رنگ زیر سازی پرایمر میزنم روش که نفوذ بالایی داره، بعدش رنگ “اکریلیک نیمه براق”.
    اونجا رو که شستشو نمیدم، آیا لازمه آخر سر روش رنگ “اورتان شفاف” بزنم؟
    و به جای رنگ “اکریلیک نیمه براق” میشه “رنگ مات” استفاده کنم؟

  7. ندا می گوید

    سلام من یه اجاق گاز دارم بعضی جاها انگار لعابش خوب نبود و ازبین رفته خود اجاق گاز عالیه ولی با چه روشی میتونم لعاب رفته رو درست کنم ؟

  8. شهرام می گوید

    چگونه میشه رنگ روغنی که زده شده به کاسه دست شویی و جای که دستامون میشویم پس از خشک شدنش این رنگ پاک کرد من بوسیله ابجوش کتری یک مقدارشو کندم ولی دستشوی که دستانمان میشویم نمیره چیکار باید کرد

  9. فریده می گوید

    سلام ببخشید من یه سوال داشتم کاشی های اشپزخونمون خیلی زشته☹️دوس دارم رنگش کنم اما به نظرتون موقع تمیز کردن چربی و اینا پاک نمیشه رنگش؟
    لطفا جواب بدید☹️

  10. سعید می گوید

    با سلام من یه اتاق زدم که سرامیک نما ،افتاده داخلش میخواستم کاغذ دیواری کنم میگن بعد چندسال خط می ندازه ،میخواستم از رنگ وبتونه اپوکسی استفاده کنم که فضای خالی بین سرامیک رو پر کنه و مثل دیوار سفیدکاری شده صاف بشه ونیاز نباشه کاغذ دیواری یا پارکت انجام بدم آیا میشه یانمیشه باتشکر

  11. مریم می گوید

    باسلام
    من میخوام بین کابینتی هامو رنگ کنم
    ازین مدلای کاشی ریز قهوه ای هست
    خوب میشه اگر رنگ کنم؟

  12. پریناز می گوید

    سلام . من یه سوالداشتم . من میخوام یه دیوار رنگ کنم تو پاساژ روی دیوار سرامیک هس ولی براق نیست میشه با رنگ نقاشی معمولی روش رنگ کرد؟؟؟

  13. negar می گوید

    سلام من میخوام سرامیک دور حال پذیراییمو رنگ کنم آیامیشه وچطوری

  14. یوسف مراقی می گوید

    سلام .آیامیتوان روی الیاف رنگ آمیزی کرد

  15. مهدی زهرایی می گوید

    سلام،
    می خواهم دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی را اپوکسی بزنم. اما متاسفانه اینجا اپوکسی مخصوص این کار را ندارند. میشه لطفا راهنمایی کنید؟ از کجا میشه خرید آنلاین کرد؟ کدام محصول رو برای این کار پیشنهاد می کنید؟ اینجا هم اضافه کنم که من نقاشی ساختمان بلد هستم اما تابحال با اپوکسی کار نکردم اما آموزش گام به گام شما رو دنبال خواهم کرد.
    ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =