کمپرسور پیستونی چیست؟

4

به دهه دوم قرن بیست و یکم رسیده‌ایم، وقت آن رسیده کمی هم به­روز باشیم و دیگر صرف اتکا کردن به نام محصولات و برندهای مختلف مخصوصا به هنگام خرید کالای برقی پرمصرف، توجیه‌پذیر نیست، بیایید کمی نگاه فنی­‌تر داشته باشیم! کولرهای گازی یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای برقی خانه و ساختمان می‌باشند، آشنا کردن شما با اطلاعات اولیه درباره کولر گازی و بررسی موضوعاتی از قبیل اینکه کدام کولر مناسب شما است و بسیاری موضوعات دیگر مرتبط، تنها گوشه‌ی کوچکی از اهداف تیم استادکار در راه برآورده کردن نیازهای شما است. ازاین‌رو اگر قصد خرید کولر گازی دارید و یا از افرادی علاقه‌مند به بحث فنی آن هستید، نیاز است درباره کمپرسورها و نقش آن‌ها در میزان مصرف و عملکرد کولر اطلاعاتی داشته باشد.  عمده مصرف انرژی کولر گازی توسط کمپرسور صورت می‌گیرد در این مطلب ضمن صحبت درباره انواع کمپرسور کولرهای گازی به معرفی کمپرسور پیستونی و ذکر مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

کولرهای گازی از سه جزء اصلی تشکیل شده‌­اند: بخش تبخیرکننده یا اواپوراتور، کندانسور و کمپرسور. هرکدام از این اجزاء وظیفه‌ی به خصوصی دارند، اواپوراتور بخشی است که داخل ساختمان می‌بینیم و وظیفه مکش هوای گرم و مرطوب داخل خانه به سمت خود و انتقال آن به کندانسور را دارد. وظیفه فشرده‌سازی و خنک شدن گاز مبرد که در کندانسور وجود دارد، بر عهده کمپرسور است. همین هوای خنک و مطبوع وارد ساختمان می‌شود تا ما از آن استفاده کنیم. از بین اجزای تشکیل‌دهنده کولر گازی، کمپرسور را می‌توان قلب آن معرفی کرد. به‌طورکلی کولرهای گازی می‌توانند سه نوع کمپرسور داشته باشند: کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور مارپیچی یا اسکرال. تفاوت در میزان عملکرد و هزینه هرکدام از انواع این کمپرسورها سبب شده که بسته به اقلیم هوایی، نوع خاصی از آن بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. در این مطلب به معرفی کمپرسور پیستونی و بیان مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

کمپرسور پیستونی
کولرهای گازی به عنوان یکی از دستگاه‌های محبوب جهت ایجاد هوای مطبوع و خنک شناخته می‌شود.

معرفی کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی محبوب­ترین و رایج­ترین نوع کمپرسورهای خنک‌کننده است. دو قطعه اصلی موجود در این نوع کمپرسورها پیستون و سیلندر است. در واقع عملکرد کمپرسور کولر گازی چیزی شبیه به فرآیندی است که در موتور خودروها رخ می‌دهد. به‌طور خلاصه، هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند گاز مبرد وارد کمپرسور می‌شود و هنگامی که به سمت بالا می‌رود شیر ورودی بسته‌شده و گاز فشرده‌شده از سوپاپ خروجی خارج می‌شود. تکرار این حرکت رفت و برگشتی پیستون به کمک میل لنگ کمپرسور سبب متراکم شدن گاز مبرد داخل آن و ایجاد خلأ شده و این امر موجب می‌شود گاز مبرد با مکش به درون سیلندری که خود از طریق شیر خروجی به کندانسور متصل است، وارد شود.

کولرهای گازی امروزی می‌توانند تعداد سیلندرهای مختلفی درون کمپرسور خود داشته باشند که رایج‌ترین آن‌ها ۲،۴ و یا ۸ سیلندری است، افزایش تعداد سیلندرها علاوه بر بهبود عملکرد و کارایی کمپرسور، می‌تواند فشار هوایی تا ۸۰۰ بار را ایجاد کند. مصرف این نوع کمپرسور در مناطق گرمسیری به واسطه کارایی بالا آن در فشار بیشتر و همچنین مقرون به‌صرفه بودن آن سبب شده که تقاضا برای آن در اغلب مناطق کشورمان بالا باشد.

کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ای

کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ای رایج‌ترین مدل کمپرسور برای استفاده در منزل و محل کار است. در این سیستم، کمپرسور با هر بار رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مبرد که در محفظه کمپرسور وجود دارد را به داخل سیلندر می مکد، فشرده می کند و به سمت مخزن هل می دهد. هنگامی که حجم فشار داخل مخزن به سطح مشخصی می‌رسد، کمپرسور متوقف می‌شود و وقتی که کولر از هوای ذخیره شده برای خنک کردن خانه استفاده می‌کند، کمپرسور مجدداً شروع به ایجاد فشرده‌سازی گاز می‌کند و چرخه تکرار می‌شود.

کمپرسور پیستونی دو مرحله‌ای

کمپرسورهای دو مرحله دارای دو پیستون هستند. فشرده‌سازی اولیه انجام می‌شود و از طریق یک سوپاپ به پیستون دوم فشار وارد می‌کند و آن را به مخزن می‌فرستد. این کمپرسورها معمولاً مدل‌های تجاری سنگین هستند که می‌توانند حجم بیشتری از هوا را در مقیاس PSI (فشار حاصل از نیروی یک پوندی بر سطح یک اینچ مربعی) ارائه دهند.

کمپرسور پیستونی
عمده مصرف کمپرسورهای پیستونی در مناطق جنوبی و مرکزی کشور است که ماه های بیشتری از سال گرم هستند.

مزایای کمپرسور پیستونی

  • راندمان بالا و افزایش کارایی کولر گازی مخصوصاً از زمانی که کمپرسورهای پیستونی چند سیلندر وارد بازار شده‌اند.
  • تعمیر و نگهداری آسان، به واسطه رایج بودن این سیستم و جدا شدن ساده اجزاء آن، مشکلی برای تعمیر آن وجود ندارد.
  • عملکرد خوب کمپرسورهای پیستونی تحت کار کردن در فشار بالا نسبت به انواع دیگر کمپرسورها
  • مقرون به‌صرفه‌تر از انواع دیگر کمپرسورها
  • دارای تنوع ظرفیتی بالایی هستند و از یخچال‌های خانگی معمولی تا دستگاه‌های خنک‌کننده صنعتی را شامل می‌شوند.
کمپرسور پیستونی
از مزیت‌های اصلی کمپروسورهای پیستونی علاوه بر قیمت مناسب آن‌ها، ساده بودن اجزای آن و در نتیجه راحت بودن تعمیرات مرتبط با آن است.

معایب کمپرسور پیستونی

  • ایجاد کردن لرزش و صدا. از آنجا که کمپرسور از چندین عنصر مکانیکی در داخل خود تشکیل شده، میزان سروصدا و لرزش آن در مقایسه با سایر کمپرسورها بالا است.
  • دستگاه خروجی هوای بسیار گرمی دارد که البته در صورت تعبیه مناسب کولر، مشکلی به وجود نمی‌آورد.
  • مصرف انرژی بیشتر نسبت به کمپرسورهای روتاری و اسکرول
  • در مقایسه با انواع دیگر کمپرسورها کمتر عمر می‌کنند
کمپرسور پیستونی
لرزش و صدای زیاد یاعث شده تولیدکنندگان در مدل‌های جدید کولرهای گازی، از انواع دیگر کمپرسورها استفاده کنند.

نتیجه گیری

در پایان اگر قصد خرید کولر گازی دارید همان‌طور که گفته شد اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید از آنجا که تعمیرکار بیشتری نیز در این مناطق وجود دارد بهتر است از کولر گازی که کمپرسور پیستونی دارد استفاده کنید. در مناطق سردسیر نیز استفاده از کولر گازی با کمپرسور روتاری توصیه می‌شود. البته اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید و برای فضاهای بزرگ نیاز به کولر گازی داشته باشید، کولر گازی با کمپرسور اسکرال نیز گزینه مناسبی است.

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: bettershark l lowese

4 نظرات
  1. عباس خداداد می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از ادمین سایت
    من به دنبال یک کمپرسور هوا صنعتی از یک برند خوب هستم دوستان بهم سایت زیر رو معرفی کردن که از برند هواکوب هستش آیا کسی از این برند استفاده کرده و راضی بوده ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  2. Mohd Bilal می گوید

    ماشاللہ

  3. Mohd Bilal می گوید

    عالی بود

  4. Kashif می گوید

    Good

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =