اصول نگهداری استخر و آب استخر در زمستان

3

در مقاله قبل به دلایل کدر شدن آب استخر پرداختیم در این مقاله همراه شما هستیم تا در مورد اصول نگهداری استخر و آب استخر در زمستان آموزش هایی را بدهیم . با توجه به سرمای هوا و فرا رسیدن فصل زمستان، اقدامات محافظتی جهت حفظ و نگهداری از تجهیزات و اجزای استخرها و خصوصا استخرهایی که در محیط‌های باز وجود دارند، ضروری است. لذا قصد ارائه مطلبی را داریم که در آن نکات حائز اهمیتی برای نگهداری استخر در زمستان گنجانده شده است.
می‌خواهیم به شرح و توضیح نکته هایی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توان با سپری کردن کوتاه‌ترین زمان و صرف کردن پایین‌ترین هزینه‌ها از انجماد تجهیزات و ابزارهای استخر خود ممانعت کنیم.
نگهداری استخر در زمستان و خصوصا حفاظت از استخر روباز در زمستان، مستلزم اجرا و عملی کردن مجموعه‌ای از اقدامات است که به تبیین آن‌ها می‌پردازیم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

نگهداری استخر در زمستان و چگونگی انجام آن به شیوه‌های مختلف

به پاکسازی استخر خود بپردازیم

  • برای نگهداری استخر در زمستان لازم است در بازه‌های زمانی مختلف کف و جداره‌های استخر را به خوبی تمیز کرده و آب موجود در فضای داخلی استخر را به طور کامل تخلیه کنیم تا آبی در داخل آن باقی نماند. برای این کار می‌توانیم از برس های مخصوص استفاده کنیم و از فرچه‌های دستی جهت پاکسازی کامل شیارها و فرورفتگی های مختلف بهره بگیریم.
  • در این قبیل پاکسازی‌ها همچنین می‌توانیم نواحی مختلف استخر که عموما از دید ما پنهان بوده‌اند و تا قبل، امکان تمیز کردن آن‌ها فراهم نشده بود را هم با دقت و صرف زمانی مناسب، پاک و تمیز کنیم تا علاوه بر زیبایی بخشیدن همه جانبه به محیط استخر، از ایجاد توده‌های کثیفی و یا حتی به وجود آمدن جلبک در این قسمت‌های نهان، جلوگیری نماییم. (متعاقب مشاهده اولین رد پای حضور جلبک‌ها در آب استخر، باید متوجه این موضوع شویم که سیستم تصفیه آب استخر بخش عمده‌ای از ماده شوینده استفاده شده برای پاکسازی استخر را مورد استفاده قرار داده و لازم است باز هم از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده استفاده نماییم.)
  • تخلیه و نظافت فیلتر و سبد اسکیمر موجود در استخر نیز ضروری است، چرا که در صورت عدم پاکسازی صحیح، ایجاد رسوبات و یا تشکیل شدن جلبک‌ها ممکن سبب ایجاد مشکل و آسیب در کارایی این بخش‌ها شود. (فیلتر موجود در استخر که جزء اساسی‌ترین ابزارها است باید به خوبی شسته شود تا آثار چربی‌های مختلف و لایه‌های کثیفی در همین فصل زمستان از آن جدا شود، زیرا پاکسازی فیلتر در فصول گرم سال با مشکلاتی مواجه خواهد بود.)
  • استفاده از تجهیزاتی نظیر جاروهایی که عملکرد اتومات دارند و همچنین برس‌ها یا فرچه‌هایی که دارای میله‌های طویل هستند نیز می‌تواند در افزایش کیفیت تمیز کردن بخش‌های مختلف استخر از قبیل دیواره‌ها و گوشه‌های استخر، اثرگذار باشد.

کپشن: با استفاده از جاروهای اتومات یا برس و فرچه می توان فضای استخر و تمامی بخش های آن را تمیز کرد و به این شکل برای نگهداری استخر در زمستان آماده شد.

برای نگهداری استخر در زمستان باید به پاکسازی فیلتر استخر خود بپردازیم

  • قبل از هر چیز باید بگوییم که برای شستن فیلترها، احتیاط الزامی است؛ اگر قصد شستشوی فیلترها را در زمستان داریم و می‌خواهیم آن ها را به وسیله اسید شستشو دهیم و بعد تا زمان فرا رسیدن دوره بعدی استفاده از استخر، از این فیلترها استفاده نکنیم، باید بدانیم که اسید ممکن است سبب انسداد یا وارد آمدن آسیب به کانال‌های موجود در فیلتر شوند.
  • برای شستشوی فیلترهای استخر، ابتدا باید پمپ استخر را آماده کنیم تا یک دور کامل به فعالیت بپردازد، هر دور چرخش آب استخر به وسیله پمپ، ممکن است به زمانی حدود ۷ تا ۸ ساعت نیاز داشته باشد.
  • بعد از آن که فیلتر استخر را شستشو دادیم، درب مخزن فیلتر و همچنین سوپاپ دریافت هوا را باز می‌کنیم تا تمام مقدار آب موجود در فیلتر از آن خارج شود.

معرفی انواع فیلترها و نحوه شستشوی آن‌ها جهت ایجاد عملکردی ساده و با کیفیت، خالی از لطف نیست، لذا برخی از موارد شستشوی فیلترهای مختلف را ارائه می‌دهیم:

شستشوی فیلترهای شنی: برای نگهداری استخر در زمستان باید قبل از شستشو باید از سالم بودن فیلتر اطمینان حاصل نماییم و اگر فیلتر ایراد داشت، آن را به سرعت و بدون اتلاف وقت و تا قبل از فرا رسیدن دوره بعدی استفاده از استخر، تعویض نماییم. در صورت عدم وجود مشکل در کارایی فیلتر، به شستشوی آن می‌پردازیم و سپس بخش سوپاپ‌هایی را که چند مسیر در آن‌ها تعبیه شده را روی حالت “فصل زمستان” تنظیم می‌کنیم.

بیشتر بدانید چگونه آب استخر را گرم کنیم؟

شستشوی فیلترهای کارتریج: این دسته از فیلترها نیز باید در سلامت کامل باشند و در غیر این صورت لازم است تعمیر یا تعویض گردند. برای شستشوی صحیح آن‌ها، بیرون آوردن کارتریج‌ها از داخل جعبه فیلتر و مشاهده دقیق آن‌ها ضروری است. سپس می‌توانیم به وسیله جریان آب هدایت شده از طریق شلنگ، این نوع فیلترها را بشوییم.

شستشوی فیلترهای DE: این نوع از فیلترها به فیلترهای دیاتومه معروف هستند. برای شستشوی آن‌ها نیز مانند دیگر فیلترها می‌توان از روش متداول بکواش کردن استفاده نمود. البته این کار را نیز باید بعد از مطمئن شدن از عملکرد صحیح فیلتر، به انجام برسانیم. در صورت وجود هرگونه نقص در کارایی فیلتر، تعمیر یا تعویض آن ضروری است.

کپشن: برای نگهداری استخر در زمستان باید حتما فیلتر استخر را نیز تمیز کرده و آن را به یکی از روش های رایج شستشو داد. به علاوه فیلتر هر روز باید ۴ تا ۵ ساعت فعال باشد.

  • در طول شبانه روز، فیلتر موجود در استخر حدودا باید ۴ تا ۵ ساعت به فعالیت بپردازد. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از جریان برق مورد نیاز جهت فعالیت فیلتر، می‌توانیم ساعات روشن کردن و استفاده نمودن از فیلتر را به تایم‌های مخصوصی از روز اختصاص دهیم که در آن‌ها تعرفه مصرف برق، به صرفه‌تر است. همچنین برای اطمینان از کار کردن فیلتر در یک بازه زمانی درست و مفید، می‌توانیم از یک دستگاه تایمر بهره بگیریم و ساعت‌های فعالیت فیلتر را به وسیله آن، ثبت کنیم.

برای نگهداری استخر در زمستان باید به جا به جایی تجهیزات استخر بپردازیم

  • لازم است تک تک اجزای مربوط به استخر و شنا از قبیل نردبان‌ها، سکوهای شیرجه، تویوب‌ها و شناورها و حتی وسیله‌های بازی و سرگرمی را از محیط استخر دور کرده و آن‌ها را در مکان مناسبی قرار دهیم تا سرمای هوا به آن‌ها آسیب نزند و در کارایی آن‌ها اختلالی رخ ندهد.

به غیر فعال نمودن تجهیزات موجود در استخر بپردازیم

  • باید تک تک تجهیزات موجود در استخر که به واسطه استفاده از جریان برق به فعالیت می‌پردازند، خاموش شوند تا در زمان عدم استفاده از استخر و عدم نظارت بر کارایی آن‌ها، مشکلی پدید نیاید.
  • البته لازم به ذکر است که قطع کردن جریان برق استخر که غالبا به منظور صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد، روش چندان مناسب و قابل توصیه‌ای نیست؛ چرا که مسدود کردن برق رسانی به استخر ممکن است علاوه بر ایجاد صدمات ظاهری به سطح کاشی‌ها، برای دستگاه تصفیه نیز مشکل ساز شود.

کپشن: برای نگهداری استخر در زمستان لازم است که تجهیزات غیرلازم آن را غیرفعال ساخته و به این شکل در مصرف انرژی نیز صرفه جویی نماییم.

به تنظیم و متعادل سازی آب به لحاظ شیمیایی بپردازیم

  • در تنظیم تعادلات شیمیایی آب استخر توجه کنیم که تک تک شاخص‌های آب، باید در محدوده معینی قرار داشته باشند و به شکل صحیحی تنظیم شوند.
  • باید به مولفه‌هایی نظیر میزان PH آب استخر یعنی مقدار اسیدی یا قلیایی بودن آن (می‌توانیم در بازه‌های زمانی مختلف مقداری از آب استخر را از عمق مشخصی برداریم و اسیدی یا بازی بودن آن را محک بزنیم. محدوده PH آب استخر باید در رنج عددی ۷.۲ تا ۷.۶ باشد)، میزان کلر موجود در آب (در زمستان برای پاکیزگی و زلال باقی ماندن آب استخر باید میزان کلر موجود در آن را تنظیم نماییم و آن را در حدود ۲ یا ۳ قسمت در واحد PPM نگه داریم.) و دیگر مولفه‌های شیمیایی آب، توجه کامل داشته باشیم و در صورت ضرورت، آن‌ها را تغییر داده و تنظیم نماییم.
  • روش‌ها و شیوه‌های متفاوتی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها، می‌توان این مولفه‌ها را مورد سنجش قرار داد و از چگونگی وضعیت آن‌ها آگاه گشت‌. استفاده از این روش‌ها علاوه بر سهولت در اندازه‌گیری، دقت این سنجش را نیز ارتقا می‌بخشد.
  • شوک دادن به آب موجود در استخر نیز جزء روش‌های متعادل‌سازی شیمیایی آب است که ضمن ممانعت از وجود لکه‌های گوناگون روی سطح‌های مختلف، بهبود شرایط استخر را نیز تضمین می‌کند.
  • از مزایای این کار به هنگام فرا رسیدن زمستان می‌توان به این نکته اشاره نمود که تعادل سازی شیمیایی سبب آماده شدن استخر برای دوره بعدی می‌شود و باعث می‌شود از حاکم بودن شرایط مطلوب در استخر خود اطمینان خاطر حاصل نماییم.

کپشن: با تنظیم توازن شیمیایی آب، می توان در زمستان شرایط آب استخر را بهینه ساخته و از سالم ماندن آن برای استفاده های بعدی اطمینان حاصل کرد.

برای نگهداری استخر در زمستان باید به کنترل سطح آب استخر بپردازیم

  • کنترل سطح آب استخر، یعنی بدانیم که تخلیه آب استخر در زمستان آن هم به طور کامل، چندان مناسب نیست؛ یعنی خارج کردن تمام آب استخر در زمستان شیوه مناسبی برای حفاظت از استخر به شمار نمی‌آید.
  • زمانی که تمام آب را به واسطه لوله تخلیه آب استخر خارج کرده و به زیر استخر می‌فرستیم، باید توجه داشته باشیم که این آب در داخل خاک، در زیر کف استخر منجمد می‌شود. اما این انجماد سبب انبساط خاکی که این یخ‌ها را پوشش داده می‌شود و بنابراین حجیم شدن خاک زیر کف استخر ممکن است کف و جداره‌های استخر را متحمل فشارهای نسبی کند و سبب ایجاد ترک خوردگی و آسیب در آن‌ها شود.
  • اما در صورتی که آب در استخر باقی بماند، از رخ دادن چنین حوادثی جلوگیری می‌شود و این آب در حقیقت مانع ایجاد فشار به سطوح مختلف استخر خواهد شد.
  • وجود آب در داخل استخر نقش حفاظتی خود را به هنگام وزش بادهای شدید و ایجاد طوفان‌های فصلی نیز، ایفا می‌کند و کف و دیواره‌های استخر را نسبت به آسیب‌های ناشی از بادهای شدید، ایمن خواهد کرد.
  • البته این روند اقدام به تخلیه، یا عدم تخلیه آب استخر نیز، بسته به شرایط محیطی ممکن است دستخوش تغییراتی باشد.
  • به عنوان مثال تخلیه نکردن آب استخر و این که اجازه می‌دهیم در فصل زمستان، تمام آب استخر در داخل آن باقی بماند یا نه، کاملا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی منطقه زندگی ما خواهد بود. عدم تخلیه آب استخر زمانی منطقی است که ما در محل زندگی خود، زمستان‌های شدید را تجربه نکنیم.
  • در صورتی که محل زندگی ما در جایی واقع شده که در فصل زمستان هوای آن خیلی سرد می‌شود، لازم است آب استخر را تنها در بازه ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین‌تر از اسکیمرها نگه داریم.
  • اما اگر از منجمد شدن آب استخر خود در زمستان اطمینان داریم، تخلیه کامل آب آن، ضروری به شمار می‌آید. حتی آب باران یا برفی که در فصول سرد سال در استخر ما جمع می‌شوند هم سریع‌تر باید تخلیه شده و استخر پاکسازی شود.
  • اگر در زمستان مایل به تمیز کردن استخر و جمع‌آوری آب‌های ناشی از بارش برف و باران و یا زباله‌هایی که به همراه باد جا به جا شده و در استخر ما قرار گرفته‌اند هستیم، باید سریعا به انجام این کار مبادرت ورزیم.
  • منجمد شدن آب در استخر باعث می‌شود که به بخش‌هایی که در آن‌ها متریال‌های آب بندی وجود دارد، آسیب وارد شود، چرا که فشارهای هیدرواستاتیکی ناشی از انجماد، برای این مواد مضر هستند.
  • البته در صورتی که برای جلوگیری از یخ زدن آب استخر درست عمل نکنیم و سهل انگاری و عدم توجه ما باعث یخ زدگی آب شود هم باید به چگونگی باز شدن این یخ زدگی‌ها توجه کنیم. به طور مثال استفاده از نمک برای باز کردن این انجماد راه مناسبی نیست؛ چرا که به بافت پوشش‌های عایق کاری شده، لطمه وارد می‌کند.
  • در این زمینه استفاده از ضدیخ‌های مخصوص آب استخر هم مرسوم است و می‌توانیم با اضافه کردن مقداری از آن‌ها به فضای استخر، از یخ زدن آب به میزان زیادی جلوگیری کنیم.
  • جلوگیری از یخ زدن استخر به واسطه عایق کاری و انجام آب‌بندی‌های مناسب میسر می‌شود که از رسوخ کردن آب در شیارها و گوشه و کنار جداره‌ها و کف استخر ممانعت کرده و نتیجتا ضریب انجماد و یخ‌زدگی را تا حد قابل اعتنایی کاهش می‌دهد.
  • به طور کلی عدم استفاده از مواد آب بندی و متریال های عایق کاری، آسیب‌ها و صدماتی را که ممکن است در فصول مختلف سال به استخر وارد شود، افزایش می‌دهد؛ زیرا استفاده از این مواد نقشی محافظت‌کننده و حائز اهمیت را برای امنیت استخرها ایفا می‌کنند.

کپشن: برای نگهداری و حفاظت از استخر در زمستان، می توان عایق کاری و آب بندی های لازم را در بخش های مختلف آن انجام داده و در ضمن از ضدیخ در آب استخر استفاده نمود تا مانع یخ زدن آب در زمستان و هوای سرد شود.

برای نگهداری استخر در زمستان باید به پوشش دادن سطح استخر خود بپردازیم

  • پوشاندن سطح استخر باید به طور کامل و صحیح انجام شود و تمام سطح استخر را در بر بگیرد.
  • پوشش دادن سطح استخر را می‌توانیم با استفاده از کاورها یا صفحات نازک پلاستیکی صورت دهیم که نفوذ ناپدیر هستند و مانع ورود آب می‌شوند. همچنین مقاومت آن‌ها نیز در مقابل انواع تغییرات آب و هوایی و تاثیرات مستقیم مواد شیمیایی مخلوط شده در آب استخر، بالا است.
  • این کاورها ضمن کاهش عمل تبخیر مواد مخلوط در آب استخر، امکان کثیف شدن آب استخر به واسطه ورود زباله های مختلف یا ریزش برگ درختان و یا هجوم جاندارهای ریز و کوچک را هم محدود می‌کنند.
  • پاکیزگی آب استخر هم مجال کمتری را برای عرض اندام جلبک‌ها فراهم می‌کند، چرا که مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، کمتر تبخیر می‌شوند؛ امکان تغذیه جلبک‌ها از آب نیز محدود خواهد شد‌.
  • مسدود کردن لبه‌های استخر نیز اقدام دیگری است که برای عدم ورود هوا و گرد و خاک‌های جزئی، به داخل استخر و تضمین پاکیزگی آب آن و همچنین جلوگیری از تبخیر آب، توصیه می‌شود‌.

کپشن: برای نگهداری از استخر در زمستان باید توجه داشته باشد که به محض رویت کمترین جلبک به تمیزکاری پرداخته و اجازه رشد و نمو آن ها را ندهید.

برای نگهداری استخر در زمستان باید به واسطه استفاده از فشار هوا به تخلیه کردن کامل لوله‌ها بپردازیم

  • باید با استفاده از فشار هوا آب موجود در لوله‌های استخر را به طور کامل تخلیه کنیم تا در صورت سرد شدن هوا و کاهش دما، این آب در داخل لوله‌ها منجمد نشود و از ترک خوردگی و تخریب
  • جداره‌های لوله و ابزار آلات آن ممانعت به عمل آید.
    استفاده از ابزارهایی که به آن‌ها بلوئر گفته می‌شود، برای تخلیه آب از داخل لوله‌ها مناسب است. می‌توانیم با کمک گرفتن از این وسیله، به شیوه‌ای آسان آب موجود در لوله‌ها و ابزار آلات دیگر را خارج کنیم‌.
  • البته مسدود کردن دریچه‌هایی که ورود آب به داخل لوله‌ها و ابزارها را سهولت می‌بخشند نیز ضروری است همچنین لازم است روزنه‌هایی را که احتمال می‌دهیم ممکن است مجددا آب به آن‌ها داخل شود، با سرپوش‌هایی مسدود کنیم.
  • به طور کلی باید مطمئن شویم که آب تمام وسایل مانند جایگاه‌های کلر، پمپ‌های موجود در استخر و فیلترها و حتی لوله تخلیه آب استخر، کاملا خالی شده است‌.

سخن پایانی

نگهداری استخر در زمستان می‌تواند روند ساده ای را طی کند، اگر به تک تک نکات ذکر شده توجه کنیم و در بازه‌های زمانی مختلف، به بررسی استخر خود بپردازیم. میزان کلر، میزان اسیدی و قلیایی بودن، تجهیزات مختلف نظیر پمپ‌ها و شیرها و فیلترها و ابزارهای مختلف را چک کنیم و در صورت لزوم به بهبود شرایط بپردازیم.
همه این‌ها سبب می‌شود که در دوره بعدی استفاده از استخر خود، دیگر نیازی به صرف زمان و هزینه و انجام چنین کارهایی نداشته باشیم و در آن زمان تنها بتوانیم از استخر آماده و مناسب خود استفاده نماییم.

منابع: hsmpolymer | poolbaan

3 نظرات
  1. عبیدی می گوید

    سلام سرکار خانم نقیبی ، در زمینه فروش قطعات خودرو تمایل به همکاری دارید با ما تماس بگیرید

  2. مرلین می گوید

    سلام درود من یک حوض آب با ارتفاع 2متر عمق ۱۷ متر طول عرض 10متر ساختم و برای جلوگیری از یخ زدگی همیشه حوض پر آب نگه میدارم و پنج تا چوب درخت داخلش مندازم چوب همیشه درحال حرکت است و از یخ زدگی جلوگیری میکند

  3. مرلین می گوید

    من منطقه سرد سیر افغانستان زندگی میکنم بعضی موقع دما هوا در زمستان تا منف 30 درجه می رسد اگه راهکار بهتری دارید راهنمایی کنید تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =