کولر گازی پرتابل چیست و مزایا و معایب آن چه هستند ؟

0

کولرهای گازی در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند تا برای هر فضایی کاربرد داشته باشند. از میان تمامی کولرهای گازی، امروز قصد داریم به معرفی کولر گازی پرتابل یا همان کولر گازی قابل حمل بپردازیم و شما را با مزایا و معایب کولر گازی پرتابل آن آشنا نماییم. این نوع کولر گازی، دارای خاصیت قابل حمل بودن است که آن را برای موقعیت‌های خاص و فضاهای کوچک؛ به یک گزینه عالی تبدیل ساخته است اگر دوست دارید به مزیت کولر گازی پرتابل بیشتر پی ببرید با استادکار همراه باشید ،

معرفی کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل، در واقع نوعی سیستم تهویه مطبوع قابل حمل است که امکان تنظیم دمای محیط داخلی را بدون نیاز به نصب و راه اندازی دائمی، برای افراد فراهم می‌سازد. این کولرهای گازی برای خانه‌هایی که امکان نصب دائم کولر گازی را ندارند، بسیار کاربردی خواهد بود و افراد می‌توانند به راحتی با استفاده از این سیستم، فضای داخلی مورد نظرشان را خنک سازند.

کولر گازی پرتابل
کولر گازی پرتابل برای خنک سازی محیط های کوچک بسیار مناسب است.

کولر گازی پرتابل چگونه کار میکند

کولر گازی پرتابل به گونه‌ای طراحی شده تا ظاهری جمع و جور داشته باشد در حالی که می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را در خنک سازی محیط از خود نشان دهد.
یک کمپرسور و دو موتور در داخل کولر گازی پرتابل وجود دارد. یکی از موتورهای این سیستم از بالا به انتقال جریان هوای خنک کمک می‌کند و دیگری با قرارگیری در پایین و پشت دستگاه، سبب خروج جریان گرم ناشی از کمپرسور می‌گردد. از این روست که این دستگاه نیاز به دریچه‌ای برای خروج هوای گرم دارد.
از آن جایی که این سیستم خنک کننده، هوای گرم و رطوبت را از هوا می‌زداید، هوای گرم می‌بایست به مکانی دیگر انتقال یابد، احتمالا جایی بیرون از فضای داخلی! به همین دلیل است که یک لوله انعطاف پذیر در این دستگاه تعبیه شده است تا هوای بیرون داغ به بیرون منتقل شود.

کولر گازی پرتابل
لوله انعطاف پذیر در کولر گازی پرتابل، وظیفه انتقال های داغ به بیرون از محیط را برعهده دارد.

ویژگی‌های کولر گازی پرتابل

از بارزترین مشخصه‌های کولر گازی قابل حمل، وجود فیلتر قابل شستشو در آن است که می‌توان به این طریق به راحتی نسبت به پاکسازی دستگاه اقدام نمود. از سوی دیگر روی این کولر گازی مانند کولر گازی‌های دائمی، نمایشگر ال ای دی تعبیه شده است. ضمنا این دستگاه امکان تنظیم شدن برای پرتاب باد عمودی را دارد. یک لوله خروجی کندانسور یک متر و نیم سانتی برای انتقال هوای گرم همراه این کولر است. تنظیم دور فن جهت پرتاب باد و وجود حالت هوشمند از سایر ویژگی‌های کولر گازی قابل حمل محسوب می‌شود.

کولر گازی پرتابل
پرتاب باد خنک به صورت عمودی یا افقی و و امکان تنظیم آن، از ویژگی های کولر گازی پرتابل به حساب می آیند.

مزایا کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت کولر گازی را نام ببریم؛ می‌بایست به ایجاد سرمایش مطلوب این دستگاه، آن هم بدون رطوبت اشاره کنیم. ضمنا لازم به ذکر است که این نوع کولرهای گازی مانع از ورود هوای آلوده بیرون به فضای داخل می‌شود و این بدان معنیست که شما می‌توانید از سالم بودن هوای داخل اطمینان حاصل نمایید.
از سوی دیگر این دستگاه نصب آسانی دارد و برای استفاده از آن، مشکلاتی مانند مشکلات نصب کولرهای گازی دائم وجود ندارد.
برای استفاده از این کولر گازی، نیازی به سیم کشی جداگانه و نصب کمپرسور در محلی مناسب نیست، لذا استفاده از آن، تخصص لازم ندارد. تنها کاری که برای خنک کردن فضای اتاق به کمک این وسیله باید انجام دهید؛ این است که کابل کولر را به پریز برق متصل کرده و لوله انعطاف پذیر تعبیه شده را، در جایی خارج از محیط و در فضای باز قرار دهید تا هوای گرم به بیرون فضا منتقل شود.

مزایا و معایب کولر گازی پرتابل
کولر گازی پرتابل یکی از انواع کولر گازی قابل حمل است که با استفاده از چرخ‌هایی که در زیر آن طراحی شده است می‌توان آن را جا‌به‌جا کرد.

یک سیستم تهویه مطبوع قابل حمل (PAC) معمولا روی زمین قرار می‌گیرد و برای نصب سریع تنها به یک کیت نیاز دارید. اکثر مدل‌های این دستگاه دارای چرخ هستند، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را به اتاق‌های مختلف انتقال دهید و آن‌ها را جایگزین خوبی برای یونیت‌های پنجره ای نمایید.
الزامات نصب بر اساس مدل هریک با دیگری متفاوت است، اما تمامی آن‌ها راه اندازی سریع و بدون دردسری دارند.

در واقع می توان به طور خلاص مزیت های کولر های پرتابل را بیان کنیم .

  • طراحی جمع و جور و قابلیت حمل و نقل و جا‌به‌جایی و مناسب برای فضاهای کوچک
  • نصب سریع و راحت کولر گازی پرتابل بدون نیاز به نصب کمپرسون خارج از خانه
  • امکان سرویس و نگهداری آسان
  • عدم نیاز به لوله کشی
  • هزینه شارژ بسیار پایین

 

کولر گازی پرتابل
برای نصب کولر گازی پرتابل، فرآیند به مراتب ساده تری پیش رو داشته و نیازی به سیم کشی نخواهد بود.

معایت کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

از سوی دیگر، کولر گازی قابل حمل مانند هر سیستم دیگری دارای معایبی است. از جمله مهم‌ترین عیوب این دستگاه، صداییست که هنگام کار کردن از خود تولید می‌کند.

از آن جایی که کمپرسور درون جعبه دستگاه تعبیه شده است، با قرارگیری در محیط، به راحتی صدای کار کردن آن به گوش می‌رسد. البته بسیاری از تولیدکنندگان به منظور رفع این مشکل، دست به ساخت عایق‌های مناسبی زده‌اند که در رسیدن به این هدف تا حدودی موفق عمل کرده‌اند ولی هنوز هم صدای زیاد کولر گازی پرتابل از معایت آن است .
همان طور که گفتیم، این دستگاه برای خنک سازی مکان‌های کوچک کاربرد دارد، لذا امکان پشتیبانی از سرمایش و گرمایش برای مکان‌هایی با متراژ بیش از ۳۰ متر با این دستگاه وجود ندارد، چرا که به منظور پرتابل بودن آن، از کمپرسورهای کوچک و قابل حمل درون این نوع کولر گازی استفاده شده است. این کمپرسورهای بزرگ هستند که می‌توانند فضاهایی با متراژ بالا را خنک سازند.

کولر گازی پرتابل
کولر گازی پرتابل برای مکان های کوچک با رطوبت بیش از ۲۰ درصد مناسب است.

چه کسانی باید از کولر گازی پرتابل استفاده کنند؟

سیستم‎های کولر گازی پرتابل در مکان‌هایی کارایی بیشتری دارند که سایر خنک کننده‌ها به خصوص کولرهای آبی پاسخگوی مناسبی برای تهویه مطیوع هوا نخواهند بود. توانایی آنها در خنک کردن، سبب موثر بودن عملکرد آن‌ها خواهد بود. با این حال استفاده از آن‌ها مقداری هزینه بر است. اما کولر گازی قابل حمل برای مناطقی که رطوبت بیش از ۲۰% را تجربه می‌کنند، انتخابی بسیار مناسب است.
از سوی دیگر کولر گازی قابل حمل و پرتابل، راه حل بسیار عالی برای اتاق‌های یک نفره محسوب می‌شود که می‌تواند به یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی نیز کمک کند. کولرهای گازی پرتابل معمولا در اتاق خواب، کمینگاه و پناهگاه‌ها، اتاق کامپیوتر، گاراژ و بسیاری از مکان‌های کوچک دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کولر گازی پرتابل
کولر گازی پرتابل برای محیط های زیر ۳۰ مترمربع مناسب بوده و در صورتی که رطوبت هوا بیش از ۲۰ درصد باشد، توصیه می شود.

تفاوت کولر گازی پرتابل نبست به سایر انواع کولرها

کولرهای گازی انواع مختلفی دارند از مدل کولر گازی اسپیلت گرفته تا مدل پنجره‌ای، ایستاده و پرتابل که هر کدام نحوه عملکرد متفاوتی دارند. تفاوت کولر گازی پرتابل با سایر کولرها این است که قابلیت حمل و نقل دارد و شما به کمک چرخ‌هایی که در زیر آن طراحی شده است می‌توانید آن را جا‌به‌جا کنید.

علاوه بر این تمام قطعات لازم برای کولر گازی در داخل یک بدنه قرار گرفته است و قسمت بیرونی ندارد. نسبت به سایر کولرهای گازی سر و صدا بیشتری دارد اما برای خنک کردن فضاهای کوچک گزینه بسیار مناسبی است.

مزایا و معایب کولر قابل حمل
کولر گازی پرتابل یک مدل کولر گازی قابل حمل است که تمام قطعات آن بر روی بدنه آن سوار شده است و کار کرد بسیار آسانی دارد.

نتیجه گیری

در نتیجه باید بگوییم که این دستگاه در مقایسه با کولرهای گازی ایستاده، می‌تواند عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان دهد. اگر می‌خواهید فضایی تا حدود ۳۰ متر مربع را به راحتی خنک کنید، انتخاب کولر گازی پرتابل گزینه ای به‌صرفه‌تر خواهد بود.

شما هم می توانید نظرات درباره کولر گازی پرتابل را با ما در میان بگذارید .

منبع: sylvane

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + شانزده =