علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان

1

ممکن است شما هم در یکی از روزهای گرم تابستانی که تازه به یک خانه نقل مکان کرده‌اید، متوجه داغی شوفاژها شده باشید و دائم با خودتان فکر کنید مشکل از کجاست و علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان چیست و چگونه می‌توان تنظیمات پکیج را روی حالت تابستان قرار داد. درواقع باید بدانید که بستن شیر رادیاتور پکیج در تابستان اولین کاری است که باید در این مواقع انجام دهید. در این مقاله با استادکار قصد داریم تا با هم با علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان و همچنین نحوه بستن شیر رادیاتور پکیج در تابستان آشنا شویم، با وبلاگ استادکار همراه باشید.

علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان

پکیج یکی از رایج‌ترین سیستم‌های گرمایشی مورد استفاده در منازل است که اگر با طرز کار آن تا حدودی آشنا باشید می‌توانید خودتان بسیاری از مشکلات و اتفاقات پیش پا افتاده‌ای که هر روز ممکن است با آن مواجه شوید را حل و فصل نمایید. اگر به دکمه‌ها و علائم روی پکیج خود توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید که یک ولوم پیچی روی آن قرارگرفته که در یک سمت آن علامت برف و در سمت دیگر علامت خورشید حک شده است.

این پیچ برای تعیین وضعیت پکیج متناسب با فصل است و علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان نیز احتمالاً به عدم تنظیم درست همین پیچ برمی‌گردد. اگر در فصل تابستان هستید، باید پیچ را به سمت علامت خورشید بچرخانید و اگر در زمستان به سر می‌برید آن را روی جهتی که علامت زمستان دارد تنظیم کنید.

در حالت تابستانه پکیج هر زمان که آب گرم باز شود، فلوسوئیچ آب روشن می‌شود و شما می‌توانید از آب گرم استفاده کنید و زمانی که آب را می‌بندید، شعله نیز خاموش می‌گردد. در حالت زمستانه شما علاوه بر آب گرم نیاز به تأمین گرمای منزلتان نیز دارید، به همین دلیل پکیج برای تأمین گرمای رادیاتورها باید همیشه فعال باشد و اگر این تنظیمات درست انجام نشود شما با گرمای پکیج در تابستان و سرد بودن آن‌ها در زمستان مواجه خواهید شد.

اگر در فصل تابستان هستید، باید پیچ را به سمت علامت خورشید بچرخانید
اگر در فصل تابستان هستید، باید پیچ را به سمت علامت خورشید بچرخانید

به طور کلی علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان می‌تواند مربوط به عوامل مختلفی باشد که عبارت‌اند از:

عدم تنظیم پکیج روی حالت تابستانه

اگر تازه به خانه‌تان نقل‌مکان کرده‌اید و یا اولین بار است که از پکیج استفاده می‌کنید، ممکن است به این موضوع واقف نباشید که پکیج خود را متناسب با فصل تنظیم کنید. در واقع مهم‌ترین و اولین علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان هم همین موضوع است و زمانی که پکیج روی حالت تابستان شروع به فعالیت کند، گرمای رادیاتورها نیز متوقف می‌شود.

اختلال در عملکرد دکمه‌های پکیج

ممکن است به هر دلیلی در عملکرد دکمه‌های پکیج شما اشکالی به وجود آمده باشد و یا به دلیل وارد شدن ضربه و ورود آلودگی به درستی کار نکند. در این مواقع ممکن است علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان نیز همین عدم کارکرد دکمه‌ها باشد و بعد از قرار دادن پکیج روی حالت تابستان متوجه شوید که اطلاعات به درستی به دستگاه منتقل نشده و همچنان رادیاتورها داغ هستند.

بروز مشکل در برد دستگاه

یکی دیگر از عواملی که روی داغ شدن رادیاتورها تأثیر می‌گذارد، مربوط به خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه است؛ به طوری که زمانی که پکیج را روی حالت دلخواه تنظیم می‌کنید، اطلاعات به سیستم منتقل نمی‌شود و تغییری در عملکرد آن اتفاق نمی‌افتد. برای رفع این موضوع باید حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بدانید رادیاتور قرنیزی چیست و مزایا و معایب آن کدام اند؟

زمانی که با تنظیم پکیج تغییری در عملکرد ان اتفاق نمی‌افتد، بهتر است حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید.
زمانی که با تنظیم پکیج تغییری در عملکرد ان اتفاق نمی‌افتد، بهتر است حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید.

عدم کارکرد درست شیر سه طرفه

شا‌ید بتوان این مورد را جز اصلی‌ترین علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان دانست؛ زیرا شیر سه حالته پکیج عامل اصلی تغییر حالت دستگاه در فصل تابستان و زمستان است. در حالت زمستانه پکیج این شیر فعال است و در حالت تابستانه با فرمانی که از شیر برقی دریافت می‌کند، از کار می‌افتد.

 حال اگر شیر فرمان اشتباهی دریافت کند و یا اصلاً در وضعیتی مابین گیر کند، مشکلی در سیستم به وجود می‌آید که موجب می‌شود رادیاتورها در تابستان هم گرم باشند. در این حالت آب گرم مصرفی به خوبی تأمین می‌شود ولی معمولاً فشار آب پایین است و رادیاتورها هم با اینکه در حالت تابستانه قرار دارند، گرم هستند. زیرا شیر به درستی بسته نشده و ورودی رادیاتورها باز است.

عدم کارکرد درست شیر سه طرفه موجب کاهش فشار آب گرم می‌شود.
عدم کارکرد درست شیر سه طرفه موجب کاهش فشار آب گرم می‌شود.

اختلال در شیر برقی

شیر برقی وظیفه فرمان دادن به شیر سه راهه را بر عهده دارد و اولویت آن گرم بودن آب مصرفی است. زمانی که اختلالی در آن ایجاد شود، ممکن است فرمان درستی صادر نکند یا به جای فرمان برای گرم شدن آب مصرفی، موجب گرم شدن رادیاتورها شود.

از طرفی دیگر ممکن است که اصلاً آب مصرفی شما از راهی با آب رادیاتورها یکی شده باشد و علت داغ شدن شوفاژ و رادیاتور در تابستان هم همین موضوع باشد. در چنین شرایطی بهتر است حتماً از تکنسینی ماهر بخواهید تا مشکل را به طور دقیق بررسی کند.

آیا بستن شیر رادیاتور پکیج در تابستان لازم است؟

بسیاری از افراد در فصل تابستان شیر مربوط به رادیاتورها را می‌بندند، اما بهتر است بدانید که هیچ نیازی به این کار نیست و تنها با تغییر وضعیت ولوم روی دستگاه از حالت زمستانه به تابستانه می‌توانید وضعیت دستگاه را تنظیم کنید. با این کار هم طول عمر دستگاه بیشتر می‌شود و هم در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌گردد.

در فصل تابستان تنها لازم است که حالت پکیج را روی تابستان تنظیم کنید.
در فصل تابستان تنها لازم است که حالت پکیج را روی تابستان تنظیم کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که این مقاله مطالعه کردید، علت داغ شدن رادیاتورها در تابستان معمولاً به عدم تنظیم دستگاه و یا وجود اختلال در کارکرد شیرها مربوط می‌شود و به همین دلیل قبل از هر اقدامی بهتر است دستگاه را به درستی روی حالت تابستانه قرار دهید و اگر متوجه داغی رادیاتورها شدید، حتماً از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. مهدی دیباج می گوید

    سلام مطالب بسیار آموزنده بود
    متشکرم از راهنمایی شما
    من نیاز به رادیاتور قرنیزی برقی دارم
    چگونه می توانم تهیه بکنم
    ممنون می شوم لطفا راهنمایی بفرمایید
    مهدی دیباج 09122****17

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − یک =