علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی به همراه راهکارهای حل آن

0

تصور کنید شب قبل از اولین روز کاری هفته، در حالیکه برای خواب آماده می‌شوید، ناگهان به یاد می‌آورید که برای روز بعد، لباس تمیزی ندارید. به خودتان دلداری می‌دهید که با وجود فناوری‌های نوین هیچ جای نگرانی نیست و می‌توانید به راحتی پس از تنظیم یک دور کوتاه و سریع ماشین لباسشویی، لباس‌های‌تان را شسته و خشک کنید تا فردا با ظاهری کاملا آراسته به محل کارتان بروید. اما درست در زمانی که چند دقیقه به اتمام کار ماشین لباسشویی مانده، متوجه می‌شوید که آب ماشین تخلیه نمی‌شود. دنیا بر سرتان خراب می‌شود. اما اصلا نگران نباشید. با خواندن ادامه این متن تمامی‌ دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی و روش‌های رفع این مشکل را برایتان شرح خواهیم داد. با استادکار همراه باشید.

دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی و راهکارهای آن

در ادامه معمول‌ترین دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی و راهکارهای آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

گرفتگی پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی

معمول‌ترین علت تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی، گرفته شدن پمپ تخلیه ماشین است. پمپ تخلیه ماشین لباسشویی وظیفه تخلیه آب لباسشویی را بر عهده دارد. جمع شدن پرز لباس‌ها و یا گیر کردن قطعه‌ای مثل دکمه لباس درون پمپ، می‌تواند موجب مسدود شدن پمپ شود و پمپ در صورت انسداد آب را تخلیه نمی‌کند.

راهکار

برای اینکه مطمئن شوید که مشکل عدم تخلیه آب مرتبط به پمپ است، پمپ ماشین را جدا کنید و آن را برای عوامل گرفتگی بررسی کنید. پمپ تخلیه در اکثر ماشین لباسشویی‌ها یعنی مدل‌هایی که دربشان از جلو باز می‌شود، در قسمت جلویی و پایین ماشین قرار دارد. اما در صورتیکه درب ماشین شما از بالا باز می‌شود، پمپ ماشین‌تان در پشت آن قرار گرفته است. پس از پیدا کردن پمپ، باید آن را مثل پیچ، چرخانده و باز کنید. در صورتیکه پمپ دارای گرفتگی و کثیفی است، آن را کاملا تمیز کنید.

پمپ گرفته و کثیف شده، آب ماشین لباسشویی را به درستی تخلیه نمی‌کند.
پمپ گرفته و کثیف شده، آب ماشین لباسشویی را به درستی تخلیه نمی‌کند.

شکستگی و خرابی پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی

در صورت کارامد نبودن فیلتر قبل از پمپ تخلیه آب، پرز لباس‌ها و قطعات مختلف ممکن است از فیلتر عبور کنند و موجب شکسته شدن پمپ و خرابی آن شوند.

راهکار

در صورتیکه پس از بررسی به شکسته بودن پمپ پی بردید، می‌توانید از طریق دفترچه راهنمای ماشین خود، نوع پمپ را پیدا کنید و برای تعویض آن اقدام کنید.

گرفتگی شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی

گاهی اوقات عدم تخلیه آب ماشین، مربوط به گرفتگی و یا جدا شدن شلنگ تخلیه آب در پشت ماشین می‌باشد.

راهکار

می‌توانید با بیرون کشیدن ماشین و بررسی کردن شلنگ از اتصال کامل آن به ماشین و یا پیچ نخوردن و مسدود نشدن مسیرش مطمئن شوید. همچنین می‌توانید آن را باز کرده و مطمئن شوید که هیچ وسیله و کثیفی ای داخل آن نمانده است.

بیشتر بدانید معرفی انواع موتورهای ماشین لباسشویی

شلنگ مسدود شده، تا خورده و یا جدا شده، موجب عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی می‌شود.
شلنگ مسدود شده، تا خورده و یا جدا شده، موجب عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی می‌شود.

گرفتگی فیلتر قبل از پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی قبل از پمپ تخلیه آب، یک فیلتر برای جلوگیری از خراب شدن پمپ و نرسیدن پرز و دکمه لباس‌ها به پمپ تخلیه، تعبیه شده است. در صورت اشباع شدن این فیلتر، پمپ تخلیه نیز کار خود را به درستی انجام نخواهد داد.

راهکار

در صورت گرفتگی و پر شدن فیلتر پمپ تخلیه، آن را تخلیه و تمیز کنید.

اشباع شدن فیلتر پمپ تخلیه یکی دیگر از دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی است.
اشباع شدن فیلتر پمپ تخلیه یکی دیگر از دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی است.

خرابی برد فرمان و یا تایمر ماشین لباسشویی

در صورتیکه از کاربرد برد ماشین لباسشویی اطلاع چندانی ندارید، تصور کنید که برد درست مانند مغز و به عنوان مرکز راهبری فعالیت می‌کند. در واقع برد یا تایمر ماشین لباسشویی دستور شروع مراحل مختلف شست و شو را صادر می‌کند. در صورتیکه این برد خراب شده باشد و یا به علتی فرمان تخلیه آب را صادر نکند، این عمل انجام نمی‌شود.

راهکار

در صورتیکه موارد قبلی را بررسی کرده ‌اید و تقریبا مطمئن هستید که مشکل از برد ماشین لباسشویی است، حتما با پشتیبانی شرکت تولیدکننده ماشین‎تان تماس بگیرید.

خرابی برد یا تایمر ماشین لباسشویی نیز می‌تواند باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی شود.
خرابی برد یا تایمر ماشین لباسشویی نیز می‌تواند باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی شود.

سخن آخر

در این مطلب ضمن بیان رایج‌ترین دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی و راه‌های رفع آن‌ها، تعدادی راهکار سریع نیز برای حل این مشکل ارائه دادیم. اگر شما فرصت چندانی برای بررسی و ریشه یابی علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی ندارید و در حال حاضر تنها به دنبال راه حلی مقطعی برای رفع مشکل‌تان هستید، می‌توانید از یکی از راهکارهای ذکر شده استفاده کنید. اما ما پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت حتما این مشکل را از منشا آن برطرف کنید. البته از آنجاییکه عیب یابی و تعمیر لوازم برقی منزل کاری حرفه‌ای است و در صورت انجام اقدام اشتباه می‌تواند منجر به خرابی بیشتر وسیله برقی شود، توصیه می‌کنیم، همیشه و در ابتدا با یک فرد متخصص مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − 1 =