راهنمای کامل تعمیر پله های قدیمی خانه

1

پله‌ها یکی از پرترافیک‌ترین محدوده‌های خانه هستند. پس جای تعجبی نیست که پس از مدتی نیاز به تعمیر و بازسازی داشته باشند. ما در این پست راه‌های مختلف تعمیر پله های قدیمی خانه را جمع آوری کرده‌ایم. برای یادگرفتن نحوه تعمیر راه پله‌های منزل با ما همراه باشید.

خرابی‌های متداول و روش تعمیر پله های قدیمی را بشناسید

خرابی‌های پله یا حتی ترک‌هایی که در راه پله‌ها به وجود می‌آید، میتواند برای اعضای خانواده خطرآفرین باشد. اگر با وجود هزینه‌های زیاد پیمانکاران مدت‌ها است که تعمیر پله های قدیمی خانه را به تعویق انداخته‌اید، اکنون زمان مناسبی است تا خودتان آستین‌ها را بالا زده و دست به کار شوید. در ادامه میتوانید برخی از مهمترین تعمیرات مربوط به پله مانند برطرف کردن صدای جیرجیر پله‌های کف پوش شده و بدون کف پوش، لق شدن و لغزیدگی کف پله، شکستگی پله، تعمیر نرده و اتصالات را مشاهده کنید.

 برطرف کردن صدای جیر جیر پله‌ها

وقتی روی پله‌های خانه پا میگذارید صدای آه و ناله‌شان بلند می‌شود؟ شاید در نگاه اول به عنوان یک خرابی به چشم نیاید ولی این صداها آزاردهنده هستند. به خصوص وقتی شب از روی آن‌ها رفت و آمد می‌کنید میتواند آرامش اهل خانه را بر هم بزند. خبر خوب این است که تعمیر پله های قدیمی که صدا می‌دهند، بسیار ساده است. برای شروع باید محل دقیق صدا را پیدا کنید. اگر به بخش زیرین پله‌های خود دسترسی داشته باشید راحت‌تر میتوانید آن را تعمیر کنید. علت اصلی صدا دادن پله‌ها به دلیل وجود شکافی بین ارتفاع  و کف پله (قسمتی که روی آن پا می‌گذارید) است. با استفاده از چسب نجاری میتوانید این شکاف کوچک را پر کنید.

تعمیر پله های قدیمی
برخی مواقع تعمیر پله های قدیمی که صدا می‌دهند، کمی سخت‌تر است. در این مواقع باید برای پیدا کردن شکاف، کف پله را بردارید. برای این کار با استفاده از یک اهرم کف پله را جدا کنید. روی لبه‌های داخلی سمت دیوار و قسمت جلویی آن چسب نجاری بزنید. سپس کفی را مجدد روی آن بگذارید و کف پله را به قسمت عمودی زیرین آن پیچ کنید.

  از بین بردن صدای جیر جیر پله‌های فرش شده

اکثر خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند پله‌های منزل را فرش یا موکت می‌کنند. اگر طبق دستورالعمل بالا پیش برویم لازم است که ابتدا موکت روی کف پله را در بیاوریم. که نصب مجدد آن سخت و هزینه بر است. بهترین راه پیچ کردن کف پله و ارتفاع آن از روی فرش است. برای این کار ابتدا روی پله‌ها حرکت کنید تا محل درست شکاف پیدا شود. یک سری بسته‌های مخصوص نجاری برای پیچ کردن کف پله از روی فرش و موکت وجود دارد. یکی از آن‌ها را از  ابزار فروشی تهیه کرده و بدون دسترسی به چارچوب زیرین، کف پله آن را تعمیر کنید.

 لق شدن و لغزندگی کف پله

یکی از متداول‌ترین تعمیرات پله های قدیمی مربوط به لق شدن کف پله است. اگر این لق شدگی شدید باشد میتواند موجب حرکت کف پله شود که بسیار برای افرادی که از روی آن تردد میکنند خطرناک است. فضایی که بین چوب بخش زیرین پله بر اثر فرسایش ایجاد شده دلیل اصلی لق شدن پله است. فرقی نمی‌کند لق شدگی و تعمیر پله‌های قدیمی مربوط به کف یا ارتفاع پله باشد در هر دو صورت نیاز دارید که به بخش زیرین راه پله دسترسی داشته باشید. در برخی موارد لقی پله بر اثر فاصله گرفتن پله از دیوار اتفاق می‌افتد.

در این موارد باید ابتدا محل شکاف‌های موجود از  دیوار، بین کف پله‌ها و ارتفاع آن یا محل اتصال بین پله‌ها را شناسایی کنید و متناسب با محل شکاف‌های ایجاد شده به تعمیر پله های قدیمی خود بپردازید. خوب است در این مواقع از مشاوره یک متخصص نیز بهره‌مند شوید. در غیر این صورت ممکن است تعمیر پله به اندازه ساخت یک راه پله جدید برایتان خرج بردارد. استادکار به شما کمک می‌کند تا متخصصی ماهر را در منطقه خود بیابید.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

 تعمیر شکستگی کف پله

اگر تعمیر پله های قدیمی تنها به شکستگی یک کفی مربوط است میتوانید با استفاده از روش زیر مشکل آن را رفع کنید:

۱- قبل از اینکه هر بخشی از پله را حذف کنید ابتدا کف، ارتفاع و نرده پله را اندازه بگیرید. این اندازه‌گیری برای برش و ساخت یک کفی پله جدید الزامی است. همینطور محل اصلی خرابی را بررسی کنید. اگر روکش پله دچار مشکل شده علت آن را پیدا کنید. به خاطر پوسیدگی بوده؟ یا مشکل از بخش زیرین کف پله است؟ این مسائل را پیش از جایگزینی کف پله با یک نجار ماهر در میان بگذارید.

۲- اگر کف پوش یا موکت بندی روی پله وجود دارد آن را در بیاورید. سپس برای برداشتن کف پله و جدا کردن آن از ارتفاع اقدام کنید. با وجود اینکه از پیش اندازه کف را گرفته‌اید بهتر است تا پایان کار، کف پله را نگه دارید. همیشه فرصت برای دور ریختن آن دارید. اول با استفاده از یک مقوای نازک و اندازه‌های قبلی یک نمونه اولیه از کف پله را بکشید و با دقت برش دهید.

۳- نوع چوب مورد نظر و هماهنگ با راه پله خانه را از قبل تهیه کنید. همینطور اگر از چوب‌های متداول ساخته شده میتوانید برای تعمیر پله های قدیمی از چوب‌های آماده ای که در ابعاد مختلف می فروشند، استفاده کنید. برای برش دادن دقیق چوب به یک اره نیاز دارید. با مداد و نمونه مقوایی ابعاد را روی چوب اندازه بزنید و با دقت برش دهید.

اندازه‌های کف پله جدید را دو بار چک کنید. فقط یک بار برای برش چوب کفی فرصت دارید.

 ۴- کف جدید را با چسب به روی ارتفاع نصب کنید و سپس آن را پیچ کنید. بهتر است ۲۴ ساعت از این پله برای تردد استفاده نکنید.

تعمیر پله های قدیمی
تعمیر پله های قدیمی: تعویض کفی پله

 نرده‌های جدا شده را در تعمیر پله‌های قدیمی جدی بگیرید

نرده راه پله، از افتادن و سقوط افراد جلوگیری می‌کند پس برای حفظ سلامت اعضای خانواده خود باید از ایمنی نرده اطمینان کسب کنید. اگر نرده جدا شده، کافی است پیچ‌هایی که نرده را به دیوار یا ستون متصل میکند را سفت کرده و یا در صورت لزوم جایگزین کنید.

 جداشدگی مربوط به اتصالات ستون راه پله را تعمیر کنید.

جدا شدن اتصالات ستون به اندازه مشکلات نرده راه پله‌ها خطرناک است. راه حل قطعی برای تعمیر آن، نصب ستونی جدید است. میتوانید برای ساخت و نصب ستون جدید از یک نجار کمک بگیرید.

 آسیب‌های مربوط به رطوبت و تاثیر آب روی پله‌ها

طبقه زیرین یا بدنه اصلی راه پله در معرض آسیب دیدگی‌های مربوط به آب و رطوبت است. شاید این خرابی‌ها  دیرتر از سایر موارد به چشم بیایند و یا زمانی متوجه آنها شوید که به جای تعمیر پله‌های قدیمی ناگزیر به تعویض باشید. با این وجود سعی کنید هر سال راه پله‌های منزل به ویژه پله‌های بیرونی را بررسی کنید. در صورت نیاز آن‌ها را با بدنه‌ای جدید بازسازی نمایید.

تعمیر پله های قدیمی
پله های چوبی که در بیرون از منزل نصب شده اند مقاومت کمتری در برابر رطوبت و آب حاصل از بارندگی دارند. در صورت مشاهده هرگونه سیاه شدگی و علائم اولیه پوسیدگی باید برای تعمیر آنها اقدام کرد.

 از بین بردن خراش‌های پله که توسط حیوانات خانگی ایجاد شده

حضور دوست خزدارتان میتواند به پله‌ها آسیب بزند. رایج‌ترین این خسارت‌ها مربوط به باقیماندن اثر خراشیدگی روی چوب پله است. با اینکه این خراش‌ها خطر جدی برای استفاده از پله ایجاد نمی‌کنند از نظر زیبایی چندان جالب نیستند. یکی از راه‌های خوب استفاده از کف پوش یا موکت کردن راه پله است. در غیر این صورت میتوانید با استفاده از روشی که برای تعویض کف پله گفته شد آن را جایگزین کنید. پیشنهاد می شود قبل از کف پوش کردن پله پست مربوط به اشتباهات رایج در نصب کفپوش را مطالعه کنید.

تعمیر پله های قدیمی
یک روش ساده برای کم کردن اثر خراش روی پله های چوبی استفاده از دانه های روغنی طبیعی مثل گردو است. حتی در قدیم از این روش برای جلا دادن چوب در ابعاد کوچک استفاده میشده. ولی برای خراشیدگی های بزرگتر باید از سایر روش ها استفاده کرد.

از دیگر مشکلات مربوط به پله‌ها میتوان پوسیدگی کف یا ستون، شکستگی ارتفاع پله و.. را نام برد. در برخی از انواع خرابی با وجود پیش زمینه نجاری لازم است برای تعمیر پله های قدیمی از مشورت و راهنمایی‌های یک فرد متخصص نیز استفاده کنید. استادکار به شما کمک میکند تا متخصصی ماهر را برای تعمیر پله‌های قدیمی خانه خود بیابید.

 نظرات و پیشنهادات

در این مطلب سعی شد تا مهمترین خرابی‌های مربوط به پله‌ها و روش تعمیر پله‌های قدیمی عنوان شوند. شما هم اگر در زمینه تعمیر پله های قدیمی تجربه دارید راهکارهای مفید خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. karan می گوید

    پله پیچ
    پله گرد
    استاندارد
    با کیفیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 17 =