آموزش سیم‌کشی تلفن

12

تلفن منزلتان قطع شده‌است؟ به نظر شما چگونه می‌توان متوجه شد مشکل سیم‌کشی از داخل ساختمان بوده یا مخابرات؟ اگر مشکل از سیم‌کشی تلفن داخلی منزل باشد، برای رفع آن چکار باید کرد؟ آیا باید از یک برقکار کمک گرفت؟ چگونه سیم تلفن منزلمان را در میان سیم‌های مختلف در جعبه تقسیم پیدا کنیم ؟ پاسخ این سوالات و هزاران پرسش دیگر در مورد سیم‌کشی تلفن را می‌توانید پس از خواندن این مطلب متوجه شوید. یک نکته که باید بدان توجه کرد این است که سیم‌کشی تلفن یک کار سخت و یچیده نیست و شما خود می‌توانید این کار ایمن و بی‌خطر را با هزینه‌ی کمتر انجام دهید. با ما همراه باشید تا با جزییات این کار در مقاله آموزش سیم‌کشی تلفن آشنا شوید.

جعبه تقسیم تلفن ساختمان چیست؟

بعد از ورود کابل اصلی تلفن توسط شرکت مخابرات، این کابل وارد یک جعبه می‌شود که به آن جعبه‌ی تقسیم می‌گویند. در این جعبه سیم‌ها توسط ترمینال کروز به سیم تلفن واحدهای مختلف وصل می‌گرد.

آموزش سیم‌کشی تلفن

نحوه سیم‌کشی خط تلفن برای خانه‌های مختلف متفاوت است. ما در این مقاله سیم‌کشی منازل را به سه دسته تقسیم می‌کنیم:

  1. سیم‌کشی تلفن برای یک منزل مسکونی تک واحدی ویلایی

در یک منزل مسکونی تک واحدی، در ابتدا باید محل نصب پریزهای تلفن را شناسایی کنید. اگر نقشه‌ی ساختمان هم در دسترس شما نیست، بهتر است که خود یک نقشه تهیه کرده و محل قرارگیری پریزهای تلفن را در آن مشخص کنید. سه مکان وجود دارد که حتماً باید برای آن‌ها، پریز تلفن قرار دهید.

  • هال یا پذیرایی

در کنار پریز برق یک پریز تلفن هم تعبیه می‌شود. اگر فضای هال یا پذیرایی شما بزرگ است دو و یا سه پریز باید طراحی کنید.

  • اتاق خواب

در داخل هر اتاق خواب، یک پریز تلفن کافی است، دقت کنید محل نصب پریز تلفن در پشت در، شوفاژ یا پشت تخت خواب قرار نگیرد.

  • آشپزخانه

یک پریز تلفن هم باید در آشپزخانه قرار دهید، یکی از محل‌های بسیار مناسب، بر روی کانتر یا اُپن است. در حمام نیازی به قرار دادن پریز تلفن نیست، مگر اینکه مشتری تأکید داشته‌باشد.

پس از مشخص شدن محل پریزها، مرحله‌ی بعدی کار یعنی شیارزنی شروع می‌شود. محل قرارگیری لوله‌ها را شیار زده و با تیشه جای آن‌ها را خالی کرده و قوطی‌ها را نصب کنید. مرحله‌ی بعدی لوله‌گذاری است. در مرحله لوله‌گذاری باید تمام پریزهای تلفن موجود در یک واحد مسکونی را از طریق لوله خرطومی یا لوله PVC به هم وصل کنید.

البته مسیر لوله‌گذاری را باید به ‌گونه‌ای انتخاب کنید که کمترین مقدار لوله و سیم مصرف شود. در مرحله‌ی بعد باید یک جعبه تقسیم نصب کنید. برای این کار باید از نزدیک‌ترین پریز تلفن به سمت در حیاط (حدوداً کنار کنتور اصلی برق ) یک لوله برق قرار دهید و در قسمت پشت در حیاط هم (در ارتفاع حدوداً دو متری ) یک جعبه تقسیم نصب کنید تا بعداً با کابل تلفن مخابرات سربندی کنید.

برقکارها به این لوله و سیم داخل آن سرخط تلفن می‌گویند. مرحله‌ی آخر باید سیم‌ها را از داخل لوله‌ها عبور داد.

در داخل تمام لوله‌ها برای یک منزل مسکونی تک واحدی، باید سیم دو زوج فویلدار (چهار رشته سیم) رد کنید. عبور چهار رشته سیم، به این علت است که شاید صاحب خانه بعداً بخواهد برای منزلش دو خط تلفن داشته باشد. رد کردن سیم بیشتر از چهار رشته باید به سفارش مشتری انجام شود.

در داخل تمام لوله‌ها برای یک منزل مسکونی تک واحدی، سیم دو زوج فویلدار (چهار رشته سیم) رد کنید.
در داخل تمام لوله‌ها برای یک منزل مسکونی تک واحدی، سیم دو زوج فویلدار (چهار رشته سیم) رد کنید. عبور چهار رشته سیم، به این علت است که شاید صاحب خانه بعداً بخواهد برای منزلش دو خط تلفن داشته باشد.
  1. مجتمع مسکونی چند واحدی

در مجتمع‌های مسکونی هم برای سیم‌کشی تلفن، مراحل دقیقا شبیه روش شماره یک انجام می‌شود، تنها تفاوت آن‌ها در قسمت راه‌پله، راهروها و پارکینگ ساختمان است. در ادامه ما سه روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را که برایتان مطلوب‌تر بود، انتخاب کنید.

  • روش اول: فرض کنید سیم‌کشی یک مجتمع مسکونی ۱۶ واحدی را به عهده دارید. در قدم اول بهتر است، در راه پله هر طبقه و در ارتفاع حدوداً ۲۲۰ سانتی متری، یک جعبه تقسیم قرار ‌دهید. از هر واحد یک سیم دو زوج که سرخط هر واحد است، به این جعبه وارد می‌شود و همه جعبه‌های نصب شده در طبقات هم با یک کابل حداقل ۶۴ رشته‌ای با هم در ارتباط هستند. در مرحله‌ی آخر، تمامی این سرخط‌ها را به پارکینگ برده تا با خطوط مخابرات سربندی شوند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در داخل پارکینک هم یک جعبه تقسیم، برای سربندی با سیم‌های مخابرات نصب کنید.
برق‌کارها معمولاً جعبه‌های تقسیم هر طبقه را بزرگتر در نظر می‌گیرند تا بتوانند سیم‌های آیفون آنتن و تلفن را هم در آن سربندی کنند.
برق‌کارها معمولاً جعبه‌های تقسیم هر طبقه را بزرگتر در نظر می‌گیرند تا بتوانند سیم‌های آیفون آنتن و تلفن را هم در آن سربندی کنند.
  • روش دوم: فرض کنید در همان مجتمع مسکونی ۱۶ واحدی هستید، اما این بار خطوط تلفن از جعبه‌ی تقسیم هر طبقه تا پارکینگ ادامه دارد. در این حالت بهتر است، برای هر طبقه، سیم‌هایی که از جعبه‌های طبقه پایین تر رد می شوند، از پشت جعبه‌های هر طبقه رد شوند. در این حالت، سیم‎‌ها دیگر نیاز نیست که به داخل جعبه‌ها بروند. هدف از این کار این است که در آینده کابل طبقه‌های بالاتر به اشتباه در طبقات پایین تر قطع نشود.
مزیت این شیوه نسبت به روش اول در این است که نیازی به لخت ‌کردن کابل اصلی در هر طبقه وجود ندارد
مزیت این شیوه نسبت به روش اول در این است که نیازی به لخت ‌کردن کابل اصلی در هر طبقه وجود ندارد و مشکلاتی مانند قطع شدن احتمالی سیم در جعبه تقسیم طبقات وجود ندارد. فقط مصرف لوله برق در این روش کمی بیشتر است.
  • روش سوم: فرض کنید یک مجتمع چهار واحدی دارید که در هر طبقه از آن، یک آپارتمان وجود دارد. در این حالت شما یک جعبه تقسیم در پارکینگ قرار می‌دهید و یک سوراخ عمودی از هر طبقه تا پارکینگ خواهید داشت. خبر خوب این است که نیازی نیست این سوراخ‌ها را در طبقات ایجاد کنید، چون قبلاً برای آیفون یا آنتن یا کابل برق اصلی چنین سوراخی را ایجاد کرده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم از شیارها و سوراخ کاریی‌های آیفون برای لوله‌های تلفن استفاده کنید تا نیاز به شیارزنی و سوراخ‌کاری‌های دوباره نباشد.
در این روش، یک جعبه تقسیم در پارکینگ قرار دارد و یک سوراخ عمودی از هر طبقه تا پارکینگ خواهد بود.
در این روش، یک جعبه تقسیم در پارکینگ قرار دارد و یک سوراخ عمودی از هر طبقه تا پارکینگ خواهد بود.

انواع کابل تلفن چیست؟

هرچه کابل مورد نظر مرغوب‌تر باشد، ارتباط شما پویاتر و پایدارتر خواهد بود. در این رابطه بهتر است با انواع کابل‌های ارتباطی آشنا شویم. کابل‌ها بسته به نوع کارایی‌شان به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌گردند.

  • کابل شبکه
  • کابل آیفون
  • کابل مفتولی
  • کابل افشان
  • کابل تخت
  • کابل سرب و زره دار
  • کابل آلومینیوم
  • کابل مخابراتی
  • کابل کواکسیال
  • کابل شیلد دار

انواع کابل مخابراتی چیست؟

کابل‌های مخابراتی به دو دسته مغزی مسی و نوری تقسیم می‌گردند. کابل‌های مسی خود به گروه کابل‌های هوایی و زمینی دسته‌بندی می‌شوند. کابل مسی که در روش هوایی استفاده می‌گردد، دارای مقاوت بالا در برابر نورخورشید و بارندگی بوده و محکم‌تر است.

این کابل به وسیله یک روکش احاطه شده و به علت وجود این روکش مستحکم، انعطاف و قابلیت خمش کمتری دارد. از این مدل کابل برای محیط‌های بیرونی یک ساختمان استفاده می‌شود که اصطلاحا به آن‌ها outdoor هم می‌گویند و فقط به رنگ مشکی تولید می‌شوند، قطر مغزی کابل‌های مسی به چهار سایز دسته بندی می شوند:

  • ۴ میلی‌متر ( مرسوم به صفرچهار )
  • ۵ میلی‌متر ( مرسوم به صفر پنج )
  • ۶ میلی‌متر ( مرسوم به صفر شش )
  • ۸ میلی‌متر ( مرسوم به صفر هشت )

کابل‌های مسی که به روش زمینی استفاده می‌شوند، مناسب برای کار در محیط‌های داخلی ساختمان‌ها هستند و رنگ بندی کابل‌های مخابراتی مسی به رنگ طوسی است. انواع کابل‌های مسی عبارتند از:

  • کابل ژله فیلد خاکی ( BFC )
  • کابل ژله فیلد کانالی ( CFC )
  • کابل ایرکو کانالی ( CUC )
  • کابل هوایی مهاردار ( SSC )
  • کابل هوایی ساده ( AC )
  • کابل دوبل هوایی مهار دار ( DW)
کابل‌های مهاردار به صورت زوج های تابیده شده به هم بوده که دارای یک سیم بکسل هم هستند.
کابل‌های مهاردار به صورت زوج های تابیده شده به هم بوده که دارای یک سیم بکسل هم هستند. استفاده از سیم بکسل به این علت است که از انعطاف کابل کمی کاسته شود و به استحکام آن اضافه می‌شود.

رنگ‌بندی سیم تلفن ثابت

کابل‌های مخابراتی در دو دسته‌ی اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند، رنگ‌های اصلی به ترتیب سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش بوده و رنگ‌های فرعی شامل  آبی، نارنجی، سبز، قهوه‌ای و طوسی هستند.

همه‌ی کابل‌های مخابراتی از ترکیب رنگ‌های اصلی با رنگ‌های فرعی به دست می آیند. به این ترتیب که یک رنگ اصلی با پنج رنگ فرعی، پنج زوج را تشکیل می‌دهد و نهایتا از این ترکیب رنگ های اصلی و فرعی بیست و پنج زوج تشکیل می‌شود.

کابل‌های مخابراتی در دو دسته‌ی اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند
کابل‌های مخابراتی در دو دسته‌ی اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند

تشخیص سیم تلفن آپارتمان

یک سر سیم تلفن باید سوکت و سر دیگرش باید لخت باشد. چون سیم‌های مخابرات بدون سوکت و لخت هستند و باید به سر لخت شده سیم تلفن تابانده شوند. سیم‌های تلفن دو نوع هستند:

سیم‌های تلفن تک زوج (دو رشته‌ای)

سیم‌های تلفن دو زوج (چهار رشته‌ای)

برای استفاده از سیم‌های تلفن دو زوج یا چهار رشته‌ای، بعد از قطع سوکت به وسیله سیم‌چین از یک طرف سیم؛ چهار سیم دیده می‌شود که برای اتصال به زوج مخابراتی فقط نیاز به زوج وسط یا همان دو سیم میانی است. لایه رویی این دو سیم هم باید با سیم‌چین جدا و به سیم مخابراتی تابانده شود.

آموزش سوکت‌زنی تلفن

سیم‌های تلفن سوکت‌دار که در بازار موجود هستند، در سایزهای مختلف دومتری، سه یا پنج متری و.. هستند. انتخاب اندازه‌ی مناسب آن بستگی به کارایی و نیاز شما دارد.

به طور مثال اگر گوشی تلفنی که خریداری کرده‌اید، سیم کوتاهی دارد شما می‌توانید دو کار انجام دهید تا متراژ سیمی که می‌خواهید را داشته باشید، می‌توانید به یک مغازه رفته تا سیم را به اندازه‌ای که می‌خواهید برایتان سوکت بزنند و یا اینکه خودتان با یک گشت در دنیای اینترنت از طریق فیلم آموزشی سوکت زنی را بسیار سریع یاد بگیرید. ما در اینجا سعی می‌کنیم به طور خلاصه شما را راهنمایی کرده و نحوه‌ی انجام آن را به شما بگوییم.

برای سوکت زدن باید ابتدا سیم را توسط سیم‌لخت‌کن به اندازه سه الی پنج سانتی‌متر از پوسته جدا کرده درمرحله‌ی بعدی سیم‌های تنیده شده را از یکدیگر جدا و کاملا صاف کرده و طبق استاندارد شبکه در کنار یکدیگر قرار دهید. دو استاندارد برای قرار دادن سیم شبکه در سوکت موجود است، استاندارد T568A و T568B. این دو در اصل فرقی با یکدیگر ندارند، اما استاندارد T568B بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم‌ها را طبق استاندارد در کنار یکدیگر قرار داده و با یک انگشت پوسته و محل جدا شدن سیم‌ها را محکم نگه می‌داریم ، تقریبا سه سانتی متر از سیم را نگه داشته و قسمت اضافه را با سیم‌چین جدا می‌کنید، سپس سیم‌ها را با دقت بدون اینکه ترتیب استانداردشان به هم بخورد وارد سوکت می‌کنید.

بعد از این که مطمئین شدید تمام سیم‌ها تا انتها وارد سوکت شده‌اند و غلاف سیم در قسمت محافظ سیم سوکت قرار دارد با استفاده از آچار سوکت آن را پرس می‌کنید.

آموزش سیم کشی تلفن آموزش سوکت زدن تلفن
سیم ها را طبق استاندارد در کنار یکدیگر قرار داده و با یک انگشت پوسته و محل جدا شدن سیم‌ها را محکم نگه دارید، قسمت اضافه را با سیم‌چین جدا ‌کنید، سپس سیم‌ها را با دقت بدون اینکه ترتیب استانداردشان به هم بخورد وارد سوکت‌ کنید. بعد از این که مطمئن شدید تمام سیم‌ها تا انتها وارد سوکت شده‌اند و غلاف سیم در قسمت محافظ سیم سوکت قرار دارد با استفاده از آچار سوکت آن را پرس ‌کنید.

برای رفع خرابی سیم کشی تلفن چه کار باید انجام داد؟

اگر با قطعی و یا مشکلی در خطوط تلفن مواجه شدید، نگران برق‌گرفتگی نباشید. کافی است جعبه تلفن را باز کنید. با باز کردن در جعبه، یک یا چند اتصال RJ، که به سوکت وصل هستند را مشاهده می‌کنید.

باید هر کدام از آن‌ها را جدا کرده و  تلفن سیمی را به سوکت متصل کنید. اگر سرویس تلفن شما سالم باشد و کار کند، باید بتوانید از طریق تلفن صدای بوق آزاد را بشنوید و شماره بگیرید، در صورتی که صدای بوق آزاد را نمی‌شنوید، نیاز به تعمیر سیم‌کشی تلفن ندارید، چون مشکل از شرکت مخابرات است.

با مخابرات تماس بگیرید و عیب سیم‌کشی بیرون از ساختمان را گزارش کنید. ‌در صورتی که بوق آزاد شنیدید، مشکل از سیم‌کشی داخل منزل است. تمامی اتصال‌های سیم و سوکت‌ها را مجدداً وصل کرده و به کارشناسان و اهل فن زنگ بزنید. هزینه سیم‌کشی تلفن و رفع خرابی آن با نرخ مناسب در اپلیکیشن “استادکار” امکان‌پذیر است.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

کابل‌های مخابراتی در دنیای امروزی بسیار گسترده شده‌اند. در سال‌های اخیر ارتباطات تلفنی‌مان بسیار وسیع شده و کاربران در زندگی روزمره خود به طور مداوم با این کابل‌ها در ارتباط هستند به گونه‌ای که مخابرات و تلفن‌ها  پایه‎ای مهم برای بستن انواع قراردادها و معاملات هستند. اتصال تلفن‌ها از طریق کابل‌ها صورت می‌گیرد.

بنابراین داشتن دانش در مورد رنگ‌، کارایی و… آن‌ها، بسیار مهم و ضروری است. ما در این مقاله سعی کردیم در حد بضاعتمان شما را با اصول اولیه سیم‌کشی  و برخی مفاهیم مقدماتی و ساده آشنا کنیم.

منابع :آموزش برق | امیروب | کیمیاارتباط | ایده‌آل گستر | گروه فنی مهندسی ارتباط | شاتل

12 نظرات
  1. سید مسعود می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید ،
    من با خواندن مقاله آموزشی بالا ضمن اینکه حدودا ۸۰ ٪مشکلی که باعث شده بود تا بدنبال راه حل باشم را برایم مرتفع کرد و از ابن بابت از شما متشکرم ،اما موضوعی که باعث شد تا این نظر را نیز بنویسم در واقع ساده و قابل فهم بودن مطلب و خصوصا کاربردی و بدرد بخور بودن متن آن است .متاسفانه این روزها مطالب مشابه که در فضای مجازی وجود دارند صرفا ظاهر موجهی دارند و بندرت نکته کلیدی و کار راه اندازی در آنها وجود دارد ،بهر حال مجددا از صداقت و لطفتان تشکر میکنم.پیروز و موفق باشید بدرود.

    1. شیوا هراتی می گوید

      خوشحالیم که توانسته‌ایم در حل مشکل به شما کمک کنیم.
      ممنون از همراهی شما!

  2. ادیب می گوید

    با سلام و احترام. در یک مجتمع 16 واحدی در 4 طبق حوالی مجیدیه تهران هستیم یک جعبه تقسیم تلفن بسیار کوچک و بی نظم داریم و میخواهیم با یک جعبه تقسیم دیگر که اقلا برای هر واحد 2 خط تلفن ظرفیت داشته باشد و امکان شماره گذاری و داشتن پلاک های شماره برای تشخیص خط و واحد داشته باشیم و نیز تعدادی واحد ها قصد تعویض سیم تلفن از این جعبه تقسیم جدید تا داخل واحد خود را دارند. آیا یک تکنسین تمیز کار و فنی برای معرفی دارید؟ با تشکر. ادیب

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      سلام جناب ادیب.
      امیدوارم سالم باشید و اوقات شما خوش.
      بابت موردی که مطرح فرمودید، پیشنهاد میکنم با ثبت سفارش رایگان در خدمات سیم‌کشی تلفن و سانترال، از استادکاران معتبر و‌ متخصص این خدمت استفاده کنید.
      کافیه لینک خدمات سیم‌کشی تلفن و سانترال رو کلیک کنید و سفارش خودتون رو ثبت کنید، متخصصین و استادکاران، در زمان کوتاهی به شما پیشنهاد ارسال میکنند.
      در ادامه شما با بررسی رزومه این متخصصین، تعداد کارهای انجام شده، نظر مشتریان قبلب، امتیاز کسب شده، میزان رضایتمندی مشتریان و حدود قیمت پیشنهادی استادکار، بهترین انتخاب رو انجام میدید تا کارتون رو انجام بدهند.
      در کل فرایند سفارش شما، همکاران پشتیبانی کنارتون هستند و‌پاسخگوی مسائل شما خواهند بود.
      موفق باشید

  3. محمد می گوید

    سلام
    من یک خط ثبت نام کرده ام و امروز توسط مامور مخابرات دو سرسیم به بنده تحویل داده شد داخل جعبه تقسیم مجتمع،حالا رنگ سیم های داخل جعبه تقسیم طبقه با رنگ سیم های جعبه تقسیم اصلی همخوانی ندارد ممکن است در بین مسیر کابل دوتکه باشد و رنگ ها تغییر کرده باشد؟تشکر

  4. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید ممنون بابت مطلب مفید .
    بنده یه سوال داشتم اگه بخوایم سیم تلفنی که به کل ساختمون میاد رو جدا کنیم از کل ساختمون(به علت نویز تلفن و اینترنت ) باید چیکار کنیم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون.

  5. سید علی می گوید

    سلام.والا من یه مشکلی دارم که هیچ کس تاحالا نتونسته رفعش کنه…مشکلم اینه که من اولا snr margin خطم خیلی پایینه خب البته نباید این عدد زیر 11 یا 12 باشه خودشونم میگن…این هیچی . کشش خط تلفنمم تا 14000 میره یعنی تا 14مگ میکشه بسته به اینکه من نتم 16مگه که البته اینش برام مهم نیست به اون صورت اما من همش با قطعی فراوان مواجهم اونم هر 7-8 دقیقه … به هرکیم که میگم مشکل منو رفع نمیکنه خیلی هم هزینه کردم حتی از بهترین نوع سیم و حتی چند نوع مختلفم گرفتم بازم نشده…
    ی مشکل دیگه هم که اضافه شده به مشکلاتم اینه که crc مودم من تو قسمت status قبلانا رو 5 یا 7 بوود الان تازگیا 500 تا 500تا میره بالا یهو 2هزارتایی . و یبار بعد نیم ساعت کار کردن دیدم شده 450000 تا …! قضیه این دیگه چیه؟
    مشکل packet loss هم اضافه شده . اصلا این مخابرات آشغال ترین نتی هستش که تا حالا داشتمش هیچوقتم راضی نبودم ازش…
    ولی خب سیم مخابرات برای من سفید / نارنجی داده . کابل های منم 4 رشته ای هستن الان من کل این سیما رو دونه دونه یا 2تا 2تا یا 4تا به دوتا و برعکس تست کردم هیچکدوم مشکلمو حل نکردن آقا ما نخواستیم سرعت دانلودمون بالا باشه فقط قطع نشه من با نت کار میکنم نمیشه یه راه حلی بدین ؟ یا کلا برم قطعش کنم با نت گوشی راحتترم که…

  6. سیامک می گوید

    سلام و خسته نباشید
    متن خوبی بود ولی من با مطالعه ان یک نکته جالب و خنده داری را مشاهده کردم
    که به اشتباه در این بحث جای دادید آموزش سوکت زنی هست که به ان اشاره کردید?

  7. محمد می گوید

    با سلام و و تشکر از مطالب مفیدی که به صورت ساده و کامل بیان شده بود
    من یه مشکل دارم به تازگی خط تلفن ثبت نام نموده‌ام شرکت مخابرات برایم پیامک فرستاده که خط تلفن شما با رنگ سیم مشکی و طوسی دایر شد. سیم مشکی و طوسی هم دو رشته سیم نیست چند رشته سیم از این دو رنگ وجود دارد. در یک مجتمع مسکونی ساکن هستیم. من توسط لامپ led کوچک دو تا سیم تلفن را پیدا نمودم. حال که از تلفن می خواهیم استفاده کنیم، با همان خط تلفن به یک خط دیگه میشه زنگ زد، ولی اگه بخواهیم به همان خط زنگ بزنیم زنگ نمی خوره، تقاضا دارم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید. ممنونم

  8. کسری آذر می گوید

    سلام سیمی ک ب درب ورودی حیایط هست ۴ رشته سیم هست ولی سیم تلفن خونه ۲ دانه رشته سیم دارد چگونه و کدام رنگ را ب رنگ سیم کشی خانه وصل کنیم

    1. mehrdad می گوید

      کاملاً بستگی به این داره که در زمان سیم کشی کدومو به جعبه وصل کرده باشن ولی برقکار خودش می دونه.

  9. آرش می گوید

    سلام من میخواستم دو زوج سیم رو وصل کنم به یک خط و از دو زوجم برای یک خط استفاده کنم میخواستم بدونم کدوم سیم ها رو با هم دو تایی کنم و به سر خط وصل کنم رنگ سیم های کابل مخابراتی من دو تا سفید و یه قرمز و یه آبیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 11 =