مزایا و معایب شومینه برقی

0

اگر چه چیزی که با یادآوری شومینه در ذهن ما شکل می‌گیرد، همان شومینه‌های سنتی و با سوخت هیزم است، اما نسل شومینه‌های برقی نیز طرفداران خاص خود را دارند. به دلیل عدم نیاز به سوخت چوبی و تمیزتر بودن فرآیند کار شومینه‌های برقی، کاربری آن‌ها ساده‌تر به نظر می‌رسد. نصب شومینه‌های برقی بسیار آسان بوده و از این جهت هزینه نصبی نیاز ندارند. سایر مزایای آن نیز به طول عمر بالا، نگهداری ساده و … مربوط می‌شود. اما از طرفی مصرف برق شومینه برقی نیز جای تأمل دارد و نمی‌توانیم از موضوع آن چشم پوشی کنیم. اما با تنظیم درجه حرارت مناسب و عایق‌بندی محیط، می‌توان در مصرف برق شومینه برقی نیز کنترل به وجود آورده و هزینه آن را کاهش داد. در نهایت باید با در نظر گرفتن مزایا و معایب شومینه برقی، نسبت به انتخاب آن اقدام کرد.

در اینجا قصد داریم به مزایا و معایب شومینه برقی پرداخته و بهینه بودن یا نبودن مصرف آن را بررسی کنیم.

شومینه برقی

شومینه برقی، با قابلیت گرمایشی بدون استفاده از سوخت، دارای پخش گرمای پاک‌تری بوده و دردسرهای نظافتی شومینه‌های سنتی را ندارد. با این همه باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که شومینه برقی تقربیا تفاوت زیادی با حس بخاری برقی ندارد و نمی‌توانید آن احساس خوشایند کنار آتش نشستن را با آن تجربه کنید.

شومینه های برقی به عنوان نسل جدید شومینه ها، از نیاز به سوخت چوب و گاز فارغ هستند و به وسیله انرژی برقی تغذیه می شوند.
شومینه های برقی به عنوان نسل جدید شومینه ها، از نیاز به سوخت چوب و گاز فارغ هستند و به وسیله انرژی برقی تغذیه می شوند.

مزایای شومینه برقی

از جمله مزایای شومینه برقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت نصب

نصب شومینه‌های برقی به سادگی بیشتری صورت می‌گیرد. شما برای نصب این شومینه‌ها نیازی به اتصال دودکش و غیره ندارید و از این جهت محدودیتی برایتان وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، نصب شومینه‌های برقی کار ساده‌ای است و خود شما به راحتی از عهده انجام آن برخواهید آمد. از این‌ها گذشته، شومینه‌های برقی در تنوع بالایی تولید می‌شوند و شما می‌توانید حتی در یک فضای کوچک از شومینه‌ای متناسب با مساحت و ابعاد فضای خود، بهره‌مند شوید.

  • کنترل از راه دور

اغلب شومینه‌های برقی دارای سیستم کنترل از راه دور هستند. به این ترتیب برای شما ساده خواهد بود که وقتی روی مبل دراز کشیده‌اید، به راحتی شومینه برقی را تحت کنترل بگیرید. این کنترل‌ها عموما امکان کم و زیاد کردن شدت حرارت را در اختیار کاربر قرار خواهند داد.

شومینه های برقی، از کنترل راه دور برخوردار بوده و شما می‌توانید کنترل دما را به این شکل تحت فرمان خود داشته باشید.
شومینه های برقی، از کنترل راه دور برخوردار بوده و شما می‌توانید کنترل دما را به این شکل تحت فرمان خود داشته باشید.
  • طول عمر بالا

از سویی دیگر اگر به شکل عملکرد شومینه‌های برقی نگاه کنید، حتما طولانی‌تر بودن طول عمر آن‌ها نسبت به شومینه‌های سنتی، عجیب نیست. در این شومینه‌ها خبری از سوخت چوب و گاز و غیره نیست و چیزی برای تخریب وجود ندارد. بنابراین باید طول عمر بالا را نیز در شمار مزایای شومینه‌های برقی قرار دهیم.

  • گرمایش مناسب

گرمایشی که از شومینه‌های برقی به دست می‌آوریم، به اندازه کافی رضایت بخش است. این شومینه‌ها فاقد دودکش بوده و تمام گرمای تولیدی آن‌ها، به محیط پرتاب می‌شود. شاید پیش از استفاده تصور درستی از میزان گرمایش تولیدی شومینه‌های برقی نداشته باشید، اما لازم به توضیح است که این نسل از شومینه‌ها قادر به گرم کردن عالی فضای اطراف خود هستند.

به دلیل نبود دودکش در شومینه های برقی، تمام گرمای تولید شده، به محیط وارد شده و به هیچ وجه هدررفت انرژی نداریم.
به دلیل نبود دودکش در شومینه های برقی، تمام گرمای تولید شده، به محیط وارد شده و به هیچ وجه هدررفت انرژی نداریم.
  • شرایط ایمنی بهینه

در شومینه‌های برقی، با سوخت الکتریکی روبه‌رو هستیم و خبری از چوب و گاز نیست. با این حساب نباید نگران گازهای سمی چون مونو اکسید کربن و دی اکسید کربن باشیم و می‌توان این ابزار گرمایشی را با خیال راحت مورد استفاده قرار داد.

معایب شومینه برقی

  • مصرف برق شومینه برقی

از آن جایی که منبع تغذیه این وسایل گرمایشی، برق است، بنابراین باید انتظار مصرف برق بالا در آن‌ها را نیز داشته باشید. این هزینه برق بالا به دلیل روشن بودن دائمی شومینه در فصل سرما، باید در قیاس با هزینه‌های گاز یا خرید چوب، قرار بگیرد. در نهایت این شما هستید که کفه ترازو را به سمتی که برایتان مقرون به صرفه‌تر و بهینه‌تر است، سوق می‌دهید.

بیشتر بدانید نحوه نصب چراغ ال ای دی سقفی

مصرف برقی شومینه برقی بسته به درجه حرارت آن، متغیر بوده و می توانید این میزان مصرف را با تنظیم سطح گرمایش، تنظیم نمایید.
مصرف برقی شومینه برقی بسته به درجه حرارت آن، متغیر بوده و می توانید این میزان مصرف را با تنظیم سطح گرمایش، تنظیم نمایید.
  • مشکلات ایمنی برق

البته که شومینه‌های سنتی دارای مشکلات ایمنی مخصوص به خود هستند، اما در مورد شومینه‌های برقی نیز این مشکل به صفر نمی‌رسد. به هر صورت باید مراقب اتصال برقی باشید. (به ویژه اگر کودکی در خانه دارید!)

  • نبود حس واقعی آتش

همان طور که گفتیم در شومینه‌های برقی، نبود حس واقعی آتش به عنوان یک کمبود دیده می‌شود. در این شومینه‌ها، نمی‌توانید حس لذت بخش نشستن کنار آتش و خیره شدن به آن را تجربه کنید. احتمالا این چیزی است که باعث می‌شود هنوز عده‌ای به سراغ شومینه‌های سنتی و با سوخت چوب بروند.

مصرف برق شومینه برقی

با توجه به برقی بودن ماهیت شومینه برقی، باید نسبت به مصرف برق آن توجه داشته باشید. در صورتی که شومینه برقی خود را روی وضعیت مینیموم قرار دهید، مصرف برق آن کمتر و چیزی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ وات در ساعت بوده و نباید آن قدرها نگران هزینه برق پایان ماه خود باشید. اما اگر شومینه را در حالت بیشینه و ماکزیموم خود قرار دهید، مصرف برق آن می‌تواند تا ۱۵۰۰ وات در ساعت و بیشتر نیز برسد. به هر ترتیب چیزی که مشخص است شما می‌توانید برآوردی نسبت به هزینه‌های قبض برق پایان ماه خود داشته باشید و به همان تناسب مصرف خود را مدیریت نمایید.

شومینه های برقی کاملا بی هزینه بوده و تنها باید مصرف برقی آن ها را مدیریت نمایید.
شومینه های برقی کاملا بی هزینه بوده و تنها باید مصرف برقی آن ها را مدیریت نمایید.

خوشبختانه بعد از گرم شدن ابتدایی محیط، معمولا دیگر نیازی به قرار دادن شومینه روی درجه ماکزیموم نیست و نگه داشتن آن روی مینیموم کفایت خواهد کرد.

کلام آخر

با بهینه شدن سیستم‌های گرمایشی و تحول آن‌ها در جهت استفاده از انرژی پاک و آلوده‌سازی کمتر محیط، رفته رفته از سیستم‌های گرمایشی قدیمی فاصله می‌گیریم. شما کدام یک از سیستم‌های گرمایشی را برای محیط منزل خود ترجیح می‌دهید؟

منابع: boorsika | avalanco

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − 1 =