آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک

1

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان خودرو به سمت تولید گیربکس‌های اتوماتیک می‌روند. آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌تواند یک آموزش بسیار کاربردی برای همه باشد. تفاوتی ندارد که شما خودروی اتوماتیک یا اصلا خودرو دارید یا نه؛ آموزش تعمیر گیربکس های اتوماتیک می‌تواند شما را به یک تعمیرکار مدرن تبدیل کند. تعمیر ماشین گیربکس اتوماتیک امروزه نه تنها برای خود دارندگان این خودروها ارزش زیادی دارد، بلکه در حال تبدیل شدن به یک شغل با درآمد مناسب هم هست. در این راهنما تلاش می‌کنیم اصول اولیه آشنایی با گیربکس اتوماتیک و همچنین تعمیر آن را بررسی کنیم. همچنین متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای یک گیربکس اتوماتیک ایجاد شود و راه‌های برطرف کردن آن را هم بررسی خواهیم کرد.

تعمیر این نوع گیربکس‌ها، نیاز به اطلاعات و تجربه بسیار بالایی دارد
تعمیر این نوع گیربکس‌ها، نیاز به اطلاعات و تجربه بسیار بالایی دارد

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر این نوع گیربکس‌ها، نیاز به اطلاعات و تجربه بسیار بالایی دارد. امروزه بسیاری از آموزشگاه‌ها، چندین ساعت دوره تخصصی برای تربیت تعمیرکار گیبرکس اتوماتیک برگزار می‌کنند. بنابراین انتظار نداشته باشید که با مطالعه این راهنما به یک تعمیرکار ماهر تبدیل شوید.

فکر می‌کنم بعد از مطالعه این راهنما شما آشنایی مقدماتی با گیربکس اتوماتیک و متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای این قسمت از خودرو ایجاد شود، پیدا خواهید کرد. اگر علاقه‌مند هستید بیشتر درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک بدانید توصیه می‌کنیم دوره‌های آموزشی که در بسیاری از شهرهای کشور برگزار می‌شوند را سپری کنید.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس مکانیزمی است که دنده‌ خودرو را روی موتور اعمال می‌کند. در واقع وقتی شما از دنده یک به دنده دو می‌روید، در حال ارسال فرمان به گیربکس هستید. گیربکس اتوماتیک، گیربکسی است که بدون نیاز به دنده و فرمان راننده، براساس دور موتور و به صورت خودکار، دنده موتور را تغییر می‌دهد. خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند، مکانیزم کلاچ ندارند. این خودروها البته دسته دنده دارند. دنده‌ اتوماتیک قابلیت تنظیم برای دنده عقب یا حرکت با سرعت بسیار کم / بسیار زیاد را دارد.

بیشتر بدانید علت روشن نشدن چراغ cng پراید

گیربکس مکانیزمی است که دنده‌ خودرو را روی موتور اعمال می‌کند
گیربکس مکانیزمی است که دنده‌ خودرو را روی موتور اعمال می‌کند

برخی از خودروها قابلیت کار با گیربکس اتوماتیک و دستی را دارند. یعنی راننده هم می‌تواند خودرو را روی دنده اتوماتیک براند و هم از کلاچ و دنده برای تغییر دنده موتور استفاده کند.

استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک، راندن خودرو را به مراتب ساده‌تر می‌کند. با حذف مکانیزم کلاچ، راننده تسلط به مراتب بیشتری روی پدال‌های گاز و ترمز خواهد داشت و این مسئله امنیت او و سایر سرنشین‌های خودرو را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک، با وجود هزینه‌های اولیه بیشتر نسبت به گیربکس‌های دستی، در نهایت موجب کاهش بسیار زیادی هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری خودرو می‌شود.

ذکر این نکته هم لازم است که خودروهای گیربکس اتوماتیک، آلودگی بسیار کم‌تری نسبت به خودروهای گیربکس دستی تولید می‌کنند و از این نظر نیز استفاده از این گیربکس‌ها بسیار مقرون به صرفه است.

بیشتر بدانید علت تقه زدن گیربکس اتومات چیست و چگونه رفع می‌شود؟

خودروهای گیربکس اتوماتیک، آلودگی بسیار کم‌تری نسبت به خودروهای گیربکس دستی تولید می‌کنند
خودروهای گیربکس اتوماتیک، آلودگی بسیار کم‌تری نسبت به خودروهای گیربکس دستی تولید می‌کنند

رایج‌ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک

در این بخش از راهنمای آشنایی با گیربکس‌های اتوماتیک، چند مورد از رایج‌ترین مشکلات این قطعات و راه حل‌های مناسب برای رفع آن‌ها جهت تعمیر گیربکس را بررسی خواهیم کرد:

  • نشت روغن

رایج‌ترین مشکلی که ممکن است برای یک گیربکس اتوماتیک به وجود بیاید، کاهش سطح روغن در اثر نشت آن است. اگر زیر خودروی شما لکه‌های سیاه یا قرمز جمع شود به احتمال فراوان نشانه نشت روغن از گیربکس است. البته این مشکل چندان مشکل بزرگ و غیرقابل حلی نیست. تعویض فیلتر گیربکس، به احتمال بسیار فراوان مشکل شما را حل خواهد کرد.  اگر برای تعویض فیلتر گیربکس مشکل دارید حتما به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

  • لغزش گیربکس

اگر روی یک دنده خاص، ناگهان مشاهده کردید دنده ماشین تغییر کرد، گیربکس شما دچار لغزش است. البته این اتفاق باید چند بار و روی همان دنده تکرار شود تا بتوان چنین نتیجه‌ای گرفت. همچنین صدای غیرمعمول از داخل گیربکس هم به احتمال فراوان به دلیل لغزش گیربکس است. معمولا ساییدگی گیربکس باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. برای حل این مشکل حتما باید به یک تعیمرکار متخصص مراجعه کنید.

صدای غیرمعمول از داخل گیربکس هم به احتمال فراوان به دلیل لغزش گیربکس است
صدای غیرمعمول از داخل گیربکس هم به احتمال فراوان به دلیل لغزش گیربکس است
  • شکستگی قطعات

اگر خودروی شما در سرعت‌های معینی دچار لغزش‌های غیرمعمول می‌شود یا فیوزهای آن ناگهان می‌سوزند، به احتمال بسیار زیاد قطعات فیزیکی گیربکس شما دچار شکستگی یا مشکلی مشابه شده است. البته اگر دچار چنین مشکلی شوید، به احتمال بسیار زیاد به دلیل سروصدای ایجاد شده در گیربکس، قبل از اینکه مشکل دیگری ایجاد شود، متوجه خواهید شد. برای حل این مشکل هم بهتر است در اسرع وقت به تعمیرکار مراجعه کنید. دقت داشته باشید که این مشکل، ممکن است باعث آسیب جدی به سیستم برق خودروی شما شود.

  • قفل شدن چرخ دنده

در بیشتر مواقع زمانی که چرخ‌ دنده گیربکس گیر می‌کند، نمی‌توانید از دنده یک به دنده بالاتر بروید. خودرو در این حالت مرتب روی دنده یک کار خواهد کرد. در چنین شرایطی سیستم انتقال قدرت به خوبی کار نمی‌کند و خودرو دچار مشکلات زیادی می‌شود.

در این حالت بهتر است خودرو را متوقف کنید و با یک تعمیرکار تماس بگیرید. فشار وارد کردن به موتور در این حالت، ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های جدی به کل سیستم خودروی شما شود.

در بیشتر مواقع زمانی که چرخ‌ دنده گیربکس گیر می‌کند، نمی‌توانید از دنده یک به دنده بالاتر بروید
در بیشتر مواقع زمانی که چرخ‌ دنده گیربکس گیر می‌کند، نمی‌توانید از دنده یک به دنده بالاتر بروید

جمع بندی

تعمیر ماشین گیربکس اتوماتیک امروزه نه تنها برای خود دارندگان این خودروها ارزش زیادی دارد، بلکه در حال تبدیل شدن به یک شغل با درآمد مناسب هم هست. با مقاله بالا اصول ابتدایی آن و مشکلات رایج آن را فرا گرفتید.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. مکانیک حرفه ای می گوید

    برای یادگیری تعمیر گیربکس بهتر هست که به یک آموزشگاه خوب مراجعه کنید.
    کلاس های عملی آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک، معمولی و الکترونیکی به در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون به صورت کاملاً عملی و حضور اساتید ماهر و توانمند به شما تدریس می شود. از ویژگی های این دوره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    یادگیری کامل تعمیر گیربکس های اتوماتیک و غیر اتوماتیک
    آموزش تعمیر گیربکس به صورت عملی
    حضور اساتید با تجربه و توانمند
    امکان اخذ مدرک معتبر
    امکان اقامت در خوابگاه مجموعه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + هجده =