چگونه مشعل گازی ایران رادیاتور را عیب یابی کنیم؟
سیستم حرارتی مرکزی یا به عبارت سادهتر موتورخانه مرکزی یکی از مهمترین بخشهای یک ساختمان است. “مشعل گازی” قلب این موتورخانه محسوب میشود. تبعا سرویس و نگهداری مناسب مشعل گازی، در کارکرد مطلوب سیستم نقش تعیین کنندهای دارد. در مطلب حاضر برخی از رایجترین مشکلاتی که ممکن است برای مشعل گازی موتورخانه پیش بیاید و راههای تشخیص آنها را بر شمردهایم. همچنین به علت پر استفاده بودن مشعل گازی ایران رادیاتور، مشکلات رایج این برند مشعل را هم جداگانه مطرح کردهایم. با استادکار همراه باشید .
مشعل گازی چیست؟
مشعل گازی مهمترین بخش موتورخانه مرکزی میباشد و دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی سوخت، گرما و مقداری گاز (در نتیجه احتراق سوخت) تولید میکند. اگر مشعل گازی تنظیم نباشد، علاوه بر افزایش مصرف گاز، گازهای آلاینده سرطان زا نیز تولید میشود. یک مشعل سالم و مناسب باید مشخصات زیر را داشته باشد:
• اتمسفری یک نواخت و قابل کنترل ایجاد کند.
• با دمایی که از خود آزاد میکند، مستهلک نشود.
• هوای اضافی یا محصولات نسوخته در خروجی احتراق را به حداقل رساند.
• میزان انرژی مصرفی هنگام ایجاد شعله، کم باشد.
• دامنه تغییرات و پایداری شعله در آن وسیع باشد.
• ظرفیت حرارتی مشعل برای ایجاد حرارت مطلوب در سیستم قابل تغییر باشد.
• دمایی یکنواخت و قابل کنترل در فضای کوره دیگها ایجاد کند.
نحوه عیب یابی مشعل گازی و راه حلهای آن
هر اندازه تنظیمات مشعل دقیقتر باشد، میزان مصرف انرژی هم کاهش یافته و امنیت سیستم نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. در ادامه به برخی از شایعترین مشکلات احتمالی مشعلهای گازی، راههای عیبیابی شعله حین کار و راه حلهای ممکن پرداختهایم.
خامسوزی مشعل گازی
یکی از رایجترین مشکلاتی که افراد با آن روبهرو میشوند، خامسوزی مشعل گازی است. علت خامسوزی مشعل گازی، بیشتر بودن میزان سوخت وارد شده به مشعل، نسبت به اکسیژنِ وارد شده است. در این حالت مشعل موتورخانه دچار کمبود اکسیژن شده و مقداری از سوخت، خام مانده و نمیسوزد. خام سوزی علاوه بر این که باعث اتلاف انرژی و سوخت میشود، بوی بسیار نامطبوعی نیز در موتورخانه ایجاد میکند.
راحتترین روش تشخیص خامسوزی مشعل، بوی بد آن است. اگر بوی گاز همراه با سوزش بینی باشد، به این معنی است که میزان اکسیژنِ مشعل، متناسب با سوخت مشعل نیست. همچنین در حالتی که مشعل در حالت خام سوزی است، شعله معمولا زرد رنگ است و باعث دوده زدن میشود.
شما باید برای رفع مشکل خامسوزی مشعل گازی، دو عامل اکسیژن و سوخت را با یکدیگر متناسب کنید. برای این کار ۲ راه دارید:
- میزان سوخت را کم کنید: به وسیله شیر موجود روی مشعل گازی، میزان گاز ورودی به آن را کم کنید تا سوخت کمتری وارد مشعل شود.
- میزان اکسیژن مشعل را افرایش دهید: برای این کار باید میزان هوای ورودی را به کمک دمپر مشعل افزایش دهید.
روشن نشدن مشعل گازی
در صورت روشن نشدن مشعل گازی در ابتدای کار، حتما از ۳ مورد زیر مطمئن شوید:
- برق ورودی مشعل را چک کنید.
- مسیر سوخت را چک کنید و مطمئن شوید که سوخت تا ورودی مشعل هدایت میشود.
- کلیدهای مینیاتوری و ترموستات دیگ را چک کنید.
بیشتر بدانید دیگ موتورخانه چیست؟ نکات مهم تعمیر و نگهداری آن
سایر مشکلات رایج مشعل گازی
– موتور کار نمیکند ولی اتصال برق بسته است.
علتها / راهحلها:
- کلید پرشر هوای مشعل (فشار هوا) خراب است. / کلید پرشر یا فشار هوا را تعویض کنید.
- کلید مشعل (روی تابلو) یا سیم کشی اشکال دارد. / کلید مشعل (روی تابلو) را تعویض کنید، یا سیم کشی مشعل را بررسی و اشکال آن را رفع کنید.
- خازن موتور خراب است. / خازن موتور را تعویض کنید.
- رله مشعل خراب است. / رله مشعل را تعویض کنید.
- موتور خراب است. / موتور را تعویض کنید.
– موتور کار نمیکند چون مدار برق مشعل باز است.
علتها / راهحلها:
- فیوز اصلی جریان برق سوخته اس. / فیوز جریان برق را تعویض کنید.
- فیوز مخصوص مشعل سوخته است. / فیوز مشعل را تعویض کنید.
- سیم کشی موتور به پایه رله اشکال دارد. / سیم کشی را بررسی و اشکال را برطرف کنید.
- اکوستان درست تنظیم است./ بررسی و تنظیم کنید.
- کلید فشار هوا معیوب است./ کلید فشار هوا را تعویض کنید.
– مشعل گازی درست کار نمیکند یعنی چند ثانیه پس از تشکیل شعله، رله ریست میکند.
علتها / راهحلها:
- کلید پرشر هوا از تنظیم خارج یا خراب شده است. / کلید پرشر هوا را تنظیم یا تعویض کنید.
- مدار مراقب شعله (میله یونیزاسیون) اشکال دارد. / وضعیت میله یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنید.
رله خراب است. / رله را تعویض کنید. - بدنه مشعل اتصال زمین نشده است. / بدنه مشعل را اتصال زمین کنید.
- اتصال فاز و نول به پایه رله برعکس است. / اتصال را اصلاح کنید.
– جرقه زده نمیشود.
علتها / راهحلها:
- الکترودهای جرقه اتصال کوتاه کردهاند یا خرابند. / الکترودها را تنظیم یا تعویض کنید.
- کابلهای جرقه صدمه دیدهاند. / آنها را تعویض کنید.
- ترانسفورمر جرقه خراب شده است. / ترانسفورمر جرقه را تعویض کنید.
- رله خراب شده است. / رله را تعویض کنید.
-ریست شدن شدن رله مشعل گازی، مشعل در حین کار مکرراً خاموش میشود.
علتها / راهحلها:
- شعله تنظیم نیست. / جریان گاز و هوا را تنظیم کنید.
- فاصله بین الکترودها زیاد است. / فاصله را تنظیم کنید.
- شیر مغناطیسی گاز به دلیل افت ولتاژ باز نمیکند و ترانسفورمر جرقه نیز درست عمل نمیکند. / این اشکال میتواند مربوط به افت ولتاژ شبکه باشد. تا حد ممکن ولتاژ را تقویت کنید.
– بادزن مشعل مداوم کار میکند، اما جرقه زده نمیشود.
علتها / راهحلها:
- سرو موتور خراب شده است. / تعویض کنید.
- رله معیوب است. / رله را تعویض کنید.
- دریچه هوای مشعل گیر کرده است. / دریچه هوا را تعویض کنید.
– شعله پس میزند.
علتها / راهحلها:
- سیستم جرقهزنی اشکال دارد. / الکترودها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم یا تعویض کنید.
- گاز یا هوا بیش از مقدار لازم است. / ترانسفورمر جرقه را در صورت خرابی تعویض کنید. اتصال کابل جرقه به الکترودها را بررسی و در صورت شل بودن سفت کنید.
– صدای احتراق زیاد است.
علتها / راهحلها:
- دیگ یا دودکش کثیف است. / دیگ و دودکش را تمیز کنید.
- مقطع دودکش کوچک است یا گرفتگی دارد. /با دودکش مناسب تعویض کنید.
- سبت هوا و گاز در سوخت درست نیست. / نسبت هوا و گاز را اصلاح کنید.
- بادزن کوچک است. / با بادزن مناسب تعویض کنید.
– سر و صدای مشعل زیاد است.
علتها / راهحلها:
- دریچه تنظیم هوا لق میخورد. / لقی را برطرف کنید.
- بادزن در جای خود محکم نیست. / محکم کنید.
- موتور درست نصب نشده است. / بررسی و اصلاح کنید.
- یاتاقانهای موتور معیوب هستند./ موتور را تعویض کنید.
عیب یابی مشعل گازی ایران رادیاتور
از آنجاییکه شرکت ایران رادیاتور یکی از شرکتهای سرشناس و محبوب در تولید مشعل میباشد و مشعلهای این شرکت پرمصرفترین مشعلهای موجود در بازار تاسیسات مکانیکی ایران هستند، خالی از لطف نیست که به طور جداگانه به نکات مهم عیبیابی مشعل گازی ایران رادیاتور نیز پرداخته شود.
بیشتر بدانید محاسبه سرانگشتی تعداد پره رادیاتور
مشکلات رایج مشعل گازی ایران رادیاتور
– زیاد بودن صدای مشعل گازی
علتها / راهحلها:
- دریچه تنظیم هوا لق میخورد. / لقی را برطرف کنید.
- بادزن در جای خود محکم نیست. / محکم کنید.
- موتور درست نصب نشده است. / بررسی و اصلاح کنید.
- یاتاقانهای موتور معیوب هستند./ موتور را تعویض کنید.
– ری ست شدن رله مشعل گازی
علتها / راهحلها:
- کثیف یا معیوب بودن میله یونیزاسیون / وضعیت میله یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنید.
- متصل نشدن بدنه مشعل به زمین / اتصال بدنه مشعل را به زمین وصل کنید.
- برعکس بودن اتصال فاز و نول به پایه / فاز و نول را در جای خود صحیح وصل کنید.
– خاموش شدن مکرر مشعل در حین کار
علتها / راهحلها:
- تنظیم نبودن شعله / جریان گاز و هوا را تنظیم کنید.
- زیاد بودن فاصله بین الکترودها / فاصله بین الکترودها را تنظیم کنید.
- باز نشدن گاز شیر مغناطیسی و درست عمل نکردن ترانسفورمر جرقه / ولتاژ را تقویت کنید.
بیشتر بدانید تفاوت ایزوگام با قیرگونی چیست؟
سخن پایانی
توجه به نکات درج شده در این مقاله میتواند برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی، استفاده در موارد اضطراری و افزایش آگاهی کمک کننده باشد. با این حال توجه داشته باشید که عیب یابی و رفع مشکلات مشعلهای گازی، امری تخصصی است و اگر نادرست انجام شود میتواند موجب اتلاف وقت و هزینه شود؛ بنابراین بهتر است در صورت بروز مشکل، حتما با تعمیرکاران مربوطه نیز تماس بگیرید.
مرسی بابت مطلبی که در مورد تعمیر مشعل نوشته بودید. من هم یه مطلب خوب در مورد تعمیر مشعل موتورخانه خوندم که ممکنه برای کسایی که دنبال تعمیرکار مشعل هستند مناسب باشه.
سلام چرا مشعل ما بعد از مدت حدود دە ، دوازدە ساعت بە خصوص شبا ریست می کند. ممنون میشم اگه جواب بدید