معرفی انواع پمپ کولر آبی، نحوه کارکرد و اجزای تشکیل دهنده آن

0

زندگی در مناطق گرم و خشک مخصوصاً در استان‌های جنوبی کشور بدون وسیله‌ی سرمایشی طاقت فرسا است. با توجه به مزیت‌های کولرهای آبی و عملکرد بهینه آن‌ها در این نوع آب‌ها، رشد روزافزون محبوبیت این نوع سیستم سرمایشی طبیعی است.

با این‌حال نکات مختلفی برای نگهداری صحیح کولر آبی و استفاده طولانی‌مدت از این دستگاه وجود دارد. برای نمونه با توجه به اینکه این نوع کولر وسیله خنک‌کننده خاصی درون خود ندارد پس‌نیاز به وجود وسیله‌ای دارد که از گرم شدن بیش‌ازحد موتور مرکزی و محفظه کولر جلوگیری کند. پمپ کولرهای آبی این وظیفه را بر عهده دارد که آب جمع شده در سطح زیرین کولر را به بخش‌های بالاتر و پوشال‌هایی که در معرض گرما هستند پمپ کند.

از برخورد این هوای گرم به پوشال‌های مرطوب شده، باد خنکی تولید می‌شود که به‌واسطه فعالیت دمنده به داخل کانال کولر هدایت می‌شود در این مطلب به بررسی انواع پمپ کولر آبی و اجزای تشکیل دهنده آن و نیز بررسی مهم‌ترین دلایل خرابی این وسیله کاربردی کولرهای آبی خواهیم پرداخت.

انواع پمپ کولر آبی

به‌طورکلی پمپ‌ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند و برای آن‌ها دسته‌بندی‌های متفاوتی نیز ذکر می‌شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس نحوه انتقال نیرو از پمپ به سیال است. یکی از انواع این نوع پمپ، پمپ‌های دینامیکی هستند که توانایی انتقال انرژی به سیال را به‌طور دائم دارند.

پمپ‌های دینامیکی خود به دو نوع گریز از مرکز یا سانتریفوژی و محوری یا آکسیال دسته‌بندی می‌شود. پمپ کولر آبی از نوع گریز از مرکز است. ساختار ساده، قیمت پایین، تنوع بالا، هزینه نگه‌داری کم و تولید فشار یکنواخت تنها بخشی از مزایای پمپ‌های سانتریفیوژی است.

بیشتر بدانید نحوه تعویض پولی کولر آبی چگونه است ؟

مپ کولر آبی نوعی وسیله الکترومکانیکی است که به‌منظور پمپاژ آب از تشتک کولر آبی به قسمت‌های بالاتر آن به کار می‌رود. پمپ‌های کولر آبی بسته به نوع استاتور و نیروی محرکه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • ازنظر نوع استاتور

تفاوت اصلی انواع پمپ کولر آبی در موتور الکتریکی بکار رفته در آن‌ها است. پمپ‌های از این دست در بازار کشورمان عمدتاً بر دو نوع استاتور تک بویینی و استاتور دو بالشتکی (مدل رایج‌تر) هستند.

  • ازنظر نیروی محرکه
    پمپ‌های کولر آبی این دسته دارای الکتروموتور بوده که باعث می‌شود عملکرد مستقل نسبت به موتور کولر داشته باشد. بااین‌حال انواع غیرمستقل و وابسته به نیروی محرکه موتور فن کولر نیز در بازار وجود دارند که از نیروی گردش موتور کولر نیروی خود را تأمین می‌نمایند.
مپ‌های جدید مکانیکی در حال حاضر در بازار وجود دارند که برای پمپاژ آب از انرژی مکانیکی به‌جای انرژی برقی استفاده می‌کند؛ که خود موجب مصرف کمتر برق و آب می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی معمولاً از ورقه‌هایی از جنس استیل یا آهن سیلیس­دار ساخته می‌شود و وزنی بین ۱ تا ۳ کیلوگرم دارند. موتور و پروانه‌ی پمپ درواقع بخش الکترومکانیکی پمپ کولر آبی هستند که توسط یک میله به هم متصل شده‌اند، توان یک موتور پمپ کولر آبی تازه خریداری‌شده معمولاً بین ۵۰ تا ۷۰ وات است، اما خود پمپ بخش مکانیکی آن را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که ذکر شد پمپ کولر آبی وظیفه پمپاژ آب به بدنه و قسمت‌های بالایی کولر یعنی بخش توزیع‌کننده‌های کولر را دارد که این بخش در تعدیل و خنک شدن باد خارج‌شده از کولر تأثیر به سزایی دارد. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله علت سوختن پمپ آب کولر آبی را بخوانید .

اجزای تشکیل دهنده پمپ کولر آبی عبارت است از:

  1. کلاهک پمپ کولر آبی که در بالای موتور الکتریکی پمپ قرار می‌گیرد تا مانند یک چتر از پاشش آب بر رو و داخل موتور جلوگیری کند.
  2. پایه پمپ کولر آبی که در داخل آب قرار می‌گیرد و وظیفه‌ی پمپاژ آب به نقاط بالاتر و پوشال‌ها را بر عهده دارد
  3. پروانه پمپ کولر آبی که در انتهای پایینی یعنی درون پایه‌ی پمپ که سه یا چهار پره است و زیرآب قرار دارد و نقش توربین را ایفا می‌کند
  4. کفی پمپ که در زیر پایه اصلی و بدنه قرار دارد و نقش آب‌بند پمپ کولر آبی را به عهده دارد.
  5. چپقی، درواقع لوله­ای کوتاه و محل اتصال شیلنگ است که خروجی آب پمپ است و وظیفه آن انتقال آب به سه‌راهی را دارد.

پمپ کولر آبی را اصولاً به‌طور عمودی در سطح زیرین کولر آبی قرار می‌دهند و با چند پین به بدنه آن محکم می‌کنند. پایه پمپ را نیز درون یکی سبد قرار می‌دهند تا تکه‌ها و آشغال‌ها وارد پمپ نشود، البته پمپ‌های جدیدتر در قسمت ورودی خود دارای صافی هستند.

بیشتر بدانید آشنایی با انواع پمپ آب صنعتی و خانگی

اجزای تشکیل دهنده پمپ کولر آبی
پنج قطعه­ی اصلی پمپ کولر آبی شامل: کلاهک، پایه، پروانه، کفی و چپقی پمپ است.

نحوه کار پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی معمولاً از نوع تک موتورِ است و هنگامی‌که با دریافت انرژی الکتریکی پروانه‌های چند پر تعبیه‌شده در آن به حرکت درمی‌آید آب از تشتک و کفی پمپ مکیده شده و با فشار موجب بالا رفتن آب از درون خود و خارج شدن از طریق شیلنگ بیرونی می‌شود در محل خروجی پمپ، چپقی قرار دارد که موجب انتقال آب به سه‌راهی و هدایت آب از طریق شیلنگ‌ها به سطوح بالاتر کولر آبی و پوشال‌ها می‌گردد. به این صورت رطوبت لازم برای پوشال‌های خنک‌کننده تأمین می‌شود.

نحوه کار پمپ کولر آبی چگونه است
درواقع هر پمپ کولر آبی یک موتور دارد که خارج از آب بوده ولی به‌وسیله یک میله به پروانه موجود درون تشتک کولر متصل است، با فعالیت موتور و چرخش پروانه آب از پمپ به سمت بیرون پمپاژ شده و به سمت پوشال­ها می‌رود.

مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ کولر آبی

در این بخش به بررسی علت خرابی پمپ آب کولر آبی و علت کار نکردن پمپ کولر آبی می پردازیم .

  • ورود آب و رطوبت به موتور الکتریکی پمپ

نوع و کیفیت مواد به‌کاررفته در ساخت پمپ کولر آبی در کنار نحوه نگهداری و استفاده شما از این وسیله مهم‌ترین تأثیر را روی طول عمر آن دارد. از طرفی متأسفانه بیشتر پمپ‌های کولر آبی موجود در بازار به‌خوبی در برابر آب و رطوبت عایق‌بندی نشده‌اند بنابراین حتماً توجه کنید که موتور الکتریکی پمپ را در محلی قرار دهید که آب به آن ورود نکند و خیس نشود. این اتفاق بیشتر به علت نصب نادرست پمپ و یا جابجایی لوله‌های خروجی می‌تواند رخ دهد

  • کار کردن پمپ در شرایط خشکی

همان‌طور که آب و خیسی می‌تواند باعث آسیب به پمپ شود، عملکرد پمپ در شرایط خشکی نیز می‌تواند به آن آسیب بزند، درواقع تصور کنید پمپ دارد سطح خشک و بی‌آب را پمپاژ می‌کند! بنابراین اگر تشتک کولر شما هیچ آبی نداشته باشد می‌تواند باعث خرابی پمپ شود. به همین دلیل بهتر است به‌صورت دوره‌ای مخصوصاً در زمان‌هایی که قطعی آب رخ‌داده این موضوع را بررسی کنید اگر تشتک خشک بود می‌توانید خودتان مقداری آب در آن بریزید.

بیشتر بدانید خنک کردن خانه بدون کولر چگونه است ؟

  • عدم روغن‌کاری و رسوب‌زدایی

مانند هر وسیله الکترومکانیکی دیگر پمپ‌های کولر آبی نیز برای عملکرد بهینه خود به‌صورت دوره‌ای نیاز به تمیز شدن و روغن‌کاری دارند. برای این کار می‌تواند هم از یکی متخصص و هم خودتان دست‌به‌کار شوید. مورد بعدی تشکیل رسوبات درون لوله های خروجی از پمپ است که بیشتر در مناطقی که آب سختی بالایی دارد رخ می‌دهد، مسدود شدن این لوله‌های می‌تواند به سوختن پمپ منجر شود.

  • ورود جسمی خارجی و آسیب به پروانه

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد پایه پمپ را درون یکی سبد قرار می‌دهند تا اجسام و آشغال‌ها وارد پمپ نشود، چراکه ورود هر شیئی به درون پمپ می‌تواند منجر به ازکارافتادن و یا معیوب شدن پمپ شود. بااین‌حال پمپ‌های جدیدتر در قسمت ورودی خود دارای صافی هستند و تا حدودی از این اتفاق جلوگیری می‌کنند.

ورود جسمی خارجی و آسیب به پروانه
برای اینکه از دردسرهای تعمیر پمپ کولر آبی و حتی خود کولر آبی راحت شوید، بهتر است در ابتدای فصول گرم، کولرتان را سرویس کنید. برای این کار نیز پیشنهاد ما کمک گرفتن از یک کارشناس مجرب است تا در صورت وجود اشکالات ناچیز در زمان درست مشکل شناسایی بشود تا از هزینه‌های بیشتر در آینده جلوگیری شود.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع پمپ کولر آبی و اجزای تشکیل دهنده آن پرداختیم اگر تجربه­ی نصب یا سرویس آن را دارید آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. همچنین در اینجا مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ کولر آبی را نیز ذکر کردیم، در صورت وجود هرگونه مشکل در کولر آبی ساختمان خود می‌توانید بلافاصله با کارشناسان مجرب استادکار تماس بگیرید تا در اولین فرصت مشکل شما را بررسی و حل نمایند.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: iwaterpurification

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =