معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها

0

در مقاله فیلی در مورد انتخاب ظرفیت کولر آبی بر اساس متراژ صحبت کردیم و در این مقاله انواع سیستم های سرمایشی را بررسی می کنیم. با توجه به تحول سطح رفاه زندگی بشری و قدم گذاشتن به دورانی که هر چیزی به شکلی ساده‌تر و بهینه‌تر اتفاق می‌افتد، انواع سیستم های سرمایشی نیز جای خود را به منازل، شرکت‌ها، مجتم‌های تجاری و … باز کرده‌اند. مدت‌هاست که از شنیدن صدای نوستالژیک پنکه سقفی و خنکای خشک و کسالت‌آور آن، فاصله پیدا کرده و به سیستم سرمایشی چون؛ نسل‌های کولر آبی، کولرهای گازی، چیلرها و … خو گرفته‌ایم. احتمالا با برخی از انواع سیستم های سرمایشی آشنایی دارید، اما در این مطلب بر آن هستیم تا به شکلی جامع به کلیه سیستم های سرمایش موجود، پرداخته و بتوانیم بهترین آن‌ها را برای نوع کاربری خود انتخاب کنیم. در ادامه با استادکار همراه باشید .

انواع سیستم های سرمایشی

کولر آبی

کولرهای آبی از بهترین گزینه‌ها برای مناطق جغرافیایی دارای آب و هوای گرم و خشک هستند. این کولرها مصرف برق آن چنانی ندارند و به کمک دریافت هوای بیرونی و عبور آن‌ها از مجرای پوشال‌های خیس از آب، هوای خنک را از طریق فن‌های خود به داخل محیط هدایت می‌کنند. تولید هوای خنک به وسیله آب، باعث می‌شود که به همراه خنکی، رطوبت را نیز دریافت کنیم. همین موضوع کولرهای آبی را برای مناطق دارای خشک هوا، به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌سازد.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
کولرهای آبی از ارزان ترین نوع سیستم های سرمایشی هستند که خنک سازی را همراه با پخش رطوبت انجام می دهند.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل نوعی از کولر گازی است که بیشتر برای محیط‌های جمع و جور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب این کولر به سادگی انجام می‌شود و البته قواعدی دارد که حتما باید حین نصب رعایت شوند. به طور نمونه بخش بیرونی کولر گازی پرتابل باید در هوای آزاد قرار داشته باشد، به همین دلیل نصب این سیستم‌های سرمایشی غالبا در بخشی از چهارچوب پنجره‌ها قرار می‌گیرد. کولرهای گازی پرتابل، برای متراژها کوچک مناسب هستند و کمتر در فضاهای وسیع، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
در کولرهای گازی پرتابل، به نصب در قالب یک پنجره یا هر بعدی که رو به فضای آزاد باشد، نیاز داریم و خنک سازی از طریق گاز مبرد صورت می گیرد.

کولر گازی اسپیلت

اما در مورد کولرهای گازی اسپیلت اوضاع متفاوت است و نیازی نیست که بخش پشتی آن‌ها باز باشد. به همین دلیل این کولرها به راحتی روی دیوار نصب شده و قابلیت استفاده در مساحت‌های بزرگتر را نیز دارا هستند. اسپیلت‌ها به مراتب قوی‌تر از کولرهای گازی پرتابل هستند و می‌توان از آن‌ها به نوعی در تصفیه هوا نیز بهره برداری کرد. لازم به ذکر است که نوعی از اسپیلت‌ها دارای خاصیت گرمایش و سرمایش در کنار یکدیگر هستند و می‌توانند به صورت فصلی مورد بهره برداری قرار بگیرند. مقاله راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ برای کسانی که قصد خرید کولر گازی جدید دارند، بسیاز مفید و کاربردی است .

بیشتر بدانید نحوه نگهداری سیستم‌ های سرمایشی

اپراتور جذب هوای گرم، کمپرسور متراک کننده گاز و کندانسور بیرونی و شیر انبساط؛ اصلی‌ترین اجزای کولر گازی هستند. فرآیند سرمادهی در اسپیلت‌ها بر مبنای سیکل تبرید تراکمی (تبخیر مایع مبرد به گاز در اپراتور) صورت گرفته و البته هرگز رطوبت ایجاد شده در کولر آبی را نباید از این سیستم‌ها انتظار داشت.

برخلاف تصور پیشین که این کولرها را در زمره سیستم‌های سرمایشی پرمصرف قرار می‌داد، ثابت شده است که کولرهای اسپیلت به هیچ وجه پرمصرف نبوده و با استفاده از کمپرسورهای کم مصرف، صرف انرژی کاملا بهینه دارند.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
در اسپیلت ها یا همان کولرهای گازی، خنک سازی از طریق گاز مبرد صورت گرفته و نصب روی دیوار انجام می شود.

کولر گازی اینورتر

کولرهای گازی اینورتر نیز از نسل کولرهای گازی اسپیلت هستند. اما این کولرهای اینورتر دارای کمپرسور دور متغیر بوده و به جای خاموش و روشن شدن، تنها دور آن‌ها کاهش یافته و یا به موقع نیاز افزایش می‌یابد. به این شکل که با فاصله گرفتن دمای محیط از دمای هدف، کمپرسور دور را بالا برده و شروع به کاهش دما می‌کند و با رسیدن به دمای هدف، به جای خاموشی؛ تنها دور کاهش می‌یابد. به همین دلیل کولرهای گازی اینورتر، مصرف انرژی به مراتب پایین‌تری داشته و میزان گزارش خرابی و نیاز به تعمیرات در آن‌ها نیز پایین‌تر است. البته این کولرها گران‌تر بوده و برای خرید آن‌ها باید هزینه بیشتری پرداخت شود.

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

فن کویل

فن کویل‌ها نیز از سیستم های سرمایش و البته گرمایش محبوب هستند. نوع خنک کردن یا گرمادهی در این سیستم‌ها بسیار موثر بوده و قادر هستند در زمانی کوتاه محیط را خنک ساخته یا گرما ببخشند. عملکرد فن کویل‌ها به وسیله فن سانتریفیوژ بوده و مجرای آب سرد برای سرمادهی و مجرای آب گرم برای گرمادهی، ایفای نقش می‌کند. نوع سرمادهی یا گرمابخشی فن کویل‌ها بسیار دلنشین و مطبوع بوده و برای محیط‌های خانگی یا سازمانی بسیار مناسب هستند. به علاوه شکل قرارگیری دریچه فن‌ها، به صورتی‌ست که می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های مختلف محیط گرفته از کف و سقف و دیوارها و … استفاده کرده و بیشترین بهره وری با توجه به نیاز را برداشت کرد. مقاله هواساز چیست ؟ برای کسانی که به دنبال اطلاعات بیشتر هستند بسیار مفید است .

فن کویل‌ها سرمایش بسیار مطبوعی فراهم ساخته و به راحتی نصب شده و زیبایی کامل در محیط به وجود می‌آورند. اما اصلی‌ترین عیب آن‌ها، مانند تمام سیستم‌های سرمایشی غیر از کولر آبی، نبود رطوبت کافی و گردش هوای تازه به داخل محیط بسته است.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
فن کویل ها از بهترین سیستم های سرمایشی هستند که قابلیت ایجاد دمای گرم را نیز دارند و ایجاد سرمایش به وسیله سانتریفیوژها صورت می گیرد.

قابلیت دوگانه یا دوال در فن کویل‌ها

فن کویل‌ها مانند کولر دوال خودرو، دارای قابلیت تنظیم دمای دوگانه هستند. به این شکل که شما می‌توانید با لوله کشی صحیح و از پیش تنظیم شده، در زمان واحد از یک فن کویل سرمایش و گرمایش مجزا دریافت کنید. به این صورت قادر خواهید بود که در یک فضای مشخص، سمتی را گرم کرده و در سمت دیگر سرمایش ایجاد کنید.

اما در زیر به لحاظ نوع ساختار نصب، به انواع فن کویل‌ها اشاره می‌کنیم:

فن کویل زمینی

فنی کویل‌های زمینی، سرمایش یا گرمایش را از زمین به بالا و یا به صورت موازی زده و ظرفیتی تا ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه دارند.

فن کویل کانالی

این نوع از فن کویل‌ها را می‌توان داخل دیوار به صورت روکار یا توکار قرار داد. حداکثر ظرفیت این نوع از فن کویل‌ها، حداکثر ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه است.

فن کویل سقفی

در فن کویل‌های سقفی پرتاب سرمایش یا گرمایش از سمت بالا به پایین صورت می‌گیرد. حداکثر ظرفیت در فن کویل‌های سقفی نیز تا ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌رسد.

فن کویل دیواری

فن کویل‌های دیواری، همان طور که از نام آن‌ها پیداست روی دیوار نصب شده و پرتاب سرما یا گرما را به صورت موازی دارند. حداکثر ظرفیت آن‌ها نیز به ۸۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌رسد.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
فن کویل دیواری روی دیوار نصب شده و باد سرد یا گرم را به صورت روبرو بیرون می دهد.

چیلر

چیلرها از قوی‌ترین سیستم‌های سرمایشی هستند که در مجتمع‌های بزرگ و ساختمان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا در ساختمان‌هایی که چیلر را به عنوان سیستم سرمایشی خود مورد استفاده قرار می‌دهند؛ یک چیلر مرکزی داریم و در هر یک از واحدهای مورد نظر، فن‌های جداگانه قرار داده شده است.

فرآیند ایجاد سرمایش در چیلرها بر اساس حرکت سیال در مداری بسته با پایه سیکل تبرید اتفاق افتاده و فشرده سازی بخار موجب سرد شدن آن سیال شده و از طریق مبدل حرارتی، باد سرد ایجاد می‌کند. اگر علاقه مند هستید بیشتر در مورد چیلر اطلاعات کسب کنید مقاله چیلر چیست؟ را بخوانید .

چیلرها پرتاب سرمایش بسیار مطبوعی دارند و در فیلتر و تصفیه هوای محیط نیز به خوبی عمل می‌کنند. چیلرها در دو گروه چیلرهای تراکمی و جذبی قرار می‌گیرند.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
از چیلرها به عنوان یکی از قوی ترین سیستم های سرمایشی در ساختمان های بزرگ و چند طبقه استفاده شده و پرتاب سرمایش بسیار خوبی دارند.

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی از مولد حرارتی بهره برداری می‌شود. در فرآیند خنک سازی این چیلرها، بخار آب کندانسور، تحت فشار به مایع تبدیل شده و سپس در مولد حرارتی به بخار تبدیل شده و ایجاد سرمایش می‌کند.

چیلر جذبی تکی

چیلرهای جذبی تکی یا همان تک اثره می‌توانند در سه گروه جای بگیرند: چیلر تک اثره با تغذیه بخار، چیلر تک اثره با آب داغ و چیلر تک اثره با آب گرم (اما چیزی که در این میان اهمیت کاربردی دارد، ضریب عملکرد این چیلرهاست که در هر سه به صورت مساوی نرخی بین ۰٫۶ تا ۰٫۸ دارد.)

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

چیلر جذبی دوگانه

در چیلرهای جذبی دوگانه یا دو اثره، با ضریب عملکرد ۱ روبرو هستیم. این چیلرها در قیاس با چیلرهای تکی، قوی‌تر بوده و همان طور که مشاهده می‌کنید؛ دارای ضریب عملکرد بالاتری نیز هستند. دو گروه با تغذیه بخار یا شعله در شمار چیلرهای دو اثره جای می‌گیرند.

چیلر تراکمی

در چیلرهای تراکمی عملکرد ایجاد سرمایش توسط یک کمپرسور انجام می‌گیرد. نیروی برق، گاز را در کمپرسور متراکم کرده و آن را به سمت کندانسور سوق می‌دهد. در این فرآیند گاز به مایع تبدیل شده و با عبور از شیرهای انبساط، به اپراتور رسیده و در اینجا با کاهش فشار، دوباره به گاز تبدیل شده و ایجاد سرمایش می‌کند.

داکت اسپیلت

داکت اسپیلت‌ به عنوان یک سیستم سرمایش و خنک سازی، برای فضاهای اداری و ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارد و کمتر شاهد استفاده از آن‌ در منازل و واحدهای مسکونی هستیم. در داکت اسپیلت‌ها ساختار ایجاد سرمایش به کمک کندانسور، هواساز و لوله‌های مسی شکل می‌گیرد. گاز مبرد خنک شده به کندانسور وارد شده و از آن جا به شیر انبساط می‌رسد. پس از ایجاد سرمایش در سیستم مرکزی داکت اسپیلت، می‌توانیم آن را از مسیر کانال‌های مجزا در بخش‌های مختلف یک محیط یا واحدهای جداگانه دریافت کنیم. از این رو می‌توانیم داکت اسپیلت را برای سرمادهی در چند واحد جداگانه، عالی بدانیم. در مقاله داکت اسپلیت به صورت کامل به شرح داکت اسپلیت پرداخته ایم .

معرفی انواع سیستم های سرمایشی و شناخت آن‌ها (سیستم سرمایش ، سیستم های سرمایش)
داکت اسپیلت ها را در ساختمان های بزرگ و زمانی که نیاز به دریافت سرمایش از یک مرکز برای چند واحد مجزا داریم، به کار می بریم.

چطور بهترین سیستم سرمایشی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین سیستم های سرمایش باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:

  • موقعیت جغرافیایی محل و وضعیت آب و هوایی
  • مساحت و شکل معماری محل
  • بودجه‌ای که در اختیار داریم
  • شدت آلودگی هوا
  • میزان مصرف انرژی
  • نوع نصب
  • هزینه‌های نگهداری و تعمیرات احتمالی

با در نظر گرفتن موارد فوق و دیگر فاکتورهای احتمالی، می‌توانید بهترین انتخاب را از میان انواع سیستم های سرمایشی داشته و بالاترین میزان بهره‌وری را دریافت کنید.

منبع: damatajhiz ، mohajer-co

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 4 =