معرفی انواع موتور ماشین لباسشویی

1

حتماً شما هم با این موضوع برخورد کرده‌اید که در هنگام خرید ماشین لباسشویی، فروشنده به شما می‌گوید که موتور ماشین لباسشویی این مدل به این صورت است و اگر مدل دیگری را انتخاب کنید مشخصات موتور لباسشویی آن به‌طورکلی متفاوت است. زمانی که اطلاعاتی در مورد انواع موتور ماشین لباسشویی نداشته باشید، قطعاً این اطلاعات و اسم‌ها بیشتر شما را گیج می‌کند و پرده‌ای از ابهام جلوی چشمانتان به وجود می‌آید و ترجیح می‌دهید مدلی را که خود فروشنده تائید می‌کند خریداری کنید. اما ما اینجا هستیم تا به شما اطلاعاتی در مورد انواع موتور ماشین لباسشویی بدهیم و در کنار هم با نحوه ی تست موتور ماشین لباسشویی نیز آشنا شویم. با استادکار همراه باشید.

چرا باید در مورد مشخصات موتور لباسشویی بیشتر بدانیم

در عصر حاضر تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز مدل‌ها و طرح‌های متفاوتی از لوازم خانگی ارائه می‌شود. زمانی که شما بتوانید در میان این همه تنوع، جدا از ظاهر هر چیزی در مورد تجهیزات و قطعات به کار رفته در هر وسیله اطلاعات کسب کنید، هم می‌توانید خرید مطمئن‌تری را انجام دهید و هم بدون در نظر گرفتن تغییرات ظاهری، هزینه کم‌تری را برای محصول مورد نظرتان پرداخت کنید. از آنجایی که موتور یکی از مهم‌ترین بخش‌های به کار رفته در ماشین لباسشویی است، آشنا بودن با مشخصات موتور لباسشویی و شناسایی تفاوت‌های انواع موتور ماشین لباسشویی می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری در خریدتان داشته باشید.

بیشتر بدانید علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

در هنگام خرید ماشین لباسشویی بهتر است علاوه بر ظاهر آن در مورد موتور دستگاه نیز اطلاعاتی کسب کنید.
در هنگام خرید ماشین لباسشویی بهتر است علاوه بر ظاهر آن در مورد موتور دستگاه نیز اطلاعاتی کسب کنید.

با انواع موتور ماشین لباسشویی آشنا شوید

به طور کلی موتور ماشین لباسشویی با توجه به تکنولوژی که در ساخت آن استفاده شده است، به چند دسته تقسیم می‌شود:

موتورهای معمولی تسمه‌ای

این نوع از موتورها، یکی از قدیمی‌ترین انواع موتور ماشین لباسشویی است که امروزه به دلیل صدا و لرزش زیادی که از خود تولید می‌کند، کمتر در ماشین لباسشویی‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.  موتورهای تسمه‌ای که به آن‌ها موتور زغالی نیز گفته می‌شود، سیستم ساده‌ای دارند و برای همین هم تعمیر کردن و یا حتی تعویض آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. این  نوع موتور ماشین لباسشویی معمولاً موجب می‌شود دستگاه قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به سایر مدل‌ها داشته باشد.

یکی از قدیمی‌ترین انواع موتور ماشین لباسشویی که امروزه به دلیل صدا و لرزش زیادی که از خود تولید می‌کند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد
یکی از قدیمی‌ترین انواع موتور ماشین لباسشویی که امروزه به دلیل صدا و لرزش زیادی که از خود تولید می‌کند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد

موتورهای دیجیتالی بدون تسمه

امروزه استفاده از این موتور ماشین لباسشویی بسیار رایج است. سیستم این موتورها با استفاده از یک برد الکترونیکی یا درایور راه‌اندازی شده است و انواع متفاوتی دارد. این موتورها معمولاً کمتر از انواع تسمه‌ای دچار خرابی می‌شوند و لرزش و صدای کمی در هنگام استفاده دارند. بازدهی موتور و همچنین عمر دستگاه در موتورهای دیجیتالی بسیار بیشتر است. مصرف انرژی این موتورها نسبت به انواع تسمه‌ای پایین‌تر بوده و معمولاً نسبت به انواع موتور ماشین لباسشویی تسمه‌ای ظرفیت بیشتری دارند، زیرا میزان قطعات جانبی در این لباسشویی‌ها کمتر است.

بیشتر بدانید انواع موتورهای کولر آبی

سیستم موتورهای دیجیتالی با استفاده یک برد الکترونیکی یا درایور راه‌اندازی شده است
سیستم موتورهای دیجیتالی با استفاده یک برد الکترونیکی یا درایور راه‌اندازی شده است

انواع موتورهای دیجیتالی

موتورهای دیجیتالی خود به سه دسته متفاوت تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی دارند.

موتورهای دایرکت درایو یا DC

در این موتورهای جریان برق به طور مستقیم است و برای راه‌اندازی آن‌ها از برد الکترونیکی یا درایور استفاده می‌شود. در ساخت این موتورها از یک روتور و تقریباً ۲۰ آهنربا استفاده شده است. که با تحریک این آهنرباها موتور شروع به چرخیدن می‌کند. جالب است بدانید که معمولاً فروشندگان به اشتباه به مدل‌های DC، گیربکسی می‌گویند، اما در این مدل از موتورها، از هیچ گیربکسی استفاده نشده است و این مورد تنها یک اشتباه رایج است.

به این موتورها به اشتباه گیربکسی نیز گفته می‌شود.
به این موتورها به اشتباه گیربکسی نیز گفته می‌شود.
موتورهای آسنکرون

این نوع از موتورهای دیجیتالی برای راه‌اندازی نیاز به خازن دارند و در آن‌ها از محافظ حرارتی استفاده شده است. در این مدل از انواع موتور ماشین لباسشویی، دستگاه می‌تواند هم دور کند و هم دور تند داشته باشد و با دور تند خود لباس‌ها را خشک کند.

این موتورها برای راه‌اندازی نیاز به خازن دارند.
این موتورها برای راه‌اندازی نیاز به خازن دارند.
موتورهای یونیورسال

این مدل از موتورهای لباسشویی که در مدل‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای یک برد الکترونیکی هستند. برای کنترل دور این موتورها در آن‌ها از یک تاکوژنراتور استفاده می‌شود.

این مدل موتورها برای مدل‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این مدل موتورها برای مدل‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما به یاد داشته باشید که این مدل‌های دیجیتالی معمولاً از انواع تسمه‌ای موتور لباسشویی گران‌تر هستند و در صورت خراب شدن بسیار هزینه‌بر هستند. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید حتماً از داشتن ضمانت مطمئن شوید و قبل از هر کاری موتور لباسشویی خود را بررسی و آزمایش نمایید.

نحوه ی تست موتور ماشین لباسشویی

نحوه ی تست موتور ماشین لباسشویی کاری بسیار پیچیده و فنی است که باید حتماً به‌ وسیله یک فرد متخصص انجام شود. برای مثال برای تست موتور لباسشویی آسنکرون ۵ فیش باید ابتدا ۵ سوکت موتور را چک کرد که هم دارای اهم بوده و هم با بدنه دستگاه مرتبط نباشند. اگر در زمان فعالیت دستگاه بتوانید موتور را به ‌صورت دستی نگه دارید یعنی این موتور خراب شده و قدرت زیادی ندارد و باید تعمیر یا تعویض شود.

نحوه ی تست موتور ماشین لباسشویی
تست موتور ماشین لباسشویی کاری بسیار پیچیده فنی است که باید حتماً به ‌وسیله یک فرد متخصص انجام شود.

 مهم‌ترین موضوعی که شما باید در هنگام خرید لباسشویی به آن توجه کنید، این است که در نظر داشته‌باشید بعد از خرید برای راه‌اندازی موتور لباسشویی خود حتماً از یک کارشناس نصب ماهر درخواست کنید که از سالم بودن دستگاه و موتور آن مطمئن شود و از طرفی فراموش نکنید که ماشین لباسشویی خود را همراه با ضمانت معتبر تهیه کنید تا در صورت لزوم تا مدتی مجبور به پرداخت هزینه هنگفت نشوید.

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، امروزه استفاده از موتورهای تسمه‌ای در لباسشویی تقریباً منقرض شده و انواع موتورهای دیجیتالی جدید جایگزین این موتورهای قدیمی شده‌اند. این موتورهای مزایای زیادی نسبت به انواع قدیمی دارند. خرابی این موتورها بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد ولی لازم است تا در هنگام استفاده از هر نوع از ماشین‌های لباسشویی حتماً نکات ایمنی و طریقه استفاده از آن را یاد بگیرید تا کمتر دچار مشکل شوید. در صورت بروز مشکل نیز بهتر است حتماً از کارشناسان استادکار کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می کنم مقاله جذاب ۶ کاربرد عالی از جاروبرقی که قبلا نمی دانستید را مطالعه کنید .

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. حجت می گوید

    به دردم خورد مقالتون، خواستم تشکر کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 3 =