گرمایش از کف یا رادیاتور کدام بهتر است؟

1

گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور؟ این اولین سوالی است که ذهن همه‌ی افرادی را که در حال ساختمان‌سازی هستند و یا در حال بازسازی ساختمان، درگیر خود می‌کند. با توجه به تفاوت قیمت گرمایش از کف با رادیاتور کدام شیوه برای گرمایش فضا مطلوب‌تر است؟

گرمایش از کف در مقایسه با رادیاتور، ظاهراً هزینه‌ی بیشتری دارد، اما گرمای مطلوب‌تری داشته و ذخیره‌ی انرژی آن هم بهتر بوده، از طرفی دیگر در دراز مدت هزینه‌های مصرفی انرژی شما بسیار کمتر خواهد بود. با استادکار همراه باشید تا در ابتدا با نحوه‌ی اجرای لوله کشی رادیاتور و گرمایش از کف آشنا شده و متوجه‌ی تفاوت نحوه‌ی عملکرد گرمایش از کف با رادیاتور شده و سپس مزایا و معایب این دو را با یکدیگر بررسی کنیم.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سیستم گرمایشی رادیاتور چگونه تولید گرما می‌کند؟

رادیاتورها برای تولید گرما نیاز به یک سیستم گرمایش مرکزی دارند. در گذشته از موتورخانه استفاده می‌شد. در موتورخانه آب گرم می‌شد و به وسیله‌ی لوله‌کشی به رادیاتورها در هر واحد ساختمانی می‌رسید. امروزه معمولاً پکیج جایگزین موتورخانه شده و کار تولید گرما را انجام می‌دهد. پکیج‌ها جمع و جورتر بوده و نیاز به اشغال یک فضا مانند موتورخانه نداشته و معمولاً در آشپزخانه و یا در بالکن نصب می‌شوند.

قرار گرفتن پکیج در خانه باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود. چون معمولاً موتورخانه در زیرزمین قرار داشت و پس از گرم شدن ابتدایی آب از طریق لوله‌کشی به داخل منازل و رادیاتورها گرما می‌رسید که در این مسیر هم دوباره مقداری انرژی تلف می‌شد. اما وجود پکیج در خانه این اتلاف انرژی را ندارد. پکیج تنها به وسیله یک پمپ سیرکولاتور و یک مبدل خاص آب را گرم کرده و به رادیاتورها انتقال می‌دهد.

بیشتر بدانید چشمک زدن چراغ پکیج ایران رادیاتور

گرمایش از کف بهتره یا شوفاژ
پکیج تنها به وسیله یک پمپ سیرکولاتور و یک مبدل خاص آب را گرم کرده و به رادیاتورها انتقال می‌دهد.

سیستم گرمایش از کف چگونه تولید گرما می‌کند؟

گرمای این سیستم گرمایشی همان‌طور که از نامش هم پیداست به وسیله‌ی لوله‌ها تأمین می‌شود. شباهت سیستم گرمایش از کف با شوفاژها در استفاده از آب برای انتقال گرماست و شباهت دیگر هم استفاده از پکیج یا موتورخانه برای تولید گرماست. سیستم گرمایش از کف ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این تا ارتفاع دومتری از سطح زمین تولید گرما می‌کند.

استفاده از این سیستم گرمایشی در محیط‌های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است. همان‌طور که می‌دانید گرما به دلیل سبکی در بالا مانده و سرما به دلیل سنگینی همیشه در پایین قرار می‌گیرد. سیستم گرمایشی از کف، این مشکل را حل می‌کند. زیرا گرما از پایین وارد محیط شده و همان طور که قبلاً هم اشاره شد تا دو متری از کف را گرم می‌کند. بنابراین نیاز به بالا بردن دمای پکیج یا موتورخانه برای تولید گرمای بیشتر نیست.

سیستم گرمایش از کف ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. علاوه بر این تا ارتفاع دومتری از سطح زمین گرما تولید می‌کند.
سیستم گرمایش از کف ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. علاوه بر این تا ارتفاع دومتری از سطح زمین گرما تولید می‌کند.

تفاوت قیمت گرمایش از کف با رادیاتور، کدام به صرفه تر ؟

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی بدان اشاره شد هر دو شیوه‌ی گرمایشی از آب گرم برای تولید گرما استفاده می‌کنند و منبع تولید گرمای هر دو می‌تواند موتورخانه و یا پکیج باشد. شباهت سوم این دو شیوه‌ی گرمایشی، استفاده از لوله‌های پنج لایه است.

البته در سیستم گرمایش از کف متراژ لوله‌کشی بسیار بیشتر بوده و تقریباً تمام زوایای خانه را با لوله باید پوشاند. اما در سیستم رادیاتور شما فقط مسیری را که رادیاتور قرار است در آنجا قرار بگیرد لوله‌کشی خواهید کرد. در این صورت شاید شما فکر کنید پس هزینه‌ی آن به مراتب کمتر از سیستم گرمایش از کف خواهد بود.

اما در واقعیت این گونه نیست و تفاوت قیمت گرمایش از کف با رادیاتور را شما با خرید شوفاژ جبران خواهید کرد.

زیرا برای تولید گرمای مناسب باید رادیاتور بیشتری خریداری کنید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است، که اگر شما در حال ساخت خانه هستید و یا قصد بازسازی کامل خانه و تعویض لوله‌ها و… را دارید بهتر است از سیستم گرمایش از کف استفاده کنید، اما اگر خانه ساخته شده و شما قصد دارید که در سیستم گرمایشی آن تغییر ایجاد کنید، به هیچ عنوان استفاده از سیستم گرمایش از کف توصیه نمی‌شود. زیرا هزینه خرابی و هزینه بازسازی هم به آن افزوده می‌گردد و این در حالی است که هزینه‌های لوله کشی روکار برای رادیاتور به مراتب بسیار کمتر خواهد بود.

در سیستم گرمایش از کف متراژ لوله کشی بسیار بیشتر خواهد بود و تقریباً تمام زوایای خانه را با لوله باید پوشاند.
در سیستم گرمایش از کف متراژ لوله کشی بسیار بیشتر خواهد بود و تقریباً تمام زوایای خانه را با لوله باید پوشاند. اما در سیستم رادیاتور شما فقط مسیری را که رادیاتور قرار است در آنجا قرار بگیرد لوله‌کشی خواهید کرد.

گرمایش از کف یا رادیاتور کدام باکیفیت‌تر؟

در نحوه‌ی تولید گرما، رادیاتورها ابتدا باید هوای گرم را دریافت کرده و بدنه‌شان گرم شود و سپس به تولید گرمای اتاق بپردازند. این اتفاق در گرمایش از کف هم رخ می‌دهد با این تفاوت که کل کف ساختمان به مانند یک رادیاتور بزرگ در نظر گرفته‌شده و تولید گرما می‌کند. در سیستم گرمایش از کف برای گرم‌کردن ساختمان زمان زیادتری صرف می‌گردد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و موردی این دو را با یکدیگر بررسی کنیم باید بگوییم:

  1. سیستم گرمایشی از کف گرمایی یکنواخت و مطبوع تولید می‌کند.

درجه حرارت ثابت و دائم در طول فصل سرما از مزایای گرمایش از کف است. در روش گرمایشی از کف ابتدا قسمت کف ساختمان که مورد نیاز ساکنین است و سردتر هم بوده زودتر گرم می‌گردد و هوا با دمای کمتری به سقف می‌رسد، در این شیوه، دیگر لازم نیست برای گرم شدن به رادیاتور بچسبید و در هیچ نقطه از خانه احساس سرما نخواهید کرد.

  1. کاهش مصرف سوخت

با توجه به اینکه طول لوله‌ها در لوله‌کشی رادیاتورها متفاوت بوده این امر باعث می‌شود چرخش گرما به صورت یکنواخت در میان لوله ها انجام نشود. در نتیجه پکیج و یا موتورخانه نیاز به صرف انرژی بیشتری دارند تا به دمای مطلوب برسند. اما در سیستم گرمایش از کف، طول لوله‌ها تقریباً ثابت است. در نتیجه توزیع گرما و اتلاف انرژی بسیار کمتر خواهد بود. به گونه‌ای که ۲۰ تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

علاوه براین میزان حرارتی که سیستم گرمایش از کف برای تأمین دمای مطلوب نیاز دارد بسیار کمتر از سیستم رادیاتور است. دمای آب در گرمایش از کف بین ۳۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد باید باشد در حالیکه در شوفاژ این گرما باید ۶۵ تا ۷۲ درجه سانتی گراد قرار بگیرد. همین امر در گرم شدن موتورخانه و یا پکیج هم موثر بوده در گرمایش از کف پکیج یا موتورخانه سریع‌تر به این گرما خواهند رسید.

  1. آزادی و انعطاف بیشتر در دکوراسیون و چیدمان منزل

هنگامی که شما از رادیاتور و یا بخاری استفاده می‌کنید باید فضایی برای آن‌ها در اتاق در نظر بگیرید. علاوه براین باید ترکیب خانه را به گونه‌ای بچینید که با آن‌ها همپوشانی داشته‌باشد و ترکیب زیبایی ایجاد شود. اما در گرمایش از کف شما می‌توانید اثاثیه‌ی منزل را هر طور که دوست داشتید در هر گوشه‌ی ساختمان قرار دهید.

این امر بخصوص در خانه‌ای کوچک و یا اتاق خواب ها با فضای محدود بسیار ملموس است. علاوه براین دیوارهای خانه سیاه و دودی نمی‌شوند. در استفاده از رادیاتور به تدریج دیوارهای بالای آن سیاه شده و دوده را به خود جذب می‌کند.  در سیستم گرمایش کف این مشکل برطرف شده و دیوارها و سایر لوازم در طول زمان سیاه نخواهند شد .

  1. عایق بودن کف ساختمان

فوم استفاده شده در گرمایش از کف باعث بهتر شدن ساختمان از نظر صدا و حرارت می‌شود.

  1. استهلاک کمتر

رادیاتورها استهلاک بیشتری دارند. عمر شوفاژها معمولاً ده سال بوده علاوه براین نشتی ، پوسیدگی ، ترکیدگی ، کنده شدن از جا و خرابی قطعاتی مانند شیر و اتصالات دیگر رادیاتور هر ساله هزینه‌هایی را در پی دارد که در سیستم گرمایش از کف این مشکلات را نخواهید داشت.

هنگام استفاده از رادیاتور به تدریج دیوارهای بالای آن سیاه شده و دوده را به خود جذب می‌کند.
هنگام استفاده از رادیاتور به تدریج دیوارهای بالای آن سیاه شده و دوده را به خود جذب می‌کند.  در سیستم گرمایش کف این مشکل برطرف شده و دیوارها و سایر لوازم در طول زمان سیاه نخواهند شد .

همان طور که هر سیستمی یک سری ویژگی‌های مثبت دارد در کنارش قطعاً یک سری معایب هم در سیستمش وجود خواهد داشت. ما در ادامه به بررسی برخی از معایب گرمایش از کف می‌پردازیم

  • با توجه به اینکه این سیستم گرمایشی در کف ساختمان رخ می‌دهد، پس از اتمام کار امکان تغییرات کلی در کف وجود ندارد.
  • مدت زمانی که طول می‌کشد تا این سیستم به دمای مطلوبش برسد کمی طولانی است. شوفاژها از زمانی که روشن می‌شوند معمولاً تا ده ساعت بعد گرم شده و خانه را گرم می‌کنند. اما در گرمایش از کف، حدوداً ۳۶ ساعت زمان می‌برد. دلیل آن هم این است که کف آسیب نبیند. دما در ابتدا بیست درجه خواهد بود و به تدریج به دمای سی درجه می‌رسد. دقت داشته باشید زمانی که برای اولین بار می‌خواهید سیستم را روشن کنید، حتماً به این مسئله توجه کرده و از دمای پایین سیستم را روشن کرده و هر چند ساعت یک بار پنج درجه دما را بالا ببرید.
  • سیستم گرمایش از کف باعث باردار شدن پرزهای قالی و موکت می‌گردد

این موضوع تا حدودی درست است. اما می‌توان با رعایت گرمای استاندارد در خانه میزان گرمایش از کف را کنترل کرد و از طرفی دیگر قالی‌ها را به صورت دوره‌ای حتما شست.

  • مشکل پوکی استخوان و واریس

در مورد این موضوع نظریات علمی دقیقی وجود ندارد . مشخص نیست اولین بار چه موقع این موضوع مطرح شده ولی قطعا نیاز به تحقیقات وسیع تری دارد.

شوفاژها از زمانی که روشن می‌شوند معمولاً تا ده ساعت بعد گرم شده و خانه را گرم می‌کنند. اما در گرمایش از کف، حدوداً ۳۶ ساعت زمان لازم است.
شوفاژها از زمانی که روشن می‌شوند معمولاً تا ده ساعت بعد گرم شده و خانه را گرم می‌کنند. اما در گرمایش از کف، حدوداً ۳۶ ساعت زمان لازم است.
سخن پایانی

اگر بخواهیم به صورت کلی پاسخ این پرسش که گرمایش از کف بهتره یا رادیاتور را بدهیم باید بگوییم گرمایش از کف گرمای مطلوب‌تری داشته و هزینه‌ی کمتری نیز دارد. از لحاظ زیباشناسی و دکوراسیون منزل بهتر بوده و به شما این فرصت را می‌دهد که از تمامی فضای خانه و یا شرکت و.. خود استفاده کنید. این سیستم گرمایشی انرژی کمتری مصرف می‌کند. در برخی ساختمان‌ها و یا طبقات به دلیل سردتر بودن محیط توصیه می‌گردد که از این روش گرمایشی استفاده شود. به منظور دریافت خدمات سیستم گرمایشی می‌توانید از استادکار کمک گرفته و از خدمات ما استفاده کنید.

منبع: تأسیسات ۲۴ ساعته

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. ژیلا لاکن می گوید

    عالی بود اطلاعات خوبی دریافت کردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − 3 =