دلایل خرابی تایمر ماشین لباسشویی و راه‌های تعمیر و تعویض آن

0

تصور زندگی روزمره بدون وسیله‌ای مثل ماشین لباسشویی، برای همه ما سخت و در واقع غیر ممکن است. حتی مادربزرگ و پدربزرگ‌هایی که زمانی زندگی بدون ماشین لباسشویی و شست و شوی دستی لباس‌ها را تجربه کرده‌اند، امروزه چنان به راحتی از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند، که انگار این وسیله از ازل جزوی از زندگی انسان بوده است.

سهولت و رفاهی که ماشین لباسشویی در زندگی افراد ایجاد کرده است، باعث می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل فنی برای این وسیله، اوضاع زندگی روزمره از کنترل ما خارج شده و بسیاری از امور روزانه‌مان دچار اختلال شود. به احتمال قوی الان که شما این مطلب را می‌خوانید نیز، ماشین‌تان دچار مشکل شده و به دنبال راه حلی برای رفع فوری آن هستید. در این مقاله به یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی یعنی خرابی تایمر ماشین لباسشویی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا آموزش تعمیر و تعویض تایمر ماشین لباسشویی را به بیانی ساده توضیح دهیم. با استادکار همراه باشید.

تایمر ماشین لباسشویی چیست؟

تایمر ماشین لباسشویی مانند مغز یک انسان عمل کرده و تمامی‌ رفتارها و برنامه‌های ماشین را هماهنگ می‌کند. وظیفه تایمر دریافت اطلاعات از حسگرهای ماشین و ارسال دستور مورد نظر به پمپ و موتور برای انجام وظایفی مانند کنترل سطح آب، چرخیدن ماشین، پر و خالی شدن وان و تخلیه آب است. به همین علت درست کار کردن تایمر در ماشین لباسشویی اهمیت بسیاری دارد و خراب شدن آن باعث می‌شود ماشین لباسشویی کار خود را به درستی انجام تدهد.

تایمر ماشین لباسشویی مانند مغز یک انسان عمل کرده و تمامی‌رفتارها و برنامه‌های ماشین را هماهنگ می‌کند.
تایمر ماشین لباسشویی مانند مغز یک انسان عمل کرده و تمامی‌رفتارها و برنامه‌های ماشین را هماهنگ می‌کند.

دلایل جلو نرفتن و راهکارهای تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

یکی از مشکلات رایج ماشین‌های لباسشویی خرابی تایمر است. ما در ادامه برخی دلایلی که ممکن است موجب خرابی تایمر شوند را مرور می‌کنیم:

خرابی میکروسوئیچ قفل درب

گاهی اوقات میکروسوئیچی که در قفل در ماشین لباسشویی قرار داشته و وظیفه دارد بسته بودن درها را به تایمر اطلاع دهد، خراب می‌شود و در نتیجه تایمر به اشتباه فرض می‌کند درب ماشین هنوز باز بوده و شروع به کار نمی‌کند.

در صورتیکه تایمر ماشین جلو نمی‌رود، ماشین را از برق کشیده و میکروسوئیچ قفل را تمیز کنید. اگر باز هم تایمر کار نکند، ممکن است مشکل مربوط به عدم رساندن برق از میکروسوئیچ به تایمر باشد. این موضوع را می‌توانید توسط یک مولتی متر مورد بررسی قرار دهید. در صورت خراب بودن میکروسوئیچ، این قطعه باید عوض شود.

بیشتر بدانید انتخاب بهترین رادیاتور پنلی در ایران

خرابی کنترلگر سطح آب

کنترلگر سطح آب زمانی که آب به سطح مناسب برسد، به تایمر ماشین اطلاع می‌دهد. اما گاهی اوقات با وجود اینکه سطح آب به میزان مناسب رسیده است، کنترلگر به دلیل ایرادات فنی این موضوع را به تایمر اطلاع نمی‌دهد.

اگر لباسشویی از آب پر می‌شود اما تایمر جلو نمی‌رود، احتمالا مشکل از خرابی کنترلگر سطح آب است. برای بررسی کنترلگر سطح آب می‌توانید پس از قطع برق، سیم‌های کنترل کننده سطح اب را جدا کرده و آن را برای هرگونه خرابی بررسی کنید.

خرابی پمپ تخلیه آب

پس از اتمام شست و شو، آب کثیف و اضافی به وسیله پمپ تخلیه از شلنگ پشت ماشین خارج می‌شود. اما در صورت خرابی پمپ تخلیه، خالی شدن مخزن از آب به اطلاع تایمر نرسیده و مرحله بعدی شروع نمی‌شود.

اگر تایمر ماشین لباسشویی در پایان شستشو یا آب‌کشی متوقف می‌شود، احتمالا مشکل از پمپ تخلیه آب است و ممکن است پمپ شکسته و یا توسط پرز لباس، دکمه و یا گیر کردن قطعه‌ای در آن متوقف شده باشد.

برای اطلاع از دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

خرابی سوئیچ درجه حرارت آب

سوئیچ درجه حرارت آب، گرمای آب وان ماشین لباسشویی را تنظیم و چرخه پر شدن را کنترل می‌کند. در صورتیکه دمای آب و چرخه پر شدن وان ماشین لباسشویی به درستی تنظیم و انجام نشوند، احتمالا هم سوئیچ درجه حرارت و هم تایمر دچار مشکل شده‌‌اند.

خرابی شیر برقی آب

اگر ماشین لباسشویی زمان آب‌گیری و شستشو متوقف می‌شود، احتمالا شیر برقی دچار خرابی شده است. شیر برقی وظیفه تأمین آب گرم و سرد هنگام برنامه آب‌گیری را بر عهده دارد.

در صورت سالم بودن شیلنگ آب و باز بودن مسیر آن، می‌توانید سیم‌های شیر برقی را جدا کرده و رسانندگی برق آن را با یک مولتی متر بررسی کنید. در صورت عدم رسانایی برق، سیم‌ها باید تعویض شوند.

تایمر ماشین لباسشویی به دلایل مختلفی مانند خرابی قفل در و یا پمپ تخلیه آب، ممکن است کار نکند.
تایمر ماشین لباسشویی به دلایل مختلفی مانند خرابی قفل در و یا پمپ تخلیه آب، ممکن است کار نکند.

چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تعویض کنیم؟

گاهی اوقات خرابی تایمر ماشین لباسشویی به حدی است که تعمیر آن به صرفه نبوده و تعویض تنها راه چاره است. در ادامه به اختصار نحوه تعویض تایمر ماشین لباسشویی را شرح داده‌ایم. این مراحل ممکن است در جزئیات برای تعویض تایمر ماشین لباسشویی دوقلو یا تعویض تایمر ماشین لباسشویی سطلی و به طور کلی مدل‌های مختلف، متفاوت باشد، اما به صورت کلی در تمامی‌ مدل‌های ماشین لباسشویی همین اقدامات انجام می‌شود:

  • قبل از هر کاری ماشین لباسشویی را از برق بکشید.
  • سپس با باز کردن پیچ‌های پنل، پنل جلویی دستگاه را جدا کنید.
  • سیم‌های تایمر را به آرامی‌ از تایمر جدا کنید.
  • تایمر جدید را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و پیچ‌های آن را ببندید. سپس سیم‌های تایمر را به همان ترتیب قبلی وصل کنید.
  • پنل جلویی دستگاه را مجددا ببندید.
  • دستگاه را به برق بزنید و با اجرای یک مرحله آبکشی بدون شست و شو و یا ساده‌ترین دور، صحت عملکرد تایمر جدید را تست کنید.

بیشتر بدانید نحوه تعمیر فرورفتگی و گودی در یخچال

گاهی اوقات خرابی تایمر ماشین لباسشویی به نحوی است که تعمیر آن به صرفه نبوده و تعویض تنها راه چاره است.
گاهی اوقات خرابی تایمر ماشین لباسشویی به نحوی است که تعمیر آن به صرفه نبوده و تعویض تنها راه چاره است.

سخن آخر

تایمر به نوعی مهم‌ترین قطعه ماشین لباسشویی است و درست کار کردن ماشین لباسشویی به سالم بودن تایمر بستگی دارد. در این مطلب برخی از دلایل رایج خرابی تایمر و راهکارهایی برای تعمیر و تعویض آن را بیان کردیم. البته از آنجاییکه این قطعه اهمیت بسیاری دارد، پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر اقدامی‌ حتما با یک استادکار متخصص ماشین لباسشویی و یا نمایندگی ماشین لباسشویی‌ خود تماس بگیرید. در انتهای این مقاله پیشنهاد می کنیم کدهای خطا یا ارورهای ماشین لباسشویی پاکشوما را بخوانید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 15 =