علت جمع شدن آب در یخچال کدام مشکل است؟

3

سعی داریم علت جمع شدن آب در یخچال، زیر جامیوه‌ای و کف یخچال اسنوا، دوو، سامسونگ و … را بررسی کنیم. اگر یخچال و فریزر خود را باز کنید تا یک آبمیوه خنک بردارید یا از کشوی میوه‌ها، میوه‌ای انتخاب نمایید، ممکن است با یک مشکل بزرگ مواجه شوید و آن هم جمع شدن آب در کف یخچال باشد. درست است که وجود آب به تنهایی مشکل حادی به نظر نمی‌رسد، اما دیده شدن آن درون یخچال یا جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای خبر از وجود خللی در این سیستم می‌دهد که باید بررسی شود. با استادکار همراه باشید تا به بررسی علت جمع شدن آب در یخچال بپردازیم.

علت جمع شدن آب در یخچال چیست؟

جمع شدن آب در کف دستگاه شما هرگز نشانه خوبی نیست، اما این اتفاق در بسیاری از یخچال‌ها شایع است و معمولاً به راحتی حل می‌شود که در ادامه علت جمع شدن آب در یخچال را بررسی خواهیم کرد:

علت جمع شدن آب در کف یخچال اسنوا، دوو و سامسونگ
لوله تخلیه مسدود شده یکی از علت های جمع شدن آب در زیر یخچال است.
  • انسداد لوله تخلیه

لوله تخلیه مسدود یکی از چند علت جمع شدن آب در یخچال است. سوراخ تخلیه در انتهای دیواره پشتی یخچال قرار دارد و شبیه به ناودان یا V شکل است. این سوراخ می‌تواند با مواد غذایی مسدود شده باشد. برای رفع انسداد این سوراخ، وسیله‌ای که تیز نیست و قابلیت خمیدگی دارد را پیدا کرده و با دقت سوراخ مسدود شده را باز کنید. سپس مقداری مایع ضدعفونی‌کننده و گندزا درون آن بریزید و آلودگی‌ها را به‌طور کامل تمیز نمایید.

بیشتر بخوانید: رله استارت یخچال چیست ؟

همچنین اگر در پایین یخچال و فریزر خود آبگیر مشاهده می‌کنید، به احتمال زیاد مشکل جمع شدن آب در یخچال شما رخ خواهد داد. در شرایط عادی در طول روز، هیتر سیستم روزی چند بار روشن و خاموش می‌شود تا یخ‌های انباشته شده روی کویل‌ها را ذوب گردد.

هنگامی‌که یخ ذوب شد، آب به داخل لوله تخلیه که در قسمت پایین یخچال و داخل یک تابه تخلیه منتهی شده، هدایت می‌شود. در این قسمت گرمای موجود آب را تبخیر می‌کند. اما اگر لوله تخلیه مسدود شده باشد، آب به راحتی سرریز شده و درون یخچال جمع می‌شود و سرانجام راه خود را به پایین پیدا می‌کند. شما باید زهکش را که ممکن است با غذا مسدود شده یا یخ زده باشد، پاک کنید. ریختن کمی آب داغ درون تخلیه مشکل را برطرف می‌کند.

لوله تخلیه مسدود شده است
چنانچه لاستیک درب یخچال مشکلی داشته باشد، هوای گرم مرتب به دورن یخچال نفوذ پیدا کرده و سبب جمع شدن آب در زیر یخچال می شود.
  • لاستیک درب و تعریق

هنگامی‌که غذای گرم را درون یخچال قرار می‌دهید، تعریق درون یخچال زیاد می‌شود. از طرفی اگر متوجه خیس شدن دیوارهای یخچال شده‌اید، احتمالاً مشکلی در مورد واشر‌های درب وجود دارد. واشرهای لاستیکی اطراف بازوی درب هنگام بسته شدن درب، از ورود هوا به داخل یخچال جلوگیری می‌کند.

اگر هوای گرم بیرون مدام به درون یخچال نفوذ پیدا کند، دیواره‌ها چگالش را تجربه خواهند کرد. در نهایت رطوبت سبب پیدایش قطرات آب می‌شوند که از پایین دیوارها عبور کرده و در قسمت پایین دستگاه جمع می‌گردد. تعویض واشرهای و لولاهای خراب شده با لاستیک‌های نو، راهکار حل این مشکل است. همچنین باید از تراز بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید و یادتان باشد پایه‌های جلویی را تنظیم نمایید.

بیشتر بدانید: نحوه تعویض هیتر المنت یخچال

اگر برای تعمیر بخچال و لوازم برقی خود به دنبال متخصصان هستید، سفارش خود را در اپلیکیشن استادکار ثبت کنید تا در اولین فرصت برای حل مشکل با شما ارتباط برقرار شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
  • آب سردکن

اگر مخرن آب چکان دستگاه در داخل یخچال تعبیه شده باشد، احتمال تجمع آب در زیر یخچال وجود خواهد داشت. دستگاه آب سردکن می‌تواند اتصال شلنگ بدی داشته یا لوله‌هایی که آب را داخل محفظه اصلی می‌ریزند، سوراخ شده باشد. این نشتی می‌تواند آشکار یا در زیر پنل‌ها پنهان شده باشد. اگر خودتان نمی‌توانید مشکل را مشاهده کنید، با یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین دمای یخچال چند درجه است؟

علت جمع شدن آب پوشیده شدن اپراتور (تبخیرکننده) از یخ می باشد
یک ظرف آب شکسته درون یخچال، می تواند سبب چکه کردن آب و جمع شدن آن در یخچال شود.
  • آب ریختن

اگر به راحتی نمی‌توانید مشکلی را برای یخچال خود پیدا کنید، اما هنوز شاهد جمع شدن آب در دستگاه هستید، بهتر است علت جمع شدن آب در یخچال را با توجه به بدیهیات بررسی کنید. اگر یک ظرف آب بطری، به ویژه از نوع بزرگ که پیچ و تاب زیادی هم دارد، درون یخچال خود قرار داده‌اید، می‌تواند عاملی برای جمع شدن آب در یخچال باشد.

ظرف را بررسی کنید که نشتی نداشته یا درب آن به خوبی بسته شده باشد. حتی ممکن است حین حمل و نقل شکسته و هم اکنون آب را درون یخچال شما تجمیع کرده باشد. چند قطره در اینجا و آنجا می‌تواند با گذشت زمان منجر به گودال‌های بزرگ شود. می‌توانید در زمینه تعمیرات یخچال نحوه تعویض لامپ یخچال را مطالعه کنید.

  • پوشیده شدن اپراتور (تبخیرکننده) از یخ

اگر یخچال شما هنگام کار وزوز کرده اما سرد نمی‌شود، احتمال پوشیده شدن اپراتور از یخ وجود دارد که از جمله علت جمع شدن آب در یخچال محسوب می‌شود. در این حالت افزایش دما برای یخ‌زدایی توسط دیفراست انجام نمی‌شود و هوا نمی‌تواند از فن عبور کرده و یخچال را خنک نماید. در این وضعیت می‌بایست از عملکرد درست کمپرسور اطمینان حاصل نمایید. سپس پوشش اپراتور را برداشته و وضعیت آن را چک کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر یخساز یخچال را چگونه انجام دهیم؟

جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای یخچال

جمع شدن آب در زیر جامیوه‌ای یخچال نیز یکی از مشکلات رایج در این سیستم است که می‌تواند از علل مختلفی نشات بگیرد:

  • سنسور دیفراست یخچال مشکل دارد
  • در هیتر یا المنت اختلالی پیش آمده است
  • ترموفیوز خراب است
  • مسیر مجرای خروجی گرفته یا یخ زده است

دیفراست از ترموفیوز، ترمودیسک، سنسور و المنت تشکیل می‌شود و خلل در این سیستم به معنای وجود مشکل در یکی از این قطعات است که باید بررسی شوند. چنان‌چه در خروجی آب یخ مشاهده کردید، می‌بایست دیفراستی که زیر جامیوه‌ای قرار دارد را مورد بررسی قرار دهید. به این منظور باید کاور یخچال باز شود تا دیفراست را چک نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، جمع شدن آب در یخچال مشکلی متداول است که برای هر یخچالی رخ می‌دهد و البته به راحتی برطرف خواهد شد. همچنین لازم است حین بررسی یخچال برای ایمنی بیشتر، یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید تا هرگونه خطر را دور کنید.

منابع: hunker

یادتان باشد برای تعمیر تخصصی یخچال و فریزر خود از متخصصان باتجربه استادکار کمک بگیرید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

3 نظرات
  1. علی اصغر میرزایی می گوید

    آگاهی هایی که دادید بسیار ارزنده بود
    امروز دریچه پشت موتور را باز کردم تا گرد گیری کنم مشاهده کردم در این زیر شبکه مقداری آب جمع شده است آن را خشک کردم و به نت مراجعه و مطلب شما را خواندم خیلی عالی شرح داده بودید سپاس

  2. محمدرضا می گوید

    با سلام مطالب خیلی عالی بود سپاسگزارم

  3. اسد عظیمی می گوید

    بسیار مفید بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + شانزده =