دلایل آبریزی کولر گازی و نحوه برطرف کردن آن

0

با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان و راه اندازی کولرها، یکی از اولین مشکلاتی که برخی از افرادی که از کولرگازی استفاده می‌کنند با آن مواجه می‌شوند آبریزی کولر گازی است. شاید این سوال برای شما نیز بوجود بیاید که دلیل آبریزش کولرگازی چیست و چطور می‌توان آن را برطرف کرد. استادکار در این مطلب به شما دلایل مختلف چکه کردن کولرگازی را به شما خواهد گفت.

پیش از اینکه بخواهید به دلایل آبریزی کولر گازی پی ببرید بهتر است به محضی که متوجه چکه کردن کولر گازی شدید سریع آن را خاموش کنید تا مشکلات بیشتری برای کولر گازی شما پیش نیاید.

چرا در کولر گازی آب شکل می‌گیرد؟

شاید این سوالی باشد که در ابتدا برایتان پیش بیاید که چرا کولرگازی باید آب داشته باشد که چکه کند؟ شاید با دانستن اینکه این آب از کجا بوجود می‌آید بهتر به دلیل آبریزی کولر گازی پی ببرید. کولر گازی یک بخشی به نام تبخیرکننده یا اواپوراتور دارد که در داخل خانه قرار می‌گیرد. اواپوراتور در واقع هوای گرم را به داخل خود کشیده و پس از خنک کردن به داخل اتاق باز می‌گرداند. این کار در داخل دستگاه رطوبت ایجاد می‌کند، دقیقا همانند زمانی که قطرات آب در یک روز گرم در لیوان آب سرد شکل می‌گیرد. این رطوبت وارد تانک تخلیه شده و به خارج از خانه هدایت می‌شود. حال با دانستن اینکه این آب از کجا بوجود می‌آید به دلایل مختلف آبریزی کولر گازی می‌پردازیم.

بهتر است برای رفع مشکل چکه کردن کولر گازی از متخصص و سرویس کار ماهر کمک بگیرید تا آسیبی به کولر گازی شما وارد نشود.
بهتر است برای رفع مشکل چکه کردن کولر گازی از متخصص و سرویس کار ماهر کمک بگیرید تا آسیبی به کولر گازی شما وارد نشود.

دلایل آبریزی کولر گازی چیست؟

  1. بسته شدن راه تخلیه

همانطور که گفته شد رطوبت ایجاد شده در دستگاه باید از طریق یک مسیر یا شلنگی از آن خارج ‌شود. یکی از معمول‌ترین دلایل چکه کردن کولر گازی، بسته شدن این مسیر به خاطر وجود گرد و غبار، لجن یا حتی کپک است. این مساله موجب می‌شود رطوبت و آب ایجاد شده در مسیر به داخل خانه بازگردد و اگر زود این مسیر باز نشود به مرور زمان یکجا جمع شده و ایجاد نشتی می‌کند. روش‌های مختلفی برای بازکردن این مسیر وجود دارد از جمله تمیزکردن آن از طریق جاروبرقی. هرچند بهترین روش کمک گرفتن از افراد متخصص است چرا که آن‌ها برای این کار دستگاه مکش مخصوص خواند داشت که بدون آسیب رساندن به کولرگازی می‌تواند مسیر خروجی آن را باز کند.

  1. تانک تخلیه زنگ زده یا آسیب دیده

چه مدت است که از کولرگازی استفاده می‌کنید؟ اگر عمر کولرگازی شما بالاتر از ۱۰ سال باشد این احتمال وجود دارد که تانک تخلیه آن زنگ زده باشد که این مساله موجب چکه کردن کولر گازی می‌شود. در چنین مواقعی باید آن را تعویض کنید و یا شاید لازم باشد به طور کل یک کولر گازی جدیدتر جایگزین آن کنید.

  1. خرابی پمپ تخلیه مایع

اگر خانه شما در طبقه زیرزمین واقع شده است احتمالا کولرگازی برای تخلیه آب نیاز به یک پمپ دارد. اگر این پمپ تخلیه خراب شود آب به داخل خانه باز می‌گردد و ایجاد نشتی می‌کند. در این صورت نیاز به تعمیر یا تعویض این پمپ دارید. برای این کار نیز بهتر است پیش از اینکه خودتان دست به کار شوید به سرویس کار کولر گازی تماس بگیرید تا با دستگاه‌های تخصصی خود نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کند.

  1. فیلتر هوای آلوده

فیلتر هوای آلوده راه جریان هوا را در اواپوراتور مسدود می‌کند. وقتی این اتفاق بیفتد، اواپوراتور بیش از حد سرد می‌شود به طوری که ممکن است یخ بزند. در صورت رخ دادن این مساله و آب شدن رطوبت‌های یخ زده در اواپوراتور، شلنگ تخلیه قادر به تخلیه کل آن نیست و مقداری از این آب چکه می‌کند. فیلتر هوای کولر گازی را تمیز کنید یا اگر نیاز به تعویض دارد آن را تعویض کنید تا با مشکل آبریزش کولرگازی مواجه نشوید. معمولا فیلتر هوا را باید هر سه ماه یکبار چک کنید تا در صورت نیاز به تعویض، پیش از بوجود آمدن مشکل چکه کردن آب، آن را تعویض کنید.

  1. کمبود مبرد یا سردکننده

همانند فیلتر هوای آلوده، کم بودن سرد کننده نیز به روی فشار سیستم تهویه هوا تاثیر می‌گذارد و منجر به فریز شدن یا یخ بستن کویل یا دریچه اواپوراتور می‌شود. پس از آب شدن این یخ، آب آن از اطراف کولر گازی چکه می‌کند. برای اینکه بفهمید آیا مبرد کولرگازی شما کم است یا خیر به دو نکته توجه داشته باشید:

  • کولرگازی به خوبی هوا را خنک نمی‌کند.
  • صدای حباب یا هیس از کولرگازی می‌شنوید.

این مشکل نیز یکی از مشکلاتی است که حتما باید توسط متخصص برطرف شود چرا که کاری از دست شما ساخته نیست.

سخن پایانی

وابسته به اینکه میزان آبریزی کولر گازی چقدر است شاید لازم باشد کولر گازی را به کل تعویض کنید یا با تعمیر یا تعویض یک قطعه، مشکل آن برطرف خواهد شد. در هر صورت چیزی که لازم است این است که حتما برای تعمیر کولر گازی از افراد متخصص کمک بگیرید و سرویس سالانه کولر گازی را فراموش نکنید چرا که در بسیاری از مواقع با همین سرویس کاری سالانه می‌توانید از بوجود آمدن چنین مشکلی پیشگیری کنید.

منبع: cooltoday

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − هجده =