علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ چیست؟

0

با نزدیک شدن به زمستان هوا هر روز سردتر و سردتر می‌شود و نشستن در یک اتاق گرم و نوشیدن یک فنجان چای تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاقات روز می‌شود؛ اما ممکن است شوفاژ شما امسال مثل گذشته گرم نکند و متوجه شوید که باز هم نیاز به هواگیری دارد. با خود فکر می‌کنید که علت هوا گرفتن مداوم رادیاتور پکیج چیست و چرا این اتفاق می‌افتد. معمولاً علت هوا گرفتن رادیاتور پکیج به عوامل متعددی بستگی دارد که با بررسی آن‌ها می‌توانید از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با علت هوا گرفتن مکرر شوفاژ بیشتر آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ

رادیاتورها وسیله‌هایی هستند که با گردش آب داغ در داخل خود موجب گرم شدن محیط می‌شوند. زمانی که به دلیل وجود هوا در قسمتی از لوله‌ها جریان آب داغ متوقف شود، بخشی از رادیاتورها سرد و بخش دیگر گرم باقی می‌ماند و این موضوع یکی از مهم‌ترین علائم وجود هوا در داخل رادیاتورهای شماست.

دلایل زیادی وجود دارد که موجب ایجاد هوا در رادیاتورهای شما می‌شود که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را برای رادیاتورهای شما ایجاد کند. در ادامه می‌توانید با چند علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ بهتر آشنا شوید.

  • هوا برای ورود به رادیاتورهای شما راه‌های متعددی دارد؛ ممکن است از طریق سیستم گرمایش مرکزی وارد رادیاتورهای شما شده باشد.
  • امکان سوراخ بودن خود رادیاتورها و ورود هوا از طریق شکاف‌های موجود در آن وجود دارد.
  • ممکن است هوا از طریق مخزن آب‌رسانی که آب را وارد سیستم گرمایش مرکزی می‌کند، به رادیاتورها راه پیدا کرده باشد.
  • ممکن است علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ مربوط به خالی شدن آب داخل سیستم گرمایش مرکزی باشد.
  • ممکن است لوله‌ها دچار زنگ‌زدگی و رسوب شده باشند.
  • گاهی امکان ورود هوا از طریق مخزن باز و اتصالات در سیستم مرکزی رخ می‌دهد و وارد رادیاتور می‌شود به علاوه از آنجایی که هوا از آب سبک‌تر است معمولاً در سیستم گرمایش مرکزی، وجود هوا در رادیاتور طبقات بالاتر بیشتر از طبقات پایین اتفاق می‌‌افتد.

اگر برای مدتی طولانی علت هوا گرفتن مداوم رادیاتور پکیج بررسی نشود، هوا در کل رادیاتور انباشته می‌شود و رادیاتور شما به طور کلی سرد می‌شود و دیگر نمی‌توان با لمس کردن آن نقاط داغ و سرد را در آن پیدا کنید. تنها علائمی که در این زمان وجود دارد این است که کارایی رادیاتورهای شما به شدت کاهش پیدا می‌کند و دیگر حتی با هواگیری هم مثل سابق گرم نمی‌شود.

اگر برای مدتی طولانی علت هوا گرفتن مداوم رادیاتور پکیج بررسی نشود، کارایی رادیاتورهای شما به شدت کاهش پیدا می‌کند و دیگر حتی با هواگیری هم مثل سابق گرم نمی‌شود.
اگر برای مدتی طولانی علت هوا گرفتن مداوم رادیاتور پکیج بررسی نشود، کارایی رادیاتورهای شما به شدت کاهش پیدا می‌کند و دیگر حتی با هواگیری هم مثل سابق گرم نمی‌شود.

برای اینکه به علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ به طور جدی پی ببرید، باید حتماً از سایر طبقات نیز بپرسید که آیا آن‌ها هم چنین مشکلی دارند یا خیر. در صورت وجود مشکل، علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ از سیستم مرکزی است و اگر سایر طبقات مشکلی ندارند، احتمالاً برای رادیاتور شما مشکلی جداگانه به وجود آمده است.

وجود هوا در داخل رادیاتورها سبب ایجاد چه مشکلاتی می‌شود

یکی از اولین و مهم‌ترین مشکلات وجود هوا در رادیاتورها، سرد شدن آن‌ها در یک قسمت و درست گرم نبودن رادیاتورها است به طوری که هر چقدر که آن را زیاد کنید، باز هم خانه به خوبی گرم نمی‌شود.

مشکل دوم بروز سر و صداهایی است که در لوله‌های داخل رادیاتور ایجاد می‌شود و علت ایجاد آن نیز هوای محبوس شده داخل لوله‌ها است که جلوی ورود هوا را می‌گیرد.

سرکولاتورهای موظف به انتقال گرما در سیستم‌های گرمایشی هستند و زمانی که داخل لوله‌ها به جای آب، هوا نیز باشد، انتقال انرژی به درستی انجام نمی‌شود و حتی ممکن است در بخشی از سرکولاتور ایجاد انسداد کند که این موضوع باید سریعاً توسط یک کارشناس ماهر بررسی شود.

یکی دیگر از مشکلات رایج وجود هوا در رادیاتورها واکنش اکسیژن موجود در هوای داخل لوله‌ها با قطعات آهنی است که زمینه خوردگی و از بین رفتن و همچنین زنگ‌زدگی قطعات را فراهم می‌کند.

افرادی که از پره‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند، به یاد داشته باشند که احتمالاً علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ آن‌ها به خاطر واکنش آلومینیوم با کویل‌های مسی و آب است که سبب آزادسازی گاز هیدروژن می‌گردد و باید حتماً از داخل لوله‌ها خارج شود. برای رفع این مشکل نیز بهتر است از محلول HSP استفاده شود تا از بروز این فعل و انفعالات جلوگیری کند.

پره‌های آلومینیومی شوفاژ می‌تواند با کویل‌های مسی و آب داخل لوله‌ها واکنش دهد و موجب ایجاد هیدروژن شود.
پره‌های آلومینیومی شوفاژ می‌تواند با کویل‌های مسی و آب داخل لوله‌ها واکنش دهد و موجب ایجاد هیدروژن شود.

چطور می‌توان از ایجاد هوا در رادیاتورها جلوگیری کرد

یکی اولین کارهایی که باید در زمان بروز مشکلاتی این چنینی انجام دهید، بررسی علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ است. شما باید قبل از هر کار متوجه شوید که مشکل از سیستم مرکزی است یا لوله‌های مربوط به شوفاژ؟ یکی از رادیاتورها دچار مشکل شده یا این موضوع در کل ساختمان و یا واحد شما وجود دارد؟ لوله‌ها را بررسی کنید که جایی دچار نشتی نشده باشد و از سالم بودن پیچ و اتصالات همه قسمت‌ها مطمئن شوید.

گاهی اوقات علت هوا گرفتن مکرر شوفاژ به خراب شدن قطعه‌ای در سیستم گرمایشی مربوط می‌شود و ممکن است اگر به موقع اقدام به تعمیر آن نکنید، مشکلات بزرگ‌تری را فراهم کند.

یکی اولین کارهایی که باید برای جلوگیری از ایجاد هوا در شوفاژها بگیرید، بررسی علت هوا گرفتن آنها است
یکی اولین کارهایی که باید برای جلوگیری از ایجاد هوا در شوفاژها بگیرید، بررسی علت هوا گرفتن آنها است

کلام آخر

فراموش نکنید اگر رادیاتورهای شما به طور مکرر نیاز به هواگیری دارد، حتماً مشکلی در یک قسمت سیستم گرمایشی شما به وجود آمده که باید هر چه سریع‌تر توسط یک فرد متخصص بررسی و رفع شود. اگر خودتان قادر به شناسایی علت ایجاد مشکل نیستید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید و زمستانی گرم و دل‌نشین را در خانه‌هایتان تجربه کنید.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =