مینی چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

0

پیش از این مطالب مفصل و زیادی درباره انواع چیلر در استادکار منتشر شده‌اند. ممکن است شما هم بعد از مطالعه این مطالب با خود فکر کرده باشید که این دستگاه‌ها برای مصارف صنعتی کاربرد دارند. این فکر تا حدودی صحیح است اما مینی چیلر همان چیلر است که برای مصارف خانگی و کوچک‌تر ساخته شده است. در این مقاله ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که مینی چیلر چیست. سپس نگاهی موشکافانه به کاربرد مینی چیلر و اجزای تشکیل دهنده چیلرهای با ابعاد کوچک‌تر خواهیم انداخت. با استادکار همراه باشید .

مینی چیلر همان چیلر است که برای مصارف خانگی و کوچک‌تر ساخته شده است
مینی چیلر همان چیلر است که برای مصارف خانگی و کوچک‌تر ساخته شده است

مینی چیلر چیست؟

اگر مطالب گذشته استادکار درباره چیلرها را مطالعه کرده باشید،‌ می‌دانید که چیلرها سیستم‌های گرمایشی مدرن هستند. این سیستم‌ها با دریافت گرمای آب موجود در خود آن را سرد کرده و با به جریان انداختن این آب سرد در مدار باعث سرد شدن محیط می‌شوند. مینی چیلر هم در واقع چیلری با ابعاد کوچکتر است که برای مصارف خانگی طراحی می‌شود و همان کارایی و وظایف چیلر را انجام می‌دهد.

این چیلرها که برای مصارف خانگی یا مصارف صنعتی با ابعاد متوسط و کوچک طراحی شده‌اند، کاربردهای بسیاری زیادی دارند. شناخت ساختمان و نحوه عملکرد این چیلرها به ما کمک خواهد کرد بتوانیم در انتخاب سیستم سرمایشی جدی منزل یا محل کار خود دقت بیشتری داشته باشیم. همچنین می‌توانیم با انتخاب بهترین سیستم سرمایشی برای منزل یا محل کار خود، به افزایش راندمان و کاهش هزینه‌های مختلف کمک بسیاری زیادی بکنیم.

مینی چیلرها همان کارایی و وظایف چیلر را انجام می‌دهند
مینی چیلرها همان کارایی و وظایف چیلر را انجام می‌دهند

اجزای تشکیل دهنده چیلر

همانطور که پیش از در مطالب مفصلی درباره چیلرها توضیح دادیم، این سیستم‌ها انواع مختلفی دارند. مینی چیلرها اغلب چیلرهای هوا خنک هستند. چیلرهای هوا خنک از بخش‌های زیر تشکیل شده‌اند:

  • کمپرسور

  • خازن

  • کندانسور

  • شیر گسترش

  • اواپراتور

نحوه کار مینی چیلر

در یک چیلر هوا خنک، گاز مبرد توسط کمپرسور مینی چیلرهای هوایی فشرده می‌شود. گاز متراکم شده با فشار و دمای بالا وارد کندانسور و توسط آب یا هوای محیط خنک می‌شود. این گاز بعد از سرد شدن به صورت مایع در می‌آید.

این مایع مبرد با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین که کار آن شکستن فشار مایع است، در دمایی پائین قرار می‌گیرد تا بتواند پس از ورود به کویل اواپراتور گرمای آب داخل اواپراتور را جذب کند. به دلیل فشار کمتر اواپراتور نسبت به کندانسور، مایع مبرد تبخیر می‌شود که گرمای مورد نیاز این عمل تبخیر از آب جریان یافته سیستم تهویه مطبوع درون اواپراتور تامین می‌شود.

در یک چیلر هوا خنک، گاز مبرد توسط کمپرسور مینی چیلرهای هوایی فشرده می‌شود
در یک چیلر هوا خنک، گاز مبرد توسط کمپرسور مینی چیلرهای هوایی فشرده می‌شود

در نتیجه این فرایند، آب سیستم تبرید درون اواپراتور سرد می‌شود. این آب توسط سیستم پمپ‌های سیرکولاتور به کویل آب سرد فن‌کویل‌ها و هواسازها جهت ایجاد هوای خنک در محل مورد نظر منتقل می‌شود. پس از این فرآیند مجددا با مکش کمپرسور گاز ناشی از تبخیر، به سمت کمپرسور حرکت می‌کند. این چرخه به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کند و چیلر هوا خنک نیز وظیفه خود را انجام می‌دهد.

کاربرد مینی چیلر ها

همانطور که گفته شد،‌ یک مینی چیلر، در واقع یک چیلر هوا خنک با ظرفیت کم‌تر و طبیعتا اندازه کوچک‌تر است. همانطور که پیش از این در مطالب مربوط به چیلرها توضیح دادیم، استفاده از سیستم‌های تهویه هوای چیلر فواید بسیار زیادی دارد.

این سیستم‌ها امروزه تقریبا در تمام صنایع کاربرد دارند و استفاده از یک مینی چیلر در منزل یا محل کار شما می‌تواند شما را به دنیای مدرن سیستم‌های تهویه هوا متصل کند. این دستگاه‌ها ممکن است کاربردهای بسیار ساده‌ای مثل خنک کردن محیط منزل یا محل کار شما داشته باشند یا ممکن است وظیفه خنک کردن بخش‌های مهم‌تر را برعهده داشته باشند.

استفاده از یک مینی چیلر در منزل یا محل کار شما می‌تواند شما را به دنیای مدرن سیستم‌های تهویه هوا متصل کند
استفاده از یک مینی چیلر در منزل یا محل کار شما می‌تواند شما را به دنیای مدرن سیستم‌های تهویه هوا متصل کند

به صورت کلی می‌توان چند فایده بسیار مهم برای استفاده از مینی چیلرها در منزل یا محل کار برشمرد:

  • مستقل شدن واحدهای تهویه هوا

این مسئله به خصوص در مجتمع‌های بزرگ بسیار مهم است. در صورتی که شما بتوانید سیستم تهویه بخش ساختمان خود را از سایر بخش‌ها جدا کنید، مشکلات کمتری خواهید داشت.

  • یکپارچگی سیستم تهویه مطبوع ساختمان

در عین حال این سیستم‌ها به دلیل یکپارچه کردن سیستم تهویه ساختمان شما، بسیاری از مشکلات را هم حل خواهند کرد.

به همین دلیل است که تقریبا تمام مینی چیلرها را چیلرهای هوا خنک می‌سازند. این مسئله باعث می‌شود مینی چیلرها در منزل و محل کار شما جای زیادی اشغال نکنند و سرویس آن‌ها هم بسیار ساده‌تر از سایر چیلرها باشد.

  • مناسب برای تمامی مناطق با اقلیم های مختلف آب و هوایی
  • عدم استفاده از کانال کشی
  • نصب سریع و تعمیر و نگهداری آسان
  • کم حجم و قابلیت نصب در پشت بام و یا بالکن
  • استقلال فضاهای داخل واحد از یکدیگر با استفاده از فن کویل

این مسئله به خصوص در منازل مسکونی بسیار چشمگیر است.

یکی از فواید مینی چیلرها، عدم نیاز به برج خنک کننده به دلیل استفاده از کندانسور هوایی است
یکی از فواید مینی چیلرها، عدم نیاز به برج خنک کننده به دلیل استفاده از کندانسور هوایی است

نتیجه گیری

همانطور که پیش از این گفته شد، این راهنما برای خرید سیستم‌های مینی چیلر کافی نیست. در صورتی که بعد از مطالعه این راهنما به این نتیجه رسیده‌اید که می‌خواهید از این سیستم‌ها در منزل یا محل کار خود استفاده کنید، بهتر است از یک متخصص بخواهید محل را به خوبی بررسی کند. برای خرید سیستم‌های تهویه مطبوع چیلر حتما با چند کارشناس مشورت کنید. اگر علاقه مندید در مورد تفاوت چیلر و مینی چیلر بیشتر بدانید می توانید مقاله ما را بخوانید .

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =