سیستم vrf چیست و چگونه کار می کند؟

0

سیستم‌های مختلفی برای تهویه مطبوع هوا وجود دارد. یکی از این سیستم‌ها، سیستم vrf است. برای توضیح اینکه سیستم vrf چیست و چگونه کار می‌کند، لازم است به شرح جزئیات مربوط به کارایی و اجزای سازنده این سیستم تهویه مطبوع بپردازیم. بنابراین در این مقاله شما را با سیستم وی آر اف آشنا می‌کنیم و اجزای تشکیل دهنده و کاربرد vrf و نحوه کار vrf را شرح خواهیم داد.

از سیستم vrf و چگونگی کارکرد آن چه می‌دانید؟

Vrf یک سیستم حرارتی- برودتی است که به دلیل دو جزئی بودنش، آن را به اسپیلت (کولر گازی) مشابه می‌دانند. اگر بخواهیم معنای تحت اللفظی vrf را بیان کنیم، باید بگوییم که این واژه سه بخشی مخفف Variable Refrigerant Flow به معنی تغییر دهنده مبرد جریان است.

سیستم vrf یکی از انواع سیستم های سرمایشی است که عملکرد آن چیزی شبیه به اسپلیت است.
سیستم vrf یکی از انواع سیستم های سرمایشی است که عملکرد آن چیزی شبیه به اسپلیت است.

اجزای تشکیل دهنده vrf

این سیستم، یک سیستم دو جزئی و متشکل از یونیت‌های درونی و البته یک یونیت بیرونی است. در این سیستم که به اسپیلت مرکزی نیز شهرت دارد، یونیت‌های داخلی و یونیت خارجی به واسطه لوله‌ای از جنس مس که در آن مبرد وجود دارد، به هم مرتبط شده‌اند‌‌. ایجاد جریان‌های سرمایشی یا گرمایشی به وسیله vrf نیز با اتصال همین یونیت‌ها به یکدیگر، امکان‌پذیر می‌شود‌.

به بیان دیگر، یونیت بیرونی که معمولا در مکان‌هایی مانند حیاط، تراس و یا پشت بام تعبیه شده است، به فن کویل‌ها یا یونیت‌های درونی مرتبط می‌شود. فناوری در نظر گرفته شده برای سیستم vrf این امکان را برای کاربران به وجود آورده است که جریان ورودی به یونیت‌های داخلی یا همان فن کویل‌های ذکر شده، مطابق نیاز مصرف کننده صورت بگیرد و بتوان مقدار و شدت این جریان را کنترل کرد. بنابراین دمای هریک از این فن کویل‌ها قابل تنظیم شدن است و می‌توان آن‌ها را بسته به میزان دلخواه، کم یا زیاد کرد.

بیشتر بدانید دکوراسیون تلفیقی سنتی و مدرن

سیستم vrf، از یونیت درونی و بیرونی تشکیل شده که به واسطه لوله ای مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل شده اند.
سیستم vrf، از یونیت درونی و بیرونی تشکیل شده که به واسطه لوله ای مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل شده اند.

نحوه کار vrf چگونه است؟

انرژی گرمایی تولید شده در سیستم vrf به واسطه مبرد که همان گاز فریون است، بین یونیت خارجی و فن کویل‌ها رد و بدل شده و به جریان در می‌آید. یعنی در مدار این سیستم آب وجود ندارد تا به جا به جایی جریان بپردازد و همین عدم وجود آب در سیستم، دلیل تفاوت vrf با چیلر تراکمی است. چراکه در سیستم چیلرهای تراکمی، آب داخل یک مخزن مجزا ذخیره سازی شده است و پس از خنک شدن به واسطه پمپ آب، به یونیت‌های داخلی فرستاده می‌شود. اما در سیستم vrf گاز فریون است که بدون واسطه، به فن‌های درونی می‌رود و باعث می‌شود که در فصول سرد سال، جریان هوای خروجی گرم، و در فصل‌های گرم نیز جریان هوای خروجی سرد باشد.

سیستم وی آر اف در چه مدل‌هایی وجود دارد؟

سیستم‌های vrf را می‌توان در دو گروه کلی جای داد:

  •  EHPها که به وسیله نیروی برق یا انرژی الکتریکی کار می‌کنند.
  •  GHPها که کارکرد آن‌ها به وسیله انرژی گاز طبیعی شهری ممکن می‌شود‌.

در سیستم EHP یونیت خارجی دارای یک یا چند الکتروموتور است اما در سیستم GHP یونیت خارجی تنها یک عدد موتور احتراق درونی دارد که به شیوه گازسوز فعالیت می‌کند و به لحاظ ظاهری، آن را می‌توان به موتور گازسوز خودرو مشابه دانست.
کاربرد درونی vrf به نسبت برقی یا گازی بودن آن متفاوت است و شما نیز می‌توانید با اتکا به سلیقه و نوع نیاز خود، هر کدام از این سیستم‌ها را برای تامین حرارت یا برودت مورد نیاز در اماکن مختلف، خریداری نمایید.

بیشتر بدانید مقایسه آتشکده و شومینه فضای باز

سیستم های vrf می توانند به راحتی دما محیط را بین منفی ۲۰ درجه تا +۵۲ درجه تنظیم نماید و دمایی دلخواه را برای افراد فراهم سازد.
سیستم های vrf می توانند به راحتی دما محیط را بین منفی ۲۰ درجه تا +۵۲ درجه تنظیم نماید و دمایی دلخواه را برای افراد فراهم سازد.

مزایای استفاده از سیستم های vrf

  • از آنجا که سیستم‌های vrf سیستم‌هایی هوشمند و قابل تنظیم هستند، می‌توان آن‌ها را برای هر فضا و مقدار دمای دلخواه در نظر گرفت.
  • این سیستم قادر است محدوده دمایی ۲۰- تا ۵۲+ درجه سانتی گراد را مهیا نماید.
  • وجود سیستم هوشمند، کمپرسورهایی با دورهای غیرثابت و همچنین هماهنگی و سازگاری کارکرد سیستم با نیاز کاربران، باعث شده است که این سیستم یکی از سیستم‌های مناسب و کم مصرف به شمار آید تا به واسطه کیفیت و کارایی آن، مصرف بهینه و صرفه جویی در انرژی ممکن شود.
  • سیستم vrf دارای کمپرسورهای اینورتر است که می‌تواند به میزان قابل توجهی در صرفه جویی انرژی سهیم باشد؛ چراکه در کمپرسور اینورتر تعداد دورهای کمپرسور به شکل خودکار و بسته به نوع نیاز کاربر تنظیم می‌شود و همان مقدار از سرما یا گرمای دلخواه را در محیط ایجاد می‌کند.
  • همانطور که پیشتر گفتیم، یونیت خارجی این سیستم قادر است که به طور همزمان به یونیت‌های درونی مرتبط شده و جریان را به گردش درآورد.
  • در نصب و سرویس این سیستم با مشکل مواجه نخواهید بود، چرا که ابعاد و وزن دستگاه، جا به جایی و حمل آن را سهولت بخشیده است.
  • سیستم vrf دارای آپشن عیب یاب اتوماتیک است. این سیستم عیب یابی دستگاه vrf، امکان بررسی دستگاه و یافتن ایرادات موجود در آن را، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، سیستم vrf همانند سایر سیستم‌های سرمایشی شبیه به اسپلیت کار می‌کند و می‌تواند به صورت هوشمند دمای مناسب محیط را فراهم سازد. چنانچه قصد استفاده از این سیستم را دارید، بهتر است در نصب و نگهداری آن کوشا بوده تا شاهد عملکردی مناسب از این سیستم باشید.

منبع: makh-co.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =