علت خراب شدن ایزوگام چیست؟

1

ایزوگام یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که تا زمان ایجاد مشکل، کم‌تر به آن توجه می‌کنیم. خراب شدن ایزوگام ممکن است دردسرهای زیادی ایجاد کند. ایزوگام‌های استاندارد اگر توسط نصاب ماهر و با رعایت موارد استاندارد اجرا شود، تا سال‌ها و حتی دهه‌ها خیال شما را راحت خواهند کرد. خراب شدن ایزوگام اما اتفاقی است که هر روز ممکن است رخ دهد. باید بدانیم چه چیزی ایزوگام را خراب می‌کند تا بتوانیم عمر آن را افزایش دهیم. در این مقاله تلاش می‌کنیم به این سوال پرکاربرد و سوال‌های پرکاربرد دیگر درباره ایزوگام پاسخ دهیم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

ایزوگام‌های استاندارد اگر توسط نصاب ماهر و با رعایت موارد استاندارد اجرا شوند، تا سال‌ها و حتی دهه‌ها خیال شما را راحت خواهند کرد
ایزوگام‌های استاندارد اگر توسط نصاب ماهر و با رعایت موارد استاندارد اجرا شوند، تا سال‌ها و حتی دهه‌ها خیال شما را راحت خواهند کرد

افزایش طول عمر ایزوگام

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اولین قدم در راه افزایش طول عمر ایزوگام، استفاده از مواد استاندارد و اجرای آن توسط نصاب ماهر است. اگر تصمیم به اجرای ایزوگام دارید، حتما از ایزوگام استاندارد استفاده کنید و اجرای عملیات را به یک نصاب حرفه‌ای بسپارید تا برای مدت‌ها خیال خود را راحت کنید.

لازم به ذکر است که حتی با رعایت این نکات هم باید همواره از ایزوگام خود مراقبت کنید. کارشناسان معتقدند ایزوگام‌های استاندارد در صورتی که با رعایت نکات استاندارد نصب شوند، دست‌کم ده سال عمر مفید خواهند داشت. البته این طول عمر ارتباط مستقیم با نحوه‌ نگه‌داری و میزان بارش‌ هم دارد. ممکن است ایزوگام‌ها در برخی مناطق حتی تا سه برابر این زمان هم عمر مفید داشته باشند.

طول عمر ایزوگام ارتباط مستقیم با نحوه‌ نگه‌داری و میزان بارش‌ هم دارد
طول عمر ایزوگام ارتباط مستقیم با نحوه‌ نگه‌داری و میزان بارش‌ هم دارد

علت خراب شدن ایزوگام

خراب شدن ایزوگام دلایل زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

اجسام خشن و تیز

اولین و محتمل‌ترین چیزی که ممکن است باعث آسیب دیدن ایزوگام شود، اجسام تیز و خشن هستند. این اجسام ممکن است پایه کولر یا وسایل دیگری باشند که ما بر روی پشت بام قرار می‌دهیم. باید به این نکته توجه کنید که اگر ایزوگام را تازه نصب کرده‌اید، نباید اجسام تیز روی آن قرار دهید. اگر روی ایزوگام را با موزاییک پوشش نداده‌اید، در جابه‌جایی وسایل تیز و برنده مثل پایه‌های کولر دقت داشته باشید. بهتر این است که این اجسام را روی سطح ایزوگام نکشید.

بهتر است زیر پایه‌های کولر یا اجسام سنگینی که پایه‌های تیز دارند یک لایه موزاییک قرار دهید. موزاییک باعث پخش شدن بار اجسام سنگین می‌شود و از سوراخ شدن ایزوگام جلوگیری می‌کند. می‌توانید برای پخش شدن بار وسایل سنگین، در صورت امکان آن‌ها را هر چند وقت یک بار، جابه‌جا کنید.

بهتر است زیر پایه‌های کولر یا اجسام سنگینی که پایه‌های تیز دارند یک لایه موزاییک قرار دهید
بهتر است زیر پایه‌های کولر یا اجسام سنگینی که پایه‌های تیز دارند یک لایه موزاییک قرار دهید

عدم پوشش مناسب روی ایزوگام

کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از آسیب دیدن لایه‌های بیرونی ایزوگام روی آن را بپوشانید. این پوشش می‌تواند لایه‌ نازکی از سیمان، آسفالت یا موزاییک باشد. به این نکته توجه داشته باشید که برای ایجاد پوشش روی ایزوگام حتما باید وزن اضافه روی پشت بام محاسبه شود. برای این کار با یک کارشناس مجرب مشورت کنید. ممکن است باری که می‌خواهید روی پشت بام اضافه کنید، از عهده آن خارج باشد و ایجاد لایه جدید باعث خرابی سقف شود.

چروک و برآمدگی

بخشی از عواملی که باعث خرابی ایزوگام می‌شوند، مربوط به زمان نصب ایزوگام می‌شوند. وجود چروک و برآمدگی در هر بخش از ایزوگام، به مرور زمان مشکلات زیادی برای آن ایجاد خواهد کرد. همانطور که قبلا در مطلبی درباره نصب ایزوگام توضیح دادیم، باید به این مسئله توجه زیادی داشته باشید. حتی اگر این چروک‌ها کم و در بخش‌های کناری قرار دارند هم بسیار مهم هستند. قبلا آموزش‌هایی درباره نحوه برطرف کردن این چروک‌ها در استادکار منتشر شده است. این چروک‌ها به مرور زمان باعث جدا شدن ایزوگام از سطح پشت بام می‌شوند.

این چروک‌ها به مرور زمان باعث جدا شدن ایزوگام از سطح پشت بام می‌شوند
این چروک‌ها به مرور زمان باعث جدا شدن ایزوگام از سطح پشت بام می‌شوند

سوراخ شدن لایه آلومنیومی روی ایزوگام

از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم، سلامت لایه آلومنیومی روی ایزوگام است. این لایه ممکن است توسط عوامل بسیار مختلفی سوراخ شود. سوراخ شدن این لایه هرچند در قدم اول آسیبی به خود ایزوگام نمی‌رساند اما به مرور زمان مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. سوراخ شدن این لایه باعث ورود آب و گرد و خاک به لایه‌های میانی ایزوگام می‌شود. این نفوذ به مرور زمان باعث خراب شدن ایزوگام و کاهش طول عمر مفید آن می‌شود.

سوراخ شدن این لایه باعث ورود آب و گرد و خاک به لایه‌های میانی و خرابی ایزوگام می‌شود
سوراخ شدن این لایه باعث ورود آب و گرد و خاک به لایه‌های میانی و خرابی ایزوگام می‌شود

چه مواد شیمیایی باعث خرابی ایزوگام می‌شوند؟

مواد شیمایی هم ممکن است باعث آسیب به ایزوگام شوند. مواد اسیدی بیشترین آسیب را به ایزوگام می‌زنند. این مواد ممکن است درصد اسید پایینی داشته باشند اما باعث ایجاد آسیب‌های سطحی به ایزوگام شوند. توجه داشته باشید که این آسیب‌ها فقط در کوتاه مدت سطحی هستند و در میان مدت با پیشروی در سطح ایزوگام باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شوند.

همچنین مواد قلیایی با خاصیت خورندگی هم به ایزوگام آسیب جدی وارد می‌کنند. تولیدکننده‌های ایزوگام همواره فهرستی از موادی که نباید با سطح محصول تولیدی آن‌ها تماس داشته باشند را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. این لیست را همواره در دسترس داشته باشید و در مواقع لازم آن را بررسی کنید.

آیا نمک ایزوگام را خراب می‌کند؟

بسیاری کاربران این سوال را می‌پرسند که آیا نمک ایزوگام را خراب میکند یا نه. تاکنون شواهدی دال بر اینکه این ماده بتواند ایزوگام را خراب کند بدست نیامده است. اگر شما تجربه چنین چیزی را دارید خوشحال می‌شویم آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

بیشتر بدانید آموزش قدم به قدم نحوه نصب ایزوگام

مواد اسیدی و قلیایی بیشترین آسیب را به ایزوگام می‌زنند
مواد اسیدی و قلیایی بیشترین آسیب را به ایزوگام می‌زنند

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد ایزوگام استاندارد در صورت نگه‌داری اصولی حداقل ده سال عمر خواهد کرد. اگر در مناطق پربارش زندگی می‌کنید ممکن است این طول عمر کمی کمتر باشد اما ایزوگام اساسا یک محصول با طول عمر بسیار بالا است. این طول عمر بسیار بالا اما به شرطی محقق می‌شود که مراقب باشیم و نکات ایمنی را رعایت کنیم.

ایزوگام استانداردی که توسط نصاب ماهر نصب شده در صورتی که سوراخ نشود یا به وسیله مواد شیمیایی آسیب نبیند، برای سال‌ها از ساختمان محافظت خواهد کرد. توجه داشته باشید که نگه‌داری از ایزوگام هزینه و زمان بسیار کم‌تری نسبت به تعویض و حتی تعمیر آن لازم دارد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه مجبور به تعویض یا تعمیر ایزوگام خود شوید، تا جای ممکن از آن محافظت کنید.

1 نظر
  1. ندا می گوید

    سلام پشت بام خونه ما در منطقه سردسیر هست که خالی هست و بخاری روشن نمیشه بارها به سرم زده در فصل سرما نمک بپاشم که برف میاد یخ نزنه ولی مطمئن نیستم که خراب نشه برای همین تصمیم دارم تکه ای از ایزوگام رو نمک بپاشم و در فریزر قرار بدم که ببینم چی میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − پنج =