علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

0

تصور کنید که از یک روز سخت کاری برمی‌گردید و در راه خانه لحظه حس کردن تهویه خنک و دل‌چسب را به ذهن دارید. با رسیدن به خانه دکمه ریموت کنترل کولر گازی را فشار می‌دهید و چند ثانیه بعد مشکل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی را تجربه می‌کنید! در این مواقع و موارد مشابه بهتر است آگاهی لازم را در برخورد با مشکل به وجود آمده داشته باشید. در این مطلب باهم مهم‌ترین عواملی که سبب خاموش شدن ناگهانی کولر گازی شما می‌شوند را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با استادکار همراه باشید .

دلایل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

مشکل در برق‌کشی ساختمان یا کولر گازی

اولین احتمالی که موقع راه‌اندازی کولر گازی و مشکل خاموش شدن آن باید در نظر بگیرید شبکه سیم‌کشی خانه یا ساختمان شما است و در وهله بعد اتصالات برقی خود کولر گازی، در هر دو حالت اگر متوجه این اشکالات نشوید ممکن است به دستگاه آسیب جدی وارد شود. به‌طور معمول کولر گازی به ولتاژ ۲۲۰ ولتی برای راه‌اندازی صحیح خود نیاز دارد. افت ولتاژ به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که شایع‌ترین آن‌ها سیم‌کشی طولانی برای کولر گازی و استفاده از پریز برقی است که مصرف دیگری نیز دارد. برای بررسی عملکرد درست کولر گازی پیشنهاد ما این است که از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

افت ولتاژ توسط این افراد به‌راحتی با بررسی ولتاژ ورودی به دستگاه توسط مولتی‌متر شناسایی می‌شود و از طرفی میزان شدت جریان هر یک از اجزای الکتریکی کولر گازی نیز به هنگام روشن شن با آمپرمتر چک می‌شود تا از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری شود. علاوه بر این شما می‌بایست ضمن استفاده از محافظ‌های الکتریکی در برابر نوسانات برقی (مخصوصاً رعدوبرق)، فیوز مناسب کولر گازی خودتان را نیز تهیه کنید. از فیوز بالاتر از میزان تعیین‌شده برای دستگاه استفاده نکنید. همکاران ما در بخش نصب و سرویس انواع کولر گازی آماده ارائه مشاوره رایگان و خدمت رسانی به شما هستند. در مقاله بررسی کامل ایرادات کولر گازی به طور کامل به این مورد پرداخته ایم .

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

خراب بودن برد الکتریکی کولر گازی و یا ریموت کنترل

خراب شدن برد یا ریموت کنترل کولر گازی نیز از موارد شایع علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی هستند. در این موارد کاری که از دست شما برمی‌آید چک کردن وضعیت اتصالات و خود ریموت کنترل و باتری آن است در غیر صورت لازم است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید تا با بررسی شرایط کولر گازی شما و تشخیص خراب بودن برد الکتریکی دستگاه نسبت به جدا کردن آن و تعمیر یا تعویض آن اقدام نماید.

خراب شدن برد دستگاه علت خاصی ندارد، ممکن است آسیب فیزیکی باشد و یا تعداد دفعات خاموش و روشن شدن دستگاه بالا بوده و در موارد شدیدتر مشکل در IC ها یا خازن‌های برد مدار الکتریکی است که در هر صورت می‌تواند منجر به روشن نشدن کولر گازی و یا ارسال فرمان اشتباه خاموش کردن آن بشود.

خراب بودن برد الکتریکی کولر گازی و یا ریموت کنترل
مشکلات ناشی از آسیب دیدن برد الکتریکی کولر گازی معمولاً منجر به تعویض کامل قطعه می‌شوند ولی با این حال از یک متخصص کمک بگیرید زیرا در برخی موارد مشکل فقط سوخته شدن یکی از خازن‌های آن است.

کثیف بودن فیلتر کولر گازی

فیلتر هوای کولر گازی شبکه توری است که از ورود گرد و غبار و آلودگی به پنل داخلی کولر گازی جلوگیری می‌کند و از بخش‌های ساده ولی مهم دستگاه است چرا که هنگامی‌که فیلتر هوا کثیف و آلوده باشد اجازه عبور هوا را نمی‌دهد و این موضوع باعث به وجود آمدن دو مشکل می‌شود.

اولی داغ شدن دستگاه به‌واسطه فشاری است که به آن وارد می‌شود که می‌تواند منتهی به قطع شدن فیوز شود و دوم خاموش شدن ناگهانی کولر گازی است؛ اما راه‌حل بسیار ساده است کافی است فیلتر کولر را خارج کرده و با آب گرم فیلتر را به‌طور کامل شستشو دهید. آب اضافی رو فیلتر را با تکان دادن آن از بین ببرید و اجازه دهید به‌طور کامل خشک شود و سپس آن را در جای خود قرار دهید. سعی کنید ماهی یک‌بار این عمل را تکرار کنید. از طرفی اگر فیلتر کولر شما خراب است و خراش یا پارگی در آن مشاهده می‌شود، بهتر است آن را تعویض کنید.

کثیف بودن فیلتر کولر گازی
هرماه وضعیت فیلتر کولر گازی را چک کنید. اگر فیلتر کولر شما خراب است، بهتر است آن را تعویض کنید، برای تهیه فیلتر جدید شما به مدل و شماره دستگاه که در دفترچه آن نوشته‌شده نیاز دارید.

کثیف بودن کویل های کندانسور

کویل های کندانسور لوله‌های پیچ در پیچی هستند که در پنل خارجی کولر گازی قرار دارند و نوعی مبدل حرارتی هستند که به کمک حالت کویل مانند خود با افزایش سطح مقطع، گرمای میرد را دریافت کرده و آن را وارد جریان هوای محیط می‌کند تا از پنل پشتی خارج شود. این قسمت از کولر گازی به‌واسطه آنکه در خارج از ساختمان قرار دارد بیشتر در معرض آلودگی و گردوغبار است.

اگر کویل کندانسور کثیف شود مبرد توانایی جذب گرمای بیشتر را از کولر ندارد و این موضوع سبب می‌شود کولر گازی شما برای جبران آن به‌سختی کار کند تا به دمای تنظیم‌شده برای ترموستات برسد. خبر خوب این است که به‌راحتی می‌توانید پنل خارجی را با اسپری‌های تمیز کننده مخصوص یا محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن تمیز نمایید. مقاله راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ را حتما بخوانید .

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

کافی نبودن میزان گاز مبرد و یا مسدود بودن مسیر جریان آن

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن کولر گازی کافی نبودن مقدار گاز مبرد و یا خیلی زیاد بودن آن است. با یک تماس ساده با تیم استادکار، خدمات شارژ کولر گازی در محل شما انجام خواهد پذیرفت. علاوه بر این در صورتی که راه جریان گاز مبرد کولر گازی مسدود شود، کولر شما بلافاصله بعد از روشن شدن خاموش خواهد شد. انسداد مسیر حرکت گاز مبرد می‌تواند ناشی از ضربه دیدن لوله‌های رابط باشد. یکی از راه‌های شناسایی گرفتگی لوله مویین کولر گازی، وجود برفک قبل از اتصالات لوله مویین است.

کافی نبودن میزان گاز مبرد و یا مسدود بودن مسیر جریان آن
اگر از سالم بودن کولر گازی خود اطمینان دارید، احتمالاً نیاز است تا گاز مبرد درون دستگاه را شارژ کنید. با یک تماس ساده با تیم استادکار خدمات شارژ کولر گازی در محل شما انجام می‌پذیرد.

مشکل در کمپرسور کولر گازی

معمولاً هنگامی متوجه اشکال در کمپرسور کولر گازی خود می‌شوید که پس از روشن کردن آن با یک استارت اولیه کولر خاموش می‌شود. در موارد دیگر کمپرسور برای اینکه به راه بیافتد با قدرت زیاد کار می‌کند و این موضوع سبب پریدن فیوز دستگاه می‌شود؛ بنابراین خاموش شدن ناگهانی کولر گازی در اینجا ناشی از عملکرد نادرست کمپرسور است.

عوامل مختلفی می‌تواند باعث این موضوع شود، کثیفی فیلتر هوا، کثیفی کویل های کندانسور، سوختن خازن راه‌انداز، سیم‌کشی بلند کولر، ضربات فیزیکی به دستگاه، ایراد در سیم‌کشی کولر گازی و یا معیوب شدن سیم‌کشی داخلی و آسیب‌های مکانیکی ازجمله این موارد هستند.

از طرفی با توجه به اینکه وظیفه خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی و فعالیت آن بر عهده ترموستات است. احتمال خرابی آن و یا انتخاب دمای بالا ترموستات نیز می‌تواند علت به وجود آمدن این مشکل باشد. بیشترین گزارش‌ها درباره مشکلات کولر گازی در ارتباط با کولرهای قدیمی گزارش شده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده اثر استهلاک دستگاه و اهمیت نگهداری و سرویس درست کولر گازی را می‌رساند. پیشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر آموزش ریموت کولر گازی را مطالعه کنید .

مشکل در کمپرسور کولر گازی
وظیفه کمپرسور فشرده‌سازی گاز مبرد و کاهش حجم آن برای هدایت و جابجایی مبرد در طی سیکل سرمایش کولر است. این بخش مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده کولر گازی به‌حساب می‌آید و نگهداری درست از آن اهمیت بالایی برای افزایش عمر مفید کولر شما خواهد داشت.

یخ زدگی و برفک زدن کولر گازی

وقتی میزان مبرد یا همان گاز خنک‌کننده کولر گازی کمتر از حد معمول باشد، دمای سیم پیچ داخل کولر کاهش می‌یابد. در اثر این پدیده، رطوبت در اتاق موجب منقبض شدن سیم پیچ و درنهایت یخ زدن آن می‌شود. برای برطرف کردن مشکل یخ زدن یا برفک زدن کولر گازی بهتر است با یک متخصص و سرویس‌کار ماهر کولرگازی تماس بگیرید تا با سرویس کردن صحیح کولر گازی میزان مبرد را به حد نرمال بازگردانده و دمای سیم پیچ داخل کولر گازی را به حد معمول بازگرداند و برفک و یخ‌زدگی داخل آن را برطرف کند.

یخ زدگی و برفک زدن کولر گازی
همان‌طور که بیان شد تنظیم نبودن مقدار گاز مبرد درون دستگاه علت اصلی ایجاد برفک در کولر گازی شما است.

خراب بودن اورلود کولر گازی

در مقاله اورلود کولر گازی چیست و دلایل آن چیست؟ به‌طور کامل به این موضوع پرداخته شده است ولی به‌طور خلاصه، اورلود در وسایل الکترونیکی و برقی برای جلوگیری از آسیب دیدن و یا سوختن احتمالی وسایل به کار می‌رود. زمانی که سیم‌پیچ کمپرسور کولر گازی بیش از اندازه داغ شود، اورلود مسیر جریان اصلی کمپرسور را قطع می‌کند و در نتیجه کمپرسور خاموش می‌شود.

خراب بودن اورلود کولر گازی
اورلود در دستگاه‌های مختلف برقی مانند کولر گازی، سشوار و … کاربرد دارد و کار اصلی آن قطع جریان برق به هنگام داغ شدن بیش‌ازحد آن است.

سخن پایانی

موارد دیگری مثل معیوب بودن ترموستات کولر گازی و یا خراب بودن رله استارت نیز می‌توانند علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی باشند که در هر دو مورد ضمن مراجعه به متخصص مجبور به تعویض قطعه هستید. درمجموع همان‌طور که متوجه شدید، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به‌وسیله تعمیر و سرویس به‌موقع آن جلوگیری کرد. درواقع شما با پرداخت هزینه کم، آن‌هم برای یک یا دو بار در سال (بسته به میزان استفاده شما از دستگاه) می‌توانید از شر دردسرهای مشکلات ناشی از خاموش شدن کولر گازی جلوگیری کنید.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع:  airconaristair

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 12 =