دلیل صدای زیاد کولر گازی چیست ؟

0

انتظار یک سیستم تهویه مطبوع با کمترین صدای ممکن در کولرهای گازی امروزی خواسته­‌ی زیادی نیست و به کمک تکنولوژی‌های امروزی سیستم‌های خنک‌کننده به ما تجربه­‌ای رؤیایی مثل وزیدن یک باد خنک در آرامش کوهستان را هدیه می­دهند! ولی آیا شما نیز در خانه همچنین حسی را تجربه می‌کنید؟ یا مثل خیلی از مردم به علت توجه نکردن به شرایط نگه‌داری از کولر پس از استفاده مداوم از آن، پس از مدتی صدای کولر گازی شما فقط باعث ایجاد مزاحمت شما شده است؟

درواقع علت‌های بسیاری وجود دارد که باعث ایجاد صدای کولر گازی می‌شود که تا حدودی این امر طبیعی نیز است زیرا همان‌طور که می‌دانید اغلب اجزا متحرک کولرها مخصوصاً در پنل خارجی و انواع کولرهای گازی پنجره‌­ای از جنس آهن یا دیگر فلزات هستند که در مقایسه با دیگر قطعات کولر که اغلب از پلاستیک تهیه می‌شوند در هنگام استفاده صدای بیشتری تولید می‌کنند؛ اما علت این صداها چیست؟ و برای اتفاق نیفتادن آنچه چیزهایی را باید رعایت کنید؟ همراه ما باشید.

صدای کولر گازی
کولر گازی یکی از پرکاربردترین سیستم‎‌های خنک کننده به حساب می آید که اغلب مشکلات ناشی از آن که منجر به ایجاد صداهای آزار دهنده می‌شود، ناشی از نادیده گرفتن سرویس کولر است.

مشکلات ابتدایی که سبب ایجاد صدای کولر گازی می‌شوند

موارد زیر می‌توانند از علت‌های ساده ایجاد صداهای آزار دهنده کولر گازی باشند که به راحتی با انجام سرویس توسط کارشناس قابل حل هستند.

تراز نبودن کولرگازی

تراز نبودن کولرهای گازی مخصوصاً در انواع پنجره‌ای آن به‌واسطه وزن بالا و وجود قطعات مختلف رخ می‌دهد که معمولاً به هنگام نصب اولیه مشکلات خود را نشان نمی‌دهد و در طولانی مدت با ایجاد صداهای مختلف باعث آزار شما می‌شود.

مشکل در قاب جلوی کولر گازی

قاب جلویی کولر می‌تواند علت صدای کولر گازی پنجره ای باشد، قاب کولرها به‌واسطه جنس پلاستیکی آن و شیوه‌های متفاوت چفت شدن یا پیچ شدن آن برای اتصال، هنگامی‌که در معرض فشار و آسیب یا استفاده مداوم قرار می‌گیرند می‌تواند باعث ایجاد صداهای مختلفی مثل صدای تق تق کولر گازی شود.

لق شدن پیچ و مهره‌ها

این مورد در بخش‌های مختلف دستگاه می‌تواند وجود داشته باشد ولی اغلب پایه‌های پنل خارجی کولر و بخش کندانسور آن هستند که درصورتی‌که به درستی چفت‌وبست نشوند موجب ایجاد سروصدای آزاردهنده‌ای می‌شوند

تمیز نبودن دستگاه

هنگامی که قرار است برای طولانی مدت از یک وسیله برقی استفاده کنید نیاز است به‌طور مرتب آن را سرویس کنید. کثیف شدن بخش‌های مختلف کولر گازی می‌تواند عامل ایجاد سروصدا باشد ولی مهم‌ترین آن‌ها بخش دمنده کولر یا فن بلوور است. معمولاً در صورت گرفتگی این بخش صدایی شبیه زوزه کشیدن را می‌شنوید.

در این صورت بهتر است از خدمات سرویس کولر استادکار استفاده کنی زیرا این مشکل در طولانی‌مدت به‌واسطه فشاری که به فن دمنده وارد می‌کند می‌تواند آن را بسوزاند.

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

صدای فن کولر گازی

فن کولرها یکی از رایج‌ترین قسمت‌هایی است که باعث ایجاد سروصدای کولرگازی می‌شود، مخصوصاً زمانی که به‌طور ناگهانی کولر شما صدای غیرطبیعی می‌دهد. شایع‌ترین علل آن عبارت‌اند از:

  • انحراف تیغه­‌های فن: ورود برخی اجسام و اشیا به داخل پنل کولر می‌تواند موجب شکستگی یا تاب برداشتن پره­های فن مخصوصاً در قسمت کندانسور پنل خارجی شود، در صورت مشاهده انحراف و یا خم‌شدگی در این بخش با دقت آن را به وضعیت اول برگردانید. این اتفاق معمولاً در بخش فن دمنده یا فن بلوور بیشتر رخ می‌دهد. اگر موفق به صاف شدن آن نشدید حتماً از کارشناس متخصص ما کمک بگیرید.
  • شکستگی تیغه‌­های فن: در این مورد ورود جسم خارجی باعث شکستگی تیغه­ فن شده و شما چاره به‌جز تعویض این قطعه ندارید. خراب شدن هرکدام از این تیغه باعث برهم خورد تعادل چرخش میان آن‌ها شده و نهایتاً چیزی به‌جز سروصدای گوش‌خراش نصیب شما و همسایه‌هایتان نخواهد شد!
  • مشکل در یاتاقان یا بولبورینگ: موتور فن ها دارای چند یاتاقان است که همیشه روغن‌کاری شده هستند. در طول استفاده طولانی مدت از کولر ممکن است این روغن‌کاری از بین رود و صدای کولر گازی تان را بشنوید. در این صورت نیاز به تعویض موتور فن دارید. به همین ترتیب اگر با بررسی بولبورینگ موتور فن نیز متوجه خرابی در آن شدید، نیاز است آن را تعویض کنید. توجه کنید روغن‌کاری موتور فن ها با توجه به دسترسی سخت آن نسبت به اجزا دیگر نیاز به تخصص دارد، پس در صورت نیاز با کارشناس مربوط به تعمیرات کولر تماس بگیرید.
صدای کولر گازی
انحراف تیغه­‌های فن، شکستگی تیغه‌­های فن و مشکل در یاتاقان یا بولبورینگ فن ها، سه عامل اصلی سروصداهای ناشی از فن هستند.

صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

سروصدا ناشی از کمپرسور کولر گازی مخصوصاً هنگامی‌که چند سال عمر می‌کند یکی دیگر از انواع معمول علل صدای کولرگازی است.

توجه کنید که این بخش دستگاه کولرگازی شما درواقع موتور اصلی آن است که وظیفه دارد باقدرت کار کند پس ایجاد کمی صدا در آن منطقی به نظر می­رسد از طرفی با پیشرفت تکنولوژی صدای کمپرسور کولر گازی نیز کاهش‌یافته است. توجه کنید که به وجود آمدن اندکی صدا در کمپرسور به معنی خرابی کامل آن نیست

  • با تعویض بخش ضربه‌گیر لاستیکی که زیر آن تعبیه‌شده در کولر که وظیفه جذب لرزش‌های احتمالی کمپرسور را دارد مشکل گاهی حتی برای چند سال حل خواهد شد!
  • اگر کمپرسور دستگاه را قبلاً تعویض کرده‌اید و بعد از مدتی سروصدای آن را دوباره می‌شنوید، بررسی کنید که لوله‌های کندانسور به اشتباه چسبیده به کمپرسور نباشند زیرا علاوه بر ایجاد سروصدا ممکن است به نشتی گاز کولر بیانجامد
  • مورد دیگری که باید بررسی کنید گاز کولر است، زیرا در مواردی که مقدار آن کم باشد منجر به داغ شدن کمپرسور و نهایتاً ایجاد صدای زیاد کولر گازی می‌شود.

بااین‌حال متأسفانه در اغلب موارد اشکال در کمپرسورها قابل تعمیر نیست و شما مجبور به تعویض آن هستید.

صدای کولر گازی
صداهای ناشی از کمپرسور را باید بسیار جدی بگیرید زیرا در بیشتر موارد مشکلات ناشی از آن به تعویض آن منجر می‌شود.

سخن آخر:

در این مطلب رایج‌ترین علل صدا دادن کولر گازی را برایتان شرح دادیم. توجه کنید که ممکن است صداهای دیگری نیز وجود داشته باشند که علت آن در متن ذکر نشده باشد،

برای مثال صدای ناشی از عبور کردن گاز نیز یکی از معمول‌ترین صداهای کولرها است، این صدا معمولاً در ابتدای روشن شدن کولر گازی شنیده می‌شنود که می‌تواند علت‌های مختلفی مثل انسداد جزئی لوله یا مشکل در سوپاپ این بخش باشد که در این صورت راه‌حل رفع آن برای شما چندان ساده نخواهد بود و بهتر است با کارشناس متخصص آن تماس بگیرید.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: aire-acondicionado

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 − 1 =