علت روشن نشدن شومینه گازی

0

شومینه گازی یکی از سیستم‌های گرمایشی است که در خانه‌ها و محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم گرمایشی از قطعات متفاوتی استفاده شده تا عملکرد صحیح شومینه گازی تامین شود. یکی از این قطعات مهم ترموکوپل نام دارد. اما آیا می‌دانید ترموکوپل شومینه گازی چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟ ترموکوپل قطعه‌ای است که معیوب بودن آن، عمده خرابی‌ها و علت روشن نشدن شومینه گازی را سبب می‌شود،

از سوی دیگر معیوب بودن این قطعه نمی‌تواند گاز را در صورت خاموش شدن شمعک قطع کرده و سبب انفجار و آتش سوزی می‌شود. از این رو ترموکوپل برای عملکرد درست شومینه گازی حائز اهمیت است. در ادامه مطلب تست ترموکوپل شومینه گازی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید به راحتی از علت روشن نشدن شومینه گازی اطمینان حاصل نمایید.

روشن نشدن شومینه گازی

ممکن است شما هم بارها با مشکل خاموش شدن و روشن نشدن شومینه گازی خود مواجه شده باشید، اما آیا می‌دانید مشکل از کجاست؟ مهم‌ترین دلیل آن بروز مشکل در ترموکوپل است. اما آیا می‌دانید ترموکوپل چیست؟

شومینه گازی یکی از سیستم های گرمایشی است که می تواند به دلایل مختلفی دچار اختلال شده و از کار بیفتد.
شومینه گازی یکی از سیستم های گرمایشی است که می تواند به دلایل مختلفی دچار اختلال شده و از کار بیفتد.

ترموکوپل شومینه گازی چیست؟

از مهم‌ترین قطعات در شومینه گازی می‌توانیم به ترموکوپل شومینه اشاره کنیم و یکی از مشکلات اغلب افرادی که شومینه گازی دارند، خرابی ترموکوپل است. وظیفه ترموکوپل این است که دمای شعله را تنظیم کند و همچنین نقش ایمنی سازی را بر عهده دارد.

در صورتی که ترموکوپل گرم نشود، این قطعه پیغامی ارسال می‌کند که گاز قطع می‌گردد و مانع از نشت گاز و همچنین انفجار می‌شود. زمانی‌که عوامل مختلفی همچون وزش باد ممکن است موجب خاموش شدن شعله شود، ترموکوپل دست به کار خواهد شد تا دستور قطع گاز صادر شود. به همین دلیل می‌توانیم ترموکوپل را قطعه‌ای بسیار کارآمد بنامیم که از طرفی می‌تواند به علت روشن نشدن شومینه گازی منجر شود.

در صورتی که شومینه گازی شما دچار اختلال شود، می‌بایست با فرد حرفه‌ای برای رفع مشکل تماس بگیرید. او در وهله‌ اول عملکرد صحیح ترموکوپل را مورد بررسی قرار می‌دهد، در صورتی که ترموکوپل موجب اختلال در عملکرد شومینه شده باشد، ترموکوپل را تعمیر می‌کند.

یکی از مهم ترین قطعات موجود در شومینه گازی، ترموکوپل نام دارد که سبب قطع و وصل شدن گاز خواهد شد.
یکی از مهم ترین قطعات موجود در شومینه گازی، ترموکوپل نام دارد که سبب قطع و وصل شدن گاز خواهد شد.

علت روشن نشدن شومینه گازی چیست؟

در صورتی که ترموکوپل شومینه گازی گرم نشود، نشان از این است که گاز به شمعک نمی‌رسد. بهتر است بدانید که مهم‌ترین علت روشن نشدن شومینه گازی نرسیدن گاز به شمعک است. همچنین اگر ترموکوپل به خوبی کار نکند شومینه گازی روشن نخواهد شد.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است موجب شود شومینه گازی هنگام کار خاموش شود‌، این است که مسیر دودکش به هر دلیلی بسته شود.

علت روشن نشدن شومینه گازی و یا خاموش شدن آن را در موارد زیر بررسی نمایید:

  • مطمئن شوید که شومینه گازی همچنان به گاز متصل باشد.
  • مطمئن شوید دستگاه به برق وصل بوده و همچنین باتری جرقه زن را مورد بررسی قرار دهید.
  • توجه کنید وقتی که پیچ تنظیم را رها می‌کنید، باید همچنان شعله شمعک روشن مانده باشد.
  • شعله‌ را در تمامی حالات کم، متوسط و زیاد بررسی کنید و ضمنا دقت نمایید که شومینه در کدام حالت خاموش می‌شود.
  • چنانچه بعد از بررسی تمامی موارد، شومینه خاموش شود، به احتمال زیاد علت روشن نشدن شومینه گازی و خاموش شدن آن، ترموکوپل خواهد بود.
پیلوت ممکن است به دلایل مختلفی کار نکند که یکی از آن ها اختلال در ترموکوپل است. به همین دلیل نیز لازم است تا تست ترموکوپل را انجام دهید.
پیلوت ممکن است به دلایل مختلفی کار نکند که یکی از آن ها اختلال در ترموکوپل است. به همین دلیل نیز لازم است تا تست ترموکوپل را انجام دهید.

تست ترموکوپل شومینه گازی

ترموکوپل روی شومینه گازی شما یک دستگاه حساس به گرما است که در هنگام روشن بودن پیلوت، لوله گازی پیلوت را باز نگه می‌دارد. این کار را با تولید یک جریان الکتریکی کوچک – به اندازه ۱۰ تا ۳۰ میلی ولت – به عنوان سیگنال فرستاده شده به شیر گاز انجام می‌دهد.

ترموکوپل‌ها می‌توانند خراب شده و تعویض شوند، اما شما باید قبل از انجام این کار چند آزمایش ساده انجام دهید، زیرا پیلوت گاز شما ممکن است به دلایل دیگری از کار بیفتد که هیچ ارتباطی به ترموکول نداشته باشد. لذا تست ترموکوپل شومینه گازی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

ترموپیل قطعه‌ای است که باید همزمان با ترموکوپل مورد آزمایش قرار گیرد، این قطعه به منظور باز کردن گاز برای مشعل‌ها درون شومینه قرار داده می‌شود.

گام اول

  • برای پیدا کردن علت روشن نشدن شومینه گازی پیلوت را پیدا کنید. این قطعه اغلب در پشت یک کوره محرک در امتداد کف شومینه قرار دارد. سپس پیلوت را با استفاده راهنمای شومینه روشن کنید.
  • دستگیره را به مدت ۶۰ ثانیه نگه دارید، سپس آن را رها کنید. اگر ترموکوپل کار کند، پیلوت نیز باید در حالت روشن قرار گیرد. اگر این اتفاق نیفتاد، پیلوت را مجدد روشن کرده و وضعیت شعله را بررسی نمایید. طول شعله باید تقریباً یک اینچ و به طور عمده مایل به آبی بوده و باید با نوک ترموکوپل در تماس باشد.
  • اگر پیلوت دوباره خاموش شد، ترموکوپل را با مولتی متر تست و بررسی کنید. مولتی‌متر را برای اندازه‌گیری روی میلی ولت تنظیم کنید و برای آسان‌تر کردن اندازه‌گیری، اتصالات را بر اساس ترموکوبل متناسب سازی نمایید.
  • اگر چراغ پیلوت به دلایل نامعلومی خاموش شده است، وقت آن رسیده که تست ترموکوبل شومینه گازی را آغاز نمایید. ترموکوپل با تشخیص حرارت چراغ پیلوت از نشت گاز جلوگیری می کند، اما این قطعه می‌تواند به دلایلی از کار بیفتد و دیگر عملکرد درستی نداشته باشد.
برای تست ترموکوپل شومینه، دریچه گاز و پیلوت را پیدا کرده، آن ها را بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل، احتمالا می بایست ترموکوپل را تعویض نمایید.
برای تست ترموکوپل شومینه، دریچه گاز و پیلوت را پیدا کرده، آن ها را بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل، احتمالا می بایست ترموکوپل را تعویض نمایید.

گام دوم

مرحله اول: مونتاژ دریچه گاز و پیلوت را پیدا کنید

ترموکوپل همانند سیم مسی بلند است که بین چراغ پیلوت و شیر گاز قرار می‌گیرد. چراغ پیلوت معمولاً مانند یک لوله باریک خمیده در زاویه برشی دیده می‌شود. در صورت پوشیده شدن ترموکوبل از دوده، گاز کوره را خاموش کرده و ترموکوپل را پاک و تمیز کنید.

مرحله دوم: پیلوت را برای حرارت دیدن ترموکوبل باز نگه دارید

شیر کنترل را فشار داده و شعله پیلوت را روشن کنید. شیر را برای چند دقیقه باز نگه دارید. اگر شعله را هنگامی که رها می‌کنید روشن شود، ترموکوپل باید کار کند. در غیر این صورت، ممکن است ترموکوپل نیاز به تعویض داشته باشد.

مرحله سوم: پیلوت را با مشعل‌های اصلی بررسی نمایید

حتی اگر پیلوت روشن باشد، ممکن است چیزی مانع از درست سوختن شعله‌ها شود. ترموکوپل باید در قسمت سوم مخروط آبی آتش قرار بگیرد. شعله را در حین کار تماشا کنید تا ببینید که آیا مدام می‌رقصد؟ در صورت وجود مشکل در شعله، بهتر است برای تعمیر ترموکوپل، با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، ترموکوپل وظیفه مهمی را در شومینه گازی برعهده دارد. در صورتی که مطمئن شدید مشکل از ترموکوپل است، با یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه تماس بگیرید تا مشکل را رفع و رجوع کند. لازم به ذکر است که اغلب ترموکوپل‌ها با یک تعمیر جزئی می‌توانند مجددا عملکرد خوبی داشته باشند.

منابع: doityourself | homeguides

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + دوازده =