روش تعویض دستگیره درب منزل اصلا سخت نیست!

2

دستگیره درب‌ها به دلیل استفاده مداوم یا عدم نگهداری صحیح به‌تدریج خراب، سفت یا شل می‌شود و در بعضی مواقعی چاره‌ای جز تعویض آن ندارید. در این مقاله روش تعویض دستگیره درب منزل را آموزش می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید، دستگیره درب‌ها باید همیشه در وضعیت خوبی باشند، زیرا وظیفه‌شان برقراری امنیت ساختمان است. بنابراین به‌محض خرابی، برای تعویض دستگیره درب منزل یا تعمیر آن اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای تعویض دستگیره درب منزل باید در نظر داشته باشید، این است که یک دستگیره مشابه خریداری کنید.

برای تعمیر یا تعویض دستگیره درب چه چیزی لازم است؟

در مرحله اول، برای جدا کردن دستگیره درب، نیاز به یک پیچ‌گوشتی دارید که متناسب با اندازه و نوع پیچ‌های دستگیره باشد. در مرحله دوم، برای شل کردن دستگیره به یک روان‌کننده قفل نیاز دارید. علاوه بر این ممکن است برای تعویض دستگیره قدیمی به یک دستگیره جدید نیاز داشته باشید.

آموزش تعویض دستگیره درب و مغزی درب خانه به روش ساده
برای تعویض دستگیره درب منزل نیاز به یک دستگیره جدید، پیچ‌گوشتی و روغن دارید.

گام‌به‌گام تعویض دستگیره درب منزل

تعویض دستگیره درب منزل به شرطی که بدانید چگونه باید آن را تعویض کنید، کار آسانی است. به‌شرط اینکه گام‌به‌گام دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید، آن را به بهترین شکل انجام خواهید داد.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب قفل برقی یا الکتریکی درب

1. پیچ‌ها را باز کنید

اولین گام این است که همه پیچ‌هایی را که دستگیره درب را محکم نگه‌ داشته‌اند، باز کنید. باید هر دو قسمت نری و مادگی پیچ باز و از داخل قفل خارج شوند تا بتوانید آن را بیرون بکشید. هدف از این مرحله، جدا کردن صفحه دستگیره است که مکانیسم قفل را مخفی می‌کند.

نکته: به موقعیت قرارگیری هر پیچ توجه کنید تا در هنگام نصب دستگیره جدید، آن‌ها را در جای خود قرار دهید.

2. از اسپری روان‌کننده قفل استفاده کنید

اسپری روان‌کننده را روی تمام قسمت‌های دستگیره اسپری کنید تا روغنی شوند. هدف از این مرحله این است که بتوانید مکانیسم قفل را آزادانه حرکت دهید و شرایط را برای تعمیر یا نصب دستگیره جدید آماده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور کلید شکسته را از قفل خارج کنیم؟

نحوه تعویض و تعمیر دستگیره درب ثابت
به کمک اسپری روغن و روغن‌کاری دستگیره درب ثابت می‌توانید قطعات آن را حرکت دهید و آن‌ها را بازکنید.

3. مکانیسم داخلی دستگیره درب را خارج کنید

پس از برداشتن دستگیره باید مکانیسم داخلی درب (قفل) را خارج کنید. این قطعه داخل درب نصب می‌شود و به کمک آن می‌توانید درب را ببندید یا قفل کنید. برای جدا کردن مکانیسم داخلی، باید میله و مغزی کلید قفل را از داخل آن جدا کرده، پیچ‌های ثابت‌کننده قفل درب را به کمک پیچ‌گوشتی باز کنید و آن را از داخل درب بیرون آورید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

4. دستگیره درب جدید را نصب کنید

در زمان خرید دستگیره جدید دقت کنید که مدل انتخابی، شبیه به دستگیره قبلی باشد تا بتوانید آن را به راحتی نصب کنید. برای تعویض دستگیره درب منزل، در زمان نصب ابتدا باید چفت یا مکانیسم قفل را در محل خود قرار دهید. دقت داشته باشید که به‌وسیله پیچ آن را به‌درستی در محل خود ثابت کنید، زیرا وظیفه آن برقراری ثبات و امنیت است.

در مرحله بعد، قاب دستگیره درب را در دو طرف قرار دهید و آن‌ها را به‌وسیله پیچ‌های نری و مادگی در محل خود محکم کنید. یادتان نرود که قاب دستگیره‌ها را به درستی در محل خود قرار داده باشید.

بیشتر بخوانید: نصب لولای درب چگونه انجام می‌شود؟

ویدیو آموزش تعویض دستگیره گرد

ویدیو آموزش تعویض دستگیره درب چوبی

چگونه می‌توان طول عمر دستگیره درب را افزایش داد؟

دستگیره درب‌ها دائماً در معرض استفاده، رطوبت و گردوخاک هستند. بنابراین بهتر است حداقل یک‌بار در ماه آن‌ها را سرویس کنید و اگر ایرادی دارند، تعمیر یا تعویض شوند. اگر دستگیره یا زبانه قفل سفت شده بود، از یک روان‌کننده قفل استفاده کنید تا نرم شود و به‌راحتی قابل‌ استفاده باشد.

در زمان باز و بسته کردن درب‌ها از آن‌ها درست استفاده کنید و درب را به هم نکوبید. زیرا در این صورت دستگیره‌ها آسیب می‌بینند و مجبور به تعویض دستگیره درب منزل خواهید شد. آن‌ها را حداقل هفته‌ای یک‌بار با سرکه یا مواد تمیزکننده مخصوص تمیز کنید تا همیشه ظاهری تمیز و براق داشته باشند.

نکات مهم تعویض دستگیره یا قفل ضد سرقت درب منزل
قبل از تعویض دستگیره یا قفل ضد سرقت درب منزل با متخصص مشورت کنید تا در صورت قابل تعمیر بودن، آن را درست کنید و مجدد در جای خود نصب کنید.

سخن پایانی

دستگیره درب‌ها انواع مختلفی دارند ولی نصب و باز کردن بیشتر آن‌ها مانند یکدیگر است. برای باز و بسته کردن دستگیره درب منزل نیاز به کمی وقت و یک پیچ‌گوشتی دارید. در هنگام نصب دستگیره ابتدا باید مکانیسم داخلی را نصب کنید. در مرحله بعد اگر قفل، مغزی سوییچ داشت، مغزی را روی قفل کار بگذارید و در نهایت دستگیره‌ها را ببندید. به یاد داشته باشید که قبل از بستن دستگیره‌ها، مکانیسم داخلی را امتحان کنید تا در زمان بستن یا قفل‌ کردن درب به‌درستی کار کند. برای باز کردن دستگیره درب باید تمام این مراحل را برعکس انجام دهید.

منبع: steptohealth

2 نظرات
  1. morad می گوید

    وقت به خیر دستگیره و قفل درب وردی ساختمان میخوام عوض کنم ولی قفل و دستگیره جدید که گرفنم روی درب نصب نمیشه چه کار کنم؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      حتما سایز قفل خریداری شده با قفل قبلی هماهنگ نیست برای نصب باید از یک نصاب کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − شش =