هر آنچه درباره سقف کاذب رابیتس لازم است بدانید + قیمت

0

شما خانه‌ای با سقف ساده را ترجیح می‌دهید یا خانه‌ای که سقف کاذب مدرنی دارد و چراغ‌های نور مخفی جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند؟ سقف کاذب رابیتس یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع سقف کاذب است که طرح‌های زیبا و متنوعی دارد. ایمنی زیاد و همچنین امکان طرح‌پذیری بالای رابیتس موجب شده تا در بسیاری از ساختمان‌ها از این نوع سقف کاذب استفاده شود. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با همه ویژگی‌ها و نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس (که به آن راویز نیز گفته می‌شود) روی سقف اصلی ساختمان قرار می‌گیرد و همانند سایر انواع سقف کاذب برای زیباتر نشان دادن و حجم دادن به سقف از آن استفاده می‌شود.

برای ساخت سقف کاذب رابیتس معمولاً از میل‌گرد و تورهای گالوانیزه و مشبک استفاده می‌شود که به هم جوش داده می‌شوند و برای پوشش‌دهی آن از گچ‌کاری استفاده می‌شود. در برخی مواقع از رابیتس با جنس‌ چوبی هم استفاده می‌شود که برای محکم کردن آن باید از منگنه استفاده ‌شود.

سقف کاذب راویز شباهت زیادی به سقف کاذب کنافی دارد ولی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو با هم این است که نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس به این صورت است که در مرحله نازک‌کاری اجرا می‌شود، اما سقف کاذب کناف را می‌توان بعد از اتمام کار نیز روی سقف اجرا نمود.

کاربردهای سقف کاذب رابیتس

امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها از سقف کاذب رابیتس استفاده می‌شود. اجرای این نوع سقف کاذب معمولاً در سقف ساختمان‌های مسکونی و تجاری و همچنین داخل آشپزخانه کاربرد زیادی دارد.

از سقف کاذب رابیتس در فضای خروجی ساختمان و همچنین سردرهای ورودی و نمای بیرونی و برای ایجاد گل سقفی و نورپردازی مخفی در سقف نیز استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد رابیتس پوشش دادن تیرآهن و بتن سیمانی و ترک‌های ساختمان است و از طرفی برای ایجاد طرح‌های متنوع در سقف و حجم دادن به آن گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

نورپردازی مخفی و طرح سقف کاذب رابیتس (راویز)
امکان ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد و زیبا به وسیله سقف کاذب رابیتس یا راویز موجب شده تا از آن به وفور استفاده شود.

سقف کاذب رابیتس از چه موادی تشکیل شده است؟

برای شناخت بهتر سقف کاذب رابیتس بهتر است بدانید که این سقف کاذب از چه اجزایی تشکیل شده است و هر یک از این اجزا چه نقشی در آن دارند.

سازه‌های آویز

سازه‌های آویز که از میل‌گردهای متعددی برای نگه داشتن وزن سقف کاذب رابیتس به سقف نصب می‌شوند، نقش مهمی در استحکام و کیفیت کار دارند. به صورت استاندارد فاصله میلگردهایی که در این سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد 60 سانتی‌متر و در برخی شرایط نیز 30 سانتی‌متر است.

نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس | مراحل رابیتس کاری سقف کاذب
یکی از اجزای سقف کاذب رابیتس، سازه‌های آویز هستند که نقش مهمی در استحکام و کیفیت کار دارند.

نبشی‌های باربر

از نبشی‌های باربر در کناره و کنج سقف کاذب رابیتس استفاده می‌شود که وظیفه انتقال بار از سازه‌های آویز را بر عهده دارد. سایز این نبشی‌ها با توجه به بار و فاصله آن‌ها از حدود 3 تا 5 سانتی‌متر است. از آنجایی که نبشی‌های تهیه شده از مواد بازیافتی در اجرای سقف کاذب به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد که کیفیت مطلوبی ندارند، بهتر است در زمان نصب توجه داشته باشید که حتماً از جنس‌ باکیفیت و درجه یک آن استفاده کنید.

نبشی‌کشی سقف کاذب رابیتس
از نبشی‌های باربر برای انتقال بار از سازه‌های آویز در سقف کاذب رابیتس استفاده می‌شود.

توری رابیتس

پل یا توری رابیتس که با وصل کردن سیم‌های مفتولی به نگهدارنده اصلی گالوانیزه درست می‌شود، دو نوع اصلی و فرعی دارد. معمولاً از این توری‌ها در ابعاد مختلفی استفاده می‌شود، اما رایج‌ترین نوع آن ابعادی حدود 200 در 80 سانتی‌متر دارد.

نحوه رابیتس‌کاری سقف | مراحل رابیتس‌بندی سقف
برای وصل کردن سیم‌های مفتولی به نگهدارنده گالوانیزه از توری رابیتس استفاده می‌شود.

سیم‌های گالوانیزه

سیم‌های گالوانیزه یکی دیگر از اجزای سقف کاذب رابیتس هستند که نسبت به سایر سیم‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند و زنگ نمی‌زنند. با کمک این سیم‌ها می‌توان میل‌گردهای فرعی و نبشی‌های باربر را به قسمت توری رابیتس متصل کرد.

استفاده از سیم گالوانیزه برای اتصال توری رابیتس به میلگردهای فرعی و نبشی باربر
از سیم‌های گالوانیزه برای اتصال میل‌گردهای فرعی و نبشی باربر به توری رابیتس استفاده می‌شود.

اندود گچ و سیمان

نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس به این گونه است که در مرحله نهایی برای بخش روی رابیتس از گچ و سیمان استفاده می‌کنند. این کار موجب می‌شود سقف کاذب رابیتس با قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی، دچار آسیب نشود. برای این کار در مرحله اول حفره‌ها به وسیله گچ سفید پر و سپس برای نمای کار از سیمان استفاده می‌شود.

گچ‌کاری و اجرای اندود روی رابیتس
در مرحله رابیتس‌کاری سقف باید روی رابیتس (راویز) از گچ و سیمان استفاده کرد.

تفاوت سقف کاذب رابیتس با سایر انواع سقف کاذب

معمولاً دو نوع از رایج‌ترین انواع سقف کاذب، کناف و رابیتس هستند که در بسیاری از موارد با هم متفاوت هستند. کناف به صفحاتی گفته می‌شود که دارای روکش‌های گچی هستند و به صورت شرکتی و آماده تولید می‌شود، اما رابیتس سازه‌های فولادی و مشبک است که روی آن گچ ریخته و به اشکال و طرح‌های مختلف اجرا می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا در زمان ساخت سقف کاذب رابیتس گرد و خاک و دردسر بیشتری را متحمل شوید، در حالی که این موضوع برای سایر انواع سقف کاذب همانند کناف‌کاری وجود ندارد.

یکی از اولین مسائلی که ممکن است در مورد تفاوت قیمت سقف کاذب رابیتس و کناف با آن روبرو شوید، این است که در وهله اول به نظر می‌رسد هزینه‌های این دو نوع سقف کاذب یکسان است، اما بهتر است بدانید که این گونه نیست. برای اجرای سقف کاذب رابیتس هزینه‌های جانبی زیادی وجود دارد که موجب می‌شود در نهایت هزینه اجرای آن بیشتر از کناف‌کاری باشد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تفاوت‌های سقف کاذب رابیتس و سایر انواع سقف کاذب آشنا شوید.

  • سرعت اجرای سقف کاذب رابیتس از کناف کمتر است.
  • برای کناف‌کاری سقف کاذب نیاز به نیروی متخصص و ماهر است، در حالی که رابیتس‌کاری سقف کاذب به مهارت چندان نیاز ندارد.
  • رابیتس وزن سنگینی نسبت به سایر انواع سقف کاذب دارد.
  • معمولاً هزینه‌های جانبی رابیتس‌کاری سقف کاذب نسبت به سایر انواع سقف کاذب کمی بیشتر است.
  • نگهداری رابیتس در انبار نسبت به سایر سقف‌های کاذب سخت‌تر است.
  • اگر قصد بازسازی سقف کاذب را داشته باشید، باید بدانید که بازسازی کناف نسبت به رابیتس‌کاری سقف کاذب سخت‌تر است.

مزایای سقف کاذب رابیتس

قبل از ورود سقف کاذب کناف به ساختمان‌سازی بسیاری از افراد برای حجم‌ دادن به سقف و نورپردازی از سقف کاذب رابیتس استفاده می‌کردند. امروزه بسیاری از افراد هنوز هم برای ساختمان‌های خود از رابیتس‌سازی سقف کمک می‌گیرند که در ادامه می‌توانید با مزایای این نوع سقف‌ها آشنا شوید:

  • نیروی ماهر برای انجام دادن این نوع سقف کاذب زیاد و در دسترس است.
  • مصالح ساخت سقف کاذب رابیتس را می‌توان به سادگی تهیه کرد.
  • امکان اجرای طرح‌های ظریف و اشکال هندسی مختلف در رابیتس‌کاری سقف وجود دارد.
  • امکان ایجاد زنگ‌زدگی در سقف کاذب رابیتس کمتر وجود دارد.
  • سقف کاذب رابیتس ایمنی بالایی دارد و معمولاً در زمان آتش‌سوزی بسیار مقاوم‌تر از انواع دیگر سقف کاذب است.

معایب سقف کاذب رابیتس

هر چند که رابیتس‌کاری سقف امروزه بسیار رایج است، اما در کنار همه مزایایی که این نوع سقف‌ها دارند، دارای معایبی نیز هستند که مهم‌ترین این معایب عبارت‌اند از:

  • سقف کاذب رابیتس وزن زیادی دارد.
  • برای ساخت سقف کاذب رابیتس از مقدار گچ زیادی استفاده می‌شود.
  • دستمزد اجرای رابیتس کاری سقف زیاد است.
  • اجرای سقف کاذب رابیتس در مقایسه با سقف کاذب کناف به زمان زیادتری نیاز دارد.
  • مقدار گچ مورد استفاده برای اجرای سقف کاذب رابیتس زیاد است و به همین دلیل هزینه گچ‌کاری آن زیاد است.
  • مقاومت سقف کاذب رابیتس نسبت به کناف کمتر است.
  • ترمیم کردن سقف کاذب رابیتس نسبت به انواع دیگر سقف کاذب مثل کناف سخت‌تر است.
  • وزن زیاد سقف کاذب رابیتس در زمان زلزله خود می‌تواند فشار و بار اضافی ساختمان را زیاد کند و موجب تخریب بیشتر شود.

قیمت رابیتس‌کاری سقف

معمولاً قیمت رابیتس‌کاری سقف به صورت متری محاسبه می‌شود و هزینه هر متر مربع آن مشخص است و در کنار هزینه اجرای آن محاسبه می‌شود. از طرفی شما به عنوان یک مشتری می‌توانید در هر مرحله از کار از متخصصین این امر در استادکار کمک بگیرید و رابیتس‌کاری سقف کاذب ساختمان خود را به همکاران ماهر و باتجربه ما واگذار کنید. به علاوه اگر بعد از اجرای سقف کاذب رابیتس نیاز به نصب نور مخفی و یا حتی گچ‌کاری جزئی در یک بخش داشته باشید می‌توانید این موضوع را هم به همکاران استادکار ما بسپارید.

اجرا و نصب سقف کاذب

اجرا و نصب سقف کاذب

  • اجرای انواع سقف کاذب اداری، تجاری، فروشگاه و خانه
  • اجرای کناف کاری، رابیتس کاری و گچبری
  • ساخت سقف کاذب کناف
  • طراحی و اجرای باکس نور، نور مخفی و نورپردازی سقف کاذب
دریافت این خدمت از استادکار

یکی از مزیت‌های همکاری با تیم همکار استادکار این است که تعرفه همه خدمات از ابتدا در وب‌سایت و اپلیکیشن استادکار مشخص شده است و تنها لازم است که شما خدمات را مشخص کنید و قیمت نهایی کار خود را تخمین بزنید. در جدول زیر می‌توانید برخی از هزینه‌های مربوط به رابیتس‌کاری سقف کاذب را مشاهده کنید.

شرح خدمات قیمت به تومان
گچ کاری روی رابیتس ساده- هر مترمربع 60,000
نور مخفی ساده- هر متر طول 85,000
نور مخفی موج‌دار و پیچیده- هر متر طول 150,000
گچ‌کاری نازک‌کاری – متری 35,000
ابزار زنی گچ‌بری – متری 50,000
گچ‌کاری جزئی توافقی
گچ‌بری جزئی ساختمان توافقی

نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس

  1. نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس به این صورت است که ابتدا در زیر سقف سازه‌های فلزی آویز به کار گرفته می‌شود و طبق نقشه‌های اجرایی شاسی‌کشی اجرا می‌شود. کاری که این سازه‌ها انجام می‌دهند نگه داشتن سقف کاذب رابیتس روی سقف و تحمل وزن آن است.
  2. بعد از آن طرح مورد نظر توسط تورهای فولادی و مشبک در روی میل‌گردها نصب می‌شود و سپس به وسیله مفتول‌هایی گالوانیزه و یا جوش دادن به شاسی متصل می‌شوند.
  3. سپس مرحله نازک‌کاری و گچ‌کاری روی کار آغاز می‌شود. در این مرحله باید گچ‌ها روی رابیتس قرار بگیرند و سطح مورد نظر توسط گچ پر شود. گچ‌کاری روی رابیتس باید آن‌قدر تکرار شود تا سطح مورد نظر کاملاً صاف و یک‌دست شود و به خوبی پوشش داده شود.

نکته: نکته‌ای که باید در اجرای سقف کاذب رابیتس مورد توجه قرار بگیرد این است که میلگردهایی که در ابتدای کار استفاده می‌شوند، باید از جنسی باشند که به راحتی روی هم جوش بخورند. از طرف دیگر فاصله بین میل‌گردها برای ساخت سازه‌های اولیه نباید از 60 سانتی‌متر بیشتر باشد. زمانی که وزن سقف کاذب رابیتس زیاد باشد و لازم است طرح خاصی اجرا شود، این فاصله می‌تواند تا 30 سانتی‌متر باشد. هر چقدر فاصله بین میل‌گردها بیشتر باشد رابیتس نیز باید وزن بیشتر و پل‌های زیادتری داشته باشد تا در زمان گچ‌کاری مشکلی رخ ندهد.

نحوه اجرای سقف کاذب رابیتس
برای ساخت سقف کاذب رابیتس فاصله بین میل‌گردها برای ساخت سازه‌های اولیه نباید از 60 سانتی‌متر بیشتر باشد.

رابیتس‌کاری سقف چقدر زمان می‌برد؟

به طور معمول مدت زمان رابیتس‌کاری سقف به مقدار متراژی که قرار است روی آن سقف کاذب اجرا شود و همچنین نیروها و افرادی که قرار است این کار را انجام دهند، بستگی دارد. بیشتر برای رابیتس کاری سقف کاذب لازم است تا حداقل 4 نفر متخصص در امور مختلف حضور داشته باشند. یک نفر جوشکار به همراه یک کارگر کمکی، یک نفر رابیتس‌بند و یک کارگر کمکی همراه که با این تعداد افراد معمولاً هر 30 تا 40 متر مربع ده روز طول می‌کشد.

به‌طورکلی برای رابیتس‌کاری سقف کاذب باید سه مرحله کار شامل جوشکاری، بستن رابیتس و گچ‌کاری انجام شود که هر کدام از این مراحل چند روز طول می‌کشد.

رابیتس‌کاری سقف کاذب چقدر زمان می‌برد؟
معمولاً برای رابیتس‌کاری سقف کاذب لازم است تا حداقل 4 نفر متخصص در امور مختلف حضور داشته باشند.

نکات مهم در نصب سقف کاذب رابیتس باکیفیت بالا

  • برای نصب و اجرای سقف کاذب رابیتس با کیفتی بالا قبل از هر چیزی بهتر است از مواد درجه یک و مرغوب استفاده شود. کلیه بخش‌ها از جمله ورق گالوانیزه، میل‌گردها و بست‌ها باید درجه یک و مناسب باشند.
  • فاصله ستون‌های رابیتس باید با توجه به وزن سازه طراحی شده در نظر گرفته شود. هر چقدر وزن کار بیشتر باشد، ستون‌ها باید با فاصله نزدیک‌تری متصل شوند تا کیفت و مقاومت کار در حد مطلوبی حاصل شود.
  • رابیتس‌ به صورت برگه‌ای و آماده فروخته می‌شود و هر چقدر وزن و ضخامت بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. در زمان رابیتس‌بندی سقف کاذب باید از اندازه مناسب رابیتس استفاده کنید.
  • در ساخت سقف کاذب رابیتس قطر میل‌گردها حداقل باید 10 برابر از خم بیشتر باشد.
  • برای اتصال سازه‌های آویز بتن باید کاملاً مقاوم باشد و حداقل 28 روز بعد از انجام آن، اقدام به این کار شود.
  • فاصله میل‌گردها برای ساخت سازه‌های آویز نباید از 60 سانتی‌متر بیشتر شود و در سقف‌های سنگین می‌تواند حدود 30 سانتی‌متر باشد.
اجرا و نصب سقف کاذب

اجرا و نصب سقف کاذب

  • اجرای انواع سقف کاذب اداری، تجاری، فروشگاه و خانه
  • اجرای کناف کاری، رابیتس کاری و گچبری
  • ساخت سقف کاذب کناف
  • طراحی و اجرای باکس نور، نور مخفی و نورپردازی سقف کاذب
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

از آنجایی که اجرای سقف کاذب رابیتس نیاز به افراد متخصص در زمینه‌های متفاوت دارد، پیدا کردن چنین افرادی به صورت جداگانه می‌تواند شما را دچار دردسر کند. از همین رو می‌توانید برای رابیتس‌کاری سقف از تیم همکار ما در استادکار کمک بگیرید و در هر مرحله از کار هم که هستید، با کمک متخصصین نصب رابیتس و گچ‌کاری استادکار به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 16 =