راهنمای کامل خرید کولر گازی دست دوم

0

خریدن لوازم دست دوم و مستعمل شاید در نگاه اول از لحاظ اقتصادی منطقی به نظر برسد، اما آیا این کار در بلندمدت نیز مقرون‌بصرفه خواهد بود؟ این موضوع در مورد لوازم الکتریکی کارکرده اهمیت بالایی پیدا می‌کند، چرا که بررسی شرایط عملکردی و سلامت قطعات و اجزای آنها پیچیده‌تر بوده و به تجربه و دانش تخصصی نیاز دارد. در این نوشتار می‌خواهیم با نکات خرید کولر گازی دست دوم آشنا شویم؛ نکاتی که دانستنشان حتی در هنگام خرید کولر گازی نو و آکبند نیز سودمند خواهد بود. با استادکار همراه باشید.

اینکه در خانه یا محل کارتان به طور پیوسته در بیشتر فصول سال یا به طور موقت فقط در چند ماه از سال از کولر گازی برای سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع استفاده نمایید، به اقلیم محل زندگی یا کار شما بستگی دارد. اما توجه به نکات خرید کولر گازی دست دوم مانند هر وسیله الکتریکی دیگری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا این دستگاه بخشی از سیستمی خواهد بود که به طور مستقیم بر کیفیت زیست و آسایش محیطی خانه یا دفتر کارتان تاثیر گذاشته و ممکن است حتی در حالت کارکرده هم قیمت خرید چشمگیری داشته باشد.

هنگام خرید کولر گازی دست دوم چه نکاتی را چک کنیم؟

  • ظرفیت خنک‌کنندگی کولر و اندازه فضا
  • وضعیت فیلتر
  • سطح گاز خنک‌کننده
  • مصرف انرژی
  • میزان صدا
  • عمر کولر گازی
  • تفاوت قیمت کولر گازی دست دوم و نو
  • سلامت فیزیکی قطعات و تست عملکرد کولر

ظرفیت خنک‌کنندگی کولر و اندازه فضا

ظرفیت سرمایشی یا خنک‌کنندگی کولرهای گازی با واحدی به نام یکای گرمایی بریتانیا (BTU) سنجیده می‌شود. این کمیت نقش چشمگیری در بازدهی و عملکرد مناسب کولر گازی ایفا می‌کند. محاسبه ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی به عوامل گوناگونی از جمله متراژ خانه و اندازه فضای مورد نظر بستگی دارد. پس در هنگام خرید کولر گازی دست دوم دقت کنید که ظرفیت سرمایشی دستگاه متناسب با متراژ فضای مورد نظرتان باشد.

کولر گازی دست دوم ، نکات خرید کولر گازی دست دوم ، راهنمای خرید کولر گازی دست دوم
تناسب میان ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی و متراژ ساختمان یکی از مهمترین نکات خرید کولر گازی دست دوم است.

وضعیت فیلتر

فیلتر کولر گازی یکی از اجزای مهم این دستگاه است که به طور مرتب، مثلا هر چند ماه یک بار، باید مورد بازدید و نظافت قرار بگیرد؛ زیرا فیلترها به دلیل انباشته شدن گرد و خاک و ذرات آلاینده مکان مناسبی برای رشد انواع میکروب‌ها و گسترش آلودگی از طریق هوای خروجی کولر به شمار می‌روند. این امر حتی می‌تواند راندمان کولر گازی را نیز پایین آورده و تاثیر نامطلوبی بر عملکرد آن داشته باشد. نگهداری و تمیز کردن فیلتر کولر گازی ساده است؛ محفظه دستگاه را باز کنید، فیلترها را بیرون بیاورید و آنها را با آب و صابون بشویید. در هنگام خرید کولر گازی دست دوم وضعیت فیلترها را چک کنید که تمیز و سالم باشند.

سطح گاز خنک‌کننده

سطح گاز مبرد ممکن است به مرور زمان یا در اثر وجود نشتی در سیستم کولر گازی کم شده و از راندمان سیستم تهویه مطبوع بکاهد. به همین دلیل کولر گازی می‌بایست به طور دوره‌ای مورد بازدید قرار گرفته و گاز آن در صورت نیاز دوباره شارژ گردد. در هنگام باز کردن کولر گازی، گاز می‌بایست در کمپرسور جمع شود تا موقع نصب در جای جدید نیازی به شارژ مجدد نباشد. پس از یک تکنیسین مجرب بخواهید سطح گاز مبرد را در دستگاه اندازه‌گیری نموده و از عدم وجود نشت گاز در بخش‌های آن (به ویژه لوله‌ها، اتصالات و قطعات تعمیر شده) مطمئن شود.

کولر گازی دست دوم ، نکات خرید کولر گازی دست دوم ، راهنمای خرید کولر گازی دست دوم
کاهش سطح گاز خنک‌کننده می‌تواند نشانه وجود نشتی در سیستم کولر گازی باشد.

مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی کولر گازی به طور مستقیم بر هزینه‌های بهره‌برداری از سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع و همچنین محیط زیست تاثیر می‌گذارد. امروزه دستگاه‌های الکتریکی استاندارد به همراه برچسب انرژی به بازار عرضه می‌شوند، اما به این نکته توجه داشته باشید که کولرهای گازی کارکرده قطعا نسبت به کولر نو راندمان کمتری داشته و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

میزان صدا

صدای ناشی از کار کردن کولر گازی نیز ویژگی دیگری است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید. آلودگی صوتی می‌تواند اثرات زیانباری بر سلامت افراد داشته باشد و موجب ناراحتی، سردرد، دشواری در تمرکز و ایجاد اختلال در خواب و استراحت گردد. پس در صورتی که امکان تست دستگاه پیش از خرید وجود دارد، به میزان صدای تولید شده توسط آن توجه کنید.

کولر گازی دست دوم ، نکات خرید کولر گازی دست دوم ، راهنمای خرید کولر گازی دست دوم
صدا دادن کولر گازی در اثر کار کردن اجزای متحرک دستگاه و جریان هوا امری طبیعی است اما گاهی می‌تواند آزاردهنده باشد.

عمر کولر گازی

عمر بیشتر کولر گازی به معنای استهلاک بیشتر اجزا و قطعات آن است. به بیان دیگر، هرچه کولر گازی قدیمی‌تر باشد، احتمال کاهش راندمان، خرابی و نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات آن بیشتر خواهد بود. نکته دیگری که در این خصوص اهمیت پیدا می‌کند، مصرف بالای انرژی کولرهای گازی قدیمی در مقایسه با کولرهای دارای فناوری نوین (مانند کولرهای گازی اینورتر) است؛ این امر به معنای هزینه‌های گزاف بلندمدت در دوره بهره‌برداری از دستگاه است.

تفاوت قیمت کولر گازی دست دوم و نو

مسلما برای خرید کولر گازی دست دوم نسبت به کولر گازی آکبند بهای کمتری پرداخت خواهید کرد، اما تفاوت قیمت این دو، به ویژه در مورد کولرهای گازی کم مصرف، ممکن است چندان زیاد نباشد. قیمت‌گذاری کولر گازی کارکرده تابع عوامل گوناگونی از جمله مشخصات دستگاه، عمر دستگاه، سلامت قطعات و… است. این نکته را هم در نظر بگیرید که به عنوان خریدار یا مالک جدید کولر گازی دست دوم شاید امکان استفاده از گارانتی دستگاه را حتی در صورت تمام نشدن دوره آن نداشته باشید.

کولر گازی دست دوم ، نکات خرید کولر گازی دست دوم ، راهنمای خرید کولر گازی دست دوم
اگر قصد خرید کولر گازی دست دوم را دارید، بهتر است به سراغ برندهایی بروید که خدماتشان در نزدیکی محل زندگی شما در دسترس است.

سلامت فیزیکی قطعات و تست عملکرد کولر

پیش از خرید کولر گازی دست دوم دستگاه را از لحاظ ظاهری بررسی نمایید و از عدم وجود شکستگی، ترک و ضربه‌خوردگی و سلامت فیزیکی لوله‌ها و اتصالات کندانسور و اواپراتور، اجزای یونیت داخلی و خارجی و سیم‌کشی‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت تعمیر یا تعویض اجزای کولر گازی کارکرده این احتمال را در نظر بگیرید که قطعات شاید به طور صحیح و اصولی تعمیر نشده باشند یا با قطعات نامرغوب و دارای توان کمتر جایگزین شده باشند. روی بدنه کولرهای گازی (یونیت داخلی و خارجی) لیبل یا پلاکی وجود دارد که اطلاعات برند و مدل، مشخصات الکتریکی، تاریخ ساخت، مشخصات و کمیت‌های مربوط به گاز مبرد، نوع و مشخصات کمپرسور (پیستونی، روتاری و اسکرول، اسکرو و…)، ظرفیت هوادهی، سرمایشی و گرمایشی و… را ارایه می‌دهد. پیش از خرید کولر گازی دست دوم از تطابق مشخصات یونیت داخلی و خارجی مطمئن شوید.

عملکرد کولرهای گازی پرتابل و پنجره‌ای را می‌توانید به راحتی با اتصال دستگاه به برق چک کنید؛ اما تست عملکرد کولرهای گازی اسپلیت دست دوم به این سادگی نیست. بهتر است فروشنده را مجاب کنید که خرید دستگاه منوط به تست دستگاه پس از نصب است. کمک گرفتن از تکنیسین‌های متخصص برای بررسی عملکرد قطعات کولر گازی کارکرده بسیار کارگشا خواهد بود. در هنگام تست عملکرد کولر گازی دست دوم کارکرد ریموت کنترل کولر گازی را نیز چک کنید. به عبارت دیگر، مطمئن شوید ریموت کنترل فابریک بوده یا با دستگاه همخوانی دارد و در نتیجه، می‌تواند همه قابلیت‌های دستگاه را فعال کند.

نتیجه گیری

در پایان، برای جمع‌بندی راهنمای خرید کولر گازی دست دوم پیشنهاد می‌کنیم به منظور نصب دوباره و راه‌اندازی دستگاه خریداری شده از تعمیرکاران و تکنیسین‌های ماهر استادکار کمک بگیرید. توجه داشته باشید که راه‌اندازی غیر اصولی کولر گازی کارکرده می‌تواند به سیستم برق‌کشی ساختمان و سایر لوازم الکتریکی آسیب برساند.

منبع: intec

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =