انواع و اهمیت استفاده از کفپوش ورزشی

0

در هر محیط ورزشی مهمترین و حیاتی ترین المان، کفپوش است. کفپوش به دلایل زیادی اهمیت فراوانی دارد. در زیر به بررسی انواع کفپوش ورزشی خواهیم پرداخت. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

اهمیت کفپوش مناسب محیط های ورزشی

کفپوش در هر محیطی یک بخش بسیار مهم است؛ این اهمیت در محیط های ورزشی به دلیل تاثیر مستقیم این المان در فرایند کار کاربران از آن محیط به مراتب بیشتر از سایر محیط ها به چشم می آید. اگر بتوانیم یک منزل را با هر نوع فرشی اعم از دستباف یا ماشینی یا یک اداره را با هر نوع کفپوش مقاوم و با ثباتی پوشش دهیم، هرگز نمی توانیم یک محیط ورزشی را با هر نوع پوشش دل بخواهی پوشش دهیم.

در محیط های ورزشی بسیار مهم است که کفپوش نه تنها مانع از انجام صحیح و اصولی فرایند ورزشی نشود، بلکه به انجام صحیح و اصولی آن کمک هم بکند. به دلیل گستردگی بسیار زیادی انواع ورزش ها که هرکدام در شاخه های مختلف، فرایندهای کاملا متفاوتی را طی می کنند، کفپوش های ورزشی هم گستردگی بسیار زیادی دارند.

امروزه حتی در دو محیط متفاوت که میزبان یک رشته ورزشی باشند هم ممکن است از کفپوش های متفاوت استفاده شود چراکه نوع، جنس و حتی رنگ کفپوش ارتباط مستقیمی با شرایط محیطی مکان ورزشی هم دارد.

کفپوش ورزشی کفپوش لاستیکی
امروزه حتی در دو محیط متفاوت که میزبان یک رشته ورزشی باشند هم ممکن است از کفپوش های متفاوت استفاده شود

انواع کفپوش ورزشی

در این مقاله تلاش می کنیم انواع کفپوش های مورد استفاده در اماکن ورزشی را بررسی کنیم. اگر شما می خواهید یک محیط ورزشی داشته باشید یا یک محیط ورزشی عمومی را اداره می کنید این مقاله حتما به شما کمک خواهد کرد. اگر ورزشکار هستید یا می خواهید سراغ یک رشته ورزشی بروید هم حتما لازم دارید که کفپوش های استاندارد محیط های ورزشی را بشناسید چرا که این شناخت به انتخاب باشگاه یا محیط ورزشی استاندارد مورد نظر شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

چمن مصنوعی

چمن های مصنوعی جایگزینی خوب و بسیار اقتصادی به جای چمن های طبیعی است و دارای مزایای زیادی هستند که مهمترین آن مقاومت بالای آنها در برابر باران و برف و هزینه نگهداری آنهاست. چمن های مصنوعی از نظر اقتصادی نسبت به چمن های طبیعی بسیار مقرون به صرفه هستند.

از این کفپوش ها برای میزبانی رشته های مختلف ورزشی مانند فوتبال و هاکی استفاده می شود. البته نکته بسیار مهم این است که این کفپوش ها با کیفیت های بسیار متنوعی در دسترس هستند و قیمت پایین برخی انواع آن نباید شما را گول بزند. به یاد داشته باشید چمن مصنوعی بی کیفیت مشکلات تنفسی و مصدومیت های فیزیکی برای استفاده کنندگان به ارمغان خواهد آورد.

کفپوش ورزشی فضای باز ترمیم کفپوش سالن ورزشی
چمن های مصنوعی جایگزینی خوب و بسیار اقتصادی به جای چمن های طبیعی است

کفپوش درجا ریز ورزشی

کفپوش درجا ریز ورزشی از دسته از کفپوش هایی از جنس پلاستیک فشرده شده هستند که درمحوطه ها و زمین های بازی کودکان در پارک ها و مهد کودک ها به صورت یک دست نصب می شوند. این نوع کفپوش ها بسیار مناسب محیط های عمومی با رفت و آمد بالا هستند که ورزشکاران با سطح محیط ارتباط فیزیکی مستقیم ندارند. این کفپوش ها برای محیطهایی که ورزشکار نیاز دارد با زمین تماس مستقیم داشته باشد چندان مناسب نیستند.

PVC

کفپوش سالن ورزشی که به کفپوش PVC معروف است کاربرد بسیار زیادی در سالنهای ورزشی دارد. این کفپوش دارای پوششی از جنس لاستیک با عنوان پی وی سی است که در لایه زیرین آن از فوم سختی به نام EVA تشکیل شده است که ترکیب این دو مواد باعث سخت شدن این کفپوش ورزشی شده و آنرا مناسب برای استفاده در ورزش های سالنی مانند ، فوتسال، والیبال و بسکتبال  کرده است. البته این نکته را فراموش نکنید که هرکدام از این ورزش ها در سطوح بالا استانداردهای متفاوتی دارند و جنس کفپوش های آنها بسیار متفاوت است.

کفپوش زمین بسکتبال به رنگ آبی
این کفپوش دارای پوششی از جنس لاستیک با عنوان پی وی سی است که در لایه زیرین آن از فوم سختی به نام EVA تشکیل شده است

تاتامی

تاتامی ساخته شده از فوم ای وی آ است که خود یک کفپوش ورزشی محسوب می شود که از ویژگی های بارز آن میتوان به نصب آسان، شستشوی راحت، قابلیت حمل و نصب آسان، ضربه گیری و قیمت ارزان این کفپوش اشاره کرد. تاتامی در ورزش های رزمی مانند کاراته، تکواندو، کونگ فو و بدنسازی کاربرد دارد و به عنوان کفپوش در اتاق کودک نیز قابل استفاده است.

گرانول

این کفپوش ورزشی از ترکیب لاستیک و نوعی چسب مخصوص تشکیل شده که با نام کفپوش لاستیکی نیز شناخته می شود. این کفپوش ورزشی دارای مقاومت بسیار بالایی یوده و از آن برای پوشش سطح باشگاههای بدنسازی به جهت تحمل بالای آن در زیر دستگاههای بدنسازی و وزنه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این کفپوش هم مناسب محیطهایی که ورزشکار با کف محیط ارتباط مستقیم فیزیکی دارد مناسب نیست. از گرانول در محیط های عمومی با رفت و آمد بالا مانند زمین بازی کودکان یا محوطه ورزشی پارک های عمومی هم استفاده می شود.

کفپوش ورزشی از ترکیب لاستیک و نوعی چسب مخصوص
این کفپوش ورزشی از ترکیب لاستیک و نوعی چسب مخصوص تشکیل شده که با نام کفپوش لاستیکی نیز شناخته می شود

تارتان

کفپوش تارتان کفپوشی مخصوص رشته های دو و میدانی است که بر پایه پلی یورتان ساخته شده است و یکی از مهمترین ویژگی های آن بهبود عملکرد ورزشکاران در شرایط مسابقه است. این کفپوش از دانه های ریز پلاستیک همراه با رنگ ها و چسب های گوناگون ساخته شده است و مواد مصرف شده در آنها با توجه به تولید کنندگان مختلف می تواند متفاوت باشد.

خاک و ماسه

در بعضی رشته های ورزشی مانند تنیس و ورزش های ساحلی کفپوش محیط ورزشی از جنس خاک رس کوبیده شده و الک شده یا ماسه تسویه شده است. این نوع کفپوش ها در سطوح مختلف ورزشی استانداردهای کاملا متفاوتی دارند.

کفپوش ساحلی محیط ورزشی از جنس خاک رس کوبیده شده
در بعضی رشته های ورزشی مانند تنیس و ورزش های ساحلی کفپوش محیط ورزشی از جنس خاک رس کوبیده شده استفاده می شود.

نصب کفپوش ورزشی

نصب کفپوش سالن های ورزشی دارای چند مرحله اصلی است که عبارتند از زیرسازی، چسب کاری، علامت گذاری، نصب کفپوش و دوخت حرارتی که هر کدام نیاز به مهارت زیادی دارند و می توانید از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

نصب کفپوش لمینت

نصب کفپوش لمینت (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • نصب کفپوش لمینت کف
  • تعمیر و لق‌گیری لمینت
  • تعمیر و تعویض کفپوش‌های خراب و پوسیده
  • انواع کفپوش ضد آب، طرح چوب، عایق صوتی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =