استاندارد ارتفاع نرده راه پله چقدر است؟

2

امروزه نرده‌های به کار رفته در راه پله نه تنها به منظور محافظت از ساکنین خانه نصب می‌شوند، بلکه تأثیر زیادی نیز بر زیبایی و لوکس به نظر رسیدن ساختمان‌ها دارند؛ اما در این میان یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه شود، در نظر گرفتن استاندارد ارتفاع نرده راه پله در هنگام نصب آن است. از طرفی، اینکه قرار است برای راه پله کدام قسمت از خانه‌تان نرده نصب کنید و جنس این نرده‌ها قرار است از چه چیزی باشد، روی ارتفاع مجاز پله شما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله از استادکار با ما همراه باشید تا با ضوابط ارتفاع نرده راه پله و ارتفاع مجاز پله‌ها بیشتر آشنا شویم.

همه چیز درباره ارتفاع نرده راه پله

به منظور حفظ ایمنی و همچنین زیباتر به نظر رسیدن راه‌پله‌ها، ضوابط ارتفاع نرده راه پله در انواع مدل‌ها و شرایط مختلف طبق قوانین مشخصی تعیین شده است. در واقع، نرده‌ها از الزامات راه پله محسوب می‌شوند و ارتفاع نرده راه پله طبق مقررات ملی ساختمان به ما نشان می‌دهد که در زمان ساخت و اجرای نرده‌ها طبق قوانین و مقررات ملی وضع شده باید چگونه عمل کنیم و ارتفاع نرده راه پله در داخل و خارج از ساختمان باید با توجه به چه معیارهایی سنجیده شود. به منظور تأمین موارد امنیتی ساختمان، اندازه استاندارد راه پله ها با توجه به اینکه در یک ساختمان اداری واقع شده یا یک منزل مسکونی، تعیین می‎شود. از طرف دیگر، ارتفاع نرده راه پله باید به گونه‌ای باشد که با سبک و دکوراسیون سایر قسمت‌های ساختمان همگون و متوازن باشد.

بیشتر بدانید آشنایی با انواع نرده چوبی

نرده راه پله باید به گونه‌ای باشد که با سبک و دکوراسیون سایر قسمت‌های ساختمان همگون و متوازن باشد.
نرده راه پله باید به گونه‌ای باشد که با سبک و دکوراسیون سایر قسمت‌های ساختمان همگون و متوازن باشد.

در برخی مکان‌ها که افراد مسن یا کودکان در آن‌جا بیشتر رفت و آمد می‌کنند، لازم است که به منظور کاهش خطر افتادن افراد به پایین پله‌ها ارتفاع نرده راه پله نیز طوری باشد که از این افراد به خوبی محافظت کند و سقوط و صدمه به آن‌ها جلوگیری کند. همچنین این یکی از الزامات راه پله است که افراد بتوانند در هنگام بالا رفتن از پله‌ها از نرده‌های آن به عنوان یک تکیه‌گاه برای حفظ تعادل استفاده کنند. به همین منظور معمولاً ارتفاع مجاز پله با توجه به کاربری و نوع ساختمان تعیین می‌شود و باید ایمنی افراد را طی بالا و پایین آمدن از پله‌ها تأمین کند و در عین حال استفاده از آن نیز راحت باشد.

به منظور جلوگیری از خطر افتادن افراد به پایین پله‌ها ارتفاع نرده راه پله باید طوری باشد که از افراد با هر سنی به خوبی محافظت کند.
به منظور جلوگیری از خطر افتادن افراد به پایین پله‌ها ارتفاع نرده راه پله باید طوری باشد که از افراد با هر سنی به خوبی محافظت کند.

مورد دیگری که میبایست در مورد استاندارد ارتفاع نرده راه پله بدانید این است که نرده‌ها باید بر اساس ابعاد راه پله‌ها تنظیم شوند. به طور کلی اندازه استاندارد راه پله ها نیز با توجه به نوع ساختمان و کاربرد آن‌ها تعیین می‌شود. اندازه استاندارد راه پله ها معمولاً حدود ۲۲۰ تا ۳۶۰ سانتی‌متر است؛ از طرفی، اندازه استاندارد راه پله ها با پله‌ها نیز ممکن است در بسیاری از موارد متفاوت باشد. زمانی که ارتفاع راه پله‌ با پله بیشتر از ۷۶ سانتی‌متر است، ارتفاع بالای لبه نرده بین ۸۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

میزان استاندارد ارتفاع نرده راه پله چقدر است؟

نرده‌ها از مهم‌ترین الزامات راه پله محسوب می‌شوند و در نظر گرفتن میزان استاندارد ارتفاع نرده راه پله در هنگام ساخت آن به منظور حفظ امنیت و سلامت افراد اهمیت زیادی دارد. به طور کلی استاندارد ارتفاع نرده راه پله از پله‌ها باید حداقل ۸۰ سانتی‌متر باشد و فاصله بین دو نرده عمودی نصب شده باید بیشتر از ۱۱ سانتی‌متر باشد. طبق ضوابط ارتفاع نرده راه پله، فاصله المان‌های به کار رفته در آن باید از ۱۱ سانتی‌متر کمتر باشد تا سر کودکان از آن عبور نکرده و خطرآفرین نباشد. به طور کلی ارتفاع نرده راه پله طبق مقررات ملی ساختمان معمولاً بین ۷۵ تا ۱۱۰ سانتی‌متر است و تعداد گاردهای به کار رفته در آن باید بین ۳ تا ۵ ردیف موازی باشد.

در واقع در زمان ساخت هر ساختمان، اندازه استاندارد راه پله ها نیز از میان این اندازه‌های استاندارد و با توجه به نیاز و نوع کاربری ساختمان تعیین و به کار برده می‌‌شود و باید به گونه‌ای باشد که هر فرد با هر سن قد و شرایطی برای عبور از پله‌ها احساس امنیت کند. این مورد را نیز به یاد داشته باشید که ارتفاع مجاز پله هیچ‌گاه نباید بیشتر از ۲۰ سانتی‎‌متر باشد و حداقل مقداری که برای آن در نظر گرفته می‌شود حدود ۱۲ سانتی‌متر است. ارتفاع نرده های داخلی شیشه‌ای نیز که معمولاً کوتاه‌تر از سایر جنس‌های نرده است باید در حدود ۷۰ سانتی‌متر باشد.

ارتفاع نرده های شیشه‌ای معمولاً کمی کوتاه‌تر از سایر جنس‌های نرده است.
ارتفاع نرده های شیشه‌ای معمولاً کمی کوتاه‌تر از سایر جنس‌های نرده است.

زمانی که از نرده استیل برای پله‌های ساختمان استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که استاندارد ارتفاع نرده راه پله معمولاً زیر ۸۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در بسیاری از موارد ارتفاع نرده راه پله برای بزرگسالان در حدود ۹۰ سانتی‌متر و برای کودکان تقریباً ۷۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. ارتفاع نرده های داخلی در قسمت تراس معمولاً نسبت به سایر قسمت‌ها بیشتر است و بیشترین ارتفاع را دارد. به یاد داشته باشید که تعیین ارتفاع نرده راه پله طبق مقررات ملی ساختمان به منظور حفظ امنیت ساختمان است و در نظر گرفتن ارتفاع نرده راه پله بیشتر از حد تعیین شده می‌تواند مقاومت نرده‌ها را کاهش داده و خطرناک باشد.

ارتفاع نرده های تراس معمولاً نسبت به سایر قسمت‌های ساختمان بیشتر است.
ارتفاع نرده های تراس معمولاً نسبت به سایر قسمت‌های ساختمان بیشتر است.

ارتفاع نرده های داخلی می بایست ۷۵ تا ۱۱۰ سانتیمتر باشد و این میزان به عنوان ارتفاع نرده راه پله طبق مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته می‌شود که برای گرفتن برگه پایان کار ساختمان نیز اهمیت زیادی دارد. استاندارد نرده راه پله در بخش‌هایی از ساختمان همانند انبار و موتورخانه معمولاً ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر است و در مکان‌های عمومی مثل بیمارستان‌ها، راه آهن و اداره‌ها نیز ارتفاع نرده های داخلی در حدود ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در برخی مکان‌های لوکس، نرده‌ها به عنوان الزامات راه پله در نظر گرفته می‌شوند که ارتفاع استاندارد نرده راه پله معمولاً زیر ۱۵ سانتی‌متر و با توجه به نوع کاربرد آن در نظر گرفته می‌شود.

هیچ‌گاه فراموش نکنید که برخی ساختمان‌های پرتردد اداری، بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که افراد بیشتر در آن رفت و آمد می‌کنند، ارتفاع نرده های داخلی اهمیت بیشتری دارد و  باید از استحکام بیشتری نیز برخوردار باشند. از طرفی، در بسیاری موارد ممکن است که استحکام و متریال به کار رفته در ساخت نرده و استاندارد ارتفاع نرده راه پله مد نظر نباشد و تنها موضوعی که حائز اهمیت است، زیبا و لوکس به نظر رسیدن نرده‌ها باشد؛ در این زمان می‌توانید از نرده‌های شیشه‌ای یا چوبی که بیشتر جنبه تزئینی دارند استفاده کنید.

برخی از نرده‌های شیشه‌ای یا چوبی که بیشتر جنبه تزئینی دارند.
برخی از نرده‌های شیشه‌ای یا چوبی که بیشتر جنبه تزئینی دارند.

نرده فرفوژه یکی از محبوب‌ترین انواع نرده‌های فلزی محسوب می‌شود که زیبایی خاصی به محیط راه پله شما می‌بخشد. ارتفاع نرده راه پله فرفوژه معمولاً بعد از اینکه سنگ کف پله اجرا شد اندازه‌گیری می‌شود و در محل کارگاه طبق ضوابط ارتفاع نرده راه پله تهیه و سپس نصب می‌گردد. معمولاً پیشنهاد می‌شود که ارتفاع نرده راه پله فرفوژه نیز همانند ارتفاع نرده های داخلی از ۷۵ تا ۱۱۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود. از طرفی، طرح آن باید به گونه‌ای باشد که دارای لبه‌های تیز و خطرناک نباشد. پس از تعیین ارتفاع نرده راه پله فرفوژه که از الزامات راه پله است باید بدانید که این نوع نرده‌ها بسیار محکم و مقاوم هستند و در عین حال قیمت پایین‌تری نسبت به سایر انواع نرده‌ها دارند و می‌توانید آن‌ها را متناسب با دکوراسیون خودتان رنگ کنید.

نرده فرفوژه یکی از محبوب‌ترین انواع نرده‌های فلزی محسوب می‌شود که زیبایی خاصی به محیط راه پله شما می‌بخشد.
نرده فرفوژه یکی از محبوب‌ترین انواع نرده‌های فلزی محسوب می‌شود که زیبایی خاصی به محیط راه پله شما می‌بخشد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، استاندارد نرده راه پله مقیاسی است که به شما یاد آور می‌شود تا در مکان‌ها و شرایط خاص ارتفاع مشخصی از نرده‌ها را برای راه پله ساختمان مد نظرتان به کار بگیرید. این میزان طبق مقررات ملی ساختمان تنظیم شده است و رعایت نکردن آن نیز علاوه بر اینکه خلاف قانون است، می‌تواند امنیت ساکنین یک ساختمان را به خطر بیندازد. توجه داشته باشید که نوع ساختمان و کاربردی که دارد، می‌تواند روی میزان ارتفاع نرده راه پله آن مؤثر واقع شود و این موضوع باید طبق شرایط ساختمان مورد ملاحظه قرار گیرد. در انتها نیز پیشنهاد می‌شود که اگر قصد رنگ آمیزی مجدد راه‌ پله‌هایتان را دارید، حتماً مقاله ۹ ایده برای رنگ آمیزی راه پله را مطالعه کنید.

اگر برای نصب انواع پرده به افرادی متخصص نیاز داشتید، حتماً از همکاران باتجربه ما در استادکار کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. هاشم زاده می گوید

    سلام، ببخشید آیا برای بلندتر کردن نرده حفاظ راه پله راهکاری دارید؟نرده حفاظ کوتاه است و فضای بین دو راه‌پله خالیست، به قدری بزرگ که حتی می توان آسانسور نصب کرد، اکر راهکاری دارید ممنون می شوم راهنمایی‌ام کنید.

  2. سید محمد می گوید

    با سلام طبق مقررات ملی مبحث چهارم ، ارتفاع نرده های راه پله در قسمت شیب دار بایستی حداقل 90 سانتی متر و ارتفاع آن در قسمت های بدون شیب و همچنین در تراس ها حداقل 110 سانتی متر باشد . فاصله بین اجزای نرده باید بصورتی باشد که کره ای به قطر 11 سانتی متر از آن عبور نکند . و اجزای نرده بصورتی باشد که حالت نردبان برای کودک ایجاد نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 13 =