انواع کفپوش سنگی و مراحل نصب آن

0

معمولا کفپوش سنگی یکی از گرانترین گزینه­ ها در میان انواع کفپوش ساختمانی است اما در عین حال اغلب به خاطر تنوع بسیاری که دارد افراد زیادی را به سوی خود جذب می­ کند. همچنین کفپوش سنگی به ظاهر خانه شما چهره ای طبیعی ­تر و پر انرژی می­ بخشد و مهم ­تر از همه، یکی از مقاوم­ ترین گزینه ­ها برای کفپوش خانه است. پیش از اینکه به مراحل نصب کفپوش سنگی و نحوه مراقبت از آن بپردازیم تصمیم داریم شما را ابتدا با انواع کفپوش سنگی آشنا کنیم.

انواع کفپوش سنگی

همانطور که گفته شد کفپوش سنگی ظاهری طبیعی دارد و یکی از گزینه­ های لوکس و جذاب است که اغلب برای خانه ­هایی که نقاط گرم­تر قرار دارند مناسب است. از کفپوش سنگی سطح صاف گرفته تا سطوح نقش ­دار و سنگ­ های براق و کدر، گزینه­ ها برای انتخاب کفپوش سنگی بسیار متنوع است که ما در این جا به محبوب ­ترین­های آن­ها اشاره می ­کنیم.

  • سنگ مرمر

کفپوش سنگ مرمر
کفپوش سنگ مرمر

مرمر بسیار مقاوم است و برای فضاهایی که می­ خواهید هم لوکس دیده شود هم آنتیک مناسب است. مرمر نیز طرح ­ها و رنگ­ های متنوعی دارد که محبوب ­ترین آن معمولا سنگ مرمر سفید است. سنگ مرمر اگرچه بسیار گران است اما اگر می­ خواهید ظاهر اتاق پذیرایی شما لوکس و پرزرق و بر دیده شود می ­توانید سنگ مرمر را انتخاب کنید.

نکته: سنگ مرمر سنگین و گاهی شکننده است بنابراین برای نصب آن باید از افراد خبره کمک بگیرید. سنگ مرمر را از بافتی انتخاب کنید که کف خانه شما را لیز و لغزنده نکند و در عین حال بتوانید به راحتی آن را تمیز نگه دارید. همچنین سنگ مرمر معمولا انتخاب خوبی برای حمام نیست.

  • سنگ گرانیت

کفپوش سنگ گرانیت
کفپوش سنگ گرانیت

گرانیت یک سنگ سخت با دانه ­های طبیعی است. انعطاف پذیری و مقاومت این نوع سنگ، آن را یک گزینه مناسب هم برای فضای داخل خانه هم خارج از خانه ساخته است. معمولا در خانه ­های بومی کشورهایی نظیر هند علاوه بر کف، در قسمت‌هایی از دیوارها نیز از سنگ گرانیت استفاده می‌شود.

رنگ­‌های مشکی، سبز و صدفی از جمله رنگ‌های محبوب سنگ گرانیت هستند. هرچه بیشتر سنگ تراشیده شود، چهره زیباتری خواهد داشت.

  • سنگ ورقه‌ای

کفپوش سنگ ورقه ای
کفپوش سنگ ورقه ای
کفپوش سنگ ورقه ای
کفپوش سنگ ورقه ای

سنگ ورقه‌ای بسیار زیباست و بریدن آن نیز ساده است. این نوع کفپوش معمولا در رنگ‌های طلایی، خاکستری و مشکی موجود است. سنگ ورقه‌ای هم در اتاق‌های خشک و هم در فضاهایی همانند حمام که خیس می‌شود مناسب است. این کفپوش سنگی در برابر لکه‌ها مقاوم است و می‌تواند گزینه خوبی برای اتاق پذیرایی، هال، حمام، آشپزخانه و اتاق نشیمن باشد.

  • سنگ ریگی

کفپوش سنگ ریگی
کفپوش سنگ ریگی

سنگ ریگی یا سنگ ماسه چهره ای گرم و طبیعی دارد که هم برای فضای داخل خانه هم فضای خارج آن همانند تراس مناسب است. این نوع کفپوش سنگی نیز در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود.

  • سنگ تراورتن

کفپوش سنگ تراورتن
کفپوش سنگ تراورتن

تراورتن نوعی سنگ آهکی است که رنگی سفید­تر نسبت به سنگ آهکی معمولی دارد. علاوه بر اینها تراورتن ظاهری مات دارد و اغلب در فضاهای باز نظیر کنار استخر استفاده می‌شود. برای استفاده از این نوع سنگ در داخل خانه معمولا آن را مستحکم‌تر می‌کنند و مقداری رزین به آن اضافه می‌کنند. اگرچه تراورتن به سفید بودنش شهرت دارد اما در رنگ‌های طلایی، عاجی و کرم عرضه می‌شود.

مراحل نصب کفپوش سنگی

نحوه نصب انواع کفپوش سنگی متفاوت است اما به طور کلی همه از یک روال پیروی می‌کنند که ما نیز به طور کلی این روال را برایتان مشخص می‌کنیم.

  • ابتدا باید کفپوش قبلی جایی که می‌خواهید سنگ کنید برداشته شده، کف اتاق به خوبی تمیز و یکدست شود تا آماده نصب کفپوش شیک و مجلل سنگی شود.
  • پیش از شروع کار نصب و حتی خرید سنگ‌ها بهتر است کف اتاق را با دقت اندازه گیری کنید تا بتوانید تخمین بزنید سنگ‌های چه سایزی بیشتر مناسب فضای اتاق شما هستند. سنگ‌ها در سایزهای مختلفی برش داده می‌شوند بنابراین دست شما در انتخاب سایز باز خواهد بود. اما اندازه گیری به شما کمک می‌کند دقیقا بدانید چه تعداد سنگ لازم دارید و چه تعداد از آن‌ها را باید برش دهید.
  • پیش از اینکه ملات را آماده کنید یکبار سنگ‌ها را بچینید تا ببینید ظاهر اتاق به چه شکل می‌شود و در صورت لزوم سنگ‌ها به چه اندازه نیاز است که برش داده شوند. دقت داشته باشید که اغلب سنگ‌های کامل را در معرض دید قرار می‌دهند و سنگ‌هایی که برش داده می‌شوند در کناره‌های دیوار قرار می‌گیرند.
  • مواد مورد نیاز برای تهیه ملات را طبق دستورالعمل با آب در یک سطل بزرگ ترکیب کنید و قبل از استفاده بگذارید پنج دقیقه بماند.
  • اگر اندازه گیری‌ها را به درستی انجام داده‌اید از جایی شروع کنید که سنگ‌ها به طور کامل قرار می‌گیرند، سپس سنگ‌های تکه شده را در کنار آن‌ها و کنار دیوار قرار دهید. دقت داشته باشید که هر بار قسمت کوچکی از فضا را ملات بزنید، دقیقا قسمت‌هایی که می‌توانید طی ده دقیقه سنگ‌ کنید.
  • دقت داشته باشید که سنگ‌ها باید با فاصله یکسانی از هم قرار بگیرند و همچنین به خوبی به کف بچسبند.
  • به همین ترتیب سایر سنگ‌ها را در جایشان قرار دهید تا اتاق کاملا سنگ شود. سپس با یک دستمال تمیز روی سنگ‌ها را تمیز کنید چرا که در طول انجام این پروسه حتما ملات یا آلودگی‌های دیگری روی سنگ‌ها نشسته است که برای برگرداندن ظاهر زیبا و جذاب کفپوش سنگی باید آن‌ها را برطرف کنید.

همانطور که گفته شد نصب انواع کفپوش‌های سنگی با هم تفاوت‌هایی دارد و سنگ‌های سنگین‌تر و گران‌تر مراحل نصب سخت‌تر و دقیق‌تری نیز دارند، بنابراین همیشه پیشنهاد می‌شود انجام این کار را به افراد متخصص بسپارید.

پس از نصب کفپوش سنگی مراحل مراقبت و تمیز نگه داشتن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که شما هزینه بالایی بابت تهیه و نصب کفپوش سنگی کرده اید که اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید شاید سال بعد دوباره مجبور به تعویض آن شوید. بنابراین نیاز است بدانید چطور باید از کفپوش سنگی محافظت کرده و آن را تمیز کنید.

چطور کفپوش سنگی را تمیز کنیم؟

  • گرد و خاک دشمن شماره یک کفپوش سنگی بخصوص گرانیت یا سنگ مرمر است. راه رفتن روی کفپوش سنگی که پوشیده از گرد و خاک است موجب می­شود به مرور زمان خاک به خورد سنگ رفته و به روی آن خراش ایجاد کند. بهترین روش برای از بین بردن گرد و خاک روی کفپوش سنگی استفاده از یک تی خشک و مخصوص گردگیری است. دلیل اینکه پیشنهاد می­شود تی یا دستمال خشک بکشید این است که اغلب مواد شوینده قوی و شیمیایی ممکن است به سنگ آسیب برساند و موجب تغییر رنگ آن شود.
  • شاید بپرسید چرا از تی خیس بدون هیچ مواد شیمیایی استفاده نکنیم؟ دلیل آن اینست که تی خیس به خوبی نمی­تواند گرد و خاک را از بین ببرد ولی تی خشک بخصوص از جنسی که مخصوص گردگیری است به راحتی گرد و خاک موجود روی زمین را به خود جذب می­کند. پیشنهاد می­شود به صورت روزانه کفپوش سنگی را با تی خشک گردگیری کنید و تی کشیدن خیس را به زمان‌های خاص یا هفته ای یکبار بسپارید.
  • هنگام تمیز کردن کف با تی خیس مطمئن شوید لکه‌های چربی و هرگونه لکه دیگری که روی کفپوش سنگی مانده است از بین برود چرا که به مرور زمان این لکه‌ها به سنگ آسیب خواهند رساند.
  • اگر برای تمیزکردن کفپوش سنگی می‌خواهید ترکیبی از آب و صابون درست کنید مطمئن شوید صابونی که استفاده می‌کنید خیلی قوی و حاوی مواد شیمیایی نباشد. همچنین بهتر است از اسفنج برای تمیزکردن استفاده نکنید. دستمال میکروفایبر بهترین گزینه است.
  • شما می‌توانید از جاروبرقی نیز روی سنگ استفاده کنید اما این مساله بستگی به مدل و نوع جاروبرقی شما دارد. از جاروبرقی‌هایی که چرخ‌های فلزی دارند استفاده نکنید چرا که کشیدن آن‌ها روی سنگ خراش ایجاد می‌کند.
  • همچنین پیشنهاد می‌شود برای تمیزکردن کفپوش سنگی از موادی نظیر لیمو و سرکه و هر ماده طبیعی دیگری که حاوی اسید است، بخصوص به روی سنگ مرمر و تراورتین، استفاده نکنید.

مراقبت و نگهداری از کفپوش سنگی کار سختی نیست، با رعایت این نکات و گردگیری مرتب آن به راحتی می­توانید سالیان سال این کفپوش گرانقیمت و لوکس را در خانه داشته باشید بدون اینکه ظاهر آن تغییر کرده یا خراب شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 1 =