سنگ کاری چیست و چه خدماتی را شامل می‌شود؟

0

سنگ کاری از جمله ترفندهای ساخت و سازی بوده که از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بناهای سنگی را می‌توان در طول تاریخ در گوشه و کنار جهان پیدا کرد. از محبوب‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به تاج محل، اهرام مصر و تخت جمشید اشاره کرد که تماما با سنگ ساخته شده‌اند. علاوه بر این‌ها، بسیاری از قلعه‌ها و کلیساهای قدیمی در اروپا نیز به همین روش ساخته شده‌اند. اینطور که به نظر می‌رسد، سنگ کاری در گذشته بسیار مرسوم بوده است. هرچند امروزه نیز از این روش برای ساخت و ساز استفاده می‌شود اما سنگ کاری بسیار فشرده و پر کار است و معمولا بسیار پرهزینه خواهد بود.

سنگ کاری
نمونه ای از سنگ کاری در ایران باستان – سازه های تاریخی تخت جمشید
  • سنگ کاری چیست؟

سنگ کاری به شکل دادن قطعات نامنظم سنگ به اندازه‌های دقیق برای ساخت و ساز یا ساخت دکور گفته می‌شود. این قطعات در نهایت در کنار هم قرار گرفته و یک سازه سنگی را ایجاد می‌کنند. این کار معمولا با قرار گرفتن سنگ‌ها کنار و روی هم و متصل شدن با استفاده از ملات مخصوص سنگ انجام می‌گیرد. هرچند این ترفند با توجه به اینکه سنگ کاری به چه منظوری انجام می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد.

سنگ کاری
در سنگ کاری سنگ ها کنار و روی هم قرار گرفته و با استفاده از ملات مخصوص سنگ به هم متصل می شوند.

سنگ کاری قدمتی دیرینه دارد. در دوران باستان، به دلیل مقاومتی که سنگ‌ها داشتند اغلب از آن‌ها برای ساخت خانه و سرپناه استفاده می‌شد. هرچند این کار بسیار دشوار و طاقت فرسا بود چرا که ابزاری که در آن دوره به کار گرفته می‌شد به اندازه ابزار امروزی پیشرفته و پرسرعت نبودند. با اینحال می‌توان سازه‌های سنگی خارق العاده‌ای از آن دوران یافت که به شکلی شگفت انگیز و زیبا ساخته و طراحی شده‌اند به طوری که نحوه ساخت برخی از این سازه‌ها حتی با وجود دستگاه‌های پیشرفته امروزی، مشخص نیست.

سنگ کاری امروزه اگرچه ساده‌تر و پرسرعت‌تر از گذشته انجام می‌شود اما همچنان پرکار و دشوار است. در حقیقت این کار علاوه بر یک کار صنعتی یک هنر به شمار می‌رود چرا که ظرافت‌های خاص خودش را دارد. همچنین سنگ کاری یک کار پرسر و صدا و خطرناک است چرا که در آن از ابزار خاص و گاهی سنگین و پرقدرت استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان دید برای اینکه یک نمای ساختمان با سنگ درست شود، دیوارها سنگ کاری شوند یا کفپوش‌های سنگی درست شوند چه مراحل پرکار و سختی طی می‌شود و همین می‌تواند یکی از دلایلی باشد که سنگ کاری نسبت به برخی دیگر از کارهای ساختمانی گران‌تر است.

  • سنگ کار کیست؟

به شخصی که سنگ کاری را انجام می‌دهد سنگ کار گفته می‌شود. شخص سنگ کار قطعات سخت و نامنظم سنگ را تراشیده و به اشکال هندسی مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می‌کند. این ساخت و ساز می‌تواند مرتبط با ساختمان باشد یا آثار هنری همانند مجسمه‌ها و اشیاء دکوری.

شما وقتی سفارشی به یک سنگ کار می‌دهید، او اندازه کار و ابزاری که باید به کار بگیرد را محاسبه می‌کند. سپس با توجه به نیاز مشتری، سنگ را تراشیده و به شکل دلخواه ایجاد می‌کند. این سنگ‌ها می‌توانند برای سنگ کاری دیوار، سنگ کاری کف ساختمان، یا ساخت آب نما، دودکش، باربکیو، شومینه و موارد دیگر از این قبیل بینجامد.

سنگ کاری
شومینه سنگی
  • سنگ کاری شامل چه خدماتی می‌شود؟

اغلب اوقات از سنگ کاری برای ساخت و ساز در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این کار می‌تواند مربوط به ساخت دیوار سنگی، کفپوش سنگی یا پلکان سنگی باشد. هرچند سنگ کاری وسعت بیشتری از یک کار ساختمانی دارد و می‌تواند بخش هنری‌تری را شامل شود که می‌تواند سنگ کاری دکوراسیون یا حکاکی سنگ را نیز در بر بگیرد.

سنگ کاری
پلکان سنگی

نکته‌ای که وجود دارد، برخلاف گذشته که یک ساختمان به طور کلی با سنگ ساخته می‌شد، امروزه سنگ کاری دیوار یک ساختمان شامل استفاده از یک لایه نازک از سنگ می‌شود. این کار می‌تواند به روی دیوارهای خارجی یا داخلی خانه انجام شود. معمولا ضخامت لایه سنگی که برای سنگ نمای ساختمان یا دیوارهای داخلی آن به کار می‌رود بین ۲۰ الی ۵۰ میلی‌متر است. هرچه این لایه سنگی نازک‌تر باشد سایز هر قطعه سنگ نیز کوچک‌تر می‌شود. برای کفپوش معمولا این ضخامت به کمتر از ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. سنگ‌هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می‌روند گاهی ضخامت بیشتری دارند و بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر می‌شوند.

اگرچه به نظر می‌رسد این کار فقط کار ساخت و ساز را شامل می‌شود اما یک سنگ کار می‌تواند سازه‌های سنگی را نیز تعمیر کند. برای مثال اگر دیوار خانه شما سنگی است یا از سنگ کاری در دکوراسیون خانه استفاده شده و حالا به مشکلی برخورده‌اید می‌توانید از یک سنگ کار برای تعمیر این عیب و ایرادها کمک بگیرید.

  • انتخاب سنگ برای سنگ کاری

انتخاب سنگ برای سنگ کاری به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • بودجه
  • زیبایی شناسی
  • کاربرد

همچنین اصلی‌ترین خصوصیاتی که باید در سنگ‌ها در نظر گرفت شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضخامت
  • جذب آب
  • مقاومت فشار
  • استحکام کششی
  • مقاومت در برابر سایش

یک سنگ کار باید بتواند شما را در انتخاب بهترین سنگ با توجه به بودجه و کاربردی که در نظر دارید راهنمایی کند. همانطور که دیدید ضخامت سنگ‌ها با توجه به کاربردی که دارند با هم متفاوت هستند. بنابراین شما با راهنمایی گرفتن از یک سنگ کار حرفه‌ای و باتجربه می‌توانید بهترین سنگ را برای سنگ کاری انتخاب کنید.

سنگ کاری
کفپوش سنگ مرمر

در ادامه لیست کوتاهی از سنگ‌هایی که به طور معمول برای کاربردهای خاص استفاده می‌شوند خواهید یافت:

  • سنگ دیوار بیرونی – سنگ گرانیت، سنگ آهک، سنگ مرمر
  • سنگ دیوار داخلی- سنگ گرانیت، سنگ آهک، سنگ مرمر
  • سنگ کف ساختمان (داخل خانه) – سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ لایه‌ای
  • سنگ پلکان- سنگ گرانیت
  • سنگ اوپن آشپزخانه- سنگ گرانیت
  • سنگ سقف- سنگ لایه‌ای

اگرچه این لیست سنگ‌هایی که اغلب برای این کاربردها استفاده می‌شوند را معرفی می‌کند اما این بدین معنا نیست که هیچوقت نمی‌توان از سنگ دیگری برای این کاربردها استفاده کرد. اگر سنگ خاصی را برای سنگ کاری مد نظر دارید با سنگ کار خود مشورت کنید تا ببینید آیا این امکان وجود دارد یا بصرفه است از آن نوع سنگ خاص استفاده شود یا خیر.

با وجود پیچ و خم‌ها و هزینه‌های نسبتا بالایی که سنگ کاری دارد، بسیاری از افراد به دلیل اینکه سنگ چهره ساختمان و خانه آن‌ها را تغییر داده و جذاب‌تر می‌کنند از سنگ برای نمای ساختمان، دکور داخلی، پلکان، شومینه، کفپوش و حتی اوپن آشپزخانه استفاده می‌کنند. حتما در نظر داشته باشید یک سنگ کار حرفه‌ای و باتجربه برای این کار انتخاب کنید تا بتواند شما را در انتخاب سنگ، کاهش هزینه‌های اضافی و استفاده درست از سنگ‌ها راهنمایی کند. اگر شما هم در خانه و ساختمان خود از سازه های سنگی استفاده کرده اید تجربیات خودتان را در این باره با ما و سایر دوستانی که علاقه به این کار دارند در میان بگذارید. آیا سنگ کاری ساختمان برای اعضای ساختمان سخت است یا هزینه ای که بابت این کار متحمل می‌شوید ارزشش را دارد؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =