بهترین ارتفاع شلف حمام چقدر است؟

0

شلف‌های حمام برای قرار دادن انواع شامپو، صابون، نرم‌کننده مو، لوسیون‌ و وسایل دیگر ساخته می‌شوند. این شلف‌ها نیاز به کابینت‌، قفسه‌ و استند را در حمام از بین می‌برند. در ضمن شلف‌ها، حمام را منظم می‌کنند و از پراکنده بودن وسایل حمام جلوگیری می‌نمایند. شلف یک طراحی و ساختار کلی ساده دارد و مناسب اکثر حمام‌های مدرن و امروزی است. در ضمن فضا را از نظر زیبایی‌شناختی، یک‌دست و هماهنگ نشان می‌دهد. اما برای درست کردن شلف در حمام، یک سوال اساسی مطرح می‌شود: ارتفاع شلف حمام چقدر باید باشد؟

ارتفاع شلف حمام بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد. ولی عوامل دیگری هم در این زمینه مهم هستند. برای تصمیم‌گیری بهتر، ما در ادامه نکته‌ها و ایده‌های مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به این ترتیب، تصمیم‌گیری در مورد ابعاد و ارتفاع شلف حمام برای شما راحت‌تر خواهد بود. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

شلف حمام چیست؟

شلف حمام مانند یک سکوی کوچک، فضای ذخیره‌سازی با طراحی باز است که روی دیوار حمام و نزدیک به دوش تعبیه می‌شود. این فضا برای نگهداری تمام وسایل حمام استفاده می‌گردد. شلف‌ها نه‌تنها نزدیک به دوش ساخته می‌شوند، بلکه می‌توان از آن‌ها در اطراف وان نیز بهره گرفت. شلف‌ها وسایل حمام را سازمان‌دهی می‌کنند و باعث می‌شوند در حمام آشفتگی ایجاد نشود. در ضمن دسترسی به لوازم حمام را هم راحت می‌نمایند. لازم به یادآوری است که ارتفاع شلف حمام باید به اندازه‌ای باشد که بلندترین وسیله هم در آن جا بگیرد.

شاید شما برای ایجاد یک فضای اضافی، به قفسه یا کابینت فکر کنید. اما باید بدانید معمولا تمیز کردن قفسه‌ و کابینت‌ دشوار است، چون این فضاها حجیم هستند و در صورت نصب در حمام، با انواع وسایل مختلف پر می‌شوند.

علاوه بر این با توجه به میزان رطوبت بالای موجود در حمام، وسایل فلزی یا چوبی با گذشت زمان دچار آسیب خواهد شد. در ضمن شلف حمام معمولا به صورت تو‌کار نصب می‌گردد. در این صورت فضایی هم اشغال نمی‌شود که برای حمام‌های کوچک، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین شلف حمام، یک راه‌حل بسیار خوب و ارزان‌قیمت برای نظم‌دهی به حمام به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: انواع دوش حمام ، کدام مناسب حمام شماست؟

ایده‌های جالب اجرای طاقچه و شلف دیواری حمام و سرویس بهداشتی
شلف دیواری می‌تواند به زیبایی دکوراسیون حمام نیز کمک کند. مثلا رنگ یا طرح کاشی‌های آن می‌تواند با سایر قسمت‌های حمام متفاوت باشد. این کار زیبایی بصری خاصی ایجاد می‌کند.
بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

اشتباهات رایج هنگام نصب شلف حمام

ساختن شلف در حمام در مقایسه با نصب یک قفسه یا کابینت پیچیده‌تر است. به همین دلیل احتمال دارد افراد در تعبیه چنین فضایی، اشتباهاتی انجام دهند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی رایج‌ترین اشتباهات، چرایی وقوع و نحوه اجتناب از آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. می‌توانید با مطالعه این موارد، تجربیات لازم را کسب کنید. سپس به سراغ ساخت شلف دیواری در حمام بروید.

اشتباه اول: شلف حمام را با مواد ضد‌آب پوشش نمی‌دهید

برای جلوگیری از ایجاد این خطای مهم در نصب شلف حمام، باید آن را از جنسی انتخاب کنید که شامل فلنج یک‌پارچه است. این فلنج برای ضد‌آب ماندن دیوار به کار می‌رود و در زمان کار گذاشته شدن، باید پوشش ضدآب بخورد. رعایت این نکته بسیار مهم است، زیرا خاصیت ضد‌آب بودن دیوار حمام، باید در تمام قسمت‌های آن حفظ شود.

اشتباه دوم: شلف را در روی دیواری غیر از دیوار دوش نصب می‌کنید

این مورد اغلب یک اشتباه بزرگ در تعبیه کردن شلف حمام محسوب می‌گردد. اگر این مورد به درستی رعایت نشود، رطوبت به راحتی در پشت شلف شما جمع می‌شود. به‌طور کلی، همیشه بهتر است شلف حمام خود را در دیواری کار بگذارید که روی آن دوش نصب شده باشد. البته این گفته به معنی آن نیست که نمی‌توان شلف را روی دیوارهای دیگر حمام نصب کرد. اما باید نکات لازم را به دقت رعایت کنید تا آب به پشت شلف نشت نکند.

مسئله این است که محیط حمام اغلب مرطوب است و رطوبت همیشه از طریق کاشی دیوار، تخته پشتی کاشی و اغلب از طریق شلف حمام به داخل حفره راه پیدا می‌کند. این مسئله باعث ایجاد خسارت در ساختمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام

اشتباه سوم: ساختار و استحکام دیوار دوش را به خطر می‌اندازید

یکی دیگر از خطاهای رایج در هنگام نصب شلف حمام، ساخت یک شلف با کاشی و به صورت افقی است. این اشتباه، پایداری دیوار دوش را تهدید می‌کند. شما هم احتمالاً نمونه‌های متعددی از این نوع طاقچه را دیده‌اید. این فرورفتگی‌های افقی اغلب روی دیواره دوش گسترش می‌یابند و مقدار زیادی از مصالح تقویت‌کننده دیوار دوش را حذف می‌کنند.

علی‌رغم وجود روش‌هایی برای نصب صحیح و ایمن شلف‌های دوش، بسیاری از پیمانکاران این موضوع را رعایت نمی‌کنند. اکثر پیمانکاران ادعا می‌کنند قاب‌بندی مناسب شلف، ساختار دیوار دوش را به‌طور موثر تقویت می‌کند. مسئله این است که این راه‌ حل‌ها اغلب موجب فشارهای سازه‌ای می‌شوند.

اشتباه چهارم: شلف حمام پیش‌ساخته را انتخاب نمی‌کنید

شاید انتخاب شما این باشد که یک شلف حمام پیش‌ساخته را به جای شلف دیواری سفارشی نصب کنید. در این‌صورت با مقاوم‌سازی شلف حمام، از ارتکاب اشتباه دیگری جلوگیری می‌کنید. یک شلف سفارشی به صورتی کار می‌شود که پس از قرار دادن کاشی‌ها و ریختن دوغاب روی دیوار، نسبت به تعبیه آن اقدام می‌گردد.

این روش برای نصب شلف حمام روی دیوار دوش نسبت به نصب شلف پیش‌ساخته دشوارتر است. علاوه بر این استانداردهای ساختمان‌سازی را هم نقض می‌کند. بنابراین راه مناسبی برای اجرای شلف حمام نیست.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار

اشتباه پنجم: داخل دیوار، از عایق رطوبتی استفاده نمی‌کنید

اگر می‌خواهید یک شلف حمام سفارشی نصب کنید، باید مطمئن شوید که پیمانکارتان مرحله عایق‌کاری رطوبتی را انجام داده است. هنگامی‌که یک شلف حمام سفارشی به درستی ساخته می‌شود، کاملاً اساسی، محکم و ضدآب خواهد بود. البته شاید اتصالات شلف جدید محکم به نظر برسند. اما اگر شلف حمام ضدآب نباشد، این اتصالات مانع از نفوذ آب به داخل حفره نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: ترندهای جدید دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام

چگونه یک شلف حمام بسازیم؟

ساختن یک شلف حمام پروژه زمان‌بری است، اما خوشبختانه اصلاً کار پیچیده‌ای نیست. در ادامه به لیستی از مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام این پروژه اشاره خواهد شد. همچنین مراحل ساخت شلف حمام نیز به‌طور خلاصه شرح داده می‌شود.

لوازم مورد نیاز

  • جعبه آچار
  • قاب
  • لوازم کاشی‌کاری
  • تخته سیمانی 1.5سانتی‌متری
  • متر
  • درزگیر سیمان
  • تیغ موکت‌بری
  • ابزار نازک‌کاری
  • اره
  • فریم ضد‌آب
  • پیچ
  • کاشی
  • اسپیسرها
نحوه طراحی و اجرای شلف دیواری و طاقچه حمام و اتاق دوش
ساخت شلف دیواری به صبر و حوصله نیاز دارد. پس اگر خودتان اقدام به ساخت شلف حمام می‌کنید، نباید برای اجرای مراحل، عجله کنید.

مراحل انجام پروژه ساخت شلف حمام

  • مرحله اول: اندازه‌گیری کاشی‌ها

کاشی‌ها را با قرار دادن اسپیسر بین آن‌ها و با افزودن ارتفاع شلف حمام، روی یک سطح صاف بچینید. سپس روی یک تخته صاف، ابتدا و انتهای هر کاشی را اندازه و علامت بزنید.

  • مرحله دوم: اندازه شلف

باید بدانید شلف شما چه اندازه‌ای خواهد داشت. بنابراین پس از اندازه‌گیری صحیح، می‌توانید آن را با استفاده از پروفیل ۲ در ۴ بسازید.

  • مرحله سوم: نصب شلف حمام

می‌توانید با استفاده از تخته سه‌لایه، شلف حمام را داخل پروفیل و با استفاده از پیچ محکم کنید. می‌توانید قسمت پایین تخته سیمانی را برش دهید تا به خوبی جا بیفتد.

  • مرحله چهارم: افزودن تخته سیمانی

شما باید تخته سیمانی را به تمام بخش‌های شلف بچسبانید. بنابراین لازم است آن را به دقت اندازه بگیرید و برش بزنید. ابتدا باید تخته‌ها و قفسه‌های بالایی را نصب کنید. سپس طبقات پایینی را با طبقات بالایی هم‌تراز کرده و جاگذاری نمایید.

  • مرحله پنجم: شیب‌دار کردن شلف حمام

لازم است شلف را کمی شیب‌دار بسازید تا آب پشت آن جمع نشود. برای این منظور، می‌توانید یک ردیف اسپیسر در قسمت انتهایی شلف اضافه کنید و سپس با استفاده از پیچ، تخته سیمانی را روی آن محکم کنید. نگران نباشید، این شیب به حدی نیست که وسایل از روی آن سر بخورند و روی زمین بیفتند.

  • مرحله ششم: انجام کارهای نهایی

در پایان کار ساخت شلف، شما باید تمام اتصالات را با استفاده از نوار بپوشانید. بعد آن‌ها را با درزگیر مخصوص ببندید و بگذارید خشک شوند. در نهایت هم آن‌ها را سنباده بزنید و سپس رویشان را با مواد ضدآب پوشش دهید.

  • مرحله هفتم: کاشی‌کاری شلف حمام

کاشی‌کاری درست شلف حمام، تضمین می‌کند این فضا با بقیه قسمت‌های حمام شما هماهنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت شلف دیواری به سبک صنعتی

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ایده‌های طراحی شلف در حمام و تناسب ارتفاع شلف حمام با آن

  • شلف حمام سه طبقه از جنس سنگ مرمر

ارتفاع شلف حمام در حالت ایده‌آل در هنگام ایستادن، فاصله قفسه سینه تا چشم است. در نتیجه مناسب‌ترین ارتفاع شلف حمام، با توجه به قد هر فرد، متفاوت است. معمولاً ارتفاع شلف حمام را ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. در شلف سه طبقه، طبقات اول و دوم به‌طور معمول برای افراد با قد متوسط، دسترسی راحت‌تری دارند.

ارتفاع شلف حمام سه طبقه مرمر برای قرار دادن شامپو و وسایل تزیینی
گاهی ارتفاع شلف حمام چند طبقه به گونه‌ای است که طبقه بالایی دور از دسترس قرار می‌گیرد. در این طبقه، می‌توانید اشیاء تزئینی که دکوراسیون حمام را شکیل می‌نماید، قرار دهید.
  • شلف‌های شیشهای برای دوش

در این مدل، نه‌تنها ارتفاع شلف حمام مهم است، بلکه تناسب ابعادی شلف نیز اهمیت پیدا می‌کند. این موضوع به این بستگی دارد که قصد دارید به‌طور خاص از چه شلفی استفاده کنید.

نحوه تقسیم ارتفاع شلف حمام با شلف‌های شیشه‌ای
عدم تناسب ابعادی شلف، گاهی باعث می‌شود شما فضای طولی کافی برای قرار دادن وسایل خود را نداشته باشید. گاهی هم ارتفاع شلف حمام کوتاه است و مانع از راحتی در برداشتن یا گذاشتن وسایل حمام می‌شود.
  • لوازم حمام با رنگ مشکی

اطمینان حاصل کنید که شلف حمام با نیازهای شما مطابقت دارد. اگر فقط قصد دارید چند شامپوی کوچک یا لوسیون را در آن جای دهید، لازم نیست ارتفاع شلف حمام خیلی زیاد باشد. اگر هم یک ردیف وسیله در آن می‌چینید، نیازی به پهن بودن آن نیست. به صورت کلی در حمام‌هایی به شکل زیر، یک‌دست بودن فضا در زیبا به نظر رسیدن آن اهمیت زیادی دارد.

ارتفاع شلف حمام برای دکوراسیون حمام و دستشویی تیره
ارتفاع شلف حمام باید با وسایلی که در آن چیده می‌شود، هم‌خوانی داشته باشد. زیاد بودن ارتفاع شلف حمام، هیچ کارایی اضافی ایجاد نمی‌نماید.
  • چراغ LED برای شلف حمام

برای اینکه هنگام استفاده از وان حمام، بتوانید به شلف هم دسترسی داشته باشید، باید ارتفاع شلف حمام نسبت به وان، مناسب باشد. در واقع باید ارتفاع شلف حمام را کمی بالاتر از وان و فاصله شلف را نزدیک به آن در نظر بگیرید. در این صورت به راحتی دست شما به وسایل روی آن خواهد رسید.

استفاده از چراغ‌های LED برای روشن کردن و برجسته نمودن شلف حمام نیز ایده فوق‌العاده‌ای است. به‌علاوه اگر فضای حمام پرنور نباشد، نورپردازی شلف به راحت دیده شدن وسایل مورد نظر، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده متفاوت و خلاقانه برای نورپردازی حمام

اختلاف ارتفاع شلف حمام نسبت به وان و سینی دوش
تناسب ارتفاع شلف حمام نسبت به وان، به این معناست که بالاترین نقطه وان و پایین‌ترین نقطه شلف، کمتر از ۵ سانتی‌متر اختلاف داشته باشند.
  • شلف در حمام با کاشی چینی

برای شلف حمام، هیچ شکل یا اندازه استانداردی وجود ندارد. بنابراین خبر خوب این است که می‌توانید شلف حمام خود را به هر شکلی که مناسب می‌دانید، سفارشی کنید. به‌عنوان مثال، در تصویر زیر که شلف در کاشی‌های چینی تعبیه شده است، طراحی نامنظمی دارد. در واقع شلف طوری ساخته شده است که وسایل بلندتر، جایی جدا از وسایل کوتاه‌تر داشته باشند.

ایده‌های جالب بازسازی حمام و سرویس بهداشتی با شلف دیواری L شکل
اگر دوست دارید برای نظم‌دهی بیشتر به شلف، اقدامی انجام دهید، می‌توانید ارتفاع شلف حمام را ناهمسان در نظر بگیرید. به این ترتیب وسایل بلند در یک سمت و وسایل کوتاه‌تر در سمت دیگر شلف قرار می‌گیرند.
  • شلف عمودی در حمام

ایده جالب دیگر این است که یک شلف عمودی دو یا چند طبقه روی دیوار دوش تعبیه کنید. طبقه‌بندی شلف حمام می‌تواند سازماندهی لوازم را آسان‌تر کند.

بیشتر بخوانید: ۶ طراحی بی نظیر برای دکوراسیون حمام های کوچک ایرانی

ایده‌های جالب و کاربردی برای طبقه‌بندی ارتفاع شلف حمام عمودی
اگر حمام شما باریک است و نمی‌توانید شلف بزرگی در آن ایجاد کنید، گزینه دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید ارتفاع شلف حمام را بلندتر در نظر بگیرید و آن را طبقه‌بندی کنید.
  • شلف حمام به شکل لانه‌زنبوری

شلف حمام روی دیوار تعبیه می‌شود و این موضوع به صرفه‌جویی در فضا کمک می‌کند. همچنین این نوع طراحی، خلاقیت شما را در طراحی نامحدود می‌نماید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شلف حمام با توجه به کاشی‌کاری دیوار، به شکل لانه‌زنبوری ساخته شده است. این طراحی برای شلف، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

اجرای شلف دیواری لانه زنبوری با الهام از طرح کاشی و سرامیک حمام
می‌توانید از طرح کاشی حمام خود الهام بگیرید و یک شلف دیواری بی‌نظیر خلق کنید.
  • شلف حمام روی دیوار با کاشی‌هایی با چیدمان آجری مانند

هنگام ساخت یا طراحی شلف حمام، می‌توانید از طرح کاشی‌های دیوار به عنوان راهنما استفاده کنید. به این ترتیب شلف حمام می‌تواند بدون ایجاد ناهماهنگی در الگوی پایه، ایجاد شود. البته مناسب بودن ارتفاع شلف حمام باید در اولویت کار باشد.

اندازه و ارتفاع مناسب شلف دیواری طبق الگوی کاشی‌کاری حمام و دستشویی
اگر محل و اندازه شلف دیواری در حمام، طبق الگوی کاشی‌کاری دیوار در نظر گرفته شود، شلف بسیار زیبا و چشم‌نواز دیده می‌شود.
  • به کارگیری کاشی ریز دو رنگ در شلف حمام

معمولاً این ایده خوبی است که شلف حمام روی دیوار مقابل یا مجاور دوش داشته کار گذاشته شود. در این حالت می‌توانید به آسانی به وسایل خود دسترسی داشته باشید. در تصویر زیر، شلف حمام از انتهای یک دیوار به انتهای دیگر وصل می‌شود. با توجه به ریز بودن کاشی‌ها و استفاده از دو رنگ مختلف، اندازه و ارتفاع شلف حمام می‌تواند به راحتی طبق سلیقه کاربر، اجرا شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل کاشی کاری با چسب و نکات ویژه آن

کاربرد انواع قفسه و شلف دیواری در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی
در حمام با چنین کاشی‌کاری خاص، بسته به نیاز خانواده، می‌توان 2 یا 3 شلف در بخش‌های مختلف حمام در نظر گرفت.
  • شلف حمام روی سنگ مرمر با چراغ‌های LED

شما می‌توانید کارهای زیادی برای سفارشی کردن شلف حمام و برجسته کردن آن انجام دهید. از جمله این کارها، استفاده از چراغ‌های LED و نورپردازی شلف است. مخصوصا اگر جنس کاشی یا سنگ به گونه‌ای باشد که نور را بهتر باز بتاباند، نتیجه بی‌نظیر خواهد بود. چراغ‌های LED داخلی می‌توانند طاقچه را روشن کنند، درخشندگی مطلوبی ایجاد کنند و به کل حمام، جلوه فوق‌العاده‌ای ببخشند. علاوه بر این نور حاصل از چراغ‌های شلف، آرامش فضا را دوچندان می‌نماید.

ترفندهای جذاب و خلاقانه نورپردازی متناسب با ارتفاع شلف حمام
برای نورپردازی شلف حمام، شما می‌توانید از نوری با رنگ دلخواه استفاده کنید. در ضمن هر چه ارتفاع شلف حمام بلندتر باشد، نورپردازی قوی‌تری لازم است.
  • قاب مشکی برای شیشه حمام

یک راه جالب دیگر برای برجسته کردن شلف حمام از نظر بصری، استفاده از مواد، پوشش‌ها و رنگ‌هایی است که با رنگ دیوار اطراف، متضاد هستند. مثل تصویر زیر که قاب‌های مشکی در فضای سفید کار شده‌اند و فضا را خاص و دیدنی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ی بازسازی حمام، از نصب کاشی تا دکور حمام

عمق و ارتفاع شلف حمام با ترکیب رنگ و دکوراسیون سفید و مشکی
چنانچه رنگ‌های متضاد را نمی‌شناسید، با مراجعه به چرخه رنگ، رنگ متضاد با حمام خود را پیدا کنید. شلف دیواری به رنگ متضاد، نگاه‌ها را به خود خیره خواهد کرد.
  • شلف‌های شیشهای برای حمام

به سوال اولیه خود بر می‌گردیم: ارتفاع شلف حمام چقدر باید باشد؟ می‌خواهیم اشاره کنیم که نسبت‌ها و طراحی در این مورد حرف اول را می‌زند. ارتفاع شلف حمام باید به اندازه‌ای باشد که دسترسی به همه طبقات آن، آسان باشد. به این ترتیب مرکز شلف در ارتفاع ایده‌آل قرار خواهد داشت.

همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، از طبقه‌بندی شیشه‌ای هم در شلف‌های عمودی استفاده می‌شود. طبقه‌بندی شیشه‌ای به دلیل راحتی عبور نور از آن و شفافیت، جلوه خاصی دارد.

ارتفاع مناسب شلف دیواری شیشه‌ای حمام و سرویس بهداشتی
شاید حمام شما کوچک باشد و به دلیل فضای کوچک آن، نیاز به ساخت شلف چند طبقه است. بنابراین لازم است ارتفاع شلف حمام، به حدی باشد که طبقه بالا، برای افراد قد بلند خانواده در نظر گرفته شود. طبقات دیگر نیز توسط سایر افراد خانواده استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

ایده نصب کردن شلف در حمام، یک ایده امروزی و مدرن محسوب می‌شود. اما مهم است که تناسب ابعادی و ارتفاع شلف حمام، به درستی از آب در آید. چون در صورت کوچک بودن یا کم بودن ارتفاع شلف دیواری، عملا این فضا بلااستفاده خواهد ماند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از اجرای شلف، به عوامل مختلف دقت کنید. از جمله این عوامل اندازه و طرح کاشی، رنگ متضاد با رنگ حمام، تقارن یا عدم تقارن شلف، تعداد افراد خانواده و اندازه حمام هستند.

در صورتی‌که دوست دارید شلف حمام به صورت ویژه ‏ای به چشم بیاید، می‏توانید توسط نورپردازی، رنگ یا طرح خاص، آن را برجسته نشان دهید. به‌کارگیری خلاقیت، نقش مهمی در طراحی یک شلف مناسب خواهد داشت. پس برای ساخت یک شلف دیواری، هرگز عجله نکنید و همه جوانب را به‌طور کامل بسنحید. چون پس از اجرا، ایجاد تغییر به خصوص در ابعاد و ارتفاع شلف حمام، بسیار دشوار خواهد بود.

منبع: Homedit

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =