شستشوی مبل در منزل به چه ترتیب صورت می گیرد؟

0

مبل های کثیف بخشی از حقیقت اجتناب ناپذیر زندگی هستند. خرده های بیسکوییت و چیپس لای درزها، لکه ی نوشیدنی روی دسته ها و رد حیوانات خانگی بر تمام سطح مبل را انکار نه! اما به سادگی می توان تمیز کرد. برای شستشوی مبل در منزل خود تنها به کمی زمان و وسایل تمیزکاری نیاز داریم.

مراحل قبل از شستشوی مبل

  1. زیر و بم مبل را جارو بکشید. قبل از هرکاری بهتر است مبل را از هر ذره ریز و درشتی پاک کنیم پس آن را حسابی جاروبکشید. روی کوسن ها، لای درز ها و زیر تشک اصلی فراموش نشود.
  2. با استفاده از یک برس زبر گرد و غبار انباشته شده یا آلودگی های چسبیده را جدا کنید. سپس دوباره جارو بکشید.

توجه: برس خودش زبر هست آن را به قدری محکم نکشید که پارچه مبل آسیب ببیند.

  1. برای از بین بردن پرز و موهایی که جاروبرقی نمی تواند بروبد از یک غلتک استفاده کنید. آن را در سراسر مبل بکشید تا اطمینان حاصل کنید هیچ مویی جا نمانده است.
  2. تمام سطوح دیگر مبل مثل دسته و پایه های فلزی و چوبی را با یک دستمال آغشته به پاک کننده سطوح تمیز کنید. این کار بهتر از اسپری کردن مستقیم پاک کننده روی سطح مبل است؛ زیرا مانع از نفوذ آن در بافت مبل می شود.
  3. لازم است که نوع پارچه را تشخیص دهید. برای اینکار برچسب توضیحات مبل را که به شما می گوید هرقسمت آن از چه جنسی ساخته شده و با چه موادی باید شسته شود، پیدا کنید.

“W” به معنای استفاده از یک مواد شوینده بر اساس آب یا بخار خالی است.

“WS” به این معنی است که شما می توانید با مواد شوینده با بیس آب یا با مواد شوینده خشک تمیز کنید.

“S” به معنای استفاده از مواد شوینده خشک است.

“O” به معنی مواد ارگانیک است و باید با آب سرد شسته شود.

“X” به معنی صرفا برس زبر خیس خالی و یا استفاده از یک سرویس حرفه ای و تخصصی از بیرون برای شامپوکردن است.

شستشوی مبل در خانه
اگر حیوان خانگی دارید، علاوه بر اینکه بهتر است از روکش مبل مخصوص حیوانات خانگی استفاده کنید بلکه برای تمیز کردن مبلمان نیز باید ابتدا موهای حیوان خانگی خود را با یک جارو برقی یا بخارشور از روی مبل جمع آوری کنید سپس نسبت به شستشوی مبل اقدام کنید.

تمیز کردن پارچه مبل با مواد شوینده بر پایه آب و دستگاه بخار

  1. . نرم کننده هایی در فروشگاه ها وجود دارد که برای محافظت از پارچه قبل از مصرف شوینده استفاده می شود. این نرم کننده را تهیه کرده و به هر قسمتی ازمبل که قصد شستن آن را دارید اسپری کنید.

توجه: حتما نرم کننده را در یک نقطه پرت مبل تست کنید تا مطمعن شوید آسیبی به مبلتان نمی رساند.

  1. مواد شوینده خود را با آب مخلوط کنید. نسبت آن ها به هم باید نصف نصف باشد.(مثلا سه پیمانه آب، سه پیمانه شوینده)
  2. بعد از تهیه تمام مواد شوینده متناسب با جنس پارچه، آن ها را بر یک تکه از مبل آزمایش کنید. محلول را به پارچه زده و ده دقیقه صبر کنید. سپس با یک پارچه رویش را بکشید؛ اگر متوجه هیچگونه تغییر رنگ یا آسیبی نشدید پاک کننده ها امن هستند. به مرحله بعدی بروید.
  3. یک جاروی بخارشوی تهیه کنید. آن ها انواع بسیار مختلفی دارند پس این مرحله را به طور کلی تر توضیح می دهم.
  • مخزن مایع بخارشوی را جدا کنید.
  • محلول آماده را داخل آن بریزید.
  • در آن را محکم کنید.
  • سر جارو را به طور مداوم روی پارچه بکشید.
بخار شور کردن مبل
برای بخار شوی کردن مبلمان، دستگاه خود را با مخلوطی از آب و شامپو پر کنید و به آرامی روی مبل بکشید.
  1. مخزن بخارشوی را این بار فقط از آب پر کنید و دوباره روی مبل بکشید تا شوینده های اضافی از روی آن پاک شوند.

نکته: اگر قسمتی از مبل بود که حس کردید نیاز به محلول بیشتری دارد روی آن اعمال کنید، اما دقت کنید که محلول روی هیچ قسمتی برای مدت طولانی باقی نماند زیرا ممکن است به تغییر رنگ دائمی منجر شود.

  1. در نهایت مبل را در هوا آزاد بگذارید تا به مرور خشک شود.

مراحل خشک کردن مبل

  1. استفاده از حلال خشک کننده: این ها مواد مایعی هستند که روی مبل اسپری شده و شوینده ها را در خود حل می کنند و مزدایند.
  2. در و پنجره ها را باز کنید و فن ها را روشن کنید. هیچ چیز به اندازه هوای تازه ومطبوع به خشک شدن مبل کمک نمی کند.
  3. بعد از خشک شدن کامل مبل یک دستمال خشک روی آن بکشید و دقت کنید که لکه ای باقی مانده است یا نه.اگر باقی مانده بود می توانید برای آن قسمت مجددا از شوینده بیشتری بهره بگیرید.
شستشوی مبل در خانه
حالا مبل شما کاملا تمیز است، به تمیزی یک مبل جدید

مواد شوینده مناسب برای مبل های چرمی

همانطور که می دانیم مواد شوینده شیمیایی به مرور چرم را از بین می برند و به پوست آسیب می رسانند برای همین به شما پیشنهاد می کنم تا از مواد طبیعی که در زیر معرفی می کنم بهره بگیرید و به انتخاب خودتان یکی از این محلول ها را هرچند وقت یک بار به آرامی روی مبل دستمال بکشید.

  1. مخلوط آب و سرکه سفید
  2. روغن سویا
  3. پارچه خشک و سپس پارچه خیس به تنهایی

نحوه تمیز کردن مبل چرم

برای برق انداختن مبل چرمی نیاز است که مراحلی را انجام دهید.

  • ابتدا آشغال های روی مبل را با جاروبرقی یا جارو شارژی جمع کنید. پشت کوسن ها را فراموش نکنید. اگر از برس استفاده می کنید، حواستان باشد که جنس برس به گونه ای باشد که به روکش چرمی شما آسیب نرساند.
  • سپس یک دستمال نرم بردارید و گرد و خاک روی مبل را پاک کنید.
  • اگر لکه ای روی مبل ریخته است، بهتر است همان لحظه اقدام به پاک کردن آن کنید و نگذارید لکه کهنه شود. می توانید از ترکیبی از آب و سرکه و یک روغن مانند روغن سویا یا زیتون را تمیز کردن مبل چرمی استفاده کنید.
  • دستمال را آغشته به محلول کنید و مبل را به آرامی و از بالا به پایین تمیز کنید. در نهایت با دستمال نرم خشک آن را خشک کنید.

تمیز کردن مبل چرم سفید

  • برای تمیز کردن مبل چرم سفید می توانید آب لیمو و عصاره تارتار استفاده کنید و آن را به آرامی روی چرم سفید بکشید تا لکه های سیاه را پاک کند.
  • برای براق کردن مبل می توانید از واکس مخصوص مبل چرم استفاده کنید. البته اگر چرم شما مصنوعی است بهتر است که از واکس مبل چرم مصنوعی استفاده کنید. واکس به جلوگیری از ترک خوردن چرم نیز کمک می کند.

نحوه تمیز کردن لکه از مبل چرمی

گاهی اوقات برای تمیز کردن لکه هایی که روی مبل می افتد مانند پاک کردن خودکار از روی مبل چرمی یا پاک کردن رنگ مو از روی چرم نمی دانیم از چه محلولی باید استفاده کنیم؟ برای تمیز کردن لکه خودکار از  روی چرم می توانید از لکه برهایی مانند پد لاک پاک کن، عطر، اسپری مو، الکل و … استفاده کنید.

حواستان باشد که برای پاک کردن رنگ مو نیز از حلال های قوی مانند آمونیاک استفاده نکنید، چرا که این حلال ها می توانند رنگ چرم را از بین ببرند. در صورت ریختن هرگونه رنگ و لوازم آرایش روی مبل چرمی از محلول های مخصوص پاک کردن لکه از مبل چرمی استفاده کنید.

شستشوی مبل در خانه و تمیز کردن مبل چرم
برای براق کردن مبل می‌توانید از واکس مخصوص مبل چرم استفاده کنید. واکس به جلوگیری از ترک خوردن چرم نیز کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب دانستیم که چگونه به سادگی در منزل خود به شستشوی مبل هایمان _از هرجنسی که هستند_ بپردازیم طوری که مبل کمترین آسیب را ببیند. قبل از شروع شستشوی مبل چه کارهایی کنیم؟ از چه موادی استفاده کنیم؟ و چگونه مبل را بعد از اتمام کار خشک کنیم. امیدوارم برایتان سودمند بوده باشد.

منبع: wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 2 =