یاتاقان در ماشین لباسشویی چه نقشی دارد؟

0

یاتاقان ماشین لباسشویی یکی از اجزایی است که در چرخش درام یا دیگ لباسشویی نقش اساسی دارد و هر گونه سر و صدای لباسشویی خصوصا در مرحله خشک کردن را به خرابی یاتاقان در ماشین لباسشویی ربط می‌دهند. اما این قطعه چیست و چه نقشی در ماشین لباسشویی دارد؟ با استادکار همراه باشید تا به پاسخ سوال خود را در این خصوص برسید.

یاتاقان ماشین لباسشویی چه قطعه‌ای است؟

یاتاقان یا بلبرینگ یکی از قطعات داخل ماشین لباسشویی است که به دیگ متصل است و به صورت سه نظام از آن رد شده است. در واقع محور چرخشی دیگ شستشو را از درون بلبرینگ ساچمه‌ای سه نظام رد می‌کنند که این عمل باعث چرخش راحت دیگ لباسشویی می‌شود. هرگونه خرابی یاتاقان موجب سر و صدا و یا نچرخیدن دیگ شستشو می‌شود.

انواع یاتاقان در ماشین لباسشویی

دو نوع یاتاقان در ماشین لباسشویی وجود دارد که در صورت سائیده شدن هرکدام نیاز به تعویض دارید.

  • بلبرینگ

بلبرینگ و رولبرینگ ها دارای طراحی ساده و مشابه هم می باشند اما در بلبرینگ عنصرغلطان به شکل ساچمه است. همچنین مقاومت آنها در برابر میزان تحمل بار متفاوت است. بلبرینگ‌ها به صورت شعاعی و محوری بار را تحمل می‌کنند و در صورت قرارگیری در معرض بارهای سنگین می‌شکنند.

در بلبرینگ عنصر غلطان به شکل ساچمه و در مقابل بارهای سنگین آسیب پذیر و شکننده است.
در بلبرینگ عنصر غلطان به شکل ساچمه و در مقابل بارهای سنگین آسیب پذیر و شکننده است.
  • رولبرینگ

عنصر غلطان در رولبرینگ‌ها به صورت استوانه است و نیروی وارد شده در آن‌ها به صورت محوری است. تحمل بار رولبرینگ‌ها بیشتر از بلبرینگ‌ها است و آن‌ها بارهایی با وزن‌های زیاد را به راحتی جا به جا ‌می‌کنند.

بلبرینگ‌هایی که از اصطکاک کمتر برخوردارند برای لباسشویی‌هایی که دارای قدرت کم و سرعت بالا هستند مناسب اند. همچنین بلبرینگ‌های استانداردی که برای انواع ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای عدد ۴ رقمی هستند که قسمت چپ آن شیار عمق آن را نشان می‌دهند.

عنصر غلطان در رولبرینگ‌ها به صورت استوانه است و بارهایی با وزن‌های زیاد را به راحتی جا به جا ‌می‌کنند.
عنصر غلطان در رولبرینگ‌ها به صورت استوانه است و بارهایی با وزن‌های زیاد را به راحتی جا به جا ‌می‌کنند.

نقش یاتاقان در ماشین لباسشویی

وظیفه بلبرینگ کمک به چرخش دیگ است و این قسمت از دستگاه در ماشین لباسشویی وظیفه ای مهمی بر عهده دارد. نحوه کار بلبرینگ‌ها به این صورت است که محور چرخشی دیگ شستشو را از درون بلبرینگ ساچمه ای سه نظام رد می‌کنند که این عمل باعث چرخش راحت می‌شود. در واقع یک بلبرینگ یا یاتاقان در ماشین لباسشویی در شفت داخلی و بیرونی تناسب ایجاد کرده و موجب چرخش درست دیگ می‌شود و در صورت هرگونه ساییدگی در بلبرینگ این تناسب از بین رفته و دیگ با سر و صدا می چرخد و یاتاقان نیاز به تعویض دارد.

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار

علایم تعویض یاتاقان در ماشین لباسشویی

همانطور که پیش از این گفتیم، یکی از علل سروصدای ماشین لباسشویی، خرابی یاتاقان دیگ ماشین لباسشویی است که مشکلی رایج است و باید به آن توجه کرد. با گذشت زمان، آب از آب بندی دیگ عبور می‌کند و یاتاقان‌ها زنگ می‌زند. یاتاقان زنگ زده هنگام کار کردن سر و صدا می‌کند. یاتاقان‌ ماشین لباسشویی پس از ۱۰ سال کار کردن نیاز  به تعویض کردن دارد. یاتاقان‌ها در زیر مخزن خارجی واشر قرار دارند و برای تعویض آنها بهتر است از یک استادکار کمک بخواهید.

در صورت وجود هر کدام از علایم زیر باید نسبت به تعویض یاتاقان ماشین لباسشویی خود اقدام کنید.

  • وجود سر و صدا در چرخه چرخش لباسشویی

پس از گذشت چند سال یاتاقان‌های موجود در درام یا دیگ لباسشویی سائیده شده و با بررسی درام داخلی متوجه خواهید شد که باید آنها را تعویض کنید یا خیر. درب را باز کنید و درام را با دست بچرخانید، اگر هنگام چرخش درام سر و صدا ایجاد می‌شود، ممکن است در اثر فرسودگی یاتاقان باشد.

یاتاقان در لباسشویی هر ۱۰ سال نیاز به تعویض دارد و به مرور زمان فرسوده و سائیده خواهد شد.
یاتاقان در لباسشویی هر ۱۰ سال نیاز به تعویض دارد و به مرور زمان فرسوده و سائیده خواهد شد.
  • وجود لکه روغنی روی لباس‌ها

یکی دیگر از علایم یاتاقان فرسوده، وجود لکه‌های روغنی روی لباس‌های شماست که در ماشین لباسشویی انداخته بودید. اگر از ماشین لباسشویی‌ خود زیاد استفاده می‌کنید و یا به‌ طور مکرر با بار نامتوازن کار می‌کند یاتاقان در اثر چرخش دچار فرسودگی و آسیب می‌شود.

  • عملکرد نامناسب لبه دیگ و واشر درب

عملکرد بین لبه دیگ و واشر درب را بررسی کنید. اگر با واردکردن فشار بر لبه بالایی درام فاصله بین لبه درام و واشر درب تغییر کند، یعنی یاتاقان آسیب‌دیده است و احتمالاً نیاز به تعویض دارد.

در صورت مشاهده هر کدام از علایم بالا بهتر است هرچه سریع‌تر با نمایندگی تماس بگیرید و نسبت به تعویض یاتاقان لباسشویی اقدام کنید.

دیگ لباسشویی را با دست بچرخانید، اگر صدا داد نسبت به تعویض یاتاقان در ماشین لباسشویی اقدام کنید.
دیگ لباسشویی را با دست بچرخانید، اگر صدا داد نسبت به تعویض یاتاقان در ماشین لباسشویی اقدام کنید.

جمع‌بندی

یاتاقان در ماشین لباسشویی قطعه مهمی محسوب می‌شود و بهتر است با بررسی علایم و عیب یابی که در بالا ذکر شد، نسبت به تعویض به موقع آن همت ورزید تا برای کل دستگاه مشکلی پیش نیاید.

منبع: thebigbearingstore | bonfe | espares

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 3 =