ابعاد استاندارد درب ساختمان چقدر است؟

0

داشتن آگاهی نسبت به ابعاد استاندارد درب ساختمان بسیار مفید و ارزنده است. اگر معمار و طراح ساختمان باشید، با توجه به این داده‌ها می‌توانید ساختمان‌های استاندارد طراحی کنید همچنین اگر قصد خرید یا اجاره هر ملکی را داشته باشید، با آگاه بودن نسبت به این موضوع زمان اثاث‌کشی به دردسر نمی‌افتید و بدون آسیب رسیدن به وسایل‌تان می‌توانید به راحتی آنها را جابه‌جا کنید. در این مطلب به بررسی ابعاد استاندارد درب ساختمان و انواع آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آیا برای ساخت خانه داشتن ابعاد استاندارد ضروری است؟

داشتن ابعاد استاندارد در ساخت خانه از جمله موارد ضروری به حساب می‌آید، زیرا موجب کارآمد و اصولی‌تر شدن آن می‌شود. همانطور که می‌دانید وجود هر یک از بخش‌ها در طراحی نقشه داخلی و خارجی خانه مهم و کلیدی است. به عنوان مثال ابعاد سرویس بهداشتی یا اتاق خواب تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در صورت رعایت نشدن ابعاد استاندارد، ظاهر خانه بد و نامطلوب می‌شود. بنابراین ساختمان باید با توجه به متراژ کلی خانه و اولویت‌بندی ابعاد استاندارد، طراحی و ساخته شود.

دسته‌بندی درب‌های ساختمانی

درب‌های ساختمانی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک تنوع بالایی در جنس و طراحی دارند. در ادامه به معرفی انواع درب‌ها و کاربردهایی که در ساختمان دارند، خواهیم پرداخت.

درب تک لنگه

درب‌های تک لنگه علاوه بر ورودی ساختمان‌های بدون پارکینگ، معمولا در ساختمان‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به یک درب برای عبور‌و‌مرور افراد و یک درب برای عبور وسایل نقلیه دارند. نصب درب‌های تک لنگه بر ارزش ملک شما می‌افزاید. این نوع درب‌ها در جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که نوع فلزی آن بسیار پرکاربرد است.

مدل درب فلزی ساده حیاط
درب فلزی ساده حیاط از انواع پرفروش درب‌های تک لنگه در بازار است که دوام بالایی دارد.

درب دو لنگه

درب‌های دو لنگه به نسبت یک لنگه قیمت بالاتری دارند و همین‌طور نصب و تولید آنها زمان‌بر است. درب‌های دولنگه در انواع ضد سرقت، چوبی، فلزی و آهنی تولید می‌شوند. این نوع درب‌ها در ورودی ویلاها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی به کار می‌روند.

ابعاد درب ورودی ساختمان
برای افزایش امنیت ساختمان‌های بزرگ می‌توانید از انواع درب‌های ضد سرقت دو لنگه استفاده کنید.

درب یک‎‌و‌نیم لنگه

درب یک‌و‌نیم لنگه همانطور که از اسمش پیداست، از درب یک لنگه بزرگتر و از درب دو لنگه کوچکتر است. از این مدل درب‌ها برای لابی‌ و ساختمان‌هایی که تک ورودی هستند و درب پارکینگ ندارند، استفاده می‌شود.

مدل درب ضد سرقت
درب ضد سرقت یک‌و‌نیم لنگه برای ورودی آپارتمان‌ها بسیار مناسب هستند.

ابعاد استاندارد درب ساختمان در فضاهای مختلف داخلی

به درب‌های تعبیه شده در فضاهای داخلی ساختمان، درب‌های داخلی گفته می‌شود. درب‌های داخلی ساختمان مانند درب دستشویی، اتاق خواب، ورودی و… در ابعاد و اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند.

درب ورودی آپارتمان

معمولا اندازه استاندارد برای درب ورودی آپارتمان را 1.30 الی 1.40 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. درب ورودی ساختمان ممکن است به گونه‌ای طراحی شود که با باز شدن لنگه باریک کناری، در زمان جابه‌جایی وسایل فضای بیشتری در اختیار صاحب خانه قرار دهد.

ابعاد و اندازه درب ورودی آپارتمان
علاوه بر استاندارد بودن سایز درب ورودی آپارتمان، به جنس و کیفیت آن هم دقت کنید.

درب اتاق خواب

ابعاد استاندارد برای درب اتاق خواب 90 الی 100سانتی‌متر است. درب اتاق خواب معمولا نسبت به سایر درب‌های داخلی بزرگتر در نظر گرفته می‌شود، زیرا باید فضای کافی برای عبور وسایلی مانند سرویس خواب را داشته باشد.

عرض در اتاق خواب در پلان
ابعاد درب اتاق خواب باید کاملا استاندارد باشد تا مشکلی در زمان جابجایی مبلمان پیش نیاید.

درب سرویس بهداشتی

ابعاد استاندارد برای سرویس بهداشتی مانند حمام و دستشویی با توجه به متراژ و ظرفیت ساختمان بین 70 الی 85 سانتی‌متر متغیر است.

بیشتر بخوانید: 10 مشکل رایج در سرویس بهداشتی و حمام و روش تعمیر آن‌ها

ابعاد استاندارد درب سرویس بهداشتی و حمام
ابعاد و جنس درب سرویس بهداشتی از جمله نکات مهمی است که باید هنگام خرید به آن دقت کنید.

میزان ارتفاع مناسب برای درب‌های داخلی بین 210 تا 230 سانتی‌متر متغیر است.

ابعاد استاندارد درب ساختمان در فضاهای مختلف خارجی

درب‌های به کار برده شده در فضاهای خارجی ساختمان را درب خروجی می‌نامند که درب پارکینگ، درب حیاط و ورودی اصلی ساختمان از جمله آنها به شمار می‌روند. توجه به ابعاد استاندارد درب ساختمان در فضاهای داخلی و خارجی به یک میزان دارای اهمیت است و نباید هیچکدام را نادیده گرفت.

درب پارکینگ

ابعاد درب پارکینگ به عنوان یکی از حساس‌ترین نقاط ساختمان باید به دقت بررسی و اندازه‌گیری شود. استاندارد درب پارکینگ برای ملک شخصی دارای ارتفاع 2.5 متر و عرض 3 متر و برای آپارتمان‌ها دارای ارتفاع 2.5 متر و عرض 6 متر است. طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید به‌گونه‌ای باشد که ساکنین آن مشکلی برای رفت‌و‌آمد با وسایل نقلیه‌شان نداشته باشند.

ابعاد استاندارد درب کرکره‌ای پارکینگ
ابعاد درب پارکینگ باید کاملا استاندارد طراحی شود.

درب انباری

اندازه انباری‌ها با توجه به متراژ واحدهای مسکونی و تجاری تعیین می‌شود و معمولا بین 2‌ الی 5 متر هستند. اندازه استاندارد درب انباری دارای طول 2 متر و عرض 1.5 متر است.

مدل درب استاندارد انباری
درب انباری باید از جنس فلز بوده و به جهت تهویه هوا شیاردار باشد.

درب حیاط

زیبایی درب حیاط به عنوان ورودی ساختمان، تاثیر چشمگیری در نمای کلی آن دارد. از این‌رو باید در انتخاب آن دقت لازم به عمل آید. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، درب حیاط در جنس و طرح‌های مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به موقعیت و نیازتان می‌توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید. ابعاد درب حیاط نیز مشابه استاندارد درب پارکینگ در ساختمان است و تفاوتی ندارد.

ابعاد استاندارد درب‌های ساختمانی
درب فلزی ساده حیاط از جمله پرکاربردترین انواع درب خروجی است.

همین‌طور بخوانید: هر آنچه که در مورد درب‌های اتوماتیک باید بدانید

نکات تکمیلی در ابعاد استاندارد درب ساختمان

  • درب ریلی پارکینگ برای ساختمان‌های پر رفت‌و‌آمد مناسب‌ترین گزینه است.
  • عرض درب اتاق خواب در پلان معمولا بین 85 الی 90 سانتی‌متر است.
  • ابعاد استاندارد درب کرکره‌ای پارکینگ به‌گونه‌ای طراحی شده که همه ماشین‌ها با هر ابعادی، بتوانند به‌راحتی از آن عبور کنند.
  • انباری فضای مناسبی برای نگهداری ابزار و لوازمی است که ممکن است همه روزه به آنها نیاز نداشته باشیم، از این‌رو به ابعاد استاندارد انباری در زمان خرید یا اجازه ملک دقت کنید تا برای استفاده دچار مشکل نشوید.
  • در کنار زیبایی منحصر به‌فرد درب چوبی پارکینگ، از این نکته غافل نشوید که طول عمر مفید آن نسبت به انواع فلزی و آهنی کوتاهتر است.

خوب است بخوانید: درب پی وی سی (pvc) یا درب ضد آب چیست؟

سخن پایانی

قرارگیری صحیح درب‌های به کار رفته در ساختمان اهمیت بالایی دارد که در صورت نادیده گرفته شدن از زیبایی معماری آن می‌کاهد از این‌رو زمان خرید درب‌های ساختمانی باید به مکان و هدف نصب آنها دقت کنید. به‌طور مثال ابعاد استاندارد درب ورودی با ابعاد درب سرویس بهداشتی متفاوت است. امیدواریم با خواندن این مطلب نکات مربوط به ابعاد استاندارد درب ساختمان را یاد گرفته باشید. برای ساخت درب سرویس استادکار کنار شماست.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =