وسایلی که اصلا نباید در ماشین لباسشویی بشویید

0

وسایل شستنی زیادی دارید که می­‌خواهید برای صرفه‌جویی در وقت تمام آن‌ها را در لباسشویی بیاندازید؟ دست نگهدارید! استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن لباس­‌ها عالی است، اما این بدان معنی نیست که هر چیزی دم دست باشد و نیاز به شستن دارد را می‌توانید داخل این دستگاه بیاندازید.

قبل از اینکه این کار را انجام دهید و با چند دکمه شستن لباس مورد نظر خود را به ماشین لباسشویی بسپارید، اندکی صبر کنید. چرا که حرکت بعدی شما می‌تواند به لباس‌های گران‌بها یا حتی خود ماشین لباسشویی شما برای همیشه آسیب بزند. بیایید نگاهی به لیست وسایل و لباس‌هایی که به هیچ عنوان نباید در ماشین لباسشویی شست، بیاندازیم.

این وسایل را هیچ‌وقت در ماشین لباسشویی نشویید

پیش از اینکه لباس‌ها را داخل ماشین بیاندازید، پودر ریخته و دکمه شستشو را بزنید، بررسی کنید که آیا لباس‌هایی که داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید، اصلا مناسب این نوع شستشو هستند؟‌ در زیر با تعدادی از لباس‌هایی که نباید در ماشین شسته شوند، آشنا می‌شوید.

کلاه بافتنی

اگرچه کلاه‌های بافتنی پس از ساعت‌ها قرارگیری روی سر عرق کرده، چرب و بدبو می‌شوند، اما پارچه ظریف آنها نمی‌تواند چرخه شستشوی ماشین لباسشویی را تحمل کند. اگر حس کردید کلاه بافتنی شما نیاز به شستشو دارد، آن را با دست و مواد شوینده ملایم بشویید تا بافت و نرمی خود را حفظ کند.

بالش‌های مموری فوم

بالش‌های مموری فوم نوعی بالش طبی هستند که شکل بدن و سر را روی خودشان حفظ می‌کنند. این بالش‌ها قابل شستشو در ماشین نیستند، مگر اینکه روی برچسب پارچه آنها این مورد قید شده باشد. هنگامی که این بالش‌ها در دیگ لباسشویی چرخانده می‌شوند، الیاف‌شان آسیب دیده و ممکن است از این چرخه شستشو سالم بیرون نیایند.

نکات مهم و نحوه شستن بالش مموری فوم
الیاف بالش‌های مموری فوم با چرخانده شدن در مخزن لباسشویی آسیب می‌بینند.

سکه!

پیش از اینکه شلوار خود را داخل لباسشویی بیاندازید، جیب‌های خود را چک کنید تا اگر سکه‌ای در آن جا مانده، پیدایش کنید. اگر سکه‌ها کف مخزن شستشو بریزد، می‌تواند موجب آسیب دیدن باله‌های پمپ تخلیه و درب لباسشویی و خش افتادن روی آن شود. با چرخیدن لباس‌ها خصوصا در مرحله آبکشی، سکه‌ها به هر طرف پرت شده و به بدنه ماشین آسیب می‌زنند. پس قبل از پرتاب شلوارتان به داخل لباسشویی، تمام جیب‌های آن را چک کنید. مقاله رایج‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین لباسشویی نیز پیشنهاد می‌شود.

لکه‌های قابل اشتعال

اگر به تازگی بنزین روی لباس‌هایتان ریخته، برای خلاص شدن از شر لکه یا بوی شدید، آن را داخل لباسشویی نیاندازید. ترکیبات بسیار قابل اشتعال مانند بنزین، الکل و حتی روغن پخت و پز با ماشین لباسشویی سازگار نیستند. قرار دادن لباس‌های آغشته به چنین ترکیباتی در لباسشویی، می‌تواند باعث آتش‌سوزی خانه شما شود.

با استفاده از پاک‌کننده و لکه‌بر پایه حلال، یا دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک، می‌توانید چنین لکه‌هایی را از بین ببرید. یا اینکه می‌توانید آنها را با استفاده از آب داغ و مواد شوینده در لگن با دست بشویید.

لباس با موی حیوان خانگی

اگر در خانه‌تان حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، می‌دانید که موی حیوانات خانگی می‌تواند به طرز آزاردهنده‌ای در همه جا ظاهر شود: روی تخت، فرش، کت و لباس و …. کرک، پشم و پرز این حیوانات روی لباس‌ها در هنگام خیس شدن می‌تواند به یکدیگر و به کناره‌های لباسشویی بچسبد؛ حتی می‌تواند لباس‌های دیگر را نیز پرزی یا لوله‌های تخلیه دستگاه را مسدود کند. قبل از اینکه لباس‌های پرزگرفته از موی حیوان خانگی را داخل دستگاه خود قرار دهید، از برس پرزگیر یا جاروبرقی برای از بین بردن موی حیوانات خانگی استفاده کنید تا پرزها را بگیرید.

بهترین روش برای پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی لباس و پوشاک
پرز حیوانات در هنگام خیس شدن می‌تواند گلوله گلوله شده و لوله‌های تخلیه را مسدود کند.

پارچه‌های توری

اقلام توری به واسطه پارچه ریز و شکننده‌ای که دارند، بیشتر امکان آسیب دیدن دارند. پس بهتر است این پارچه‌های ظریف را با دست بشویید. برای شستن آنها با دست هم از آب سرد استفاده و از شستشوی زیاد خودداری کنید تا پاره نشوند.

اگر اصرار دارید آنها را درون لباسشویی بیاندازید، بهتر است درون یک کیسه توری قرار دهیدشان تا از پاره شدنشان جلوگیری کنید. پس از شستن نیز به جای قراردادن آن‌ها در خشک‌کن، آویزان‌شان کنید تا خشک شوند. پرده‌های توری اغلب ظریف هستند و پس از شستشو، جابجایی و آویزان کردن آن‌ها سخت است. می‌توانید این کار را به استادکار بسپارید.

خدمات خشکشویی و اتوشویی پرده

خشکشویی و اتوشویی پرده

  • خدمات پرده شویی و خشکشویی انواع پرده
  • خشکشویی تخصصی پرده‌های خاص
  • شستشوی پرده همراه با جمع آوری و نصب پرده
  • شستشو و اتوشویی پرده های اداری و خانگی
دریافت این خدمت از استادکار

کفش، به خصوص کفش‌های چرم و مخصوص دویدن

شستن کفش‌های کتانی معمولی در ماشین لباسشویی کاری رایج است. با این حال قرار دادن کفش مخصوص دویدن در لباسشویی اشتباهی است که می‌تواند برایتان گران تمام شود. اکثر کفش‌های مخصوص دویدن در ماشین لباسشویی کوچک می‌شوند و کمتر از اندازه قبلی بیرون می‌آیند. پس قبل از اینکه کفش‌های مخصوص دویدن خود را در لباسشویی قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که برای این نوع شستشو مجاز هستند یا خیر.

کفش‌های چرمی نیز همین وضعیت را دارند و با شسته شدن در ماشین لباسشویی به شدت آسیب می‌بینند. حتی اگر قسمتی از کفش شما چرمی باشد، ممکن است با شسته شدن در لباسشویی به قسمت‌های غیر چرمی دیگر، رنگ پس دهد. خواندن مطلب شستن کفش کتانی در ماشین لباسشویی نیز خالی از لطف نیست.

لباس‌های ضدآب!

ضدآب بودن برخی لباس‌ها دلیل خوبی بر این نیست که با شستشوی ماشین لباسشویی سازگار هستند. پارچه این موارد مانند بارانی و تشک، آب را در خود حفظ می‌کنند و یک اثر بادکنکی ایجاد می‌کنند که در نهایت در طول چرخه شستشو امکان بادکردن و انفجار آن وجود دارد.

بایدها و نبایدهای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی
لباس‌های ضدآب در هنگام خیس شدن آب را در خود محبوس می‌کنند و یک اثربادکنکی ایجاد می‌کنند که احتمال انفجار را افزایش می‌دهد.

کراوات

اگر در مهمانی یا عروسی شب گذشته روی کراوات خود غذای روغنی یا نوشیدنی ریخته‌اید، نگران نباشید. لکه‌ها پاک می‌شوند اما بهتر است این کار را به ماشین لباسشویی نسپارید. کراوات‌ها پارچه‌های ظریفی دارند، معمولا از ابریشم دوخته شده و دوخت و گلدوزی خاصی دارند. بهتر است بعد از اینکه آنها را لکه‌زدایی کردید، با دست بشوییدشان. خواندن مقاله بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چربی و روغن از روی لباس پیشنهاد می‌شود.

لباس‌های مجلسی و گرانبها

لباس‌های مجلسی و کار شده با مروارید و پولک و … برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب نیستند. هر چیزی که دارای جزییات در دوخت یا پارچه‌ آن ظریف باشد، نباید در ماشین لباسشویی انداخته شود، زیرا احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد. بهتر است اینگونه لباس‌ها را به خشکشویی بسپارید. استادکار نیز می‌تواند این کار را به بهترین نحو برایتان انجام دهد.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار

خودکار!

دوباره تاکید می‌کنیم که قبل از شستشو جیب لباس‌های خود را جستجو کنید. اگر خودکار داخل جیب شلوار یا لباس شما وجود دارد، ممکن است در طول دوره شستشو منفجر شود. همچنین جوهر در همه جای دستگاه لباسشویی ریخته و موجب آسیب به دستگاه می‌شود.

کیف پول

کیف پول چرمی یا دست‌دوز شما با انداختن در ماشین لباسشویی دچار آسیب می‌شود. علاوه بر این زیپ و هرگونه گلدوزی و تزیینات خارجی آن می‌تواند به راحتی خراب شود. پس با پاک‌کننده مخصوص آن را پاک کنید و اگر مجبور به شستشو بودید، آن را با دست بشویید.

دسته کلید!

دسته کلید نیز یکی دیگر از اقلامی است که معمولا در جیب لباس‌ها می‌گذاریمش و گاهی اوقات فراموش می‌کنیم آن را از جیب خارج کنیم. هیچ کس دوست ندارد کلید‌های خود را به عمد داخل لباسشویی بشوید. پس قبل از ریختن لباس در لباسشویی دقت کنید.

دسته کلید می‌تواند درام یا محفظه لباسشویی را خش بیاندازد یا در صورت گیرافتادن در فیلتر و دریچه خروجی آب، موجب خرابی‌های بدتری شود. اگر سوییچ ماشین نیز در کنار دسته کلیدها باشد، وضعیت بدتر هم می‌شود و داخل آن آب می‌رود. خارج کردن کلیدها همیشه مطمئن‌ترین راه‌حل است.

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباسشویی بیندازیم؟
دسته کلید می‌تواند درام لباسشویی را خش بیاندازد یا در صورت گیرافتادن در فیلتر و دریچه خروجی آب موجب خرابی‌های بدتری شود.

لباس با زیپ‌های باز شده

چیزهایی که زیپ دارند، می‌توانند داخل لباسشویی قرار بگیرند، به شرطی که زیپ آن‌ها بسته باشند. زیپ‌های باز در حین چرخه شستشو می‌توانند به لباس‌های دیگر گیر کنند و به لباس‌های ظریف شما آسیب بزنند.

سخن پایانی

در انتها باید گفت که شاید ریختن تمام لباس‌ها با هم در لباسشویی وسوسه‌کننده باشد، اما این کار می‌تواند هزینه‌های جانبی دیگری مثل خراب شدن لباس‌ها و وسایل و البته خود ماشین لباسشویی داشته باشد. همچنین علاوه بر اینکه اقلام بالا را پیش از شستشو تفکیک می‌کنید، حواستان باشد که لباسشویی را بیش از اندازه پر نکنید تا لباس‌ها بهتر شسته شوند و دستگاه فضای لازم برای شستشو را داشته باشد.

منابع: sonicsoak | bestlifeonline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 9 =