بهترین زمان کاشت درخت چه زمانی است؟

3

ایجاد فضای سبز و کاشت درخت در شهرها و در طبیعت امری بسیار مهم است. لازم است افراد به طبیعت پیرامون خود دقت کافی داشته باشند تا هم خود و هم دیگران از آن بهترین استفاده ها را ببرند. کاشت درخت از جمله فعالیت هایی است که لذت فراوانی برای افراد به دنبال دارد. کاشت درخت باعث برجای ماندن طبیعت برای نسل های بعدی و لذت بردن خود افراد خواهد بود، هوای محیط را پاکیزه کرده و زیبایی و طراوت خاصی به پیرامون انسان می بخشد. انتخاب بهترین زمان کاشت درخت کمک می کند تا نتیجه گیری مطلوب تری از کاشت داشته باشیم.

برای کاشت درخت نکات فراوانی باید مورد توجه شما قرار گیرد. یکی از مهمترین این نکات، بهترین زمانی است که برای کاشت درخت انتخاب می شود. در صورتی که زمان مناسبی را برای کاشت نهال درخت انتخاب نکنید، نمی توانید به رشد مناسب آن امیدوار باشید. البته مشخص است که انتخاب نهال و بسیاری از موارد دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، اما زمان کاشت درخت از نکات ابتدایی برای این کار است که حتما باید مورد توجه شما قرار گیرد.
در ادامه سعی می کنیم به نکاتی در این زمینه اشاره کنیم تا شما با استفاده از آن بتوانید بهترین زمان کاشت درخت را انتخاب کرده و اقدامات لازم برای این کار را انجام دهید.

 بهترین زمان کاشت درخت

چه عواملی در بهترین زمان کاشت درخت تاثیر گذارند؟

نهال های درختان در فصل زمستان همانند درختان به خواب زمستانی می روند. بهترین موقع و زمان برای کاشت نهال درخت هنگامی است که خواب زمستانی آنها شروع شده است. در مناطق آب و هوایی مختلف نیز این زمان متفاوت بوده که بهتر است در هر منطقه در فصل پاییز و زمستان اقدام به کاشت درخت کنند.

در واقع مهمترین عواملی که در انتخاب زمان مناسب برای کاشت درخت مهم هستند، فصل و اقلیم آب و هوایی است. توجه به این دو مورد می تواند بهترین زمان کاشت درخت در منطقه ما را مشخص کند. به همین منظور سعی کرده ایم بر اساس این موارد تقسیم بندی برای انتخاب زمان مناسب کاشت درخت ارائه کنیم

بهترین زمان کاشت درخت در مناطق گرم و معتدل

در مناطق گرم و معتدل که زمستان های یخبندان و خیلی سرد ندارند بهتر است با شروع فصل پاییز و دیدن آثار به خواب رفتن درختان اقدام به کاشت نهال کنید. در این مناطق پاییز و زمستان تفاوت دمایی زیادی ندارند، به همین دلیل با شروع فصل پاییز تا زمانی که هوا سرد است و رو به گرمی نرفته باشد، بهتر است اقدامات لازم جهت کاشت درخت را انجام دهید.

بهترین زمان کاشت درخت در مناطق سردسیر

در مناطق سردسیر به دلیل یخبندان های شدید و بارش برف بهتر است برای کاشت نهال زمان به خواب رفتن درختان را انتخاب نکنید. پس از سپری شدن پاییز و یخبندان های زمستان، بهترین زمان کاشت درخت فرا می رسد. درختان در این زمستان از یخ زدگی در امان هستند و همچنان نیز در خواب زمستانی به سر می برند.

انتخاب بهترین زمان کاشت درخت

بهترین زمان کاشت درخت از نظر آب و هوا

اغلب افراد بر این تصور هستند که کاشت درخت در یک روز آفتابی بهتر است چراکه نور کافی به درخت می رسد. اما بهتر است بگوییم بهترین آب و هوایی که برای کاشت درخت می توان انتخاب کرد، آب و هوای ابری و نیمه ابری است. در روزهای ابری اگر باران ببارد برای درخت تازه کاشته شده بسیار مناسب است و خاک آن مرطوب می ماند. با انتخاب این زمان و با بارش باران شما از آبیاری نهال کاشته شده آسوده خاطر خواهید بود.

اگر زمانی را از قبل برای کاشت درخت انتخاب کردید و هوا در آن روز آفتابی بود، می توانید اقدام به کاشت درخت کنید اما به آبیاری و مرطوب شدن خاک محیط درخت اطمینان حاصل کنید. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که نهایت زمان کاشت درخت قبل از شروع فصل بهار و دو الی سه هفته قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی است.

بهترین زمان کاشت درخت در ایران

در کشور ما روز ۱۵ اسفند به نام روز درختکاری به ثبت رسیده است. در این روز مراسمات مختلفی از سوی ارگان های دولتی و مردمی برگزار می شود. این زمان در کشور ما بهترین زمان برای کاشت درخت بوده؛ چرا که درختان در خواب زمستانی به سر می برند و در مدت کوتاهی با فرارسیدن به فصل بهار شروع به رشد می کنند. در اغلب مناطق کشور در این زمان یخبندان ها تمام شده و در برخی مناطق تنها سردی هوا برقرار است که به درخت آسیبی وارد نمی کند.

کسانی که دوست دار طبیعت هستند این روز را به کاشت درخت اختصاص می دهند که منفعت آن به کل جامعه و افراد آن بر می گردد. با توجه به بررسی های صورت گرفته در فلات مرکزی ایران، ۱۵ اسفند و روزهای قبل و بعد از این روز، مناسب ترین و بهترین زمان کاشت درخت در ایران هستند. البته مشخص است که برای آب و هوای سردتر مثل کوه های زاگرس یا آب و هوای گرم تر مثل سواحل جنوبی خلیج فارس، این زمان با تغییر همراه خواهد بود که می توانید با توجه به نکات گفته شده در بالا به انتخاب بهترین زمان کاشت درخت در منطقه خود کنید.

چگونه بهترین زمان کاشت درخت را انتخاب کنیم؟

چند نکته برای انتخاب نهال مناسب

کسانی که تجربه کافی در کاشت درخت ندارند اغلب نمی دانند که ویژگی یک نهال خوب با یک نهال بد چیست. در کنار انتخاب بهترین زمان کاشت درخت باید به کیفیت نهال نیز توجه ویژه ای شود. البته سعی می کنیم در جهت اطلاع رسانی دقیق در مورد کاشت درخت، حتما به صورت مجزا در این زمینه صحبت کنیم.

به طور خلاصه باید گفت که خصوصیات یک نهال خوب این گونه است که نهال باید دارای ریشه های زیاد و پوست شاداب با تاج دارای چند ساقه و انشعاب باشد. نکته بعدی اینکه برخی از درختان هستند که در تمام فصول سال سرسبز هستند. باید در انتخاب نهال این نوع درختان دقت کنید که برگ های سبز بدون زردی و پژمردگی داشته باشند.

به ساقه و برگ های درختان نیز توجه لازم را داشته باشید که دچار آفت نشده باشند. وقتی نهالی سالم باشد با کاشت آن می توان مطمئن بود که درخت در دل خاک جان خواهد گرفت و با بیدار شدن از خواب زمستانی نهال درخت به سرعت شروع به رشد و نمو می کند.

این ها تنها بخشی از نکاتی است که بهتر است در هنگام انتخاب نهال درخت به آن توجه کرده و آن را پس از انتخاب بهترین زمان کاشت درخت، غرس کنید. مطمئن باشید با انتهاب درست نهال و انتخاب صحیح زمان، یک درخت مناسب خواهید داشت.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
3 نظرات
  1. نیما می گوید

    با عرض سلام خدمت همه‌ی هموطنان عزیز . میخواستم بگم اون دسته از دوستانی که در مشهد و یا حومه زندگی میکنن و دوست دارن باغی پر از درخت داشته باشند حتما دقت کنن که چه نوع نهالی انتخاب میکنن . مثلا خیلیا از درخت گیلاس و میوه‌ش لذت میبرن و دوست دارن خودشون هم تو باغشون داشته باشن . اما اینو لازمه حتما بدونین که رسیدگی به نهال یا درخت گیلاس به شدت سخت و طاقت فرساس . گیلاس درخت به شدت حساس نسبت به قارچ و بیماری و آفت می‌باشد .

  2. تورج صفایی می گوید

    سلام آیا الان ۱۶اردی بهشت میشود نهال کردی اسرائیلی کاشت

  3. حسن می گوید

    سلام خسته نباشید.
    سوالی داشتم.
    کاشت نهال در سمنان با توجه به نوع منطق کویری استان سمنان ، زمان کاشت چه زمانی است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 7 =