به هنگام اثاث کشی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
شنیدهاید که انگلیسیها میگویند: سه بار اثاث کشی به اندازه یک آتش سوزی به اثاثیه خانه ضرر میرساند؟! شاید همین ترس و کابوس ناشی از خراب شدن وسایل، باعث شده برای خیلی از افراد حتی تصور اثاث کشی و پیدا کردن خانه جدید و تحمل به هم ریختگی ناشی از حمل اثاثیه منزل، دردناک باشد.
اما اگر بتوانیم یک برنامهریزی عالی برای حمل اثاثیه منزل یا حتی اثاث کشی محل کار انجام دهیم و با رعایت نکات و اصول اسباب کشی و تقسیمبندی زمانی، کارها را از هم تفکیک کنیم، هم از استرس و نگرانی ما کم میشود و هم از تداخل کارها جلوگیری میکنیم. در نتیجه میتوانیم از کار کسل کننده اثاث کشی لذت هم ببریم.
ممکن است شما تجربه لازم در مورد اثاث کشی داشته باشید اما یک سری نکات و اصول کلیدی نیز وجود دارند که دانستن و رعایت آنها، کمک میکند اثاث کشی راحت و بدون دردسری را تجربه کنید. با استادکار همراه باشید تا مروری به نکات لازم درباره حمل اثاث منزل داشته باشیم.
نکات مهم بسته بندی وسایل منزل قبل از روز اثاث کشی
تقریبا همه ما تجربه اثاث کشی را داشتهایم. ممکن است حمل اثاث منزل کار جالب و آسانی نباشد و البته شاید برای خیلی از ما خسته کننده و پر دردسر به نظر بیاید. اما برای جلوگیری از این همه ترس و مشکل، حتما راهحلهایی وجود دارد که برایمان یک اثاث کشی بی دردسر و خاطرهانگیز ایجاد کند.
پیشنهاد میکنم نکات زیر را برای آمادهسازی خودتان و وسایل خانه،در روزهای قبل از اثاث کشی رعایت کنید:
وسایل بستهبندی اثاث منزل را تهیه کنید
یکی از مهمترین کارهایی که قبل از اثاث کشی باید انجام دهید، خریداری وسایل مورد نیاز برای بستهبندی اثاث منزل است، مثلا:
- چسب
- کارتن
- جعبه
- روزنامه یا کاغذ باطله برای پیچیدن دور وسایل
- پلاستیک حبابدار برای بستهبندی وسایل شکستنی
- ماژیک برای نوشتن روی جعبهها
به خاطر داشته باشید که حتما وسایل اولیه را به اندازه کافی خریداری کنید تا در حین اثاث کشی دغدغه خرید آنها را نداشته باشید.
پیشنهاد من:
هنگام خرید وسایل مورد نیاز برای بستهبندی وسایل سعی کنید به دنبال خرید کارتنهای ضخیم و بزرگ باشید چون هم تعداد وسایل بیشتری در آن قرار میگیرد، هم حمل و نقل آنها آسانتر است. از همه مهمتر با این کار هزینه حمل اثاث منزل نیز کاهش پیدا میکند.
برنامهریزی دقیق برای اثاث کشی داشته باشید
داشتن یک برنامهریزی دقیق برای انجام هر کاری واجب است چون به کارهای شما نظم میدهد و ذهن شما را از استرس و سردرگمی دور میکند و به راحتی شما میتوانید روی موضوع مورد نظرتان تمرکز کنید.
در نتیجه برای اینکه در روز اثاث کشی منزل دچار سردرگمی نشوید، بهتر است از چند هفته قبل یک فهرست کامل از تمام کارهایی که قرار است انجام دهید و وسایلی که باید جمع و جور کنید، تهیه کنید. اگر ممکن است برای انجام هر یک از کارها یک زمان مشخص تعیین کنید. این کار به شما کمک میکند تا طبق زمان و برنامه مشخصی تمام وسایل بستهبندی شود و از فشار و استرس روز نهایی اثاث کشی هم کم شود.
پیشنهاد من:
کار جمع و جور کردن وسایل و بستهبندی آنها به اندازه کافی سخت و نفسگیر است، در نتیجه حتما از اعضای خانواده یا دوستانتان کمک بخواهید و سعی کنید هر روز طبق برنامه، بخش مشخصی از وسایل را بستهبندی کنید تا تمام فشار و خستگی روی دوش یک نفر نباشد.
یک شرکت خدمات اثاث کشی منزل انتخاب کنید
یک ضربالمثل قدیمی میگوید: “همیشه کار را باید داد دست کاردان”
این حرف در مورد نقل و انتقال اثاثیه منزل هم صدق میکند. اما دیگر مثل قدیم لازم نیست در روزنامهها به دنبال آگهی شرکتهای خدمات حمل و نقل باشید، چرا که خوشبختانه این روزها شرکتهای بزرگی که در زمینه حمل و نقل اثاث منزل خدمات ارائه میدهند، وبسایت و اپلیکیشن اثاث کشی دارند. شما میتوانید در کمترین زمان ممکن سفارش خود را در اپلیکیشن اثاث کشی ثبت کنید و از آنها کمک بگیرید.
استفاده از خدمات اثاث کشی منزل به صورت آنلاین، مزایای زیادی دارد. به طور مثال، فرض کنید در شهر بزرگی مانند تهران سکونت دارید، چقدر باید وقت و هزینه خود را صرف پیدا کردن افراد مطمئن و مناسب برای اثاث کشی تهران کنید؟! از این رو خدمات آنلاین معمولا کار جستجو را برای شما راحت میکنند و علاوه بر این خدمات مختلفی که ارائه میدهند، میتواند برای شما مزایای زیادی داشته باشد.
علاوه بر این، معمولا هر کارگر حمل اثاثیه، نرخ کرایه حمل اثاثیه منزل را طبق میل خودش میدهد، اما وقتی شما از اپلیکیشن اثاث کشی استفاده کنید، قطعا با این مشکل روبهرو نخواهید شد، چون اولا قیمت اثاث کشی از قبل برای شما مشخص میشود، ثانیا دیگر مشکل سر و کله زدن با کارگر اثاثیه و چانه زدن سر قیمت اثاث کشی را نخواهید داشت.
حالا شاید از خودتان بپرسید کدام اپلیکیشن اثاث کشی هم قیمت خوبی دارد و هم میتوان به آن اعتماد کرد؟
من در پاسخ به این سوالتان میگویم شما با یک جستجوی ساده در اینترنت، میتوانید بهترین اپلیکیشنهای خدماتی را پیدا کنید. اما پیشنهاد من به شما استفاده از خدمات اثاث کشی اپلیکیشن استادکار است. چون استادکاران بسیار زیادی در این مجموعه آماده خدمات رسانی به شما هستند که کاملا قابل اعتماد و کاربلد هستند و به دقت توسط تیم استادکار انتخاب شدهاند.
وسایل مورد نیاز را از وسایل بلااستفاده تفکیک کنید
اگر تا به حال تجربه اثاث کشی داشته باشید، حتما متوجه شدهاید که بسیاری از وسایلی که سالها گم شده بودند و خیلی از وسایل غیر قابل استفاده، از زیر گرد و غبار کشف میشوند. خب، اثاث کشی بهترین فرصت برای تفکیک وسایل قابل استفاده و وسایل خرده ریز غیر قابل استفاده است.
شما میتوانید وسایلی که واقعا به آن نیازی ندارید را به نیازمندان ببخشید و یا اگر قابل استفاده نیستند، دور بیاندازید تا وسیله اضافی با خودتان به خانه جدید نبرید. این کار از هر لحاظ به نفع شماست چون هم کار بستهبندی وسایل سریعتر انجام میشود و هم هزینه و سختی بعد از حمل و نقل اسباب و وسایل و چیدمان آن کاهش پیدا میکند.
روی هر کارتن اثاث کشی نام وسایل را بنویسید
در اثاث کشی، همیشه سعی کنید اول وسایلی که از نظر جنس و کاربرد شبیه به هم هستند را در یک جعبه قرار دهید. مثلاً ظروف و وسایل آشپزخانه را در کنار هم در جعبه یا کارتن قرار دهید سپس به محض بستن جعبه روی آن درباره مشخصات وسایل را بنویسید.
این کار باعث میشود که هم قبل از اثاث کشی و هم پس از آن، بتوانید به راحتی تشخیص دهید که در درون جعبه یا پلاستیک چه چیزی وجود دارد و کجا باید آن را قرار دهید. البته در حین اثاث کشی نیز بسته به اینکه محتوای آن جعبه چیست مراقبت از آن نیز بیشتر خواهد بود.
علاوه بر این، نوشتن نام وسایل روی کارتن اثاث کشی، زمانی که در حال باز کردن جعبهها هستید به شما در انجام سریعِ کار و همچنین داشتن نظم کمک میکند.
پیشنهاد من:
بهترین راهحل برای گم نشدن وسایل و نظم بخشیدن به جعبه و کارتهای اثاثیه منزل این است که یک سری جزئیات روی هر جعبه بنویسیم که راهحل خوبی است. اما پیشنهاد من به شما این است که کنار جزئیات، روی جعبه یا پلاستیک وسایل شماره بزنید. اینطوری تعداد جعبهها دستتان میآید و خیالتان بابت گم نشدن وسایل راحت میشود. از طرفی بعد از اتمام کار اثاث کشی، با یک نگاه کلی میتوانید متوجه شوید که همه جعبهها هستند یا خیر؟
مواد خوراکی را فریز کنید
بهتر است از یکی دو هفته قبل از اثاث کشی تمام مواد خوراکی که قابل فریز شدن هستند را فریز کنید و سعی کنید چند روز قبل از اسباب کشی مواد غذایی تازه جدید نخرید.
پیشنهاد من:
معمولا چند روز مانده به تخلیه خانه و اسباب کشی آنقدر سرتان شلوغ است که حتی وقت آشپزی کردن را نداشته باشید. در نتیجه پیشنهاد من به شما این است که چند روز آخر که بیشتر گرفتار جمع و جور کردن هستید، از بستگان خود بخواهید برایتان غذایی آماده کنند. در این صورت نه شما ماده غذایی تازهای میخرید که امکان خراب شدن آن وجود دارد و نه مجبور میشوید ظروفی را برای آشپزی کنار بگذارید و همه را بستهبندی میکنید.
در حین اثاث کشی از وسایل گرانقیمت غافل نشوید
اگر طلا یا جواهر گران قیمت و یا با ارزش دارید، اگر ظروف کریستال بسیار گرانی دارید، اگر وسایلی دارید که از شخص عزیزی به شما رسیدهاند و نمیخواهید که دچار آسیب شوند، پیشنهاد میشود که آنها را به اسباب کشی وارد نکنید. به طور مثال میتوانید چند روز قبل از اثاث کشی این موارد را در خانه یکی از دوستان یا اقوامتان بگذارید و پس از انجام کار به سراغ آنها بروید.
مبلها را کاور کنید
اگر مبلمانی با پارچه مبلی روشن یا آسیبپذیر دارید، حتما با یک پارچه کاملا مبل را کاور کنید. علاوه بر این برای آسیب ندیدن پایههای مبل حتما با استفاده از پلاستیکهای حبابدار یا فوم آنها را بپوشانید تا دچار رنگ پریدگی یا آسیب نشود.
نکات مهم در روز اثاث کشی
روز موعود اثاث کشی که فرا رسید، قبل از هر چیز سعی کنید اصلا استرس نداشته باشید و دست و پایتان را گم نکنید تا تمرکز کافی روی اداره کردن کارها داشته باشید.
قبلتر درباره شرکتهای خدمات حمل و نقل صحبت کردیم که پیشنهاد من به شما ( البته برای اثاث کشی تهران) استفاده از خدمات اثاث کشی منزل استادکار بود. علتش هم این است که شما به راحتی میتوانید درخواستتان را ثبت کنید و از همه مهمتر سر و کار شما با افراد مطمئن و کاربلد خواهد بود.
حال قبل از رسیدن نیروهای شرکت یک مسیر خوب و آسان را برای حمل و نقل اثاث منزل انتخاب کنید و نکات زیر را هم رعایت کنید تا تجربه خوبی از اثاث کشی بی دردسر داشته باشید:
در اثاث کشی وسایل را به صورت مداوم چک کنید
به صورت مداوم چک کنید که وسیلهای در هیچ یک از فضاهای منزل جا نمانده باشد. فرصت برای این کار کم ندارید. نزدیک به دو ساعت طول میکشد که کارگر حمل اثاثیه وسایل را از منزل به ماشین ببرد. در این مدت کاملاً زمان دارید که تک تک نقاط منزل را بررسی کنید.
پیشنهاد من:
پیشنهاد میکنم قبل از رسیدن نیروهای خدمات اثاث کشی منزل، وسایل و کارتنهای بزرگتر را دم دست بگذارید تا کارگرهای حمل اثاثیه ابتدا آنها را حمل کنند و سپس به سراغ کارتنها و وسایل کوچک بیایند. در غیر این صورت، کارگرها با وسایل کوچک خسته میشوند و پس از آن ممکن است با احتیاط کمتری به سراغ وسایل سنگین آشپزخانه مانند یخچال و گاز و لباسشویی بروند.
مکان مناسب برای تخلیه اثاث منزل ایجاد کنید
همانطور که میدانید ماشین خاور که برای حمل اثاثیه منزل استفاده میشود، بسیار بزرگ است و از طرفی شما نیز وسایل بزرگی مثل مبل و یخچال و … نیز دارید که برای بارگیری و تخلیه آنها باید جای پارک مناسبی برای ماشین فراهم کنید. پس حتما موقعیت خانه را بررسی کنید و هماهنگیهای لازم را با کارگر حمل اثاثیه داشته باشید.
بر نحوه کار اثاث کشی نظارت کنید
بایستی دقت کنید که چه به هنگام بردن وسایل از خانه قبلی و چه به هنگام آوردن وسایل به خانه جدید، کارگران با دقت و احتیاط کار کنند. مثلاً باید دقت کنید تا مبادا کارگران جعبهها را روی هم بگذارند یا توجهی به نام وسایل نکنند و با وسایل شکستنی خیلی سخت رفتار کنند. اگر فکر میکنید کار سختی است و تنهایی از پس این کار برنمیآیید، از بستگان و یا دوستان خود کمک بخواهید تا هر کدام در محلی بر روی کار کارگر حمل اثاثیه نظارت داشته باشند.
نکات مهم پس از انجام اثاث کشی
پس از آنکه تمام وسایل جابهجا شدند، بهتر است در وهله اول به سراغ آشپزخانه بروید و وسایلی ضروری مثل گاز و یخچال را راه بیاندازید. سپس به سراغ لیستی که از قبل برای وسایل خود تهیه کرده بودید بروید و شروع به اولویتبندی وسایل برای باز شدن کنید.
در وهله دوم مطمئن شوید که کارتنهای مربوط به هر بخش درون همان فضا قرار دارد، مثلا کارتنهای مربوط به آشپزخانه داخل آشپزخانه باشند. سپس بنا به اولویتبندی شروع به باز کردن وسایل و چیدن آنها کنید.
فراموش نکنید که نیازی نیست تمام وسایل را در یک روز بچینید و در واقع به همین خاطر است که ما اولویتبندی میکنیم تا وسایل ضروری را زودتر باز کنیم و در روزهای بعد وسایل دیگر را کم کم میچینید.
راستی خوب است همینجا اشاره کنم که خدمات اسبابکشی استادکار شامل باز کردن وسایل و سر هم کردن اثاث منزل بعد از اسباب کشی هم میشود. در نتیجه اگر فکر میکنید وقت کافی برای انجام این کار را ندارید و یا انجام آن برایتان سخت است بهترین فرصت استفاده از خدمات استادکار است.
فوت وفنهای مهم برای اثاث کشی
- بهتر است از ۱۰ روز قبل از اسباب کشی آماده جمع کردن لوازم و اثاث منزل شوید.
- بهتر است در صورتی که خانه جدید نیاز به تعمیر دارد، پیش از اسباب کشی این کار را انجام دهید و در کل زمانی وسایلتان را به خانه جدید ببرید که هیچ نیازی به تعمیر در خانه جدید نباشد و فضا کاملا تمیز و آماده ورود شما باشد.
- اسباب کشی بهتر استصبح صورت گیرد و نه شب. شب هنگام معمولا همسایهها در منزل هستند، هوا تاریک تاریک است و احتمال خطر آسیب رسیدن به وسایل و کارگر حمل اثاثیه بیشتر است. اما در صورت اثاث کشی در روز، پس از انجام کار تا شب زمان زیادی برای آماده کردن لااقل بخشی از منزل جهت خوابیدن در اختیار دارید.
- اگر قصد تعویض وسیلهای دارید یا خواهان خرید یک یا چند وسیله برای منزل هستید، بهترین زمان میتواند زمان اسباب کشی باشد.
- اگر جعبهها و کارتنهای بزرگ را فقط با کتاب و سایر وسایل سنگین پر کنید، وزن آنها بسیار زیاد میشود و در نتیجه امکان آن که به کارگر و یا به وسایل آسیب وارد شود نیز افزایش مییابد. بهتر است در کارتنهای بزرگ مخلوطی از وسایل سنگین و سبک را قرار دهید.
سخن آخر
در باب سخن آخر امیدوارم که نکات لازم این مقاله تجربه یک اثاث کشی بدون دردسر را برای شما فراهم کند و البته خدمات اسباب کشی استادکار را که بنا به دلایلی مثل قیمت گذاری هوشمند، ارسال کارگر حمل اثاثیه متخصص و مطمئن که به شما معرفی کردیم، پیشنهاد خوبی برای داشتن یک اثاث کشی لذت بخش باشد.
[…] زمان اثاثکشی خانهتان فرا رسیده است؟ آیا میدانستید وسایل بزرگ هنگام اثاثکشی بیشترین خط و خش و ضربه را میخورند، چرا که اغلب بستهبندی آنها را بلد نیستیم یا وقت انجام آن را در لحظات پایانی اسبابکشی نداریم؟ […]