مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد شستشوی روتختی‌تان بدانید!

0

تا به ‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در رختخواب شما و جایی که بیشتر از هر قسمت دیگری در خانه که به تمیزی آن مطمئن هستند، چه موجوداتی زندگی می‌کنند؟ شاید باورش سخت باشد اما زمانی که تنها چند روز از عوض کردن روتختی‌تان می‌گذرد، تمام سطح آن پر از انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها، خاک، شوره و سلول‌های مرده پوست می‌شود که حتی دیدن این موجودات و آلودگی‌ها از نزدیک و زیر میکروسکوپ می‌تواند برایتان کمی ناراحت‌کننده باشد.

بررسی‌های اخیر نشان داده است که افرادی که بااهمیت شستشوی روتختی خود آشنا نیستند و نسبت به انجام آن کمی دیر اقدام می‌کنند، در معرض میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زایی قرار می‌گیرند که می‌تواند آن‌ها را منجر به بیماری‌های جدی، عفونت‌های پوستی، انواع بیماری‌های تنفسی و حتی عفونت‌های دیگر کند. بهتر است در ادامه این مقاله با استادکار همراه شوید تا با اهمیت بهداشت و بهترین زمان برای شستشوی روتختی بیشتر آشنا شوید.

چرا شستشوی روتختی تا این حد اهمیت دارد

هر بار که برای خواب بر روی تخت خود دراز می‌کشید، در مدت زمان کوتاهی لایه‌هایی از پوست‌ها مرده بدن، چربی پوست، بزاق و عرق بدنتان بر روی روتختی جا می‌ماند و در کنار گرد و غبار و خاکی که هر روز بر روی تخت و روتختی می‌نشیند می‌تواند حجم زیادی آلودگی را بر جای بگذارد.

بر روی روتختی آلوده شما موجوداتی زندگی می‌کنند که از پوست مرده شما تغذیه می‌کنند و ازآنجایی‌که در روز حدود ۵/۱ گرم پوست مرده بر محل خوابتان به‌جا می‌ماند، تقریباً ۱ میلیون موجود ریز و کنه مانند از این مواد تغذیه می‌کنند. بدن بسیاری از افراد به این موجودات و همچنین مدفوع آن‌ها حساسیت نشان می‌دهد و تصور کنید که اگر زمان شستشوی روتختی کمی هم از حالت معمول طولانی‌تر شود چه حجم گسترده‌ای از این آلودگی‌ها را هر شب بر روی پوست خود می‌کشید و از آن تنفس می‌کنید.

بیشتر بدانید چگونه ظروف استیل سوخته را تمیز و برق بیندازیم ؟

روتختی شما در مدت‌زمان کوتاهی مملو از لایه‌هایی پوست‌ها مرده بدن، چربی پوست، بزاق و عرق و انواع آلودگی‌ها می‌شود.
روتختی شما در مدت‌زمان کوتاهی مملو از لایه‌هایی پوست‌ها مرده بدن، چربی پوست، بزاق و عرق و انواع آلودگی‌ها می‌شود.

بهترین زمان برای شستشوی روتختی چه موقع است

طبق نظرسنجی‌ها و بررسی‌هایی که انجام شده، بسیاری از افراد ملحفه‌های خود را کمتر از مقداری که باید می‌شویند و با اهمیت شستشوی روتختی آن‌طور که باید، آشنا نیستند. بیشترین زمانی که این افراد اقدام به شستشوی روتختی خود می‌کنند، ماهی چند بار و یا حتی ماهی یک ‌بار است که این موضوع می‌تواند زمینه ایجاد آلرژی را در این افراد بیشتر کند. جالب است بدانید که ۸۴ درصد از مردم آمریکا بر روی روتختی‌هایی آلوده به انواع گرد و غبار و موجودات آلرژی‌زا می‌خوابند؛ ۱۱ درصد در هر فصل یک بار روتختی خود را عوض می‌کنند و در حدود ۵ درصد نیز این کار را تنها یک یا دو بار در سال انجام می‌دهند!

بهترین زمان شستشوی روتختی برای هر فردی حداقل هفته‌ای یک بار تا دو بار است. درست است که هر روز روتختی ما تا حدی پر از گرد و غبار و پوست مرده و سایر آلودگی‌ها می‌شود؛ اما باید بدانید که بدن ما به‌خوبی می‌تواند در برابر این آلودگی‌های سطحی از خودش مقامت نشان دهد و برای همین موضوع توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یک بار ملحفه‌های خود را به‌خوبی بشویید. فراموش نکنید که در زمان بیماری حتماً این کار را با فاصله کمتری انجام دهید؛ اگر فردی هستید که شوره سر دارید و یا اینکه شب‌ها عرق می‌کنید، باید این کار را بیشتر و بیشتر انجام دهید و شستشوی روتختی‌تان را زودتر انجام دهید.

پیشنهاد ما برای افراد پر مشغله استفاده از خشکشویی آنلاین تهران است .

بهترین زمان شستشوی روتختی برای هر فردی حداقل هفته‌ای یک بار تا دو بار است.
بهترین زمان شستشوی روتختی برای هر فردی حداقل هفته‌ای یک بار تا دو بار است.

چطور روتختی‌های خود را بشوییم

حال که با اهمیت شستشوی روتختی تا حدودی آشنا شدید، باید بدانید که چطور می‌توان این ملحفه‌ها آلوده را به‌ خوبی تمیز کرد و از هر گونه میکروب و آلودگی پاک نمود.

  • از آنجایی ‌که روتختی‌ها جنس‌های متفاوتی دارند، سعی کنید قبل از شروع کار به برچسب پشت آن‌ها در مورد نحوه شستشو و دمای مورد نیاز آن اطلاع پیدا کنید.
  • در هنگام شستن روتختی، آن را با لباس‌ها و پارچه‌های دیگر یک ‌جا نشویید.
  • برای شستن روتختی‌تان باید از آبی با دمای ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتیگراد استفاده کنید.
  • به اندازه کافی مواد شوینده به ملافه و یا ماشین لباسشویی‌تان اضافه کنید و تا حد امکان از بالاترین دمای ممکن برای خشک کردن آن استفاده کنید.
  • نیازی نیست تا بیش از از روتختی‌هایتان را بشویید، بهتر است زمانی را در هفته مشخص کنید و در شرایط عادی تنها آن روز اقدام به عوض کردن روتختی‌ها کنید.
  • بالش‌هایتان را فراموش نکنید و همانقدر که به شستشوی ملحفه‌ها اهمیت می‌دهید، بالش‌ها را هم بشویید؛ هر چند که می‌توانید این را در فواصل طولانی‌تر از یک هفته انجام دهید.
برای شستن روتختی‌تان باید از آبی با دمای ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتیگراد استفاده کنید.
برای شستن روتختی‌تان باید از آبی با دمای ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتیگراد استفاده کنید.

مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد تمیزی روتختی‌تان بدانید

بهترین راهکارهایی که به شما کمک می‌کند تا روتختی‌تان کمتر آلوده شود عبارت است از:

  • دوش گرفتن قبل از خواب
  • اجتناب از چرت زدن در زمان‌هایی که ورزش کرده‌اید و یا بدنتان به هر دلیل آلوده است.
  • پاک کردن آرایش قبل از خواب
  • اجتناب از انواع لوسیون، روغن و کرم قبل از خواب
  • اجتناب از خوردن غذا بر روی تخت
  • عدم نگهداری حیوان خانگی بر روی تختخواب
  •  تمیز کردن پاها و نیز جوراب‌ها قبل از خوابیدن
مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد تمیزی روتختی‌تان بدانید!
دوش گرفتن قبل از خواب و پوشیدن لباس تمیز می‌تواند به شما کمک کند تا آلودگی‌های کمتری وارد محیط خوابتان شوند.

کلام آخر

باکمی دقت بیشتر و شستشوی به‌موقع روتختی‌ها می‌توانید خواب راحت‌تری را تجربه کنید و از طرفی از عدم وجود آلودگی و موجودات بیماری‌زا در رختخوابتان نیز مطمئن شوید. در شستشوی روتختی خود به نکاتی که در این مقاله ذکر شد توجه کنید و تا خشک شدن کامل آن از روتختی جدید استفاده کنید. آلودگی‌های موجود در تخت خوابتان را جدی بگیرید و برای حفظ سلامتتان حتماً حداقل هفته‌ای یک ‌بار روتختی‌هایتان را تعویض کنید. همچنین پیشنهاد داریم در مورد نحوه شستن کاپشن هایی با جنس های مختلف نیز مقاله استادکار را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + نه =