معرفی انواع مدل درب حیاط + تصاویر

2

درب‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک سازه هستند. درب‌ها شما را از یک فضا به فضای دیگر، از بیرون به داخل و یا از خارج به داخل و از محیط عمومی‌ به حریم خصوصی می‌برند. ارون جانسون، صاحب یک مغازه عتیقه فروشی معروف می‌گوید که انواع درب حیاط حتی مشخصا ساخته شده‌اند تا از ساکنین خانه، تصوری اولیه به مهمانان دهند. درب ورودی حیاط باید فرم متناسب و عملکرد را با هم ادغام کند تا به زیبایی، کودکان مشغول بازی را داخل حیاط امن و غریبه‌ها را آن سوی دیوارها نگه دارد.

بیشتر افرادی که صاحب خانه‌های شمالی یا اصطلاحا در به حیاط هستند، از اهمیت یک درب حیاط با کیفیت و زیبا مطلع‌اند. کیفیت درب حیاط منزل نه تنها از لحاظ امنیت بسیار مهم است، بلکه به عنوان نقطه وروردی و کانونی خانه از بیرون، می‌تواند اولین تاثیر را، هم بر خود شما و هم بر مهمانانتان بگذارد. بنابراین انتخاب مدل درب حیاط خانه با رنگ و مصالح مناسب اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب انواع مدل درب حیاط بر اساس جنس و تعداد پنل‌ها را گرداوری کرده‌ایم. با استادکار همراه باشید.

انواع مدل درب حیاط

از سبک‌های سنتی گرفته تا معاصر، از پنل‌های شیشه‌ای تا قاب‌های طراحی شده خاص و دستگیره‌های لوکس، شما انتخاب‌های بسیاری برای درب حیاط خود دارید. البته بهتر است درب حیاط با سبک حیاط و معماری ساختمان اصلی هم هماهنگی داشته باشد. در ادامه انواع مدل درب حیاط را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

انواع درب حیاط بر اساس جنس و مواد سازنده درب

درب حیاط فلزی

درب فلزی حیاط یکی از گزینه‌های با امنیت و با دوام میان انواع مدل درب حیاط است. شکستن یک درب حیاط فلزی، طبیعتا بسیار سخت‌تر از درب چوبی خواهد بود و در صورت نگهداری مناسب، عمری بسیار طولانی هم خواهد داشت. البته این نوع در به علت وزن زیاد باید روی لولایی با قدرت نصب شود. درب فلزی حیاط از فلزات مختلفی مثل آلومینیوم و آهن ساخته می‌شود.

 درب حیاط فلزی گزینه‌ای با امنیت و با دوام است.
درب حیاط فلزی گزینه‌ای با امنیت و با دوام است.

درب حیاط آلومینیومی

آلومینیوم انتخاب محبوبی برای در حیاط است زیرا ظاهری بسیار مستحکم دارد و از درخشش خوبی برخوردار است. آلومینیوم همچنین از نظر وزنی سبک است و می‌تواند از مواد بازیافتی هم ساخته شود. از آنجایی که آلومینیوم در مقابل آب و زنگ زدگی مقاوم است، نگهداری آن هم کار سختی نیست. البته آلومینیوم انتخاب مناسبی برای مناطقی که شرایط آب و هوایی سختی دارد نیست، زیرا ممکن است در اثر طوفان و تگرگ، از فرم اولیه خود خارج شود و یا روی آن خط و خش بیفتد.

آلومینیوم انتخابی محبوب برای در حیاط است زیرا ظاهری بسیار مستحکم دارد و از درخشش خوبی برخوردار است.
آلومینیوم انتخابی محبوب برای در حیاط است زیرا ظاهری بسیار مستحکم دارد و از درخشش خوبی برخوردار است.

درب حیاط آهنی 

آهن فرفورژه از سایر فلزات سنگین‌تر و متراکم‌تر است. البته آهن فرفورژه انتخابی است که حسی قدیمی و کلاسیک هم به ساختمان می‌دهد. درب حیاط آهنی فرفورژه در بیشتر موارد رنگی سیاه و تیره دارد اگرچه در صورت تمایل می‌توانید آن را رنگ آمیزی کنید. مهم‌ترین خاصیت درب حیاط آهنی این است که مستحکم بوده و به راحتی خم یا فرسوده نمی‌شود و در نتیجه امنیت بالایی دارد. درب حیاط آهنی همچنین باید هر چند سال یکبار سنباده زده شود تا ظاهر خود را حفظ کند.

مهم‌ترین خاصیت آهن فرفورژه این است که مستحکم بوده و به راحتی خم یا فرسوده نمی‌شود.
مهم‌ترین خاصیت آهن فرفورژه این است که مستحکم بوده و به راحتی خم یا فرسوده نمی‌شود.

درب حیاط توری یا شبکه‌ای

درب حیاط شبکه‌ای یا توری ظاهری ساده و بدوی دارد. این نوع در، به سادگی از یک فلز قوی مانند آهن ساخته می‌شود. برای ساخت درب حیاط شبکه‌ای میله‌های جداگانه فلزی به یکدیگر بافته می‌شوند تا طرحی باز مشابه توری ایجاد کنند. این مدل در به طور معمول برای حیاط ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود و با وجود اینکه حسی از قدرت و ترس را به افراد القا می‌کند، اگر به اندازه کافی بلند نباشد، امنیت کافی ندارد.

درب حیاط شبکه‌ای یا توری ظاهری ساده و بدوی دارد.
درب حیاط شبکه‌ای یا توری ظاهری ساده و بدوی دارد.

درب حیاط چوبی

چوب یکی از گزینه‌های سنتی برای درب حیاط است. درب حیاط چوبی ظاهری کلاسیک و گرم به خانه شما می‌دهد.  البته درب‌های چوبی حیاط، بسیار گران قیمت هم هستند. رایج‌ترین چوب‌های مناسب برای درب حیاط، چوب بلوط و گردو هستند. چوب ماهون هندوراس نیز یکی از گزینه‌های پرطرفدار و البته مقاوم است. درهای چوبی حیاط اگر به درستی نگهداری شوند، طول عمر زیادی دارند. یکی از معایب در حیاط چوبی این است که باید دائما از سیلر و یا لایه محافظ برای سطح آن‌ استفاده کرد تا دچار فرسایش نشود.

درب حیاط چوبی ظاهری کلاسیک و گرم به خانه شما می‌دهد.
درب حیاط چوبی ظاهری کلاسیک و گرم به خانه شما می‌دهد.

درب حیاط پی وی سی

پی وی سی (PVC) به طور معمول به عنوان جایگزین مصالح چوبی استفاده می‌شود. از پی وی سی هم می‌توان برای ساخت کل بدنه درب استفاده کرد و هم برای ساخت غلاف‌های پوشاننده که روی سطح چوب درب فعلی اضافه می‌شوند و طرحی بدون منفذ و یکپارچه را ایجاد می‌کند. تکه‌های پی وی سی را همچنین می‌توان با چسب‌های مخصوص به یک نقطه از درب وصل و المانی دکوراتیو به آن اضافه کرد. ماده پی وی سی معمولا به دلیل امکان تحمل شرایط آب و هوایی سخت و قیمت نسبتا مناسب، انتخاب رایج و محبوبی برای درب حیاط است. البته پی وی سی هم مثل آلومینیوم، در معرض شرایطی مثل طوفان و یا تگرگ به سرعت دچار تغییر شکل و خط و خش می‌شود.

پی وی سی معمولا به دلیل امکان تحمل شرایط آب و هوایی سخت، انتخاب رایج و محبوبی برای درب حیاط است.
پی وی سی معمولا به دلیل امکان تحمل شرایط آب و هوایی سخت، انتخاب رایج و محبوبی برای درب حیاط است.

درب حیاط وینیل

وینیل به عنوان یک جایگزین محبوب برای چوب استفاده می‌شود. وینیل ترکیبی را جایگزین چوب می‌کند که در مقابل بسیاری از شرایط مقاوم بوده، آب زیادی به خود جذب نمی‌کند و به راحتی خراشیده نمی‌شود (به همین دلیل وینیل جزو مصالح رایج برای پوشش بام هم محسوب می‌شود). وینیل از ترکیب کلر و اتیلن ساخته می‌شود. وینیل را همچنین به خاطر خاصیت انعطاف‌پذیری‌اش می‌توان در قالب‌های مختلف و به شکل دلخواه ساخت. از آنجایی که آب روی وینیل سر می‌خورد، درب حیاط از جنس وینیل در مقابل بارش‌های شدید بسیار مقاوم خواهد بود؛ البته به شرطی که لایه محافظ وینیل با یک لایه آستری در برابر اشعه خورشید محافظت شود.

وینیل به عنوان یک جایگزین محبوب برای چوب استفاده می‌شود.
وینیل به عنوان یک جایگزین محبوب برای چوب استفاده می‌شود.

درب حیاط از جنس چوب بامبو

بامبو در سال‌های اخیر تبدیل به چوب محبوب برای در حیاط شده است. این نوع چوب سریعا در حال رشد بوده و سازگار با محیط زیست است. اما نکته جالب دیگر این است که بامبو جنسی متراکم دارد که به سرعت فرسوده نمی‌شود. بدنه بامبو همچنین حاوی منافذ کمی‌ است. این بدان معناست که بامبو به اندازه سایر چوب‌های معمولی، آب را جذب نخواهد کرد. البته چوب بامبو برای درب حیاط در مناطق سرد گزینه مناسبی نیست.

بامبو جنسی متراکم دارد که به سرعت فرسوده نمی‌شود.
بامبو جنسی متراکم دارد که به سرعت فرسوده نمی‌شود.

انواع درب حیاط بر اساس تعداد پنل درب

انواع مدل درب حیاط بر اساس پنل یا اصطلاحا لنگه‌های در، شامل دو مدل می‌شوند که البته منحصربه‌فرد هم نیستند، اما هنوز هم می‌توان آن‌ها را به روش‌های خاص و مختلفی طراحی و متمایز کرد.

درب حیاط تک پنلی (تک درب)

مدل درب حیاط خانه تک پنلی، همان طور که از اسمش پیداست، تنها از یک درب ورودی حیاط ساده استفاده می‌کند. این درب مانند هر در دیگری طراحی شده است و می‌تواند با چند المان دکوراتیو در قسمت بالای بدنه تزئین شود. این نوع مدل درب حیاط خانه، معمولا برای گذرگاه‌هایی با عرض کم مناسب است.

این نوع مدل درب حیاط خانه، معمولا به درد گذرگاهی با عرض کم می‌خورد.
این نوع مدل درب حیاط خانه، معمولا به درد گذرگاهی با عرض کم می‌خورد.

درب حیاط دو پنلی (دو درب)

یک درب دو پنلی دارای بدنه‌ای است که به جای یک درب، از دو در یا دو لنگه درب ساخته شده است که در جهت‌های مخالف به بیرون یا به سمت داخل حرکت می‌کنند. این نوع در معمولا توسط سیستم قفل و یا دسته‌ای در وسط درب، قفل و ایمن می‌شود. درب حیاط دو پنلی مناسب ساختمان‌هایی است که مانند مدل درب حیاط ویلایی، درب پارکینگ و ورودی حیاط در آن‌ها مشترک است.

این نوع در مناسب ساختمان‌هایی است که مانند مدل درب حیاط ویلایی، درب پارکینگ و ورودی حیاط در آن‌ها مشترک است.
این نوع در مناسب ساختمان‌هایی است که مانند مدل درب حیاط ویلایی، درب پارکینگ و ورودی حیاط در آن‌ها مشترک است.

سخن آخر

در آخر، برای انتخاب درب ورودی حیاط حتما موارد زیر را هم مد نظر قرار داشته باشید:

  • درب حیاط منزل را مطابق با سبک نمای ساختمان انتخاب کنید. برای مثال برای نمای کلاسیک، درب حیاط کلاسیک مثل آهنی و برای نمای مدرن، درب حیاط مدرن مثلا از جنس چوب انتخاب کنید.
  • در انتخاب و خرید انواع درب حیاط منزل، حتما به میزان امنیت آن توجه کنید.
  • در برخی از منازل، درب حیاط و درب پارکینگ مشترک هستند. بنابراین عرض مفید درب ورودی حیاط، در پارکینگ‌های بزرگ حداقل ۶ متر و در پارکینگ‌های متوسط و کوچک حداقل ۳ متر است. ارتفاع درب نیز حداقل ۲۱۰ سانتی‌متر است.
2 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    این شکل درها در فرهنگ ساختمان سازی ما ایرانی ها کاربردی نداردن و مطلب شما برای خواننده ایرانی بیهوده و بی فایده است. کمی خلاقیت بخرج بدید و فقط ترجمه و کپی نکتید

    1. سارا چگینی می گوید

      سلام و وقتتون بخیر. ممنون از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      موارد ذکر شده در این مطلب، به “جنس درب” و “تعداد پنل های درب” می پردازند که در همه کشورها کاربرد دارن. برای مثال در ایران هم، طبیعتا از درب آهنی و پی وی سی و چوبی استفاده میشه و اتفاقا این ها انواع رایج درب در ایران هستن. تصاویر مطلب هم صرفا برای نشان دادن تصویری از مصالح ذکر شده هستند.
      البته در مطالب بعدی و برای موضوع “طراحی درب حیاط” حتما نظر شما رو مورد توجه قرار میدیم و سعی میکنیم طرح های مطابق با سلیقه ایرانی رو گردآوری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + هفده =