با شناخت انواع چاقو آشپزخانه، راحت‌تر پخت‌وپز کنید

0

همان‌طور که می‌دانید چاقو یکی از کاربردی‌ترین ابزار برش در آشپزخانه است. در صورت داشتن چاقوی مناسب، تهیه غذا برای آشپز سریع، ایمن، آسان و بدون نقص خواهد بود. چندین نوع مختلف چاقو آشپزخانه وجود دارد که بعضی از آن‌ها همه‌کاره هستند و برخی دیگر برای یک کاربرد خاص طراحی شده‌اند. تنوع در انواع چاقو آشپزخانه شخص را هنگام خرید دچار سردرگمی می‌کند، از این‌رو نیاز است قبل از مراجعه به فروشگاه، اطلاعاتی در رابطه با انواع چاقو داشته باشید. در این مطلب از استادکار سعی داریم در رابطه با انواع چاقو آشپزخانه اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

انواع چاقو آشپزخانه و کاربرد آنها

اهمیت شناخت چاقوی آشپزخانه تاحدی زیاد است که در کلاس‌های آشپزی زمان مشخصی را به آن اختصاص می‌دهند. با شناخت انواع چاقو آشپزخانه و کاربرد آنها، متوجه خواهید شد که کدام چاقو برای چه کاری مناسب است. در ادامه به معرفی انواع چاقو آشپزخانه خواهیم پرداخت.

بد نیست بدانید: چطور وسایل کوچک آشپزخانه را بسته‌بندی کنیم؟

چاقو سرآشپز

چاقو سرآشپز در همه خانه‌ها پیدا می‌شود و سایزهای مختلفی دارد. در بین سایزهای مختلف چاقو سرآشپز، معمولا سایز بزرگ آن پرطرفدار است، زیرا می‌توان برای خرد کردن گوشت و سبزیجات از آن استفاده کرد. با توجه به اینکه چاقو سرآشپز تقریبا وزن زیادی دارد، برای خرد کردن نیاز به فشار و انرژی کمتری خواهد داشت.

مواد غذایی و گوشت خرد شده با چاقو سرآشپز روی تخته چوبی
چاقو سرآشپز یکی از محبوب‌ترین انواع چاقو آشپزخانه است که برای انجام کارهای روزمره، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

چاقو نان

تیغه چاقو نان بلند و دندانه‌دار است. طول این چاقو بین 18الی 25 سانتی‌متر متغیر بوده و از آن برای برش نان، گوشت نازک، کیک، مرغ و غذاهای دریایی استفاده می‌شود. طراحی این چاقو به گونه‌ای است که بدون وارد آوردن فشار زیاد و له شدن بافت مواد غذایی، می‌توان آنها را برش داد.

تکه‌های نان بریده شده با چاقو نان روی تخته برش چوبی
بسیاری از افراد برای برش دادن نان از قیچی استفاده می‌کنند، در حالیکه استفاده از چاقو نان ساده‌تر بوده و بافت نان را له نمی‌کند.

چاقو قصابی

همان‌طور که از نام این چاقو پیداست، اصلی‌ترین کاربرد آن ذبح و سر بریدن دام و طیور است. طراحی تیغه و نوک چاقو قصابی طوری است که برای بریدن قطعات بزرگ گوشت و همین‌طور میوه‌هایی مانند خربزه، هندوانه، آناناس و… نیز استفاده می‌شود.

خوب است بخوانید: روش‌های تمیز کردن تخته گوشت چوبی

فردی در حال قصابی و خرد کردن گوشت با چاقو زنجان
چاقوی زنجان، از جمله معروفترین برندها در زمینه تولید چاقو قصابی است.

چاقو سانتوکو

چاقو سانتوکو در واقع کارایی مشابه با چاقو سرآشپز دارد و از آن برای خرد کردن، برش دادن و ریز کردن مواد غذایی استفاده می‌شود. تفاوت چاقو سانتوکو با سرآشپز در مدل تیغه آنهاست، یعنی سانتوکو تیغه باریک‌تر از چاقو سرآشپز دارد.

سبزیجات خرد شده با چاقوی سانتوکو روی تخته برش آشپزخانه
چاقوی سانتوکو اصطحاک کمی با مواد غذایی دارد و برای برش انواع ماهی و سبزیجات گزینه مناسبی است. همین امر آن را تبدیل به چاقو مناسب در کشور ژاپن برای تهیه غذایی مانند سوشی کرده است.

چاقو استخوانی

چاقوی استخوانی یکی از انواع چاقو آشپزخانه است که طول کوتاهی دارد. این چاقو برای بریدن استخوان‌های گوشت، اصلاح غضروف و برش گوشت قبل از آشپزی به کار می‌رود. چاقوی استخوانی نوک تیزی دارد که موجب بالا رفتن دقت افراد می‌شود.

فردی در حال جدا کردن استخوان گوشت با چاقو آشپزخانه
جدا کردن استخوان گوشت و تیغ‌های مرغ و ماهی کاری زمان‌بر در آشپزی بوده که استفاده از چاقوی استخوانی، آن را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

چاقو فیله

تیغه ظریف، بلند و انعطاف‌پذیر چاقوی فیله، آن را به بهترین نوع چاقو برای فیله کردن مرغ، ماهی و… تبدیل کرده است. با استفاده از چاقو فیله بدون آسیب رساندن به گوشت، می‌توانید آن را به‌راحتی از استخوان جدا کنید.

گوشت ماهی برش خورده با چاقو فیله تیز روی تخته برش چوبی
همانطور که می‌دانید بافت ماهی بسیار ترد و ظریف است. برای اینکه حین فیله کردن به بافت آن آسیبی نرسد، بهترین راه استفاده از چاقوی فیله است.

چاقو سبزیجات

چاقوی سبزیجات مخصوص خرد کردن انواع سبزیجات، پوست کردن میوه، سیب‌زمینی و سایر میوه‌ها است. اگر از چاقوی نامناسب برای خرد کردن سبزیجات استفاده کنید، بافت سبزی له شده و زمان زیادی را از دست می‌دهید.

همینطور بخوانید: با راهنمای خرید خردکن سرعت آشپزی را بیشتر کنید

خرد کردن سبزیجات با چاقو آشپزخانه روی تخته برش چوبی
استفاده از چاقوی سبزیجات سرعت شما را در خرد کردن بالا برده و در عین حال باعث ریزتر خرد شدن سبزیجات می‌شود.

چاقو استیک

چاقوی استیک یکی از انواع چاقو آشپزخانه است که نه برای آشپزی، بلکه برای سرو استیک استفاده می‌شود. این چاقو به لحاظ ظاهری و کاربردی کمی متفاوت با چاقوهای دیگر است و معمولا به‌صورت دندانه‌دار ساخته می‌شود.

فردی در حال بریدن گوشت پخته با چاقوی استیک دندانه‌دار
چاقوی استیک باید وزن متعادلی داشته باشد که برای بریدن گوشت مجبور نباشیم فشار زیادی به آن وارد کنیم.

نکات خرید چاقو

با توجه به تنوع بالا در انواع چاقو آشپزخانه، نیاز است قبل از خرید اطلاعاتی در این رابطه داشته باشید. موارد مهمی که در خرید چاقو باید در نظر بگیرید به شرح زیر است:

قیمت

یکی از فاکتورهایی که باید زمان خرید با فروشنده در میان بگذارید، میزان بودجه‌ای است که برای خرید چاقو در نظر گرفته‌اید. با این کار در کوتاهترین زمان به بهترین نتیجه ممکن خواهید رسید.

کیفیت

با توجه به اینکه چاقو یکی از کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه به‌شمار می‌رود و تقریبا همه‌روزه با آن سر‌و‌کار دارید، مهم است که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

جنس چاقو

هر یک از انواع چاقو آشپزخانه که در بازار موجود هستند، جنس و طراحی‌های مختلفی دارند. فولاد ضد زنگ، فولاد کربن، سرامیک و… از جمله متریالی هستند که در ساخت تیغه چاقو به‌کار برده می‌شوند. با توجه به نیاز و سلیقه‌تان می‌توانید هر یک از آنها را خریداری کنید.

برند معتبر

اگر می‌خواهید چاقو آشپزخانه باکیفیت بخرید و طی استفاده از آن دچار مشکل نشوید، بهتر است از برندهای معتبر خرید کنید. برندهای معتبر معمولا اجناس دارای ضمانت‌نامه را به مشتریان عرضه می‌کنند.

قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار

قیمت انواع چاقو آشپزخانه با توجه به جنس و اندازه آن متفاوت است. در این بخش قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار انواع چاقو آشپزخانه را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم:

  • چاقو آشپزخانه وینر با تیغه استیل قیمتی در حدود 200 الی 400 هزار تومان دارد.
  • چاقو سرآشپز ترامونتینا از جمله برندهای محبوب است و قیمتی در حدود 150 الی 600 هزار تومان دارد.
  • چاقوی زنجانی با توجه به کاربرد و اندازه آن قیمت‌های متفاوتی دارد و قیمت آن از 50 تا 500 هزار تومان متغیر است.
  • قیمت ست چاقو آشپزخانه نیز با توجه به کیفیت و تعداد چاقو متفاوت است. قیمت ست چاقو از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع شده و به 10 میلیون تومان هم می‌رسد.

جمع‌بندی

احتمالا تعداد زیادی چاقو در کشوی آشپزخانه‌تان تلنبار شده که تابه‌حال کاربرد آنها را نمی‌دانسته‌اید. با خواندن این مطلب و شناخت انواع چاقو آشپزخانه متوجه می‌شوید که سرعت و دقت آشپزی‌تان نسبت به قبل بیشتر خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =